Zijn er alternatieven voor de Lyra-8?

Futilie_Soundscapes

Nieuwkomer
Lid sinds
30 november 2022
Berichten
23
Locatie
Tilburg
Goede-donderdag allen,
Eigenlijk dekt de titel al de lading, maar zijn er alternatieven voor het magistrale (zo lijkt het mij) Soma Lyra-8?
Waaraan denken jullie, waarom wel en waarom niet.
Mijn intentie het creeëren van generative ambient/drone.
 
Kijk als je een appel wil dan neem je een appel en geen peer.

Maar goed dat soort sounds maak je met feedback.
Dus met een mixer met aux send, tremelo pedaal, delay kun je met feedback dit soort sounds maken.

 
De Elmyra is de eerste waar ik aan denk:





En verder: zelfbouw. Wat onder de motorkap ligt van de Lyra-8 is niet zo heel bijzonder, het gaat er vooral om hoe de diverse secties aan elkaar zijn geknoopt. Een leuk semi-modulair systeempje kan een leuk alternatief zijn, eventueel met wat andere gear en vooral natuurlijk effecten. Een Lunetta is gebaseerd op met name goedkope CMOS 4000 IC's, daarmee kun je gemakkelijk tellers, klokken, delers, logica en meer van dat maken en dat biedt ruimte voor generatieve experimenten.

 
Mijn eerste vraag zou zijn waarom je op zoek bent naar een alternatief? Is het omdat je iets aan de Lyra-8 mist, een beperkt budget of iets anders? Op iOS heeft Bram Bos (Nederlander, wel bekend van Hammerhead e.d.) een app uitgebracht genaamd Mononoke. Het komt qua idee in de buurt maar is het m.i. niet. Er is tevens een VST genaamd Lira-8, hier kan ik niet over oordelen, krijg hem niet draaiende op mijn MacBook. Anderzijds is het ook niet nodig want ik heb hier nu ruim een jaar een prachtige Laboratory Green Lyra-8 staan.

Nu beschouw ik mijzelf niet als een muzikant, wel vind ik het leuk om als tijdverdrijf met geluiden te spelen. Dat gezegd hebbende is de Lyra-8 een bijzonder en tamelijk uniek instrument wat niet echt vergelijkingsmateriaal heeft. Het instrument heeft ten eerste een build quality waar je ''U'' tegen zegt, het is relatief zwaar en voelt oerdegelijk aan. Sonic Lab heeft ooit in een filmpje de binnenkant getoond en ook dat ziet er mooi en degelijk uit. Persoonlijk ben ik erg fan van de looks vooral in de kleur die ik nu bezit, het heeft naar mijn mening echt iets weg van een jaren 50 instrument. Qua ''programmeren of bespelen'' is het steeds weer een ontdekkingsreis, mits de klank/het karakter je aanstaat ga je heel veel sweetspots tegenkomen. De kleinste aanpassing aan een knop of combinatie kan van een viooltachtig geluid overgaan naar totale chaos/mayhem en vice versa. De contactpunten voor de gate reageren afhankelijk van instellingen (zoals Hold) sneller/trager, ook de vochtigheid van je vingers kan een rol spelen. Het is tevens mogelijk om gewoon een muntje of paperclip erop te leggen om contact te maken. In principe zou je voortdurend een recorder mee moeten laten lopen want niets is op te slaan of exact te reproduceren mede door de reactie op iedere kleine aanpassing. Waar je met een standaard synthesizer vrij snel een bepaald geluid kunt programmeren ervaar ik dat zo niet bij de Lyra-8. Voor mij is een klein momentje met de Lyra-8 er niet bij, als ik er mee aan de slag ga ben ik zo dertig tot zestig minuten ''weg''. Los van het geluid wat de Lyra-8 produceert ben ik ook gecharmeerd van de effecten (BBD-Delay en Drive). De delay is lekker smerig en karaktervol, de drive kan andere zaken een mooi randje geven. Vlad Kreimer heeft het een organismic synthesizer genoemd en dat is wat het is. De Lyra-8 leeft al is hij wat bipolair en heeft hij wat borderline trekjes (en dat is in de goede zin van het woord net als met mensen).
 
Bedankt Kevin voor je uitgebreide reactie. Zoals het op overkomt is de Lyra-8 een unieke krachtpatser die niet te vergelijken is met wat dan ook.

Het wordt dus gewoon sparen…..

En ook ik zou voor de groene willen gaan, gewoon ook omdat het een Oostblok-looks & feel geeft.
 
Zijn kracht is tevens zijn zwakte. Het is je ding of juist niet, ook ik heb hem overgenomen van iemand die er een haat/liefde verhouding mee had. Het was zijn 2e Lyra-8, ik had hem goed en wel verkocht waarna de persoon hem wilde terugkopen. Hij heeft toen weer een Lyra-8 gekocht die hij volgens mij ook weer van de hand heeft gedaan. Zie het als een “best (ex)girlfriend”. Het kan je liefdevoller partner zijn of worden maar heeft ook zijn bitcherige kanten.
 
Zijn kracht is tevens zijn zwakte. Het is je ding of juist niet, ook ik heb hem overgenomen van iemand die er een haat/liefde verhouding mee had. Het was zijn 2e Lyra-8, ik had hem goed en wel verkocht waarna de persoon hem wilde terugkopen. Hij heeft toen weer een Lyra-8 gekocht die hij volgens mij ook weer van de hand heeft gedaan. Zie het als een “best (ex)girlfriend”. Het kan je liefdevoller partner zijn of worden maar heeft ook zijn bitcherige kanten.

Al met al, het klinkt als een challenge die ik graag aanga! En als je zo’n ding ooit (!) tweedehands tegenkomen en je kunt m kopen…deze dingen blijven hun waarde wel behouden.
 

Lyra 8 is redelijk specifiek qua opties, maar drone-machines zijn er in alle soorten en maten tegenwoordig.
 
UPDATE!!!!

De Lyra-8 is besteld!!! :kroon:
Een compagnon van mijn neef (die laatste heeft me enthousisast gemaakt voor deze manier van muziek maken), gaat ze DIY bouwen.
Er zijn namelijk ook DIY-pakketten. Ik kan gewoon niet wachten totdat ie op mijn tafel ligt en ik aan de slag kan met dit beest.

Iemand ervaring met de Lyra-8 in combinatie met de Digitakt?
:halleluja
Voor diegene die nieuwsgierig zijn wat ik PROBEER te doen - Youtube
:maffia:
 
Een compagnon van mijn neef (die laatste heeft me enthousisast gemaakt voor deze manier van muziek maken), gaat ze DIY bouwen.
Da's wel fijn als iemand 'm voor je bouwt, scheelt je een stuk in het geld.
Ik ben niet supertechnisch wat dat betreft dus zonder duidelijke begeleiding erbij zou ik er niet aan beginnen, wel wil ik binnenkort iets simpelers van Befaco gaan solderen.
Als ik hoor wat je maakt met je Digitakt dan zal die Lyra er prima bij passen lijkt me, succes in ieder geval!
 
Iemand ervaring met de Lyra-8 in combinatie met de Digitakt?
Niet met de Digitakt, wel met de Lyra-8 (en kort met een inmiddels verkochte MPC One). Ik zie dat de Digitakt niet over CV/Gate beschikt, de Lyra-8 heeft geen MIDI dus zal het directe gebruik zich waarschijnlijk beperken tot het samplen van geluiden in de Digitakt. De MPC One had daarentegen wel CV/Gate maar dan nog is het gebruik met de Lyra-8 net als de rest van de machine vrij onvoorspelbaar. De CV Voices input van de Lyra-8 is niet voor volt per octave en niet te gebruiken voor melodielijnen (geloof wel de frequency modulation). CV Delay input moduleert de delay, Hold Gate input is dan weer wel handig om de voicegroepen te activeren (of juist niet). Ach, allemaal geen ramp. Gewoon beetje prullen met de Lyra-8, opnemen en de goede stukken eruit knippen voor later gebruik 😉. Ik ben nu over naar Bitwig omdat de MPC One ondanks zijn mogelijkheden toch niet leek te bieden wat me vroeger charmeerde met mijn MPC 60 en MPC 2000XL.
 
Als je iets bij de Lyra-8 wil, de Tasty Chips GR-1 lijkt me geen gekke combinatie.

De GR-1 heeft ook al langer mijn interesse, alleen is er tegenwoordig zoveel goede granular software dat ik die aankoop niet kan rechtvaardigen TENZIJ ik op een gegeven moment iets live ermee zou willen doen. En voor hardware granular zijn er dan nog wel (goedkopere, compacte) alternatieven zoals de 1010music nanobox lemondrop. Software Granular heeft in die zin ook nog praktische voordelen omdat dit natuurlijk simpeler/makkelijker werkt met samples inladen.

Dit in tegenstelling tot de Lyra-8 waar je die rauwe sound moeilijker met software kunt nabootsen al zijn er genoeg Kontakt libraries die ongeveer hetzelfde doen, althans, dezelfde drony patches mee kunt maken. Maar de kracht van de Lyra-8 zit hem volgens mij juist ook in de directe bediening, het '1 worden' met het apparaatje zeg maar. Ik vind de prijs net even te fors, tenzij ik hier ook iets live mee kan gaan doen.

Hier een clipje van de GR-1 van State Azure:

 
Back
Top