Beste tijd om muziek uit te brengen?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.706
Locatie
Zwolle
Dag allen,

Even een vraag. Ik wil voor het komende jaar een aantal singles inplannen. Bestaat er zoiets als de beste tijd om een nummer digitaal te releasen?

Ik zie vaak vrijdag voorbij komen. Heeft dat een reden of aapt iedereen elkaar na? En zijn er nog andere dingen waar je rekening mee kunt houden? 's Ochtends of 's avonds? Vakanties? Ik roep maar wat hoor, want ik heb hier totaal geen ervaring mee. Jij misschien wel?

Het plan is nu om elke 6 weken een single te releasen en aan het eind van het jaar een album.

Alle ideeën zijn welkom, dank! 👍
 
Nee. tijd is een constructie. ;-)

Maar serieus: ik denk dat het belangrijker is je track bij "de juiste" personen in je netwerk te krijgen. Playlist-curators, DJs, influencers (oh god) en labelbazen die er wat mee kunnen/willen.
 
Laatst gewijzigd:
Vrijdag is volgens mij een vaste dag dat de streaming diensten hun spullen online gooien. Mijn release was ook op een vrijdag en die had ik daar niet op ingepland maar werd zo vastgesteld.
 
Vrijdag is volgens mij een vaste dag dat de streaming diensten hun spullen online gooien. Mijn release was ook op een vrijdag en die had ik daar niet op ingepland maar werd zo vastgesteld.
Ik zat al hele strategieën te bedenken om expres op donderdagavond te releasen, maar dat werkt dus niet 😛 Bij nieuwsbrieven en social media kan het verschil enorm zijn.
 
Playlist-curators

Heb laatst Submithub hiervoor gebruikt. Gewoon om eens te testen.
Door 1 van de 3 curators werd mijn inzending geaccepteerd (van een track van 2 jaar oud) en het aantal luisteraars op Spotify is daarna verdubbeld. Ok, van zo'n 100 naar 200, dus nog steeds bijna niets, maar het gaat om het idee. :)

Met een beetje geluk kun je via die playlists curators flinke exposure krijgen. Lijkt me die paar centen wel waard.

Zou vooral tijd aan dit soort dingen besteden. Kan me haast niet voorstellen dat het tijdstip van release veel invloed heeft.
 
Zou vooral tijd aan dit soort dingen besteden. Kan me haast niet voorstellen dat het tijdstip van release veel invloed heeft.
Je kunt dat algoritme echt wel bespelen. Ik zit met een stel muzikanten in een playlist. Die speelt elke deelnemer elke week 5 keer af, zodat alle nummers plays krijgen. Daardoor komen ze veel sneller bovendrijven bij gewone luisteraars. Het is een trucje, maar het werkt.
 
Platenzaken kregen vroegah op donderdag hun vinyl binnen, zodat je vrijdag kon kopen om s avonds te draaien.
Dus donderdag is de dag. Of t kan is dan weer wat anders. En mss niet vlak voor de examens.
ik zou ook releasen als n andere t net niet doet. Mensen hebben n budget. Die bom kopen ze, en met de rest misschien de onbekende schijven. Dus teveel famous releases, hoe minder budget over voor de anderen
 
Wat ook veel gasten doen is populaire playlists maken (dus playlist met "The best Melodic Techno" als titel en dan meeliften op Artbat Tinnlicker en consorten en daar dan hun eigen drek tussen plaatsen, zo dat ze wanneer luisteraars niet skippen ook daar plays meepakken.
 
Wat ook veel gasten doen is populaire playlists maken (dus playlist met "The best Melodic Techno" als titel en dan meeliften op Artbat Tinnlicker en consorten en daar dan hun eigen drek tussen plaatsen, zo dat ze wanneer luisteraars niet skippen ook daar plays meepakken.
Klopt, die tip zie je ook regelmatig voorbij komen.

Ik hoorde laatst een podcast over Crazy Frog, van die afschuwelijke beltonen. Dat is nog steeds populair, op vrijwel elk platform behalve Spotify. Daar klikken de meeste mensen vrijwel direct op Skip en dat is funest voor het algoritme. En terecht! 😀

Trouwens erg leuk om die aflevering te luisteren, over de opkomst van ringtones (aflevering 13):

 
Heb laatst Submithub hiervoor gebruikt. Gewoon om eens te testen.
Door 1 van de 3 curators werd mijn inzending geaccepteerd (van een track van 2 jaar oud) en het aantal luisteraars op Spotify is daarna verdubbeld. Ok, van zo'n 100 naar 200, dus nog steeds bijna niets, maar het gaat om het idee. :)

Met een beetje geluk kun je via die playlists curators flinke exposure krijgen. Lijkt me die paar centen wel waard.

Zou vooral tijd aan dit soort dingen besteden. Kan me haast niet voorstellen dat het tijdstip van release veel invloed heeft.
Oh joepie. Ik heb er al zeven. Fame and fortune! :D
 
Vrijdag is inderdaad de beste dag om te releasen. In het verleden deed ik het altijd op dinsdag, omdat ik dan de meeste luisteraars heb, maar toch lijkt vrijdag de beste dag te zijn. Plus, iedereen released op vrijdag dus dan zal daar wel een reden voor zijn.

Daarnaast zou ik niet vlak voor of tijdens feestdagen of studenten vakanties plannen. Met name in Amerika, omdat daar toch de meeste luisteraars zitten. Mensen zijn dan bezig met andere dingen en luisteren dan minder vaak naar muziek.

Maar welke dag je ook kiest, de marketing blijft belangrijker dan de dag.
 
Ooit eens wat rond zitten lezen wanneer 'Het Beste Moment'(TM) zou zijn om content op een Facebook-bandpage te plaatsen.
Er staat me iets van bij dat (destijds) Facebook-Kundigen daar de zondagavond als optimaal voor zagen.

't Zal allemaal geen harde wetenschap zijn, maar ik ben het wel helemaal met deze thread hier eens: als je het dan toch op een of ander moment plaatst/released, waarom dan niet op een moment dat het enige (al dan niet concrete) onderbouwing heeft.


Om hier echter vervolgens dan weer heel veel verder in te gaan zie ik zelf dan weer niet zo zitten, 'k moet dan snel aan de ondertekst van deze Despair.com-prent denken... :erm:

humiliationdemotivator.jpg
 
Back
Top