Gabber/hardcore: al die breaks en pauzes in sets. De norm??

kolere, wat een waanzinnige lichtshow.. damn..

 
Ik merk bij al die sets dat die vol zitten met breaks... Steeds een minuutje knallen, daarna weer een lange break met filmquotes en ander theatraal gedoe.

Ja, erg hinderlijk. Begon al in 96-97 of zo. Zelf probeer ik tracks te kiezen met zo min mogelijk breaks. Maar ja, niet iedereen doet dat.
 
het klinkt een beetje alsof het voorgeprogrameerde sets zijn op deze manier.... omdat ze allemaal dat strakke '16 maten' concept volgen.. Allemaal dezelfde blokjes.. ze verlengen een track niet effe naar een paar mnuten..
 
Ik lees nu het boek 'Kapot hard' over Drokz. Dat schijnt een grootheid in de hardcorescene te zijn. Leuk om te lezen, maar ik ken zijn muziek niet. Daarom net even een setje aangezet op YouTube en dan zie je precies wat je beschrijft. De build-up is vaak langer dan de drop. en het publiek staat stil en kijkt ernaar. Dan houd je het wel kapot lang vol, maar of dat nou de bedoeling is?
 
Die vele breaks en opbouw komen uit de EDM scene. Dus de shit die in Las Vegas voor techno/house/dubstep doorgaat. Die attitude en manier van produceren sijpelt door naar andere stijlen, helaas. Het gaat ook niet meer om het dansen, maar om het aanwezig zijn en kijken naar de DJ van dienst. Wil je dat ook posten op je socials dan is het super praktisch dat je zeker weet dat er elke minuut een breakdown/opbouw is. Er zijn alleen nog maar hoogtepunten en dus is niks een hoogtepunt.
 
Idd, het lijkt uit die EDM scene uit de VS te komen... telkens weer in zeer korte tijd naar een climax toe werken ipv opbouwen van je set in een uur...
Maar de focus ligt daar ook meer op de DJ als de ster van de avond ipv focus op de muziek. Bij techno zie je meer die focus op de muziek.. DJ met zwart T-shirt ergens in de donkere loods zonder al dat theatrale....

Van die grote commerciële festivals ken ik dat nu wel.. maar vandaag de dag lijkt dit dus stijl eigen. Ik ben tot nu toe nog geen hardcore mix tegengekomen die niet steeds stopt na 16 maten.....

Geef me anders maar een link die wel lekker doorknalt...
 
Laatst gewijzigd:
Idd, het lijkt uit die EDM scene uit de VS te komen... telkens weer in zeer korte tijd naar een climax toe werken ipv opbouwen van je set in een uur...
Maar de focus ligt daar ook meer op de DJ als de ster van de avond ipv focus op de muziek. Bij techno zie je meer die focus op de muziek.. DJ met zwart T-shirt ergens in de donkere loods zonder al dat theatrale....

Van die grote commerciële festivals ken ik dat nu wel.. maar vandaag de dag lijkt dit dus stijl eigen. Ik ben tot nu toe nog geen hardcore mix tegengekomen die niet steeds stopt na 16 maten.....

Geef me anders maar een link die wel lekker doorknalt...
De oude hardcore mixen uit de jaren 90 werden anders wel lekker in elkaar gedraaid.



 
Het lijkt me hoogst irritant als je op de dansvloer staat (om effectief te dansen) en je elke minuut pauze krijgt :stupid.
Het is gelukkig vooral van toepassing in het mainstream circuit. Ikzelf heb geen platen die na een minuut al climaxen dus ik vraag me echt af waar die dj's hun nummers (edits) halen... .
Het doet me vooral denken aan de mega -of jaarmixen waarin men 40 (of meer) nummers in een uur knalt.

Als je het vergelijkt met sex zou het nogal een afknapper zijn. Na een minuut al climaxen :D.
 
Als je het vergelijkt met sex zou het nogal een afknapper zijn. Na een minuut al climaxen :D.

Ja, elke minuut weer climaxen he, en dat 8 uur lang ...:D
 
Met die laatste opmerking over Drokz bedacht ik me dat Neophyte een podcast serie op zijn kanaal heeft waarin ook Drokz te gast is.
Al die neophyte podcasts zijn erg gaaf, mooie insights en vooral menselijkheid ipv stoere mannenpraat. Die gasten zijn grotendeels ook 40+ en hebben alles al meegemaakt.
 
Afgelopen zaterdag op prspct gelukkig slechts enkele anthems gehoord, bleef maar doorstampen de hele avond :D

Maar ja dat is ook wel een ander soort feestje...
Hoe was de N-Vitral "industrial" set ?
 
D-Fence met zn piepkickjes.. Dat is geen hardcore meer
Ik wou net opmerken: weeeeer die kicks die als een woodblock klinken, ik hoor het bij mijn buurjongens hun muziek ook constant. En dat is dan niet in hardcore, dus het lijkt besmettelijk.
 
Het is vaak een trendgevolg van 'succes', met voor en nadelen. De voordelen is dat als een stijl populairder wordt, het meer mensen aantrekt, meer omzet maakt en er vaak ook meer kan (bijv. een hele vette visual show e.d.). Het nadeel is daarbij vaak ook dat het vaak meer dan de vroege doelgroep aantrekt en dan gaat het meer en meer om de show (bijv. een hele vette visual show).

Op vroege feesten was de DJ niet het middelpunt, maak de muziek en de bezoekers. Het is al een flink aantal jaren steeds meer zo dat het om DJ's en namen gaat, in de meer populair opgezette feesten. Dan is het entertainment gehalte een sterke factor.

Deze breaks, ofwel buildups zijn hier een gevolg van. Dj's die daarmee zichzelf een nog centralere rol toekennen. Voor de duidelijkheid, ik vind het prima, maar het spreekt mij ook niet aan. Platen hebben (korte breaks) en zo hoort het. Verder moet het gewoon een DJ-set lang knallen zijn. Vaak bij de wisseling van DJ's is er dan even een intro/buildup momentje. En zo zou het moeten zijn.

Zoals eerder al opgemerkt in deze thread, kijk eens rond naar andere feesten, met een minder commercieel randje. Dan gaat het vaak veeal om de muziek. Dat trekt ook een ander publiek en is een hele andere avond van muziekbeleving. Leuker! Ik liep rond 91/92 op feesten en heb vooral het laatste meegemaakt. Supervette tijd!)
 
Back
Top