Beste tijd om muziek uit te brengen?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.706
Locatie
Zwolle
Dag allen,

Even een vraag. Ik wil voor het komende jaar een aantal singles inplannen. Bestaat er zoiets als de beste tijd om een nummer digitaal te releasen?

Ik zie vaak vrijdag voorbij komen. Heeft dat een reden of aapt iedereen elkaar na? En zijn er nog andere dingen waar je rekening mee kunt houden? 's Ochtends of 's avonds? Vakanties? Ik roep maar wat hoor, want ik heb hier totaal geen ervaring mee. Jij misschien wel?

Het plan is nu om elke 6 weken een single te releasen en aan het eind van het jaar een album.

Alle ideeën zijn welkom, dank! 👍
 
Nee. tijd is een constructie. ;-)

Maar serieus: ik denk dat het belangrijker is je track bij "de juiste" personen in je netwerk te krijgen. Playlist-curators, DJs, influencers (oh god) en labelbazen die er wat mee kunnen/willen.
 
Laatst gewijzigd:
Vrijdag is volgens mij een vaste dag dat de streaming diensten hun spullen online gooien. Mijn release was ook op een vrijdag en die had ik daar niet op ingepland maar werd zo vastgesteld.
 
Vrijdag is volgens mij een vaste dag dat de streaming diensten hun spullen online gooien. Mijn release was ook op een vrijdag en die had ik daar niet op ingepland maar werd zo vastgesteld.
Ik zat al hele strategieën te bedenken om expres op donderdagavond te releasen, maar dat werkt dus niet 😛 Bij nieuwsbrieven en social media kan het verschil enorm zijn.
 
Playlist-curators

Heb laatst Submithub hiervoor gebruikt. Gewoon om eens te testen.
Door 1 van de 3 curators werd mijn inzending geaccepteerd (van een track van 2 jaar oud) en het aantal luisteraars op Spotify is daarna verdubbeld. Ok, van zo'n 100 naar 200, dus nog steeds bijna niets, maar het gaat om het idee. :)

Met een beetje geluk kun je via die playlists curators flinke exposure krijgen. Lijkt me die paar centen wel waard.