Roland Fantom X6 of XR ?

Creative

Stamgast
Lid sinds
1 september 2004
Berichten
223
Locatie
Nederland
Dit workstation lijkt me echt geweldig alleen is de Fantom X 6 wel 2100 euro vandaar dat ik me af vraag of de XR (rack versie) ook van hetzelfde kaliber is. De demo's op de site van Roland zijn precies hetzelfde ik ben voornamelijk opzoek naar realistische drums en scheurende gitaren.

De sample functie en de sequencer zou ik nooit gebruiken(ik heb een sampler en ik werk met cubase). Op de rack versie mist het grote display maar klopt het dat je hier gewoon een pc scherm op aan kunt sluiten ? Dan heb je iig veel duidelijker beeld.

Verder ga ik er van uit dat de knoppen die missen (filters cut off etc.) ook via een midicontroller aangestuurd kunnen worden toch ?

Zijn er verder nadelen aan de rack versie ? Of een reden om toch echt voor de X6 te gaan ?
 
de reden om voor een X6 te gaan kunnen zijn;

- je nog geen klavier hebt ?
- je dat duidelijke scherm wilt hebben ?
- Je een duidelijke MAIN - workstation wilt waar je verder al je andere synths, samplers etc... op gaat doorkoppelen !

Ik heb al een Korg Triton Pro X ( 88 keys) dus voor mij was de keuze snel gemaakt ! Ik heb een XR...

Wat ik je over de XR kan vertellen is dat op zich vrij simpel te bediennen is, maar zekers geen kleur bevat behalve blauw...
dus dat alleen maakt em naar mij minder overzichtelijk ! Anderzijns als ie een kleur schermpje had, was een 500 hoinderd euro's of zo duurder geweest !

Som werkt ie best pittig, of beter gezegd pittiger in somige modes ! Bijv; de edit mode !! dat vind ik wel wat prieliger omdat alles op een klein schermpie zit !

Maar als het om patches/ categorie selecteren gaat is het best overzichtelijk en heb je verscillende manieren om deze mode te benaderen !

Het programma wat je erbij krijgt! XR editor, libary en sampler editor, haalt het mijns zin, zekers niet bij wat ik zelf heb gezien, bij hte display scherm van X6, X7, X8....

Maakt het wel wat overzichtelijker, maar is volgens mij niet het zelfde als wat je gewoon op de X6 ziet.

Denk wel dat je uit zo'n groot scherm indirect of direct meer uit je synth kunt halen dan uit zo'n module versie...


Kortom;

-Hoeveel gaat je Fantom X(R) betekenen voor je studio ???? Is het je enigste Alrounder ?? Heb je nog geen grotere workstation achige synth ?
- Heb je het geld ? En het er voor over ? Haal dan de X6 ( evetueel 2de hands, is in 95 % gevallen in orde...)

- Ga je em gebruiken als vooral sounds- apparaten zonder direct veel te editten ? haal dan de XR....

- Oh ja.... je bent niet van plan te samplen en te sequencen met de X ??? Misschien meer redenen om toch voor de goedkopere versie te gaan; XR

- Heb je al ( veel) andere synths ?

Weeg het een en ander even tegen elkaar af !

Hoop dat ik het wat makkelijker vor je heb gemaakt/ of niet te moeilijk !!

wat je ook besluit, aan een Fantom X(R) heb je altijd iets !!

Fijn weekend !




:biertje: :biertje:
 
Re: Roland Fantom X6 of XR ?

Origineel geplaatst door Creative
ik ben voornamelijk opzoek naar realistische drums en scheurende gitaren.
Realistische drums... tja, er zit wel een sampler in de XR. Drums in de ROM van sample-based synths zijn altijd gedoe - je hebt er goede en mindere kits tussenzitten. Daarom is een sampler in zo'n apparaat nooit weg omdat je er dan beter passende drums in kan smijten.
Op de rack versie mist het grote display maar klopt het dat je hier gewoon een pc scherm op aan kunt sluiten ? Dan heb je iig veel duidelijker beeld.
Nee, dat gaat niet. Wel krijg je er een editor bij die wel op je PC beeld komt, en via USB wordt alles wat je wijzigt gelijk doorgestuurd..
Verder ga ik er van uit dat de knoppen die missen (filters cut off etc.) ook via een midicontroller aangestuurd kunnen worden toch ?
Tuurlijk.
Zijn er verder nadelen aan de rack versie ? Of een reden om toch echt voor de X6 te gaan?
Als je geen controller hebt is alleen de rack nogal lastig ;).
 
goede toetsen heb ik en als alles via de editor kan is het scherm toch eigenlijk overbodig ? Ik ben alleen bang dat ik em niet volledig kan benutten omdat ik door het kleine scherm over bepaalde dingen heen kijk.

De X /XR wordt niet de basis maar is bedoeld als geluidenbak (met de mogelijkheid er een complete track mee te maken). Ik koop em voor goede all round geluiden (blazers, drumkits, strings, gitaren (scheurende). Iets compleet anders dan een dance synth.. Echte cello / viool ipv een string uit de virus c.

Over die realistische drums.. Ik heb wel een voorbeeld: http://www.rolandus.com/products/details.asp?catid=8&subcatid=37&prodid=Fantom-XR

En dan de audio demo Drum n Bass en dan het laatste stuk "drums en gitaar" Dit was de eerste reden waarom ik me ben gaan verdiepen in de X / XR. Ik had al een tijd interesse inde XV 5080 maar toen kwam de Fantom X / XR (ook met expansions).

Ik denk dat ik voor de XR ga en ik hoop dat ik mezelf niet te kort doe door voor de goedkoopste oplossing te kiezen :) Iemand een idee hoeveel deze 2ehands kost ?

Ik zal er alleen nog een losse midi controller bijkopen maar dat hoeft niet veel te kosten.

Ik had alleen nog een laaste vraag of er minder geluiden in de XR zitten dan in de X ? Omdat het zo'n compact apparaat is ?

Thanks..
 
Origineel geplaatst door Creative
De X /XR wordt niet de basis maar is bedoeld als geluidenbak (met de mogelijkheid er een complete track mee te maken). Ik koop em voor goede all round geluiden (blazers, drumkits, strings, gitaren (scheurende). Iets compleet anders dan een dance synth.. Echte cello / viool ipv een string uit de virus c.
Dat scheuren gaat denk ik wel lukken, ik stond er best versteld van om te horen hoe ver COSM in de tussentijd is gekomen! Andere koek dan m'n XP-30 :)

Ik denk dat ik voor de XR ga en ik hoop dat ik mezelf niet te kort doe door voor de goedkoopste oplossing te kiezen :) Iemand een idee hoeveel deze 2ehands kost ?
't Ding is vrij nieuw, dus ik weet niet hoeveel je er 2ehands tegenkomt.

Ik had alleen nog een laaste vraag of er minder geluiden in de XR zitten dan in de X ? Omdat het zo'n compact apparaat is ?
Nope. Een laptop is door de jaren heen ook compact gebleven, toch heb je het interne geheugen van 64 naar 1024 mb zien gaan ;). Het enige wat de XR minder heeft is 16 mb Flashgeheugen (waarbij de gewone Fantom er 32 heeft), en dat de XR zelfs guller is in het aantal expansions dat je er in kan mikken - 6 SRX boards ipv 4.
 
ik heb em nog niet kunnen testen en ook de editor niet kunnen zien maar ik zit bij modules altijd met het punt dat ik er bijvoorbeeld 3 geluiden stel een gitaar / piano en drums uit wil halen. Hoe werkt dit ? Bij een groovebox is dit heel eenvoudig je switcht zo van kanaal naar kanaal maar met zo'n klein display lijkt me dit erg lastig om van geluid naar geluid te switchen met die paar knoppen of kan dit via de editor ?
 
dit gaat inderdaad iets lastiger dan bij een iets met groot scherm= logish natuurlijk ! :D

2de hands kost een fantom XR tussen de 900 en 1100 euro's zo ongeveer. Al dan niet met diverse uitbredingen etc...
 
Ik ben inmiddels verzadigd dmv. de fantastische fantom van Lacertus !!

Ik heb er een advertentie voor geplaast, hier op het forum.... en op marktplaats....

Heb in het totaal 3 mensen gehad die hun fantom XR aan mij wilde verkopen !
Denk in een tijdsbestek van een dikke 4 maanden.
 
Origineel geplaatst door Creative
maar ik zit bij modules altijd met het punt dat ik er bijvoorbeeld 3 geluiden stel een gitaar / piano en drums uit wil halen. Hoe werkt dit?
Dit heet multitimbraliteit (multitimbrality). Aan de elektronische handleiding (in PDF formaat) heb je het meest als je weet op welke term je moet zoeken. Roland, Yamaha, Korg, etc hebben daar allemaal hun eigen namen voor. Bij Roland zijn dit soort dingen onder "Performance" gezet.

Op de Fantom XR is dat de MODE-knop. Druk die in zodat de LED eronder groen wordt en je zit in Performance-mode. Hier kun je op verschillende manieren doorheen gaan - je kunt kiezen uit de preset-performances, en je kunt elk van de 16 patches in een performance kiezen. Bewerken van een performance houdt in dat je aangeeft wat de range op het toetsenbord is, of wat het volume is (beeld je een 16-sporen mixer in), of welk effect 'ie mee krijgt.

Bij een groovebox is dit heel eenvoudig je switcht zo van kanaal naar kanaal
Omdat een groovebox vrijwel zonder uitzondering altijd in multitimbrale modus gebruikt wordt. De truc ervan is dat je kanalen parallel laat lopen.

maar met zo'n klein display lijkt me dit erg lastig om van geluid naar geluid te switchen met die paar knoppen of kan dit via de editor ?
Van patch naar patch is niet lastig - druk op MODE en zorg dat de LED rood is. Je kunt nu de draaischijf of de cursortoets gebruiken om je geluid uit te kiezen. Performances bewerken (dus alles regelen van volumeniveau etc.) zou ik wel liever met de editor doen.

Het scherm is in ieder geval wel grafisch (in tegenstelling tot een karakter-gebaseerd scherm). Je kunt zo veel meer informatie laten zien dan dat je maar 2 regels met 16 karakters elk of zo had.

Download anders alvast de handleiding van Roland, dan word je misschien al wat wijzer en weet je in de winkel ook hoe je 't ding moet gebruiken als je 'm test.

(disclaimer : ik baseer bovenstaande allemaal puur op wat ik weet van hoe Roland-synths in het algemeen werken en een hoge-resolutie-afbeelding die laat zien hoe de voorkant van 't ding eruit ziet. Het kan zijn dat ik het mis heb, maar die kans lijkt me vrij klein ;) ).
 
bij de fantom is het van patch naar patch springen zeker niet lastig.
En van verschillende manieren te benaderen...

zoals al eerder gezegd !
 
Back
Top