Mono instrument panning?

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
7.067
Locatie
Apeldoorn
Misschien een gekke vraag maar als je een monosynth opneemt hoe pan je 'm dan in je opname zodat ie toch links of rechts in je arrangement komt?
Met plugins is dat easy want die nemen stereo op en ik gebruik vrijwel nooit hardware in tracks dus had ik het probleem ook niet maar ik wil toch vaker gebruik maken van hardware in tracks.

Met bijv de Blofeld of indertijd de JD-XI was dat geen probleem want dan kan je stereo opnemen maar zoals nu met de Neutron is die mogelijkheid er niet da's alleen mono.
Of ik bij de opname de fader centraal laat staan of alleen links of alleen naar rechts het maakt niet uit al verandert het geluidsbeeld dan wel maar uiteindelijk hoor ik door beide monitors de synth nog steeds.

Ik heb allerlei mogelijkheden gehad en de settings verschillende keren aangepast maar ik krijg niet de Neutron alleen links of alleen rechts als audio.
Ik heb in Live in de preferences ook geprobeerd met alleen mono ins of alleen stereo ins maar het maakt geen verschil, ook niet met select stereo pan mode.
Ik moet dat signaal als het m'n interface en Live binnenkomt toch links of rechts in kunnen stellen in Ableton, zie ik iets over het hoofd?
 
Ik hoop dat ik je goed snap.. maar in Ableton moet je dan één mono kanaal selecteren.. zo doe ik de microfoon bv.. en die zitten dan altijd in het midden.. vreemd..

Dus bij input settings mono inputs aanvinken.. dan kun je ze bij ext. in (external inputs) selecteren..

Input Configuration + input selection.png
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb in Live in de preferences ook geprobeerd met alleen mono ins of alleen stereo ins maar het maakt geen verschil, ook niet met select stereo pan mode.

In de preferences kan je ze aan- en uitzetten, maar daarmee heb je ze nog niet geselecteerd (het worden "slechts" opties in het dropdown-menu van de inputs, in het kanaal).

Het lijkt alsof je bij de inputs, in het kanaal zelf, nog de stereo-variant selecteert.

Hier heb ik ze beide aan staan (in de preferences). Ipv "1/2" kies ik "1", en dan wordt de bron mono (het kanaal zelf blijft stereo), en zal dan in het midden klinken:



Schermafbeelding 2023-01-14 om 19.12.41.png
 
Wanneer ik kijk naar mijn eigen situatie, als ik een monoklank opneem, geef ik in Ableton aan dat ik 1 kanaal (input geluidskaart) wil opnemen (bij stereo neem ik 2 kanalen geluidskaart op). Vervolgens kan ik dit opgenomen geluid naar links of naar rechts pannen.
Eigenlijk dus wat stoter zegt, in het dropdownmenu 1 kiezen ipv 1/2.
 
Ik copieer 1 track drie keer verschillend beetje eqen links rechts en in het midden pannen. Net een andere delay. Maar mss begrijp ik je vraag niet.
Soms kan je ook mid/side recording techniek gebruiken.
 
of je nou stereo opneemt of mono in beide gevallen moet panning ( of balance ) werken.
Werkt het niet is er wellicht wat mis met de afluistering.
 
Ik heb de reakties gelezen en de verschillende opties die jullie aangeven die had ik gisteren voor ik postte al geprobeerd.
Ik doe er een paar screenprints bij en dan zie je dat ik voor de zekerheid in de settings alle stereo ins even uitgezet en zelfs bij de mono ins Neutron vermeld, dan zie je in de verschillende afbeeldingen dat ik 1 monokanaal geselecteerd heb en de panning volledig naar één kant maar dan nog klinkt het signaal door beide monitoren en zelfs als ik de master helemaal naar één kant draai dan nog klinkt de opname door beide monitoren.

Ik heb even met een vst geprobeerd (Hybrid) en meteen alles goed, links of rechts het maakt niet uit; alles deed het zoals je verwacht.
Ik heb andere snoeren geprobeerd, ik heb met de Minibrute 2S die ook mono is geprobeerd en ik heb m'n reserve interface uit de berging gehaald maar het bleef hetzelfde; een monosynth kan je dus niet pannen schijnbaar?
Het is toch raar dat ik een opname die ik daarna afspeel niet kan pannen naar één kant?
Wie ook maar een idee heeft mag het zeggen want ik ben voor nu even out of ideas en ik ben wel benieuwd hoe dat bij jullie in de studie werkt met monosynths?
 

Attachments

  • Schermopname (143).png
    Schermopname (143).png
    192,2 KB · Bekeken: 82
  • Schermopname (144).png
    Schermopname (144).png
    196,2 KB · Bekeken: 79
  • Schermopname (145).png
    Schermopname (145).png
    198 KB · Bekeken: 73
  • Schermopname (146).png
    Schermopname (146).png
    184,4 KB · Bekeken: 80
Wat heb je op track 1 staan (dat stereo signaal dat ook naar de master wordt gestuurd) en wat gebeurt er al je die mute? Heb je misschien een plugin op je master staan die iets geks doet? Je panning instellingen lijken te kloppen. Bij mij zit de Propjet-10 (mono) op 1 input (ik zie dat je de neutron op 2 inputs gelabeld heb, maar neem aan dat er maar 1 kabel in je interface gaat?) en die kan ik met de pan knop gewoon naar links en rechts bewegen. Al gebruik ik meestal een panning tool zoals Panagement 2 of Shaperbox tenzij ik de panning statisch wil houden.
 
Laatst gewijzigd:
Ik
Wat heb je op track 1 staan (dat stereo signaal dat ook naar de master wordt gestuurd) en wat gebeurt er al je die mute?
Dat is de midi van de Neutron
Heb je misschien een plugin op je master staan die iets geks doet? Je panning instellingen lijken te kloppen.
Nee, ik heb geen enkele plugin er op staan.
Bij mij zit de Propjet-10 (mono) op 1 input (ik zie dat je de neutron op 2 inputs gelabeld heb, maar neem aan dat er maar 1 kabel in je interface gaat?) en die kan ik met de pan knop gewoon naar links en rechts bewegen.
Ik heb ook één kabel omdat de neutron maar één uitgang heeft, die gaat idd de interface in en zoals ik al aangaf; ik kan pannen wat ik wil op het spoor zelf of op de master maar steeds klinkt door beide monitoren geluid.
Ik heb wel nog een keer de Neutron op ingang 2 van m'n interface geprobeerd om te kijken of dat verschil maakte maar het was hetzelfde.

ik heb ook nog de audio die ik heb opgenomen naar een andere audiotrack gezet zodat het dan nog alleen intern gaat in Live maar ook dan kan ik niet pannen.

Nog even de Deepmind getest en ook daar kon ik het geluid op de track ook niet van pannen?

Het lijkt erop dat zolang ik maar één monotrack met geluid heb pannen niet mogelijk is en dat is wel raar.

Zodra ik een vst opneem met 2 sporen op een track dan kan ik alles wel pannen.

Al gebruik ik meestal een panning tool zoals Panagement 2 of Shaperbox tenzij ik de panning statisch wil houden.
Misschien is dat een oplossing maar ik denk dat ik maar even met Ableton support aan de slag moet, misshien dat hun het begrijpen?
Bedankt anyway

Als iemand een suggestie heeft hoor ik het graag!
 
Misschien mosterd na de maaltijd, maar als je pan't (panned?) op bovenstaande manier, dan verander je toch alleen het volume links en rechts, terwijl je als je echt in het stereo beeld wil schuiven je toch de fase moet veranderen?
 
Ik vermoed dat je in je external instrument op kanaal 1 ook een input hebt geselecteerd. Als je daarin geen input selecteert dan kun je op je kanaal 3 waar je nu een audio spoor hebt de externe input selecteren en pannen.

Andere optie is om in de external instrument op kanaal 1 de input juist te zetten, dan heb je kanaal 3 niet meer nodig.

[edit]
Ik werk zelf trouwens altijd met aparte sporen voor MIDI en audio, vind ik makkelijker met opnemen van de audio. Dus de 2e optie hierboven is eigenlijk geen advies.
 
Misschien mosterd na de maaltijd, maar als je pan't (panned?) op bovenstaande manier, dan verander je toch alleen het volume links en rechts, terwijl je als je echt in het stereo beeld wil schuiven je toch de fase moet veranderen?
Er zijn 2 verschillende mechanismen aan het werk, als het om stereo gaat.

De ene is het volume verschil tussen links en rechts.
(coïncidente microfoon opnames gebruiken dit mechanisme. XY, MS en Blumlein zijn voorbeelden hiervan.)
Panning doet dit in een normale mix.

Het andere is fase verschil tussen links en rechts.
(Non coïncidente microfoon opnames gebruiken dit. AB, Deca tree, ortf zijn voorbeelden hiervan.)
Haas effect plug-ins doen dit in een normale mix.

Vaak word een mix van beide gebruikt.
 
Misschien mosterd na de maaltijd, maar als je pan't (panned?) op bovenstaande manier, dan verander je toch alleen het volume links en rechts, terwijl je als je echt in het stereo beeld wil schuiven je toch de fase moet veranderen?
Da's een andere discussie, het gaat erom dat ik nu de hele tijsd het geluid door beide monitoren kreeg, wat ik ook deed.
Of ik begrijp je niet goed als je iets anders bedoelt?
Ik vermoed dat je in je external instrument op kanaal 1 ook een input hebt geselecteerd. Als je daarin geen input selecteert dan kun je op je kanaal 3 waar je nu een audio spoor hebt de externe input selecteren en pannen.
Op kanaal 1 komt de midi van de neutron, dat zie je op de printscreen of bedoel je iets anders?
[edit]
Ik werk zelf trouwens altijd met aparte sporen voor MIDI en audio, vind ik makkelijker met opnemen van de audio. Dus de 2e optie hierboven is eigenlijk geen advies.
Heb ik toch ook; de eerste is de midi op de external instrument track en de audio komt op een ander spoor.
Wat @NorthernLightX zegt. Je ziet op kanaal 1 ook audio binnen komen.
Ik vergis me, jullie hebben gelijk als ik het plaatje terug zie, ik kijk even wat er precies is al is het probleem nu voorbij.
 
Laatst gewijzigd:
Maar schiet mij maar lek; ik open nu opnieuw de track met de Neutron en nu kan ik pannen, zowel op de track itself als op de master?
Daarna nog een keer de track met de Deepmind geopend en nu kan ik die ook pannen?
Er is iets vreemds maar ik weet niet wat, ik heb dit nog niet eerder meegemaakt, misschien een soort bugje of zo?
Ik hou er maar rekening mee dat als ik het nog 'ns meemaak dat ik dan Live maar afsluit en dan weer open, wellicht dat het dan weer goed is, op die manier kan ik er mee leven als het nog 'ns gebeurt.

In ieder geval; iedereen bedankt zover voor jullie hulp en tips!
 
Back
Top