[Yamaha] is de cs2x multimembraal?

LastResort

dat was al zo........
Lid sinds
9 juni 2002
Berichten
274
Locatie
Groningen
ik ben van plan een cs2x te kopen maar ik las net ergens dat hij niet multimembraal is....of in elk geval op een lastige manier met midicommando's? ik wil gewoon de drumkit en andere sounds in fruityloops gebruiken, als dat al kan, kan ik dan ook bijv. de drumkit een reverb geven en een andere sound een ander effect"?
 
Re: is de cs2x multimembraal?

Re: is de cs2x multimembraal?

Origineel geplaatst door LastResort
ik ben van plan een cs2x te kopen maar ik las net ergens dat hij niet multimembraal is....

multi-WAT??

:kroon:
 
ja de CS2x is 16 parts multitimbraal maar je kan maar op 1 part
peformances gebruiken en that sux!!!


gr. Mario
 
Origineel geplaatst door mario
ja de CS2x is 16 parts multitimbraal maar je kan maar op 1 part
peformances gebruiken en that sux!!!
gr. Mario

Was trouwens ook de conclusie van een review in FutureMusic Nr 16 van mei 1999

Zei vonden enkel de performance mode interessant maar dan kan je maar 1 part gebruiken, anders is het een 'gewone XG-synthbak.

Misschien kan een geluidsmodule zoals bv een tweedehands JV-1080 je meer van dienst zijn? of een sampler (al dan niet op de pc)?
 
Het schijnt dus wel mogelijk te zijn om op een cs1x en cs2x meerdere performances tegelijk af te spelen!! Ik heb zelf de cs1x maar het is me nog niet echt gelukt. Normaal gesproken kan je in de cs1x en cs2x 1 performance op kanaal 1 spelen en nog 12 xg kanalen op kanaal 5 tot en met 16 spelen. Wat moglijk schijnt te zijn is dat je kanaal 6 tot en met 8 uit kan zetten en dan kanaal 5 als 2e performance kan gebruiken. Dit kan je ook doen met kanaal 9 en 13.

Het is mij alleen nog niet echt gelukt. Maar ik ben er ook nog niet echt lang mee bezig geweest door gebrek aan tijd. Maar over 2 dagen heb ik vakantie dus heb ik tijd zat om het ff te proberen. :) :)
 
Is inderdaad het zelfde verhaal als de CS1-x... Het is door veel gefreak mogelijk om 4 performances tegelijk te gebruiken... Een performance bestaat uit 4 lagen van sounds uit de soundbank van de yamaha... die 4 lagen kan je dan weer apart bewerken etc. ect. Als je extra performances wilt gebruiken moet je diezelfde sounds op de andere MIDI channels tegelijk 'triggeren' vanaf je sequencer bijv. MAAR groot nadeel sowieso is dat je niet meer de keuze hebt om elk gewenst effect uit de effectenbak van de yamaha te halen...

Kortom... heel gedoe...alles behalve praktisch... zou er niet aan (willen) beginnen. Dus als dit je eerste/basis synth is zou ik gewoon even verder rondkijken.

De CS1-x was trouwens mijn eerste synth/ruisbak... fungeert nu alleen nog maar als MIDI-klavier :) Maar had toendertijd geen betere koop kunnen doen met dat ding. Heb er veel lol van gehad! Multimemorabel ding!
 
Inderdaad, het bekende verhaal van de performance mode van de CS1x/CS2x...

Overigens is het bij andere Yamaha's nog erger: Pak een module als de MU100... 32 voudig multitimbraal in XG of GM mode, maar in performance nog maar 1 voice !!!

Bij de CS1/2x kun je het beste (lees: eenvoudigst) een performance nabootsen door op een track op meerdere kanalen af te spelen. Wat je ook kun doen is een aantal parts aan hetzelfde midi kanaal toe te wijzen (dit is wat men bij Yamaha bij de performance ook doet, parts 1-4 worden op hetzelfde midikanaal gezet). Dit kan echter alleen met sysex commando's (dacht ik).

Ik heb wel een paar voorbeeld midi filetjes online staan voor de CS2x, waar ik die truken uithaal. Kijk op mijn webpages onderaan de pagina staat een link naar midi files, voornamelijk voor de CS2x.
 
citaat:
Misschien kan een geluidsmodule zoals bv een tweedehands JV-1080 je meer van dienst zijn? of een sampler (al dan niet op de pc)?

maar een sampler sampled toch alleen maar?of kan zo'n ding nog meer?
 
Laatst gewijzigd:
cs2x is geen effectenbak maar een synth

cs2x is geen effectenbak maar een synth

Origineel geplaatst door LastResort
ik ben van plan een cs2x te kopen maar ik las net ergens dat hij niet multimembraal is....of in elk geval op een lastige manier met midicommando's? ik wil gewoon de drumkit en andere sounds in fruityloops gebruiken, als dat al kan, kan ik dan ook bijv. de drumkit een reverb geven en een andere sound een ander effect"?


wat wil je nu eigenlijk bereiken?


de cs2x IS multitimbraal, net als de cs1x.
ik heb een compleet nummer gemaakt met 1 cs1x in mijn goede oude tijd.. multitimbraal gebruikt dus.

je hebt 1 performance die kanaal 1 tot en met 4 in beslag neemt. en daarboven midikanaal 5 tot en met 16 nog beschikbaar voor de overige geluiden.

--> 1 performance bestaat uit 4 layers.
de geluiden uit de cs2x bestaan uit de xg geluidenset en de material voices (specifieke geluiden uit de cs waaruit de performances weer zijn opgebouwd)

mocht je graag nog een performance bovenop de eerste willen gebruiken, neem je bijvoorbeeld kanaal 5 tot en met 8.
material voice uit layer 1 op midikanaal 5
material voice uit layer 2 op midikanaal 6
material voice uit layer 3 op midikanaal 7
material voice uit layer 4 op midikanaal 8

en tadaa je hebt een extra performance en nog maar kanaal 9 tot en met 16 over.

de 4 kanalen voor de performance moet je dan wel tegelijk aansturen vanuit je sequencer wil je een gelayered geluid afspelen.

heb je zin om de material voices toe te wijzen aan een midikanaal van 5 tot en met 16 kan dit zonder problemen.
dan heb je dus geen layers maar wel een aantal goed te gebruiken geluiden

wat je met fruityloops wil bereiken is me een raadsel.
 
Laatst gewijzigd:
je wilt dus eigenlijk de CS2x als een soort sample-module gebruiken? volgens mij ben je beter af met het verzamelen van je eigen samples of het kopen van een goede sampleCD en die rechtstreeks in FL te gebruiken..

Olaf
 
Zou zeggen dat je in dit geval voor CS6x moet gaan,
en als de eurootjes even niet aan de orde zijn moet je
maar eens gaan kijken voor Waldorf Q of Virus C KB/Indigo II.


gr. Mario
 
Ik ben van mening dat het niet erg belangrijk is of de cs2x in perf-mode multitimb. is.
Namenlijk: Wanneer je een erg lekkere sound gebouwd hebt en deze in je mix wil toevoegen, zal het vaak blijken dat dit niet te gemakkelijk gaat omdat de sound vaak te 'breed' (freq. bereik) is. Vooral als je veel verschillende sounds tegelijk gebruikt zal het al snel rommmelig worden.
Om dit te voorkomen ga je allerlei bewerkingen aan je sound doen, die niet in je synth zitten, denk hierbij aan compressie/ eq e.d.
Deze bewerkingen kun je o.a. doen met de plugins van kjoebees of extern. Doe je dit met Cubase, dan zul je je melodie moeten opnemen en de wave-file als nieuwe track in cubase plaatsen. Omdat je melodie toch al gesampled is, kan je hem ook meteen met de aanwezige plugins verder opleuken. Als je een beetje leuke plugins hebt, kun je echt heel veel toevoegen, veel meer dan standaard uit je synth komt.

Dus kortom: Record je melodie, plaats hem paralel met de overige miditracks (+bewerk) en je hebt je perfomnace weer vrij voor een andere sound.

Ik weet dat dit een best bewerkelijke methode is, maar je krijgt hier een stuk betere resultaten mee, dan met alleen maar de tamme miditracks. :okdan:
 
Back
Top