Ableton Live - (hardware display voor) Device parameters/namen

clintrubber

Ouwe rot
Lid sinds
5 oktober 2005
Berichten
2.136
Locatie
N Brabant
Op zoek naar een manier om de parameters/namen/waardes van Devices in Ableton Live niet van een laptop-scherm te hoeven aflezen,
maar van een verlicht hardware display. (duidelijk zichtbaar / beetje compact / betaalbaar)

't Zal zijn om naast een Akai APC40 (mk1) te gebruiken. Die heeft via die LED-ringen al prima value-feedback, maar helaas geen schermpje wat elke controller doet.
Bij niet al te veel parameters kan een overlay-kaartje natuurlijk helpen, maar als je wilt switchen naar andere Devices is dit weer niet handig.

Om er een Push 1 / Push 2 controller bij te hangen alleen voor het display is overkill (wil die APC40 ook niet door een Push vervangen).

Ook begrepen dat die Novation SL controllers dat in het display kunnen laten zien, en samen kunnen werken met de APC.

Die oude Korg microKONTROL heeft de nodige individuele schermpjes, maar als ik 't me goed herinner kunnen daar geen willekeurige namen in worden getoond, alleen een stel standaard namen.

Benieuwd naar wat julie zoal gebruiken, handig of ellendig vinden werken of eventueel nog aan andere tips hebben.

Dank! :halleluja
 
Het Launchpad 95 remote script voor de Novation Launchpad komt met een M4L device die de functie aangeeft van je devices..

Dus ook zal zou je Launchpad95 niks vinden, dan kan je wel die M4L device gebruiken als visuele feedback:

Screen Shot 2023-03-11 at 16.02.14.png
 
Op zoek naar een manier om de parameters/namen/waardes van Devices in Ableton Live niet van een laptop-scherm te hoeven aflezen


ohhh.. heb ik overheen gelezen
 
ohhh.. heb ik overheen gelezen
No problem, dank voor het meedenken.

Misschien dat Akai dit bij een volgende APC-versie eens kan gaan meenemen. Of moet Arturia z'n KeyDinges eens gaan opleuken met een klein display per knop.

Er zijn natuurlijk wel diverse meer universele MIDI controllers die in een centraal display kunnen laten zien aan welke parameter je zit, maar je wilt niet eerst een stel knoppen af voordat je de goede hebt.

OK, eens zien wat er nog aan andere ervaringen opduikt, dank alvast!
 
misschien is dit iets.... als je wisselt van Device op de APC dan gaat deze denk mee qua focus/view...

En anders gewoon vaste parameters op de 16 macros mappen.. dus van elk synth altijd:
macro 1: cutoff
macro 2: res
macro 3: filter env
macro 4: filter drive
macro 5: attack
etc.

download_817_novation_remote_zero_sl_mk2_-_1.jpg
 
Laatst gewijzigd:
misschien is dit iets.... als je wisselt van Device op de APC dan gaat deze denk mee qua focus/view...

Dank je wederom voor het meedenken, ja ik zag al een filmpje van een APC40 die netjes samenwerkte met een Novation SL (='zero + keys'), dus deze zero zal vergelijkbaar werken neem ik aan.

'k Realizeer me ook dat dat stelletje standaard namen voor in die LCD-displays van de Korg microKONTROL misschien helemaal geen bezwaar hoeft te zijn. Als in: 't zit er allemaal wel bij qua termen, en voor eventuele ongebruikelijke termen in een Ableton Device valt er dan wel iets in-de-buurt-van te vinden.

Maar 't is dan wel zelf die mapping maken, zoals jij ook als alternatief aangeeft.

Mooiste is natuurlijk wanneer er vanuit Ableton automatisch 'any text' op die hardware displays kan verschijnen. Ik gok dat die Novation dat kan doen.
Ik raak nu toch nieuwsgierig hoever die microKONTROL daarin gaat - die heeft een 'template' in Ableton... 'k ga 't eens testen, wie weet...
 
Een smartphone/tablet met de TouchOSC app.. kan je zelf je scherm indelen.. Een scherm met enkel 8 encoders bijvoorbeeld, enkel als visuele feedback van je actieve Device die je op dat moment met je APC40 bedient..


Screen Shot 2023-03-12 at 02.14.15.png


Screen Shot 2023-03-12 at 02.14.22.png
 
Weet niet wanneer het voor jou telt als een verlicht hardware display, maar zou een tweede beeldscherm anders een idee zijn, dat je die specifiek gebruikt voor bijvoorbeeld het M4L-device dat @Furious5 suggereerde?
Dank je voor de suggestie. 't Idee is om liefst zo min mogelijk naar een laptop scherm vol met details te hoeven kijken, oftewel slechts een paar simpele dingen duidelijk in beeld te hebben en bij wijze van spreken de laptop zowat gewoon achter je backline te hebben liggen.
(Als de APC40 bijv zoals die Novation SL of zoals de Push een breed display met alle namen & waardes erbij had was 't prima & klaar).

Je '2e beeldscherm' suggestie triggert de gedachte om 't toch bij 1 display te houden, maar een stel laptop maten kleiner, en daar dan groot die stuk-of-8 controls (names & values) op.
(zie hier ook meteen een bruggetje naar de post van Furious5 die na die van jou kwam :) )
 
Een smartphone/tablet met de TouchOSC app.. kan je zelf je scherm indelen.. Een scherm met enkel 8 encoders bijvoorbeeld, enkel als visuele feedback van je actieve Device die je op dat moment met je APC40 bedient..


Bekijk bijlage 3833270

Bekijk bijlage 3833271

Aha, dank, dit lijkt spot on te zijn. Roept meteen veel vragen op (ik neem aan dat alles vorm te geven is? Bijv kleinere value ringen kunnen (want die al op de APC40), maar de parameter-namen wel een stuk groter) OK, dus ik voeg een Android smartphone/tablet toe, linken en bingo? Nice.

Ik zal moet dit eens gaan bestuderen:

 
Dit programma voor de iPad Metagrid is ook super handig hier zit tegenwoordig ook behoorlijk uitgebreid midi mogelijkheden in misschien is het wat voor je :

 
Ik zou gewoon voor touchable gaan als je een iPad hebt, dan is alles al voor je gemapped

 
Die is ook super goed ja!

Maar als je buiten dat muziek maken ook nog andere dingen wil aan sturen is
Metagrid ook een fijne keuze naast het muziek maken.
ik heb ze allebei gehad helaas wel oude versie nu zijn de mogelijkheden veel uitgebreider dan toen ik ze gebruikte.

Ik gebruikte Metagrid voordat er midi ondersteuning in verwerkt zat.
Hoe goed die midi werkt weet ik niet maar als ik die filmpjes bekijk lijk me de mogelijkheden heel uitgebreid te zijn!
 
Hi, Catching up:

Dank nogmaals voor het meedenken en de suggesties!
Wat huiverig voor draadloze toepassingen: voor toepassingen in hectische omgevingen draadloos wat minder robuust dan een good old kabel, zo althans de ervaringen hier.

Ik liep tegen een lief geprijsde Push1 controller aan, en die laat alle device-namen netjes in het scherm zien, inclusief de waardes vd parameters.
Hier eens verder mee aan de gang, ik denk dat dit in de behoefte voorziet.

Dank/Groet!
 
Op zoek naar een manier om de parameters/namen/waardes van Devices in Ableton Live niet van een laptop-scherm te hoeven aflezen,
maar van een verlicht hardware display. (duidelijk zichtbaar / beetje compact / betaalbaar)

't Zal zijn om naast een Akai APC40 (mk1) te gebruiken. Die heeft via die LED-ringen al prima value-feedback, maar helaas geen schermpje wat elke controller doet.
Bij niet al te veel parameters kan een overlay-kaartje natuurlijk helpen, maar als je wilt switchen naar andere Devices is dit weer niet handig.

Om er een Push 1 / Push 2 controller bij te hangen alleen voor het display is overkill (wil die APC40 ook niet door een Push vervangen).

Ook begrepen dat die Novation SL controllers dat in het display kunnen laten zien, en samen kunnen werken met de APC.

Die oude Korg microKONTROL heeft de nodige individuele schermpjes, maar als ik 't me goed herinner kunnen daar geen willekeurige namen in worden getoond, alleen een stel standaard namen.

Benieuwd naar wat julie zoal gebruiken, handig of ellendig vinden werken of eventueel nog aan andere tips hebben.

Dank! :halleluja

Of hopla, deze, op de manier van de Korg microKONTROL maar dan groter & leesbaarder & uitgebreider (als wachttijd en prijs geen bezwaar zijn: € 595,-, geplande levering april 2024)


TU_28027-03232023082743.jpg
 
Laatst gewijzigd:
geplande levering april 2024
Het aantal backers is helaas niet heel hoopvol voor de haalbaarheid.
Maar als je in die prijscategorie kijkt dan kun je ook naar een Electra One kijken. Ik geloof dat @flyweight wel wat meer weet hoe het met de integratie met Live zit. Daar wordt wel aan gewerkt maar is volgens mij nog niet helemaal af. Je hebt al wel via DrivenByMoss integratie met Bitwig en Reaper.

 
Ja, Ableton zou eigenlijk de Push moeten uitbrengen met alleen de knobs, buttons en display. Dat zou best een gat in de markt zijn denk ik.

En wat Furious zegt inderdaad. Zoveel mogelijk dingen op dezelfde manier mappen. Dan pak je het zonder te zoeken.
 
Ja, Ableton zou eigenlijk de Push moeten uitbrengen met alleen de knobs, buttons en display. Dat zou best een gat in de markt zijn denk ik.

Ja dat zou 'm zijn!
't Is slechts de Push 1 die ik dus recent heb toegevoegd, niet de Push 2, maar het display vd Push 1 laat weinig te wensen over voor 't beoogde doel van deze thread: naam, waarde en nog eens een bargraph voor extra snelle info. Het pad-gedeelte mag er dus inderdaad vanaf als je toch al de APC 40 gebruikt (of de hele APC40 skippen kan natuurlijk ook).

't Is trouwens vrij voorbeeldig hoe meerdere controllers met elkaar communiceren: hier dus die Push 1 & APC40, die brengen elkaar steeds netjes op de hoogte van waar de knoppen staan (zij het met wat kleine vetraging), zodat, no surprise, setting-wijzigingen op de ene ook op de andere zichtbaar worden gemaakt.

En wat Furious zegt inderdaad. Zoveel mogelijk dingen op dezelfde manier mappen. Dan pak je het zonder te zoeken.

Goede gewoonte! En gelukkig ook makkelijk zelf te controleren (te maken).
 
Back
Top