Nieuw VST effect van Arturia: _Dist COLDFIRE

Nieuw VST effect van Arturia, de _Dist COLDFIRE "Dubbele vervormingsreactor". Onlangs lanceerde Arturia de FX Collection 3, maar daar maakt de _Dist COLDFIRE (nog) geen onderdeel van uit. Dit is een nieuwe toevoeging die apart verkrijgbaar is.

Dist COLDFIRE is een vervormingseffect. Van buizenverzadiging naar sonische vernietiging. Een combinatie van analoge en digitale algoritmen met diepe modulatie en bijna oneindige vervormingsmogelijkheden voor je geluid.

Dist COLDFIRE heeft twee 'distortion-engines', waarmee je geheel nieuwe geluiden kunt creëren met ELK ingangssignaal. Van pompende analoge imperfecties tot hybride industriële soundscapes. Verander, experimenteer, draai, verpletter en geniet van zowel het middel als het doel.

Zie: Arturia - Dist COLDFIRE - Dist COLDFIRE



1662218391643.png



1662218418636.png
 
Daar zul je geen spijt van krijgen. Voor nog geen 5 euro per stuk heb je een mooie collectie gekocht. Die TUBE-CULTURE is zeker mooi. Zelf ben ik heel blij met de M12, BUS Force en REV Intensity.
Experimenteer ze!
Thnx voor de tips! Ga ze zeker checken
 
Ik weet niet wat me bezielde maar heb gisteravond ook in een opwelling het complete pakket voor €129 besteld. Erg benieuwd naar deze distortion, maar ook de culture vulture emulation en de fragments granular fx. De rest boeit me minder, maar wellicht zitten er nog meer pareltjes tussen :)
Het is echt mijn meest gebruikte effect plugin set. Maar inderdaad, lang niet alle plugins erin vind ik goed, maar degene die ik eigenlijk altijd wel gebruik zijn:

beste plugin uit deze set: Rev Intensity (echt heel goed, mijn go to reverb, en ik heb ze allemaal van seventh heaven tot pro-r, maar deze is in advanced mode toch wel iets heel speciaals als je je eigen reverbs programmeert)

andere plugins die ik vaak gebruik
EQ SITRAL-295 (magische EQ, simpel maar voegt veel toe)
Filter SEM
Delay Eternity (top delay, erg uitgebreid te programmeren)
Comp VCA-65 (indrukwekkende compressor/limiter)
Bus Force (goed, maar vergt de nodige studie voordat die echt bruikbaar is)
efx Fragments (ik vind de presets niks, maar als je je eigen presets maakt dan is dit een geweldige granular effect)
en nu DIST Coldfire, zo'n type effect had ik simpelweg nog niet op deze manier, en ik heb hem al in een aantal instrument chains ingebouwd in mijn setup. Dus die gaat veel gebruikt worden!
 
Dimension D, MemoryMan DLX, BEL FLanger BF20, cuture vulture en die EMT-plate van de emus gebruik ik vaak ook
De Rev intensity, Fragments, MelloFi (beste easy stereomaker imho) van de eigen brouwsels

Qua dynamics en preamps gebruik ik vaker Softube en SSL

Dus de mod/verb fx zeker de moeite waard. De dynamics/amp etc ook prima, maar ben gewend aan andere.

Die coldfire gaat ook in de bovenste lijst komen BTW, klinkt echt heel lekker kapot als je wilt, feedback is ultra.
Leuk is ook een andere algo op de mid en sides zetten

Meestal zijn ITB distos kut, Audiority Pyros is super bijv. Maar die Sansamp van arturia, ja dat is echt zo"n guitardisto, dat werkt gewoon niet zo lekker op drums enzo
 
zal ik er ook maar voor gaan vallen? ik gebruik niet zo vaak distortion plugins, dat werkt niet echt goed, met mijn sounds, die zijn meestal al uit elkaar getrokken, en wanneer ik ze uit elkaar wil trekken, gebruik meestal andere methoden. Trash 2 is de enige distortion die ik een aantal keren heb gebruikt. en toevalllig, op de laatste 2 tracks met vocals, op de vocals juist een distortion (1 met de Comprexxor en 1 met Dist TUBE-CULTURE).
Probeer eens net hoorbare vervorming.
Een beetje even harmonische kan de geluiden juist veel "cleaner" laten klinken.
Een beetje oneven harmonische laat geluid naar voren in de mix komen.
Combinaties zorgen ervoor dat het geluid beter doorkomt in een mix, zonder dat het signaal niveau hoger word.

:okdan:
 
Tsjonge,
roland tb 303 vst en die routen door de coldfire is echt FIRE!

met name dat Force drive algoritme in overdrive mode (curve aan) en die serieel door de waveshaper heen in diode mode, dat is echt niet normaal meer, de sound blijft overeind maar wat een distortion sound. Echt een speeltuin die vst :D
 
Ik weet niet wat me bezielde maar heb gisteravond ook in een opwelling het complete pakket voor €129 besteld. Erg benieuwd naar deze distortion, maar ook de culture vulture emulation en de fragments granular fx. De rest boeit me minder, maar wellicht zitten er nog meer pareltjes tussen :)
Je inspireert me, heb het net ook gedaan :D
 
Tsjonge,
roland tb 303 vst en die routen door de coldfire is echt FIRE!

met name dat Force drive algoritme in overdrive mode (curve aan) en die serieel door de waveshaper heen in diode mode, dat is echt niet normaal meer, de sound blijft overeind maar wat een distortion sound. Echt een speeltuin die vst :D

grappig, de eerste soft synth waar ik Coldfire op los liet was... Phosycon 2...
 
grappig, de eerste soft synth waar ik Coldfire op los liet was... Phosycon 2...
Heb hem ook als eerste met Phoscyon2 geprobeerd en blij verrast met het resultaat :D
 
Zo he wat een vette plugin en idd goeie combi met Phosycon 2 :D Heb de haren overeind staan in mijn nek!
 
Moet zelf de demo nog checken, maar jullie reacties zeggen al veel over de kwaliteit en mogelijkheden.

Vraagjes..

Neemt 'ie daadwerkelijk 1 gig aan schijfruimte in beslag? Of is dat een preventieve indicatie en valt 't reuze mee?

En blijft er nog een beetje CPU-ruimte over als je 'm gebruikt?

Kan 't allebei zelf uitzoeken hoor, maar misschien hebben jullie de antwoorden al.
 
Neemt 'ie daadwerkelijk 1 gig aan schijfruimte in beslag?

nee. 108mb..

En blijft er nog een beetje CPU-ruimte over als je 'm gebruikt?

met gemak. ook op render. niet super zuinig op de CPU, maar heel hanteerbaar, denk ik. (hangt ook van je systeem af.)
 
met gemak. ook op render. niet super zuinig op de CPU, maar heel hanteerbaar, denk ik. (hangt ook van je systeem af.)
Ik heb een i7-5820K maar die heeft er wel moeite mee, vooral wanneer je beide distortion modules op Transistor zet...

Gekke is dat ik in Windows taakplanner slechts rond de 17% zit, maar in Ableton heb ik telkens CPU spikes met dropouts en zit ik gemiddeld rond de 40%. Met enkel 1 plugin en audio van mijn TR-8S (dus niet eens een softsynth). Buffer op 256 samples, normaal kan ik makkelijk op 128 draaien, maakt ook bijna geen verschil eigenlijk. Wanneer ik hem op 512 zet heb ik geen CPU spikes meer, maar zit ik nog steeds gemiddeld rond de 40% CPU in Ableton...
 
Ik heb ook een snelle computer i9 nog wat, heb nooit problemen met glitches maar als ik een paar van deze gebruik dan wel
 
Ik heb een i7-5820K maar die heeft er wel moeite mee, vooral wanneer je beide distortion modules op Transistor zet...

Gekke is dat ik in Windows taakplanner slechts rond de 17% zit, maar in Ableton heb ik telkens CPU spikes met dropouts en zit ik gemiddeld rond de 40%. Met enkel 1 plugin en audio van mijn TR-8S (dus niet eens een softsynth). Buffer op 256 samples, normaal kan ik makkelijk op 128 draaien, maakt ook bijna geen verschil eigenlijk. Wanneer ik hem op 512 zet heb ik geen CPU spikes meer, maar zit ik nog steeds gemiddeld rond de 40% CPU in Ableton...

in Live 11 Suite, zit ie inderdaad rond de 32%, buffer ook 256. geen spikes. in reaper, zit ie op 2.57 van 5 zoveel ms... wel met Phosycon 2 ervoor, en Eternity erachter, in Reaper.

zo'n i7-5820K is nog gevoelig voor High Performance Profile setting (processor op 100%), maar dat weet je allicht al.

ik heb een 5900X (met PBO2, undervolting per core, en nog wat instellingen, kan alle cores, op 4.6 draaien, dan.. wanneer volledig belast).

vreet inderdaad dat ding, pakt wel netjes 1 core...

Ik heb ook een snelle computer i9 nog wat, heb nooit problemen met glitches maar als ik een paar van deze gebruik dan wel

dat nog niet geprobeerd...

de 'draft' setting gooit de sample buffer load wel omlaag (wat Live aangeeft, is niet de CPU load). overigens zal in een update, offline/online settings komen voor deze setting.

bedoel je overigens, per track, of een aantal achter elkaar? ik merk soms wel, maar niet met elk Arturia synth of effekt, dat meerdere instanties soms erg moeilik gaan doen, Pigments als voorbeeld, maar bij effekten nooit opgemerkt.
 
zo'n i7-5820K is nog gevoelig voor High Performance Profile setting (processor op 100%), maar dat weet je allicht al.
Voor de meeste VST gebruikers waarschijnlijk 'gesneden koek', maar voor het geval. Mensen check je instellingen bij energiebeheer. Na de laatste windows update (win 11 x64) moet ik telkens schakelen tussen energiebeheer (gebalanceerd) en mijn eigen gemaakte energiebeheer schema. Of zet m gewoon op het standaard schema 'topprestaties' als je met VST's aan de slag gaat. In mijn DAW zie ik de cpu load dan heel veel zakken. Zal op ieder systeem weer anders zijn, maar toch...
 
Voor de meeste VST gebruikers waarschijnlijk 'gesneden koek', maar voor het geval. Mensen check je instellingen bij energiebeheer. Na de laatste windows update (win 11 x64) moet ik telkens schakelen tussen energiebeheer (gebalanceerd) en mijn eigen gemaakte energiebeheer schema. Of zet m gewoon op het standaard schema 'topprestaties' als je met VST's aan de slag gaat. In mijn DAW zie ik de cpu load dan heel veel zakken. Zal op ieder systeem weer anders zijn, maar toch...
dit is inderdaad een goede tip,

ik heb hem zelf ook op high performance staan in energy settings en ik herken die CPU problemen niet echt, ik gebruik een i7-9700k processor en bij mij komt coldfire in ableton niet boven de 25% CPU inclusief bijvoorbeeld de korg wavestate VST, quality van de coldfire staat op Render (onderin je balk) in plaatst van studio.

Ik heb nog niet meerdere instances geprobeerd van coldfire, mogelijk dat dat wel problemen geeft, maar dat zal ik eens testen.
 
Voor de meeste VST gebruikers waarschijnlijk 'gesneden koek', maar voor het geval. Mensen check je instellingen bij energiebeheer. Na de laatste windows update (win 11 x64) moet ik telkens schakelen tussen energiebeheer (gebalanceerd) en mijn eigen gemaakte energiebeheer schema. Of zet m gewoon op het standaard schema 'topprestaties' als je met VST's aan de slag gaat. In mijn DAW zie ik de cpu load dan heel veel zakken. Zal op ieder systeem weer anders zijn, maar toch...

ik dacht de 12 en 13 gen van de Intel daar niet meer op reageren. iig, ZEN3 zeker niet, die CPU's doen waar ze zin in hebben wat je ook uitzet (of aanzet), zelfs in de BIOS (C-states, speedstep), ze blijven heel laag geklokt, wanneer niet belast. geen probleem overigens, ze schakelen immens snel naar.... hoger. (je kan bij ZEN3, ik heb geen ervaring met andere AMD procs, niet 'vertrouwen' op taakbeheer, in de in van de kloksnelheid die daar wordt weergegeven, de ZEN3, heeft talloze manieren, om clocks, etc. te regelen, en zelfs, nou ja.. alleen HWINFO64 geeft betrouwbare info, ook voor instellen van een aantal settings, voor meer performance).

maar zeker voor Intel procs, tot de 11e gen? is high performance een aanrader. (en wellicht ook ZEN2 en lager...).

dat terzijde, alhoewel, deze info, allemaal van groot belang is, VST(i)'s trekken steeds en steeds meer...
 
in Live 11 Suite, zit ie inderdaad rond de 32%, buffer ook 256. geen spikes. in reaper, zit ie op 2.57 van 5 zoveel ms... wel met Phosycon 2 ervoor, en Eternity erachter, in Reaper.

zo'n i7-5820K is nog gevoelig voor High Performance Profile setting (processor op 100%), maar dat weet je allicht al.

ik heb een 5900X (met PBO2, undervolting per core, en nog wat instellingen, kan alle cores, op 4.6 draaien, dan.. wanneer volledig belast).

vreet inderdaad dat ding, pakt wel netjes 1 core...



dat nog niet geprobeerd...

de 'draft' setting gooit de sample buffer load wel omlaag (wat Live aangeeft, is niet de CPU load). overigens zal in een update, offline/online settings komen voor deze setting.

bedoel je overigens, per track, of een aantal achter elkaar? ik merk soms wel, maar niet met elk Arturia synth of effekt, dat meerdere instanties soms erg moeilik gaan doen, Pigments als voorbeeld, maar bij effekten nooit opgemerkt.
Het is meer als ik er een aantal in mijn project gebruik dat hij traag wordt.

Maar ik heb recent ge-update naar Windows 11 en aardig wat problemen sindsdien. Dus het kan ook zomaar een oorzaak in die hoek hebben
 
Back
Top