Roland RD2000 of Fantom 8

Roland Huisman

Stamgast
Lid sinds
8 november 2010
Berichten
134
Locatie
Zwollywood
Hoi Mensen,

Ik ben de laatste tijd al mijn apparatuur wat aan het vernieuwen. Mijn JP8000 is een System 8 geworden, mijn TR8 is een TR8S geworden. En nu wil ik mijn RD700SX eigenlijk gaan vervangen door een RD2000.

Maar nu zag ik ineens de Fantom 8 en dat lijkt me best wel een mooi ding. Alleen ik vraag me een beetje af of een workstation echt wat voor me is. (Ik snap dat jullie die vraag ook niet goed voor mij kunnen beantwoorden natuurlijk) De pianogeluiden lijken in elk geval erg veel op die van de RD2000, maar ik vraag me een beetje af of ik het mezelf met een workstation nou moeilijker maak of dat het me juist meer ruimte en flexibiliteit geeft. Heeft een Fantom overigens ook een hammeraction keybed zoals de RD piano's? Ik heb zelf geheel geen ervaring met workstations...

Klein detail is dat de Fantom 8 momenteel lastig leverbaar lijkt te zijn. :erm:

Tips en suggesties zijn van harte welkom. Alvast bedankt!

Groeten, Roland
 
Ik snap dat je zo merk vast bent :p ;)

Maar, het komt er vooral op neer wat je er mee wilt doen. Persoonlijk zou ik tegenwoordig geen workstations kopen om als studio apparaat te gebruiken. Dat kunnen computers gewoon beter. Maar het kan ook een keuze zijn om per se geen computer te willen gebruiken in je studio. Dan is het handig. Ik zou persoonlijk de phantom kopen wanneer ik live complexe dingen zou doen.

Wat ik lees is het keybed van de rd2000 en phantom 8 (dus niet de andere versies), gelijk.
 
De RD 2000 is nog van de tijd van SuperNatural geluiden, al en paar jaar uit.Heeft wel een paar V-piano klanken.
Op zich zijn die geluiden nog altijd klasse, maar ondertussen heeft de nieuwe stage piano Roland FP-30 zelfs al verbeterde SuperNatural piano klanken dan de RD-2000.Het is een rechttoe rechtaan stage piano,meer een rompler.
Fantom is natuurlijk een heel ander beestje; meer een toestel om te creƫren, ontwerpen,inspireren,composities uitwerken, als dat je goal is dan is dit je bakkie.Dit toestel kan ook alles en je hebt nog een zeer goede computer integratie.In combinatie met Roland Cloud heb je oneindig veel klankuitbreiding.Bij RD zit je vast.
Natuurlijk heb je wel een prijsverschil.En een stevig leercurve in het verschiet bij de Fantom.
 
Laatst gewijzigd:
Goeie keus.Er is nu in de Roland Cloud een expansion model de Geman concert v-piano uitgekomen voor de RD.In versie 2.0
 
Back
Top