8 DX7 instanties in één Raspberry PI4b

Is een TX816 in de huidige markt niet makkelijker verkrijgbaar en goedkoper dan een PI4?
Ik heb alle Pi's met dikke winst verkocht. En het gekke is, een Raspberry Pi is compleet achterhaald. Toen ie nieuw was stak ie qua power/prijs uit boven op dat moment vergelijkbare computers. Vandaag de dag is de prijs/performance van de Pi's bizar laag, en zelfs in verhouding tot gebruikte watts is het een draak. Pi's draaien nog steeds op chips met 28nm.... Tweedehands laptop van 3 tientjes haalt de Pi aan alle kanten in. Of draai gewoon Linux/Windows 11 RT op een telefoon van een paar jaar terug. Die zijn ook veel beter dan Pi's. En in een beetje telefoon zit een beter scherm in dan alle schermen die je als add-on voor een Pi kunt kopen bij elkaar samen. Even op letten of ie te rooten is en USB-C host ondersteunt, bijvoorbeeld oude Samsung die met Dex draaide.

Raspberry Pi blijft natuurlijk nog altijd een interessant industrieel ontwikkelplatform met ingebouwde (ondersteund 4k ondertussen zeker) display controller en ethernet en usb en GPIO headers, hoop libraries en breed ondersteund. Zit ook niet één persoon achter wat bij Teensy wel is geloof ik. Voor industrieel gebruik moet iets allround werken en algemeen beschikbaar zijn. De zaken die jij aanhaalt zijn dan vaak niet de belangrijkste factor ... Hier op de firma worden ze veel gebruikt in allerhande commerciële toepassingen ... maar gelukkig moet ik er niet mee werken, dan pak ik wel een teensy :D
 
Ik draai heel mijn bedrijf op Arduino's maar het is maar net wat belangrijk is voor je toepassing. Klein, zuinig en robuust zonder mediatoepassingen bij mij.
 
20230108_223526.jpg


Ik ben begonnen met een frontje.
Daarop zit het oled schermpje, de rotary encoder, een stereo potmeter voor het totaal volume, een links en rechts audio uitgang, midi in en thru, en een uSD kaarthouder.
Vandaag ook het kleine audio kaartje met de PCM5102A (kostte ca 2,75€) geprobeerd maar dat werkt verrassend goed! Dus die gaat in het uiteindelijke kastje komen.
Helaas duurt het verzenden vanuit China erg lang, dus het volgende frontje zal wel wat langer duren. Ik kan intussen wel de Arduino Uno gaan programmeren die voor de uitlezing van een handvol potmeters, pushbuttons en de rotary encoder gaat zorgen.
Van een aantal potmeters/pushbuttons gaat de Uno de waarden omzetten in midi commando's, zoals het volume, pan positie, bank en voice per instantie.
Kortom ik heb genoeg te doen en hoef me voorlopig niet te vervelen.
 
@blanka , dit is de zelfbouw, reparatie en onderhoud gedeelte van het forum en het bevalt me niets hoe deze draad door jou ge-hijacked wordt.
Als je zo graag de docent wil uithangen doe dat dan niet hier, maar start zelf een draad in de daarvoor geëigende plek op het forum.
Dank u.
 
Nou nou, zo gehijacked is het nou ook weer niet.
Ik bedoel ik ben ook echt wel geintreseerd in de microdexed maar de Pi is moeilijk of nietvoor een hoge prijs te krijgen.
@blanka laat alleen een alternatief zien.

Dus je gebruikt niet de audioshield maar een ander boardje met een PCM5102A erop via i2s?

Btw als je de pwm output goed filtered is dat niet goed bruikbaar?
Ik bedoel ik gebruik meerdere synths die echt lofi zijn maar dat klinkt juist goed.
BV de twisted electrons MegaFM en Casio SK1.
Maar ook de Yamaha TX7 heeft daar een beetje van.
 
HOe duur was een Pi4b vroeger dan? Want ik zie hem nu dus voor 60eur staan. Echter wel met een onbestemde "slecht leverbaar" melding...

Edit: ik merk het al, degenen die hem echt op voorraad hebben vragen crazy prijzen zoals alles met een ARM. Volgens Raspberry zelf komen de voorraden in de loop van 2023 wel terug in orde, dus best een paar maanden wachten.
 
Laatst gewijzigd:
Dus je gebruikt niet de audioshield maar een ander boardje met een PCM5102A erop via i2s?

Btw als je de pwm output goed filtered is dat niet goed bruikbaar?
Ik bedoel ik gebruik meerdere synths die echt lofi zijn maar dat klinkt juist goed.
BV de twisted electrons MegaFM en Casio SK1.
Maar ook de Yamaha TX7 heeft daar een beetje van.
B814124F-38B3-41C9-9028-655BDF5CCD1A.jpeg

Ik gebruik deze, kostte me amper 2,75€ en daar kan ik geen filter voor maken (stereo!)
Maar ik ben ook bang dat zodanig filteren dat de koptelefoon uitgang ook maar bij benadering zo goed klinkt als dit I2s kaartje, mogelijk is. Omdat vooral de envelope heel duidelijk hoorbaar is, zelfs als het geluid van de aangeslagen noot al stil is bij bv een bel geluid.
 
Leuk en interresant topic, ik zet ook overal pi's in waar ik denk dat ze nodig (vooral overbodig) zijn.
Of ik er dexed op gooi weet ik nog niet, ik vind dexed iets te complex wat betreft controls om headless op een pi te draaien.

Ik heb geprobeerd de korg ms20 vst in wine te draaien op een raspberry, dat was helaas geen succes.

Waar ik juist wel benieuwd naar, en geïnteresseerd in ben, hoe klinkt dexed over de jack output van de pi zelf? De rozzbox bijvoorbeeld wordt juist interresant als je de aliasing uitzet en de bits omlaag draait.
 
Waar ik juist wel benieuwd naar, en geïnteresseerd in ben, hoe klinkt dexed over de jack output van de pi zelf? De rozzbox bijvoorbeeld wordt juist interresant als je de aliasing uitzet en de bits omlaag draait.
Ik vind het ronduit slecht, maar dat kan met MiniDexed samen hangen.
Leuk om te experimenteren zolang ik geen I2s DAC had, maar verder….
 
Ik ga het heel uitgebreid maken in een 1/2 euro kastje.
Op het linker paneeltje zie je ook het uSD kaartje wat van buitenaf te bereiken is.
Er komt een Arduino Uno die oa 8 potmeters voor het volume van elke instantie, 32 drukknopjes voor voices/banks, een paar rotary encoders voor filter afsnij frequentie (range) en q-factor (emphasis), voor detune en panning, verzorgt. Deze Uno is geprogrammeerd met Hiduino, zodat de Pi het als midi device ziet.

case.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Netjes!

Ik was vandaag ook aan het 3D printen, maar de garage was te koud denk ik. Print behoorlijk krom getrokken en dus onbruikbaar.
 
Back
Top