Doen analoge modulars dat ook?

In de modular die ik voor ogen heb moeten vooral wiskundig georiënteerde modules komen die aan The Analog Thing nog ontbreken. Die zie ik in de Crave of Neutron niet zitten. Wat ik aan experimenten in gedachten heb zijn simulaties van exotische differentiaalvergelijkingen, het bouwen van generatieve patches, algoritmische composities, gepiel met neurale netwerken en artificial intelligence, en andere experimentele gekkigheid. De bekende technieken met LFO's, modulatie, ladder filters, ADSR, e.d. spreken mij niet aan. Dat is leuk om muziek mee te maken, maar daar ben ik niet goed in. Ik ben meer een onderzoeker. En daar heb ik nogal esoterische modules voor nodig.
Ook bij een analoge computer blijven (tijds)functies ipv statische waarden voor de coeffs nuttig om de output wat boeiender te maken, en daarvoor denk ik dat je met een basismodule ook het nodige hebt. Wiskundige modules voor verder modelleren bestaan in modular, maar zijn eerder de uitzondering.
 
Kan verder inhoudelijk niks toevoegen, maar een waarschuwing voor mensen die zuinig zijn op hun speakers is wel op z’n plek.
conus scheurt zo af bij normale volumes. Niet grappig. :(
 
Wat ik aan experimenten in gedachten heb zijn simulaties van exotische differentiaalvergelijkingen, het bouwen van generatieve patches, algoritmische composities, gepiel met neurale netwerken en artificial intelligence, en andere experimentele gekkigheid.

Nog even over dit. Het zijn verschillende dingen die je noemt, lastig om vooraf precies te zeggen wat je daarvoor nodig hebt. Soms misschien iets wat een bepaalde functionaliteit op maat moet leveren. Maar als de basis een analoge computer is, dan is de eerste behoefte waarschijnlijk niet anders dan in het geval van z'n digitale tegenhanger: rekenkracht. Er valt dan misschien iets voor te zeggen om in deze fase vooral daar naar te kijken. Met elementaire rekenfuncties die in grotere aantallen in een modulair systeem zijn te combineren tot complexe bewerkingen naar behoefte. Dan dingen als synth-functies e.d. nog even achterwege laten, maar vooral de focus op die elementaire functies, hoe je deze gemakkelijk, snel en tegen lage kosten kunt bouwen.
 
Heel veel gaat met OpAmps en een handig gebruik van de karakteristieken van niet-lineare componenten. Ik ben op het moment met te veel dingen tegelijk bezig, maar te zijner tijd zal ik het wel uitzoeken. Dat wordt dan mijn bijdrage aan de synthforum analoge computer: hoe werken de modules voor de minder voor de hand liggende wiskundige operaties?
 
Dat wordt dan mijn bijdrage aan de synthforum analoge computer: hoe werken de modules voor de minder voor de hand liggende wiskundige operaties?

Mooi, maar vergeet de basis niet. Als ik zo kijk naar de dingen die je ermee zou willen doen, dan lijkt me dat je bv. behoefte hebt aan multipliers. Dat is iets wat nog niet zo eenvoudig is te realiseren, tegen aanvaardbare kosten als je daar meer van wil. Op basis van een AD633 gaat het duur worden (dat heeft die Analog Thing onder de motorkap, vanwege de prijs krijg je dan ook maar twee multipliers), een goedkoper alternatief dat binnen redelijke marges van nauwkeurigheid goed bruikbaar is in de praktijk, dat is erg welkom in het algemeen, en ik denk voor jou in het bijzonder.
 
OK - dan zal ik beginnen met het uitzoeken van een handig schema voor multipliers. Met SimulIDE kan ik direct al van alles proberen zonder gelijk componenten te hoeven kopen.
 
Hoeveel heb je? We willen er wel wat van je afnemen. :D
Ik heb nog 3 ad633, de 4e zit er in een module.
En ik heb nog 2 ad734, die zijn écht TERINGDUUR 😳
 

Attachments

  • 16645306522623927630152217703729.jpg
    16645306522623927630152217703729.jpg
    173,7 KB · Bekeken: 97
Toen ik nog werkte (Electronic design and realisation) kon ik elke 2 weken 4 gratis samples bestellen, gratis verzonden ook.
Vaak bestelde ik dan opamps, maar ook deze multiplier, lm13700 e.d.
Ook veel ad9833 types (programmable waveform generator) e.d.
Die ad734 is wel een heel mooi chippie, die komt vast nog wel een keer in een module 😇
 

Attachments

  • ad734.pdf
    445,2 KB · Bekeken: 103
Ja, die AD734 is heel erg prijzig. Handig dat je samples gratis kon krijgen, ik hoop dat je van die andere IC's ook nog wat in de la hebt liggen voor eigen gebruik. :) Maar wat betreft de AD633, voor de prijs is de gok te nemen om te bestellen bij Ali, al heb ik er een hard hoofd in dat het echt is. Voor die prijs is het eigenlijk te mooi om waar te zijn en er worden sowieso veel fake IC's verkocht. Je snapt het niet helemaal, maar zelfs nep TL07x e.d. worden aangeboden.
 
Je kan een iets ruwere multiplier maken met opamps. Dat is in de spirit van "goedkope, vlot verkrijgbare onderdelen" meer in lijn met het idee achter de synthforum analoge computer.

maxresdefault.jpg


Ik heb het circuit zelf niet geprobeerd, maar zoals je ziet heb je aan 1 quad opamp genoeg. Ik heb nog niet uitgezocht hoe dit circuit reageert op waveforms, dus (deels) negatieve spanningen. Mijn eerste gevoel zegt dat deze niet in de 4 kwadranten gaat werken. De output is ook inverted, maar dan kwak je er gewoon nog een inverter achteraan natuurlijk.
 
Nog wat andere mogelijkheden, met een diode-ring, zoals deze. Met geschikte opamps en matched dioden lijkt me dat niet zo gek. Misschien wel wat gevoelig voor temperatuurwisselingen in de praktijk. Een ander idee is om gebruik te maken van de eigenschappen van een klasse AB eindtrap van een opamp, zie hier. Er zijn meerdere mogelijkheden om 'ns te proberen, om iets te vinden wat je gemakkelijk tegen lage kosten kunt maken en voldoende nauwkeurig is. Voer voor verdere experimenten op een breadboard. Die maar weer van zolder halen, met de rest van het elektronica-arsenaal... :)
 
Je kan een iets ruwere multiplier maken met opamps. Dat is in de spirit van "goedkope, vlot verkrijgbare onderdelen" meer in lijn met het idee achter de synthforum analoge computer.

maxresdefault.jpg


Ik heb het circuit zelf niet geprobeerd, maar zoals je ziet heb je aan 1 quad opamp genoeg. Ik heb nog niet uitgezocht hoe dit circuit reageert op waveforms, dus (deels) negatieve spanningen. Mijn eerste gevoel zegt dat deze niet in de 4 kwadranten gaat werken. De output is ook inverted, maar dan kwak je er gewoon nog een inverter achteraan natuurlijk.

Als dat twee logaritmen, een sommering en een exponentiëring moet voorstellen, dan zou het voor positieve niet al te kleine [imath] V_1 [/imath] en [imath] V_2 [/imath] kunnen werken:

[imath] V_0 = - \exp( -\{ - \ln(V_1) + - \ln(V_2) \} ) [/imath]

[imath] V_0 = - \exp( \ln(V_1) + \ln(V_2) ) [/imath]

[imath] V_0 = - \exp( \ln(V_1) ) \cdot \exp( \ln(V_2) ) [/imath]

[imath] V_0 = - V_1 \cdot V_2 [/imath]
 
Weer een aanwijzing dat de tonenriedeltjes inderdaad een digitaal artefact zijn (zie wat het programma bij de rode pijl zegt):

screenshot.png
 
deuntjes.png


Dit geeft ook "deuntjes" in SimulIDE. Starten met de drukschakelaar. Interessant om te zien of dat in hardware ook zo is...
 
Back
Top