Mixen - Volume dips

ferbose

Stamgast
Lid sinds
5 Maart 2022
Berichten
367
Locatie
Gelderland
Goedenavond!

Ik heb een vraag over het mixen van een overgang van de break naar de drop waar ik mee bezig ben. Op onderstaande screenshot zie je de overgang van de break naar de drop op bar 39. Hierbij automatiseer ik de volgende wijzigingen:
- Wet/Dry mix en Tone parameter Strymon Big Sky omhoog.
- Volume van de sub osc Sub37 naar beneden.
- Cutoff Sub37 open.
- Klein beetje Coldfire distortion.
- Als laastste een klein beetje delay.

Let op de VU meter als de drop valt:

1.PNG


Vlak na de drop ongeveer dezelfde wijzigingen maar dan de andere kant op. Hierbij dipt het volume helemaal in zoals je op de volgende screenshot kunt zien:

2.PNG



Misschien lijkt het op de screenshots niet veel maar als geluid is het een beetje een anti climax. Ik heb het idee dat de volume op dit kanaal dropt omdat de mix op de Strymon Big Sky terug gedraaid wordt, dit is volgens mij best gangbaar om te doen tijdens transitions.

Mijn vraag is wat kan ik hier precies aan doen? Zijn er technieken die je kunt gebruiken om het volume te compenseren en constant te houden? Of het is het in dit soort gevallen zo simpel als faders automatiseren bij deze overgangen?

Bedankt alvast :okdan:
 
Laatst gewijzigd:
Ok, op basis van de screenshots is dit lastig, maar je lijkt geen energy over te houden voor de drop.
Je uitgangspunt zou de drop moeten zijn. Hier speelt het maximaal aantal partijen en dit moet, an sich, als loop, staan als een motherfucker.
Dus de eerste vraag: ben je daar happy mee?
Er zijn geen pieken zonder dalen, dus ik zou de breakdown en buildup gebruiken om voldoende headroom te creeeren voor die drop.
Het verschuiven van een dry/wett (de meeste doen dit trouwens icm met release op de lead)
Zorg er daarnaast voor dat je niet volledig los gaat met bus compressie en limiting, want die laten wat zachter is alleen maar harder klinken en andersom en vechten dus exact tegen hetgeen je wilt bereiken.
Zorg eerst dat het goed klinkt ZONDER en pas dan pas compressie en limiting toe WAAR NODIG, niet omdat het "hoort".
 
Ok, op basis van de screenshots is dit lastig, maar je lijkt geen energy over te houden voor de drop.
Je uitgangspunt zou de drop moeten zijn. Hier speelt het maximaal aantal partijen en dit moet, an sich, als loop, staan als een motherfucker.
Dus de eerste vraag: ben je daar happy mee?
Er zijn geen pieken zonder dalen, dus ik zou de breakdown en buildup gebruiken om voldoende headroom te creeeren voor die drop.

Hmm, je hebt helemaal gelijk, zo had ik het nog niet bekeken. De track is nog redelijk in het begin stadium (komt eigenlijk voort uit het testen van de nieuwe Big Sky) en er komen nog wel wat partijen bij in de mix die de verhoudingen hoogstwaarschijnlijk veranderen.

Het verschuiven van een dry/wett (de meeste doen dit trouwens icm met release op de lead)

Bedankt voor de tip, ga ik proberen!

Zorg er daarnaast voor dat je niet volledig los gaat met bus compressie en limiting, want die laten wat zachter is alleen maar harder klinken en andersom en vechten dus exact tegen hetgeen je wilt bereiken.
Zorg eerst dat het goed klinkt ZONDER en pas dan pas compressie en limiting toe WAAR NODIG, niet omdat het "hoort".

De limiter op de track doet in dit geval niets (meer). Ik had in een tutorial gezien hoe een compressor/limiter gebruikt werd om de staart van een sample harder te maken zonder dat het begin stuk door het dak ging. Ik had dit ook geprobeerd voor het plaatsen van deze post maar het resultaat was inderdaad het tegenover gestelde van wat ik wilde bereiken :D

Bedankt voor je reactie, hier kan ik mee verder :okdan:
 
Back
Top