Gordijn & tapijt

Mini-Error

Ouwe rot
Lid sinds
27 januari 2007
Berichten
727
Locatie
Leusden
Wie kan mij aan deze info helpen.

Ik ben opzoek naar een gordijn voor in mijn studio.

Kan ik hiervoor als voorbeeld een Hema verduistering gordijn gebruiken(beetje dik)
Of moet dit een speciaal gordijn zijn?

Hetzelfde geldt voor een tapijtje op de vloer. (ligt nu laminaat)
 
Geen ervaring mee, maar deze verkopen 'geluidswerende gordijnen'.

Het enige wat gordijnen gaan doen, is reflecties tegengaan.
Hoe meer oppervlakte hoe beter en dikker zal ongetwijfeld iets meer absorberen.
Wij hadden echt een galmbak van een woonkamer en na het ophangen van de gordijnen (4 ramen met aan beide zijden 2 stroken gordijnen, altijd 'open') van 2.60 hoog is dat echt een stuk beter.
Dit waren gewone linnen gordijnen, dus niks extra diks.

Maar verwacht geen wonderen qua akoestiek verder, daarvoor hebben gordijnen simpelweg onvoldoende massa etc.

Qua tapijt zou ik kijken naar wat gangbaar is in studio's.
Volgens mij veelal laagpolig tapijt (heb ik zelf ook in de home studio).
Wederom alleen voor het dempen van de reflectie (galm)
 
Geen ervaring mee, maar deze verkopen 'geluidswerende gordijnen'.

Het enige wat gordijnen gaan doen, is reflecties tegengaan.
Hoe meer oppervlakte hoe beter en dikker zal ongetwijfeld iets meer absorberen.
Wij hadden echt een galmbak van een woonkamer en na het ophangen van de gordijnen (4 ramen met aan beide zijden 2 stroken gordijnen, altijd 'open') van 2.60 hoog is dat echt een stuk beter.
Dit waren gewone linnen gordijnen, dus niks extra diks.

Maar verwacht geen wonderen qua akoestiek verder, daarvoor hebben gordijnen simpelweg onvoldoende massa etc.

Qua tapijt zou ik kijken naar wat gangbaar is in studio's.
Volgens mij veelal laagpolig tapijt (heb ik zelf ook in de home studio).
Wederom alleen voor het dempen van de reflectie (galm)
Zeker verwacht ik geen wonderen.

Me hele studio heb ik aangepakt alleen blijf ik met mijn raam zitten.

Ik wil deze niet dichtmaken, daarom een gordijn lijkt me een kleine akoestische oplossing. (beter iets dan niets :) )

Geluidswerende gordijnen ga ik eens op onderzoek na :okdan:
 
Als je toch gordijnen nodig hebt is veloursgordijnen een goede keuze, maar ik verwacht dat daarmee nog niet alle reflecties zijn opgelost, hoogpolig kleed is altijd goed.
Neem 2 x de raambreedte voor je gordijnen dat heb je van die mooie golven voor je raam dat doodt de reflecties het beste.
Je kan als het nodig mocht zijn heel goedkoop een paar panelen in elkaar flansen op de maat die je nodig hebt want die professionele panelen zijn aan de prijs.
Plaatje multiplex op maat maken en lekker dik noppenschuim plaatje er op plakken bijv, dat soort dingen koop je bij de bouwsuper voor weinig, Bol heeft ook van die noppenschuim plakplaten en die panelen hang je daar op waar nog reflecties vandaan komen.
 
mijn mening: gordijn doet heel veel... Ik heb er nu een minder in de slaapkamer en de galm is enorm. Niet te dun kopen :)
Ik had 2 wollen tapijten uit de kringloopwinkel... had er vervolgens jaren motten van in huis. De oplossing: buiten leggen tijdens de vorst, open zodat die beestjes eraan gaan... Want al die anti mot middeltjes hielpen niks.
Heb geen plek meer op de vloer voor de tapijten hier, oprollen en rechtop in de hoek vd kamer gezet : basstrap :)
 
Back
Top