8 DX7 instanties in één Raspberry PI4b

Hey cool, maar in eurorack zie ik het nut niet als dit ding alleen midi i/o en een enkele of stereo dac uit heeft.
Dan heb je aan 1 of 2 instances genoeg toch?
Zou wel tof zijn als je er wat cv input op maakt.
 
ik ben al heel blij dat het werkt, en ben me nu aan het verdiepen in wat er allemaal mogelijk is (idd mischien zelfs cv besturing)
Wat ik ook heel gaaf vond klinken was dat Floyd Steinberg meerdere DX7 instanties unison had spelen, maar elk een iets andere pan positie en heel licht ontstemd, waardoor je zo'n mooi vol geluid krijgt, vooral bij de DX7 strings.
 
Ja idd, dat heb ik eens op een Yamaha TX816 gehoord.
Echt mooi.
Maar ja nu je het zegt is 8 instances maar 1/2 outputs wel handig want je hoeft ze toch niet op een mixer te hangen. Want mixen kun je in de microdexed doen.
 
Ik heb moeten googelen naar Multi-timbraal, dat zegt genoeg denk ik? :engel:
Maar als je halverwege het filmpje kijkt, spelen er 8 kanalen tegelijk.. elk kanaal heeft wel multi timbrale mogelijkheden (11 noten gelijkertijd meen ik....) maar in het filmpje speel ik maar een paar noten per kanaal tegelijkertijd.
Zoals ik al schreef is dit mijn eerste setup, ik heb al wel ideeën om er een echt euro module van te maken met knoppen en cv's.
Zojuist een testje gedaan met via de din midi hetzelfde af te spelen als in het filmpje, en tegelijkertijd via de usb midi mee te spelen op een keyboard (lees; een hoop random toetsen tegelijkertijd in drukken) en dat gaat goed, dus het idee is nu om een arduino als midi device te programmeren en daar dan waarden van cv's en potmeters via de usb naar de raspberry te sturen.

 
Benieuwd wat je gaat doen. De enigste FM die ik ken in Eurorack is 1 voice. Die kan je dan op allerlei manieren moduleren.
Ik zie nog niet echt voor me wat voor modulatie je moet loslaten op 8 DX7's?
Misschien alleen macro dingen als algoritme en preset wisselen. En de 8 DX7's in eurorack als mono's gebruiken?
 
ik kan wel wat voor cv control bedenken.
Bv de envelopes, Attack, Level, R1 en L1 of de Operator levels
feedback is helaas maar 7 stappen.
Operators on/off gates.

Maar by de DX7 kun je niet echt alle parameters doen want dat zijn er teveel.

Anyhow heel leuk project. Heb ff gekeken maar de Raspery PI zie ik nergens voor een normale prijs.
 



Ik ga niet in de fm parameters zelf veranderen, dat heb ik voor een YMF262 gedaan en dat was al een pain in de butt en die heeft nog maar 4 operators.
Ik zat meer te denken richting volume, panning, filters etc.
Mijn PI heb ik gekregen door een ruilhandeltje. Ik had nog een mini pctje liggen, een i7, en daar kreeg ik 2 PI's voor ( waarvan er één gerepareerd moet worden, en dat kan ik)
 
Ik heb moeten googelen naar Multi-timbraal, dat zegt genoeg denk ik? :engel:
Maar als je halverwege het filmpje kijkt, spelen er 8 kanalen tegelijk.. elk kanaal heeft wel multi timbrale mogelijkheden (11 noten gelijkertijd meen ik....) maar in het filmpje speel ik maar een paar noten per kanaal tegelijkertijd.
Zoals ik al schreef is dit mijn eerste setup, ik heb al wel ideeën om er een echt euro module van te maken met knoppen en cv's.
Zojuist een testje gedaan met via de din midi hetzelfde af te spelen als in het filmpje, en tegelijkertijd via de usb midi mee te spelen op een keyboard (lees; een hoop random toetsen tegelijkertijd in drukken) en dat gaat goed, dus het idee is nu om een arduino als midi device te programmeren en daar dan waarden van cv's en potmeters via de usb naar de raspberry te sturen.


Multi-timbraal betekend meerder timbres m.a.w. meer verschillende klanken tesamen. In dat eerste filmpje is alles bijna met dezelfde klank gespeeld (achter elkaar dan wel). Wat ik prefereer, is dat je elke DX7 afzonderlijk, met eigen klank, kunt bespelen en/of aansturen. (zoals bij de TX802 bvb. kan). Dus in midi-modus : 8 verschillende program changes, eentje per DX7.
Wat jij blijkt te verstaan onder multi-timbraal is polyfonie, dat is niet wat ik bedoelde.
 
Laatst gewijzigd:
@audiocollage dit ding is 8 part multi-timbraal, het aantal voices hangt denk ik af van welke Rasperi Pi.
Maar die @Grumble heeft kan er denkt ik een hoop.

On Raspberry Pi 2 and larger, it can run 8 tone generators, not unlike the TX816/TX802 (8 DX7 instances without the keyboard in one box).
8 parts maar 1 voice per part is nog steeds cool omdat je dan een DX7 die mpe kan heb.
Dacht dat je met dexed ook gewoon midi cc kan toewijzen.

Lijkt me erg tof om de minidexed met de Osmose aan te sturen. Zo kun je met iedere toets onafhankelijk dingen moduleren.
 
Ik heb net ook even zitten spelen met een keyboard via de usb midi en ik kan kiezen welke van de 8 dx7's, ik kan dan ook een bank en voice kiezen per dx7, velocity gevoelig, de twee controllers werken en elke dx7 is (ik dacht) 11 stemmig polyfoon, dus ik ga me nu op een midi controller toeleggen en kijken wat ik nog meer met midi kan instellen.
 
Wat jij blijkt te verstaan onder multi-timbraal is polyfonie, dat is niet wat ik bedoelde.
Ik heb in de .ini file van de minidexter elke dx7 instantie een eigen midi kanaal gegeven zodat ik ze met bv ableton elk een eigen geluid kan geven. Ook tijdens het spelen (van een midi file).
Met het idee om bv 4 instanties elk dezelfde voice te geven (bv string) maar allemaal een iets andere pan positie en detune te geven, en daarna elk dezelfde kanaal zodat ik die vier instanties unisone kan spelen.
 
Ik heb dit ooit eens gedaan met 8 Roland @Juno-ones . Maar het verschil was minimaal. Ook met grotere ontstemmingen.
 
Ik heb in de .ini file van de minidexter elke dx7 instantie een eigen midi kanaal gegeven zodat ik ze met bv ableton elk een eigen geluid kan geven. Ook tijdens het spelen (van een midi file).
Met het idee om bv 4 instanties elk dezelfde voice te geven (bv string) maar allemaal een iets andere pan positie en detune te geven, en daarna elk dezelfde kanaal zodat ik die vier instanties unisone kan spelen.
Ok dan wordt het nog beter dan een TX802, wat toch al een zeer goede module was.
De TX802 heb ik jaren lang gebruikt, fantastisch ding ... en nu dit ... nog beter.
Ik wil me hierin graag meer verdiepen.
Waar zijn de nodige linken a.u.b. ?
Is die MINIDEXED all that's needed ?
 
Ik ben inmiddels van het euro rack module idee afgestapt, want ik ga hier een dedicated 1/2 19” kastje voor gebruiken wat me volgend jaar geschonken wordt. Wel wil ik de hele opzet zoveel mogelijk modulair maken, zodat ik makkelijk delen kan toevoegen of veranderen zonder het hele front te hoeven vernieuwen.
Dit is hoe ik het een beetje in mijn hoofd heb: (kan ook zo maar anders worden…)
Ik heb bij Alieexpress een stel bordjes met druk schakelaars besteld, 2 met elk 16 schakelaars en 1 met 8 schakelaars. Met 1 uit de 8 schakelaar kies ik een instantie (heet dat wel zo?) en met 1 van de 32 schakelaars kies ik een voice voor de gekozen instantie.
Deze schakelaars worden uitgelezen door een Arduino Uno welke geprogrammeerd is als native usb midi interface met gebruik van Hiduino
Ook komen er nog 3 schakelaars, een rotary encoder of een combinatie daarvan om door het menu te stappen Welke zichtbaar is op een Oled displaytje.
 
Meerdere instances panen en detunen zal heel hoorbaar zijn bij meer statische, kale sounds. Als je basissound al multiosc chorused brei is, ga je er weinig van merken. Vandaar waarschijnlijk dat het bij FM sounds goed werkt.

Andere truc hiermee: 4 (of 8) verschillende sounds die aanvullend op elkaar klinken en allen een andere velocity response hebben. Dan speel je stil een solo viooltje, komen er luider polyfone strijkers bij, en op volle kracht ook blazers.
 
Back
Top