Ableton Live - (hardware display voor) Device parameters/namen

Ja, Ableton zou eigenlijk de Push moeten uitbrengen met alleen de knobs, buttons en display. Dat zou best een gat in de markt zijn denk ik.
voor mij hoeft dat niet, die push is echt heel goed doordacht, je kunt doodsimpel doorklikken naar je eigen midi bank definities per synth om elke parameter te controleren die je maar wil, en standaard heb je al controle tot 64 parameters via je draaiknoppen, en je ziet het allemaal op het scherm, echt goed bedacht in die push. Ik gebruik bank 1 voor de standaard performance controls, zoals cutoff, reso en adsr. De overige banken gebruik ik voor de specifieke functies die handig zijn om op je push bij elkaar te hebben. Dat is voor synths bijna altijd dezelfde volgorde, maar voor effecten is dat natuurlijk helemaal wisselend.

ik vind de launchpad ook super handig, en als step sequencer voldoet die ook prima.

Wat ook SUPER handig is op een push is dat als je een instrument chain maakt, dat je dan makkelijk kan switches tussen die devices, dus stel je hebt een ableton spoor met phoscyon 2 die je route door een arturia distortion coldfire en daarna een delay aan dat channel. Dan zie je alle drie die devices en kun je makkelijk switches ertussen voor je draaiknoppen en alle banken per gekozen device heb je dan ook bij de hand. Echt als je eenmaal die push onder controle hebt dan komt tot nu toe niets in de buurt, zelfs mijn native komplete nks controllers, mijn ipad koppelingen en de midi fighter twister, het is allemaal handig, maar eigenlijk heb je aan een push genoeg als je ableton gebruikt.

Ik heb er wel een midi fighter twister aan toegevoegd, dan heb je wel 16 extra mogelijkheden per bank voor bijvoorbeeld de wat meer exotische parameters in ableton zelf(zijn 4 banken), inclusief 16 drukknoppen. Het werkt echt allemaal super handson als je eenmaal die parameter mapping in je device gedaan hebt en die als default mapping opslaat in je device. Dan hoef je er nooit meer over na te denken.

die mapping van 64 parameters heb ik in 1 van mijn wavestate tutorials uitgelegd, skip naar 9.33 hoe dit moet
 
Hey ja de live integratie werkt nu goed.
De electra one is echt tof. je kan er ook bijna alle synth mee besturen.
 
Dank @quifster Voor de uitvoerige toelichting op de push. Toch zou ik ook opteren voor een versie zonder pads. De push neemt zo ontzettend veel deskspace in.
ja neemt inderdaad wel veel ruimte in, als alternatief zou ik dan kijken naar de midi fighter twister, dat is ook een beest van een midi controller (maar heeeeeel klein), heeft geen led schermpjes erbij, maar voor live zou je voor al je devices dan dezelfde setup kunnen gebruiken. De led strips erom heen kun je colorizen en je hebt vier banken van 16 knoppen die je ook als drukknoppen kan gebruiken
 
Thanks! Ik gebruik nu een faderfox uc4. Ook een fijn ding, maar ik maak per project mappings (sendje hier, parameter daar). Als ik dan later terugga zit ik elke keer weer te hannessen welke knop wat doet. Directe feedback zou echt heel fijn zijn. Of een soort masterdevice in ableton dat je als 'brug' kan gebruiken om in 1 oogopslag je koppelingen en settings te zien. Ik heb nog een hoop te leren...
 
Back
Top