Gabber/hardcore: al die breaks en pauzes in sets. De norm??

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Lid sinds
19 december 2002
Berichten
4.938
Locatie
Primark City
Nu ben ik geen gabber of hardcore expert.. maar ik vind die brute synths en die lompe kicks super. Die Angerfist mixen vind ik erg vet, ik zat er vandaag weer een te luisteren.. met daarin een dikke track van D-Fence 'Covid-19'.

Maar nu m'n vraag. Ik merk bij al die sets dat die vol zitten met breaks... Steeds een minuutje knallen, daarna weer een lange break met filmquotes en ander theatraal gedoe. Ik zie dat ook bij die commerciële EDM sets... Kort muziek, daarna weer pauze en wachten...

Waarom wordt er niet doorgeknalt, gewoon constant muziek, tempo houden.. Misschien omdat dansen zo intens niet een uur lang vol te houden is?? Is het iets van de commerciële hardcore ofzo, is dit echt de norm en geaccepteerd???
 
Hier is die mix by the way.. allemaal vette tracks.. maar non stop pauzes....

 
Er zijn zat mixes die dit niet hebben. Jij kiest nu een Mainstream Hardcore set. Er zijn vele andere HC stijlen. Dit is dus niet de norm.
 
Heb je misschien tips voor me, die Angerfist/D-Fence sound qua platen,maar dan een mix die doorgaat en niet om de 20 secs weer een break? Welke DJ draait deze stijl maar zonder steeds die pauzes in z'n set?
 
gingen we gewoon keihard op pillen en shoarma.
:-)

Ik heb heb die mixen nog eens gechecked... Het is elke keer maar 16 bars muziek, daarna weer een break...
 
Nu ben ik geen gabber of hardcore expert.. maar ik vind die brute synths en die lompe kicks super. Die Angerfist mixen vind ik erg vet, ik zat er vandaag weer een te luisteren.. met daarin een dikke track van D-Fence 'Covid-19'.

Maar nu m'n vraag. Ik merk bij al die sets dat die vol zitten met breaks... Steeds een minuutje knallen, daarna weer een lange break met filmquotes en ander theatraal gedoe. Ik zie dat ook bij die commerciële EDM sets... Kort muziek, daarna weer pauze en wachten...

Waarom wordt er niet doorgeknalt, gewoon constant muziek, tempo houden.. Misschien omdat dansen zo intens niet een uur lang vol te houden is?? Is het iets van de commerciële hardcore ofzo, is dit echt de norm en geaccepteerd???
Dit valt mij ook op bij "mainstream" Hardcore en Hardstyle mixes.

Het is 99% van de tijd 1) opbouwen met een sample van een bekende track of een stem die wat cliché dingen roept/zingt 2) een break met een meezing momentje 3) climax in de break 4) keihard beuken voor 20 seconden 5) een andere kick voor 20 seconden en dan 6) begint het weer van voor af aan.

Niet mijn genre, maar vrienden van me luisteren het veel en dit valt me ook zo vaak op. Er wordt niet doorgebeukt zoals je zou verwachten bij deze muziek.
 
Dit is toch niet iets specifieks voor mainstream gabber / hardcore.
Toen ik in 1998 en 1999 op dancevalley was, waren er genoeg acts waar veel te veel pauzes in zaten. (voor mij dan)
Bijna in alle tenten eigenlijk wel.
Uiteindelijk eindigde ik in de dnb tent, waar ik 'eindelijk' ontdekte wat ik vet vond aan elektronische muziek.
 
De hardcore muziek uit de jaren 90 had toch echt minder pauzes. Als er al pauzes in zaten dan waren deze vrij kort om daarna weer meteen voluit te gaan.
Op de dansvloer zijn dat soort pauzes ook gewoon iritant tenzij je een uithoudingsvermogen van 0 hebt :D
 
Dit valt mij ook op bij "mainstream" Hardcore en Hardstyle mixes.

Het is 99% van de tijd 1) opbouwen met een sample van een bekende track of een stem die wat cliché dingen roept/zingt 2) een break met een meezing momentje 3) climax in de break 4) keihard beuken voor 20 seconden 5) een andere kick voor 20 seconden en dan 6) begint het weer van voor af aan.
Dat herken ik ook wel. Ik ben niet echt een fan van het telkens switchen van kick, daarnaast heb je tegenwoordig ook nog de 'piep kicks' waar ik het kickende laag niet bepaald in voel.

Vroeger had je verzamel cd's, waar naast de goede tracks ook 'opvullers' op stonden, die echt gewoon bagger waren in alle opzichten. Tegenwoordig komt er veel muziek uit waarvan je kunt horen dat er echt wel tijd en moeite in is gestoken, maar ik heb er niks mee.. :)
 
Dit is toch gewoon vermoeiend? Wachten, wachten tot het start.... 20 seconden knallen, daarna weer wachten...

 
Ik hoorde tijdje geleden een of andere tranceset van zo'n megafeest (weet niet meer wie de DJ was, maar wel een bekende), maar dat was hetzelfde liedje. Paar maten knallen en dan maar weer opbouwen en de handjes de lucht in. Zat niet bepaald pit in. Zo'n break en opbouw zijn natuurlijk leuk zo nu en dan, maar laat die trein af en toe ook gewoon lekker doordenderen.
 
Nu ben ik geen gabber of hardcore expert.. maar ik vind die brute synths en die lompe kicks super. Die Angerfist mixen vind ik erg vet, ik zat er vandaag weer een te luisteren.. met daarin een dikke track van D-Fence 'Covid-19'.

Maar nu m'n vraag. Ik merk bij al die sets dat die vol zitten met breaks... Steeds een minuutje knallen, daarna weer een lange break met filmquotes en ander theatraal gedoe. Ik zie dat ook bij die commerciële EDM sets... Kort muziek, daarna weer pauze en wachten...

Waarom wordt er niet doorgeknalt, gewoon constant muziek, tempo houden.. Misschien omdat dansen zo intens niet een uur lang vol te houden is?? Is het iets van de commerciële hardcore ofzo, is dit echt de norm en geaccepteerd???
Ik vrees dat het vooral op TikTok goed werkt
 
Back
Top