Why Today's Music Is So BORING - Rick Beato

Ik denk dat de popmuziek van vandaag ook een afspiegeling van de huidige maatschappij is. Of je nu in Londen, Singapore of Zwolle bent.. alle straten zien er het zelfde uit met een Subway, McDonalds en Pizza Hut. Lekkere eenheidsworst! Het idee wordt weerspiegelt dat het goed is de vrije markt z'n gang te laten gaan. The sound of Neo Liberalism!! Zoals we nu naar de kazige jaren 80 terug kijken of de foute 90's zo zal er denk ik later ook met afschuw teruggekeken worden op deze tijd.. maar vast ook met een beetje weemoed dat we zo lekker naïef door het leven konden
 
Irritant mannetje. Als -ie het allemaal zo goed weet waarom is -ie in 40 jaar niet verder gekomen dan een paar co-production credits?
 
Hij is een beetje de amerikaanse Jeroen van der Boom, kan ook alle verzoekjes spelen op bruiloften en partijen.
 
Cr@p muziek is van alle tijden, maar is tegenwoordig nadrukkelijker aanwezig.
Als je goed zoekt, vind je ook nu goede muziek; het aanbod is immers gigantisch.
Maar als je puur naar de hitlijsten kijkt, ben ik het er helemaal mee eens: vroeger was het beter.
Sinds de jaren '00 is het downhill gegaan.
Zet de huidige top 5 van de top 40 maar eens op.... zum kotsen.
In de jaren 80 en 90 had je meer goede pop songs met een hoge notering. Gewoon een pop ballad die ergens over ging, met wat gevoel en dynamiek erin, met een mooie melodie, gemaakt, gespeeld en gezongen door muzikanten die nog iets konden. Dat zie je tegenwoordig amper meer in de hitlijsten.
 
Laatst gewijzigd:
Zet een verzamelaar 60s/70s hits aan en 90% daarvan hoor je gecovered worden in de 'creatieve' 80s/90s/00s. In de 80s klonk alles naar Aitken, Stock & Waterman, in de 90s was alles wit-zangeresje-zwarte rappert Eurodance of Dr.Dre hiphop, in de 00s klonk alles naar Timbaland en in de 10s klonk alles naar Pharrell Williams.
 
Ik vind het wel interessant en een goeie analyse :)
Maar ach.. het is altijd boring om iets te horen wat je alang wist.. op het forum gebeurt dat ook zo vaak.. ieder zijn momentje toch?? :D
 
Zet de huidige top 5 van de top 40 maar eens op.... zum kotsen.
In de jaren 80 en 90 had je meer goede pop songs met een hoge notering.

Even los van smaak of het je ding is of niet, maar de huidige nummer 2 is toch echt een liedje in de meer traditionele zin:

 
Wat ik vooral leuk vond was dat Goldband in de top 5 stond 'n tijdje terug. Ook een zeer voorspelbaar akkoordenschema maar ik word wel blij van dit soort arrangements en energie...

Sowieso veel synthwave / pop in de hitparade de laatste tijd. "Harry Styles - As It Was" verbleef het langst op 1 in de hitparade dit jaar.. ik vind dat geen verkeerde song .. maar wel een beetje boring qua chords en repetitief ja.. :)

 
Laatst gewijzigd:
Ik geloof trouwens wel dat muziek dankzij internet meer op elkaar is gaan lijken. Vroeger had je weinig referentie en moest je alles zelf uitzoeken. Nu klik je 3 keer op Spotify of YouTube en kun je luisteren wat je wilt. Voordeel is dat je supersnel nieuwe inspiratie op kunt doen.
Het nadeel is dat al die algoritmen (Spotify, YouTube, Netflix, noem maar op) er op gemaakt zijn om je meer van hetzelfde voor te schotelen.
 
Even los van smaak of het je ding is of niet, maar de huidige nummer 2 is toch echt een liedje in de meer traditionele zin:


Waardeloos nummer, dat nep irish folklore randje is zo fucking anoying, meezing handjeklap voetje stamp sausje, kan ik écht niet meer aanhoren.
Zijn tientallen hits geweest afgelopen decennia waar dat in zat, tenen fucking krommend.
 
Ach, het meiske doet haar best. Grappig om te zien dat mensen zich er nogal druk om kunnen maken. :D
 
Het meiske is een product van geraffineerde muzak tiktok marketing.



Maar zo erg is dat toch niet? De hitparade is erop gericht om geld te verdienen, met een doelgroep die jong is. Het is ook maar een klein deel van het muzikale spectrum waarop die hitparade betrekking heeft. Niet druk om maken, als het niet je ding is, genoeg andere muziek om te beluisteren. :)
 
Dat is net het probleem, overal waar je komt hoor je die ... muziek. Onmogelijk om het te ontlopen gewoon.
Jij luistert vast niet naar Radio538 :D

Die zender heeft me 'achtervolgt' in die zin, dat het waar ik kwam te werken aan stond. Ik vind het zo'n zenuw-leijer opfokkende zender, ik zou er voor solliciteren en vertrekken als het niet (af en toe) zachter en/of uit gaat. Er zijn maar weinig dingen die me tot waanzin zouden drijven, guantanomo-marteling-style, en Radio538 is er 1 van.

Vooruit, soms komt er iets voorbij, dat ik mix-technisch kan waarderen.. maar dan wil ik dat met de koptelefoon goed beluisteren en erin kruipen, en niet tijdens het werk.
 
Muziek kan ook gewoon een product zijn he? Het hoeft niet allemaal hoogdravend te zijn, en het heet niet voor niks 'muziekbusiness'. Het is maar hoe je erin zit.
Muziek moet wel het doel zijn, niet het vehicel, veel slechter als deze drek kan gewoon echt niet.
 
Back
Top