Synthforum upgrade

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Dr van Lansberg

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
18 februari 2011
Berichten
11.028
Locatie
Amsterdam
Na een lang en soms lichtelijk moeizaam proces is het dan zover: Synthforum gaat upgraden. Aanstaande woensdag en donderdag zal het forum offline worden gehaald. Dat betekent dat je geen gebruik van het forum kunt maken. Als de upgrade volgens planning verloopt, is het forum donderdagavond 2 augustus in zijn nieuwe vorm weer online.

Waarom gaan we ook alweer upgraden?
De huidige forumsoftware is verouderd en wordt al een tijd niet meer ondersteund door de leverancier. Dit kan voor de toekomst problemen in het gebruik van het forum opleveren. Daarnaast staat het forum al een tijdje stil als het gaat om technische ontwikkelingen of het implementeren van nieuwe features. Willen we als forum ook in de toekomst relevant blijven, dan zullen we de keuze moeten maken om te vernieuwen.

De nieuwe software biedt ons veel mogelijkheden om meer als een community te gaan werken in plaats van als een bulletin board. Maar wees gerust, we krijgen geen Facebookachtige omgeving.

Wat merk je van het upgraden zelf?
Het forum is woensdag 1 augustus en donderdag 2 augustus gesloten. Dat betekent dat je niet kunt inloggen en het forum niet kunt raadplegen, ook niet als gast. Het zal voor sommigen dus de nodige afkickverschijnselen met zich meebrengen.

Wat merk je na de upgrade?
Vanaf vrijdag 3 augustus vind je het forum terug in een volledig nieuwe en frisse omgeving. De structuur van de nieuwe software is significant anders dan die van de huidige software. Dit geeft ons veel nieuwe mogelijkheden waarvan wij denken dat ze noodzakelijk zijn om als community relevant te blijven. Sommige nieuwe functionaliteiten zullen stapsgewijs worden geïmplementeerd. We willen eerst de tijd nemen om iedereen te laten wennen aan de nieuwe omgeving voordat we nieuwe mogelijkheden beschikbaar maken. Sommige leden zullen sneller wennen dan andere. Houd daar rekening mee.

Het forum blijft na de upgrade bereikbaar onder de huidige url https://www.synthforum.nl.

Hoe kan ik na de upgrade feedback geven of vragen stellen?
We zullen een tijdelijk forum creëeren waarin je feedback kunt geven of vragen kunt stellen. Eventueel zijn moderators per PB (of via het Berichtencentrum in de nieuwe versie) bereikbaar. De voorkeur gaat echter uit naar feedback via het forum zelf zodat de vragen en antwoorden voor iedereen beschikbaar zijn. We vinden het prettig als feedback opbouwend wordt gebracht. Iedereen die heeft meegeholpen aan de upgrade heeft dit op vrijwillige basis en in eigen tijd gedaan. Maar uiteraard staan we open voor suggesties waar we als community beter van worden. Niets is in beton gegoten.

Welke belangrijke veranderingen kunnen we nu al vaststellen?
- De nieuwe software zal mogelijk iets minder snel zijn dan de huidige. De vraag is in hoeverre je hier in de praktijk veel van zult merken. Mijn persoonlijke ervaring na ruim een jaar, is dat de snelheid prima werkbaar is en niet storend anders is dan in de huidige software. Daarnaast is de nieuwe versie allesbehalve uitontwikkeld en verwacht VBulletin in de toekomst nog wat slagen te kunnen maken.

- In de nieuwe versie wordt er gebruik gemaakt van een zogenaamd Berichtencentrum. In dit Berichtencentrum vind je ondermeer de PB functionaliteit terug. Daarnaast wordt er in het Berichtencentrum een overzicht getoond van alle discussies waarop je je hebt geabonneerd. Naast het abonneren op discussies, bestaat er ook een mogelijkheid om leden te volgen. Wanneer gevolgde leden een nieuw bericht posten, ontvang je hiervan een melding in het Berichtencentrum. Voordat je een ander lid kunt volgen, zal deze eerst je volgverzoek dienen goed te keuren.

- De front page heeft een behoorlijke facelift gekregen. Het resultaat blijft tot vrijdag 3 augustus nog even een verrassing.

- En tot slot kunnen video's van Vimeo of Facebook ook worden embed, naast de huidige optie voor YouTube video's. Voor het embedden zul je gebruik moeten maken van [video] tags.

Zoals gezegd, stellen we feedback erg op prijs. Om de motivatie op een hoog peil te houden, vragen we wel van je om je feedback opbouwend te brengen. Mocht je nu al vragen of opmerkingen hebben, dan kun je ze hieronder kwijt.
 
Laatst gewijzigd:
doe maar een analoog forum met veel patchpoints en dikke houten zijkantjes ;)

Succes en dank op voorhand (en ja, ik ben conservatief, ik zal een tijdje wennen voor ik kritisch ben) - mooi voornemen allessinds, toch...
 
Mijn ervaring met mijn forum is dat als je de boel op php 7 en laatste MariaDB laat draaien het een heel pak sneller is. Toi toi toi voor de upgrade, mocht ik iets kunnen doen schroom dan zeker niet om contact op te nemen.
 
Klinkt als een mooie update.
Gaan de huidige privé berichten mee, of moeten we die opslaan als we de inhoud willen behouden?
 
Komt er ook een mobile stylesheet?

Worden de absurd kleine pixelknopjes van reply en quote ook vervangen door grotere exemplaren?

Volgens mij wordt deze skin ook al niet meer ondersteund. Ik weet dat er toendertijd nogal wat backlash was tegen de ondraaglijke lichtheid van het kleurenschema. Mij maakt het niks uit, maar het lijkt me geen goed idee om deze skin te behouden.
 
Goed nieuws! Veel succes en ik kijk uit naar de vernieuwde versie van Synthforum!
 
Hey, je mag reageren hier! Heb alleen niks zinnigs te zeggen, maar goed, veel plezier met de upgrade ;)
 
Ik wou alvast als eerste hetvolgende kwijt...

IK VOND HET OUDE SYNTHFORUM VEEL BETER!!! :D
 
Respect voor alle vrijwillige bijdragen en tijd van de moderatoren!
 
Leuk! Goed om te zien dat er nog actief aan het forum gewerkt wordt. Succes!
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top