8 DX7 instanties in één Raspberry PI4b

ik heb net een keyboard met een Arduino Uno geprogrammeerd met hiduino aan de usb van de Raspberry PI gehangen en dat werkt gewoon.
Dus de weg is vrij om daar een midi controller mee te maken…

 
Ja, maar is niet real time beschikbaar dacht ik, maar zal je per instance in de performance.ini moeten initialiseren.
Het hele project schijnt wel "in de groei" te zijn, gezien de vragen en opmerkingen in de github.

  • EffectsNOTE: This functionality is not part of the DX7/TX816 series of instruments
    • Compress
    • Reverb (stereo plate reverb)
      • Enable Reverb can be set On or Off
      • Size Sets reverb time
      • High damp Sets the high frequency loss in the reverb tail
      • Low damp Sets the low frequency loss in the reverb tail
      • Low pass Sets the output/master lowpass filter, useful for darkening the reverb sound
      • Diffusion Lower settings will make the reverb tail more "echoey", optimal value 0.65
      • Level Sets the amount of reverb applied overall
Bovenstaande komt uit de wiki van MiniDexed

edit:
Als je kijkt naar het menu, dan kan je met de schakelaars/rotary encoder de waarden veranderen van diverse effecten:
  • Reverb-Send Sets the amount of reverb that gets applied to the selected Tone Generator (TG) if reverb is enabled under Effects
  • Cutoff Lowpass filter setting that determines which frequencies get filtered out. Can be set from 0 (filters even the lowest frequencies) to 99 (no filtering, default) (NOTE: This functionality is not part of the DX7/TX816 series of instruments)
  • Resonance Lowpass filter setting. Can be set from 0 (default) to 99 (NOTE: This functionality is not part of the DX7/TX816 series of instruments) [FIXME: Improve description]
Misschien kan dit ook met midi, maar dat moet ik nog uitzoeken.
 
Laatst gewijzigd:
Er zijn op dit moment 3 manieren om er geluid uit te krijgen: de koptelefoon aansluiting op de PI, niet aan te bevelen vanwege de slechte geluidskwaliteit maar prima om mee te experimenteren.
De HDMI uitgang, is al iets beter maar vereist weer een handigheidje met een hdmi>vga connector en een weerstand.
En als laatste wat genoemd wordt een Audio Hat. Dit is een DAC, die aangestuurd wordt door een I2c/I2s bus.
Voor die DAC zijn diverse mogelijkheden voor zoals genoemd in de wiki, ik heb er twee besteld, een met een PCM5102A voor nog geen 3€, en een met een PCM5122 voor ca 17€.

 
erg cool project idd! Eens kijken of een spi display ook aansluit (mooie pimoroni pirate-audio bordjes)

9C3E9F90-7315-481E-8940-812DD3B86F88.jpeg
92278817-88D6-4DDB-B2D1-A14BF4DB2623.jpeg

Ik heb deze allebei geprobeerd en doen het allebei. Heb toch voor de bovenste gekozen omdat ik hoop dat er ooit nog eens iemand de grafische mogelijkheden ervan gaat onderzoeken.
Beetje offtopic, maar Teensies zijn misschien makkelijker verkrijgbaar dan RPIs MicroDexed-touch
Ook een heel leuk project, maar ik kon wel aan twee RPI’s komen…
En…. de RPI kan 8 DX7’s aan 😃👍🏻
Enne…. ons bent zuunig 😇😂
 
Is een TX816 in de huidige markt niet makkelijker verkrijgbaar en goedkoper dan een PI4?
Ik heb alle Pi's met dikke winst verkocht. En het gekke is, een Raspberry Pi is compleet achterhaald. Toen ie nieuw was stak ie qua power/prijs uit boven op dat moment vergelijkbare computers. Vandaag de dag is de prijs/performance van de Pi's bizar laag, en zelfs in verhouding tot gebruikte watts is het een draak. Pi's draaien nog steeds op chips met 28nm.... Tweedehands laptop van 3 tientjes haalt de Pi aan alle kanten in. Of draai gewoon Linux/Windows 11 RT op een telefoon van een paar jaar terug. Die zijn ook veel beter dan Pi's. En in een beetje telefoon zit een beter scherm in dan alle schermen die je als add-on voor een Pi kunt kopen bij elkaar samen. Even op letten of ie te rooten is en USB-C host ondersteunt, bijvoorbeeld oude Samsung die met Dex draaide.
 
Laatst gewijzigd:
Is een TX816 in de huidige markt niet makkelijker verkrijgbaar en goedkoper dan een PI4?
Ik heb alle Pi's met dikke winst verkocht. En het gekke is, een Raspberry Pi is compleet achterhaald. Toen ie nieuw was stak ie qua power/prijs uit boven op dat moment vergelijkbare computers. Vandaag de dag is de prijs/performance van de Pi's bizar laag, en zelfs in verhouding tot gebruikte watts is het een draak. Pi's draaien nog steeds op chips met 28nm.... Tweedehands laptop van 3 tientjes haalt de Pi aan alle kanten in. Of draai gewoon Linux/Windows 11 RT op een telefoon van een paar jaar terug. Die zijn ook veel beter dan Pi's. En in een beetje telefoon zit een beter scherm in dan alle schermen die je als add-on voor een Pi kunt kopen bij elkaar samen. Even op letten of ie te rooten is en USB-C host ondersteunt, bijvoorbeeld oude Samsung die met Dex draaide.
Wat een onzin.
Doe eens wat onderzoek : verbruik, kostprijzen, grootte, toepassingen, etc.
 
Laatst gewijzigd:
IMG-20230107-WA0003.jpeg


De Audio Hat voor de Raspberry PI4b is binnen, klinkt zooooveeeel beter!
De ruis is nu minder als m'n tinitus, dus ik hoor het niet meer.
Dat was eerder toen ik de koptelefoon uitgang van de PI gebruikte wel anders.
Vooral als er een langere envelope opzat, die hoorde je dan uitdoven.
Bliep...pppsssschchch...
 
Wat een onzin.
Doe eens wat onderzoek : verbruik, kostprijzen, grootte, toepassingen, etc.
Ik doe niet anders, zowat een dagtaak als docent Informatica. We zijn met de PI's gestopt. Past niet meer in de mix. Verbruik is helemaal niet zo laag. Is ook niet gek, de ARM in een PI is een 28nm processor. Die in oude laptops van school hebben 10 of 14nm i3 of i5 processoren. Ook heeft Intel heel goede dynamisch klokfrequenties. En het is minder geklooi met ingebouwd scherm, SSD en toetsenbord. Als we compact nodig hebben (ook voor synths) pakken we een Teensy 4. Daar is ook een redelijk net DAC bord voor op CD kwaliteit (44/48kHz 16 bit).
De reden dat een Pi van zichzelf zo slecht klinkt, is dat de "DAC" in een Pi een 100KHz PWM uitgang is zonder volumeregelaar, volume wordt ook met de PWM opgelost.
Een Pi klinkt misschien wel het beste als 96kHz24bit PCM via HDMI en een HT receiver, maar dan ben je compact natuurlijk helemaal kwijt. Een laptop heeft een prima bruikbare mini-jack met 96kHz/24 bit.
 
Laatst gewijzigd:
Ik begrijp dat je een punt wil maken, maar dat is gewoon niet relevant voor de toepassing zoals ik die hier beschrijf.
Waar je wél gewoon ongelijk hebt is je opmerking dat de beste geluidskwaliteit verkregen wordt via de HDMI uitgang, want de beste geluidskwaliteit wordt met een Audio Hat zoals ik hierboven beschreef verkregen, waarbij ook nog eens de compacte bouw behouden wordt.
Zoals ik al eerder schreef is de (pwm) Koptelefoon aansluiting op de PI eigenlijk alleen goed voor experimenteren.
 
En een TX816 onder 500eur wordt een uitdaging.

Een Teensy is wel andere koek dan een RPi, microcontroller vs microcomputer. Dat gezegd zijnde worden er vaak RPi ingezet voor taken die een microcontroller ook zou kunnen. Zelfs een Arduino komt vaak een heel eind. Niet dat ik die 8 DX7 emulaties zie doen.
 
Laatst gewijzigd:
Ik doe niet anders, zowat een dagtaak als docent Informatica. We zijn met de PI's gestopt. Past niet meer in de mix. Verbruik is helemaal niet zo laag. Is ook niet gek, de ARM in een PI is een 28nm processor. Die in oude laptops van school hebben 10 of 14nm i3 of i5 processoren. Ook heeft Intel heel goede dynamisch klokfrequenties. En het is minder geklooi met ingebouwd scherm, SSD en toetsenbord. Als we compact nodig hebben (ook voor synths) pakken we een Teensy 4. Daar is ook een redelijk net DAC bord voor op CD kwaliteit (44/48kHz 16 bit).
De reden dat een Pi van zichzelf zo slecht klinkt, is dat de "DAC" in een Pi een 100KHz PWM uitgang is zonder volumeregelaar, volume wordt ook met de PWM opgelost.
Een Pi klinkt misschien wel het beste als 96kHz24bit PCM via HDMI en een HT receiver, maar dan ben je compact natuurlijk helemaal kwijt. Een laptop heeft een prima bruikbare mini-jack met 96kHz/24 bit.
Ik vraag me af of die 28nm wel iets met verbruik te maken heeft ? Uiteraard wordt die processor dan wel groter, maar het verbruik heeft niet met grootte te maken. Hoe kleiner, hoe heter dingen worden dat is zeker.
De Pi's zijn bedoeld om kleine bouwprojectjes mee uit te voeren. Als je dat niet wil, koop dan een laptop.
Er bestaan al lang vele hat's voor diverse doeleinden, zo ook voor top-kwaliteits-geluid. En het geheel blijft dan nog steeds compact.
Toon maar eens aan welk verbruik, grootte, kostprijs, etc. die dingen hebben die jij als alternatief wil voorstellen.
 
Teensy 4 draait op 600MHz-1GHz en heeft een 64 bit FPU, dat alles op 20x40mm. Hoe snel was de eerste Raspberry Pi ook al weer? Zoveel scheelt microcontroller en microcomputer niet meer.
Paul Stoffregens Audio tool kan daar behoorlijk complexe synts op draaien, en je steekt ze eenvoudig in elkaar:
En 14nm of 28nm scheelt behoorlijk in verbruik, maar ARM is natuurlijk weer iets zuiniger dan X86, maar mogelijk heeft X86 weer net wat complexe instructies die synth X juist efficient maken. Het is moeilijk vergelijken, maar ik weet wel dat mijn MacMini en Pi3 zelfde uit het stopcontact trekken, maar de i7 is wel flink wat krachtiger.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top