Panning (vocalen)

boeklanoei

Ouwe rot
Lid sinds
15 september 2006
Berichten
1.014
Naar aanleiding van deze thread: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=65486&highlight=panning

Ben ik geinteresseerd geraakt vooral in panning mbt. vocalen.

Nu weet ik dat in de lead vaak in het gewoon midden zit en bij de couplet er vaak dmv. links en rechts pannen (al dan niet gedeeltelijk/extreem) er ruimtelijkheid en volheid wordt gecreerd.

Maar wordt dat gedaan vanuit een stereo track of mono track? De bron van orgine is natuurlijk mono. Maar wordt het voornamelijk in couplet bij backingvocals stereo gemaakt (per part) en dan gepanned? Of zijn deze files ook mono. Net als in 80-90% vd gevallen de lead gewoon mono blijft (midden)? Het maakt toch niet uit wanneer je een stereo track vs. mono track aanmaakt en allebei in het midden zet (zelfde resultaat)?

Ik wil min of meer dit voorkomen lijkt me:

Ok, ik zit nooit aan de pan, want als je op een feest staat, is het toch genaaid als net dat coole geluidje van links boven komt, terwijl jij voor de rechter speaker staat.

Ik test/maak ruimtelijkheid of althans dat probeer ik altijd hetzelfde te krijgen zoals je veel vocalen tracks hoort, over een hoofdtelefoon. Is in dit geval (tav) pannen een zeer goed effectief monitorfunctie en referentie bron.
 
Alle vocalen zijn mono dus worden mono gebruikt. De stereo wat jij bedoeld word gedaan door middel van dub's. Oftewel 2 sporen apart gezongen en dan links rechts van elkaar. Een vocaal kan immers nooit stereo zijn als je het opneemt of je moet al stereo paar mics hebben. Maar eigenlijk 80% van de vocalen is puur mono.
 
Back
Top