Doen analoge modulars dat ook?

deuntje2.png


Even de waarden van de componenten aangepast aan wat ik ook zelf in huis heb. En dan genereert de bovenstaande circuitsimulatie nog steeds deuntjes. Maar de schakeling die ik zonet op de experimenteerplank volgens hetzelfde schema heb nagebouwd genereert (zelfs zonder startpuls) een stabiele toon. Dat overtuigt mij ervan dat het deuntjesfenomeen inderdaad een digitaal artefact is.
 
Het blijft dus uitkijken met simulaties, wat het rekenmodel ervan maakt hoeft niet te kloppen met de werkelijkheid.
 
Maar de simulatie geeft het ook zelf aan dat het niet lukt: NonLinear Not Converging.

Een vraag die nog blijft is of dat gebrek ook als een feature gebruikt kan worden. Wellicht is het mogelijk de generatie van deuntjes te moduleren door te spelen met de rekensnelheid of nauwkeurigheid van de simulatie. Maar dat is dan verder softwarematig programmeer- en computerwerk, en dus iets om later nog eens te bekijken. Ik wil eerst de basisbenodigdheden voor mijn experimenteerbord en modular in orde maken.
 
Ik heb het Faust dsp progje nog wat verder vereenvoudigd zodat het wiskundig beter te doorgronden valt:
Code:
declare name "funnyloop";

import("maths.lib");
import("filters.lib");

var    = 10^11*(hslider("variation", 0.20, 0.05, 0.25, 0.001))^4;
vol    = 0.1*(hslider("volume", 0.5, 0, 1, 0.001))^2;
start  = 0.01*button("start");
pol     = 1 - ( 2 - hslider("sway", 0.25, 0.01, 0.5, 0.001) )*button("restart");

A = _ , start :> _*-1 : _ ;
B = _ : atan : pole(pol) : pole(pol) : _*var : _ ;
C = A~B ;
process = C : atan : _*vol <: _,_ ;

Dit komt neer op de volgende vereenvoudiging van ons oorspronkelijke circuit:

(Merk op dat de laatste arctangens enkel als limiter werkt.)

Deze opzet werkt als synth iets minder prettig dan de oorspronkelijke opzet maar geeft wel hetzelfde soort geluiden:

Bekijk bijlage 3827636

Voor onderzoek naar de oorzaak van de voortgebrachte toonreeksen is het zinnig van het eenvoudigste nog werkende schema/programma uit te gaan.

Dit leek me wel wat voor Proghead die naar ik aanneem met programmaatjes in zijn hoofd loopt.😁
Bij mij werkt het programma in ieder geval prima.
Misschien wel een voorloper van kunstmatige intelligentie.

Het programma Sonic Pi is gratis te downloaden voor Windows.
En het is standaard op de Raspberry-Pi meegeleverd.
Ook al weer die parameters die te veranderen zijn.
Er zijn vaste waarden in te brengen en er valt ook tussen verschillende willekeuren te kiezen.
Dat geeft dan weer verschillende geluiden.
Het werkt met externe MIDI en ook met interne MIDI.
Met dat laatste valt er nog meer variatie te maken door aan knoppen te draaien op een hardware synth.
Op dit moment kom ik niet veel verder vanwege mijn onkunde in die soort programmeertaal.
Met de Apple][ heb ik destijds wel wat handigheid gekregen in programmeren in het algemeen.


Talloze variaties zijn mogelijk.


222.times do
use_bpm 44
1.times do
midi_note_on rrand(40, 41), channel: 10 ; sleep 0.2
end

use_bpm 44
2.times do
midi_note_on rrand(34, 34), channel: 1 ; sleep 0.4
end



use_bpm 44
1.times do
midi_note_on rrand(50, 61), channel: 1 ; sleep 0.1
end

end
 
Sonic Pi heb ik al weer een tijd geleden geprobeerd, en er toen zelfs een paar "muziekjes" mee gemaakt.

Zo te zien genereert dat progje van je random noten binnen zekere grenzen. Maar verder zie ik niet goed wat je hiermee wilt...
 
Ik krijg Sonic Pi op mijn Linux computer ook niet meer aan de praat. De AppImage doet het ook niet, en de Flatpak vraagt veel te veel geheugen.
 
Sonic Pi heb ik al weer een tijd geleden geprobeerd, en er toen zelfs een paar "muziekjes" mee gemaakt.

Zo te zien genereert dat progje van je random noten binnen zekere grenzen. Maar verder zie ik niet goed wat je hiermee wilt...
Inderdaad. maar . . . Het werkt wel .Het valt me ook tegen zeker om er wat verder mee te komen.
Mijn Engels is niet subliem anders zou je maker misschien eens gewoon op kunnen bellen.
Verder vind ik het ook een draak van een programma wat weinig uitleg geeft.
Er ontbreken uitwendige draaiknoppen. Met de Apple][ kwam ik destijds veel verder.
Ik krijg Sonic Pi op mijn Linux computer ook niet meer aan de praat. De AppImage doet het ook niet, en de Flatpak vraagt veel te veel geheugen.
De boel opschonen en gewoon opnieuw op een Windows computer instaleren want het is ook volledig gratis te downloaden als Windows programma.
De werking is het zelfde. Dat moet wel gaan ik gebruik ook een veel te oude goedkope computer alleen voor het internet.
Het nadeel is dat de `schattigheid` van een klein apparaatje verloren gaat. Zoals die Raspberry. Daarom ben ik er ook `klaar mee` wachtend tot ik weer eens wat beter tegenkom.
Een voordeel zit er in dat eenvoudige loopjes onafhankelijk door elkaar heen op te starten zijn. En dan te horen zijn. Tot zo ver en voorbij de bekende kakofonie.
Verder moet je ook fan zijn van het `-bliep-en-knor-genre.` Met een aansluiting op een externe synthesizer klinkt het al snel wat harmonieuzer als normale `burgerlijke` muziek.
 
Mijn inschatting is dat je wat audio programmeertalen betreft niet snel iets eenvoudigers dan Sonic Pi zal vinden. Let wel: een audio-programmeertaal is geen softsynth of plugin. Het is een echte programmeertaal (waarbij je dus ook code moet invoeren om dingen gedaan te krijgen), maar dan voor audio. Er bestaat ook een Engelstalig boek over Sonic Pi met uitleg en voorbeelden.

Ik heb nog wel een oude laptop liggen, maar Windows is anders dan Linux niet gratis. En op die laptop heb ik een tijd geleden van het Internet Archive af gratis Windows XP op gezet, maar dat blokkeert steeds weer in verband met "Activation". Ik wil ook eigenlijk niet terug naar dat hele Windows gebeuren (zeker niet als ik daar ook nog voor moet betalen)...
 
Ik heb nog wel een oude laptop liggen, maar Windows is anders dan Linux niet gratis. En op die laptop heb ik een tijd geleden van het Internet Archive af gratis Windows XP op gezet, maar dat blokkeert steeds weer in verband met "Activation". Ik wil ook eigenlijk niet terug naar dat hele Windows gebeuren (zeker niet als ik daar ook nog voor moet betalen)...
Betalen voor een ongewisse uitkomst dat is ook niks voor mij. Maar ik heb gewoon een Windows tien of elf (weet ik niet eens) en daar staat die Sonic-pi minstens al gratis een jaar op. Maar als programma`s vervelend gaan doen of je moet er voor gaan betalen dan de-instaleer ik ze. Weg er mee dan. Zo heb ik geen enkel programma waar ik voor betaal op een internet computer.
De enige programma`s waar ik ooit voor betaald heb zijn en blijven altijd of-line werken zonder internet verbinding.
Dat zijn Cubase 0.1 uit 1992 à f800 werkt op alle heel oude 32bits computers
En Pinnacle 15 à €100. Op een snelle dure I7
 
Back
Top