De synthforum analoge computer (modular)!

Nog wat zitten hannissen met die kleine batterijtjes, en ontdekt dat ze zelfs geen stabiele voedingsspanning leveren (het schiet alle kanten op!). Daar ga ik niet mee verder. Het worden nu die 6V blokken. Maar daar heb ik nog een vraagje over. Bij sommige types zie ik daar een veertje en een soort van dop op zitten. Hoe werkt die dopaansluiting?
 
Heb zelf zulke 6V blokken nooit gebruikt, maar zou kunnen dat het dopje eraf kan en er ook een veer onder zit. Het dopje als bescherming zodat het nooit kan kortsluiten?
 
Inmiddels twee verzameldozen met condensatoren besteld (om een voorraadje te hebben), ceramisch voor de lage waarden en elektrolytisch voor de hoge waarden. Wat is het beste voor de tussenliggende waarden, zijn daar ook verzameldozen voor (zag zelf niets).
 
Ik neem aan dat je het liefst een uitvoering wil met lange draadjes, niet de "blokjes" met korte pootjes die vooral geschikt zijn voor printen? Voor tussenliggende waarden, ik denk dan aan een reeks van ca. 1n tot 1u, ofzo? Specifiek voor ontkoppeling van opamps, bv. 100n multilayer type X7R, die zijn bijna overal wel verkrijgbaar en meestal met een steek van 2,5mm of 5mm.
 
Dus die dan gewoon maar afzonderlijk voor een aantal tussenliggende waarden bestellen?
 
Die multilayers zijn geschikt voor ontkoppeling, maar niet echt voor toepassingen in het signaalpad.
 
Het aanbod van geschikte condensatoren met korte pootjes is groot, met langere draadjes is de soep helaas wat dun.
 
Lange benen heeft ook mijn voorkeur boven korte pootjes, maar dat ter zijde. ;)

Terug naar het onderwerp, je zou eventueel een draadje aan het korte pootje kunnen solderen, even wat meer werk, maar vergroot wel behoorlijk de keuze.
 
Het oog wil ook wat en zo'n aan gesoldeerd draadje ziet eruit als een prothese. Ik zal eerst nog wat verder zoeken voor ik het opgeef. ;)
 
Ben nu nog even aan het dubben over de batterijen, aangezien dat dan sowieso een flinke aanschaf zou worden (4 stuks 6V blokbatterijen) kan ik dan wellicht beter direct 2 compacte oplaadbare 12V accu-batterijen kopen...
 
Ja, als het voor gebruik op de langere termijn is, dan geen gek idee. Accu's plus een lader is even een investering, maar over tijd wel goedkoper.
 
Soms zal het voldoen. Maar het hangt af van de toepassing en het soort circuit dat je moet voeden, of je kunt zeggen "goed genoeg", of niet. Als je kijkt naar de specs van een populaire en goedkope geschakelde voeding voor bv. Eurorack, de Mean Well RT-65B, dan is de rimpelspanning en ruis volgens de specs niet zo weinig. Met een lineaire voeding kan het beter, die bovendien geen of amper hoogfrequente rommel op de uitgang heeft.
 
Ik wil voor een voedingsapparaat niet het risico van hoogfrequente piekjes lopen, want dan zou het geen verbetering zijn. Bovendien moet zo'n voeding tegelijkertijd zowel +12V als -12V kunnen leveren. En verder moet die goed tegen onbedoelde kortsluiting kunnen, want het is voor een experimenteerbord.
 
Laatst gewijzigd:
Heb net bij diverse zaken allerlei nog ontbrekende verloopstekkertjes besteld, dat moest sowieso ook nog gebeuren. Het is al met al een flinke klus om de basisbenodigdheden voor modulaire experimenten bij elkaar te krijgen (zonder daar gelijk kapitalen aan uit te geven), mijn huiskamer verandert onbedoeld een kleine werkplaatsje... ;)
 
Back
Top