Nieuw VST effect van Arturia: _Dist COLDFIRE

Nieuw VST effect van Arturia, de _Dist COLDFIRE "Dubbele vervormingsreactor". Onlangs lanceerde Arturia de FX Collection 3, maar daar maakt de _Dist COLDFIRE (nog) geen onderdeel van uit. Dit is een nieuwe toevoeging die apart verkrijgbaar is.

Dist COLDFIRE is een vervormingseffect. Van buizenverzadiging naar sonische vernietiging. Een combinatie van analoge en digitale algoritmen met diepe modulatie en bijna oneindige vervormingsmogelijkheden voor je geluid.

Dist COLDFIRE heeft twee 'distortion-engines', waarmee je geheel nieuwe geluiden kunt creëren met ELK ingangssignaal. Van pompende analoge imperfecties tot hybride industriële soundscapes. Verander, experimenteer, draai, verpletter en geniet van zowel het middel als het doel.

Zie: Arturia - Dist COLDFIRE - Dist COLDFIRE



1662218391643.png



1662218418636.png
 
Wel wat anders dan Rift nog, maar na een dagje met de demo gespeeld te hebben ben ik wel overtuigd! Mooie 'analoge' reactie op volume, laat zich mooi filteren en stapelen... Heel makkelijk om hier net het juiste geluid uit te halen door twee algoritmes en filters te combineren.

Dat Arturia tegenwoordig iets meer dezelfde layout aanhoudt voor de modulation maakt het ook makkelijk voor mensen die Fragments of Pigments al hebben.
 
Twijfelde maar denk dat ik in tactisch opzicht hem toch maar aanschaf. De MS20v update had ik al laten schieten (Heb nu Collection V 8 en ik duim voor een interessante aanbod met Black Friday o.i.d. Heb recent nog de FX Collection geüpgraded van V 2 naar V 3 en dan komt dit voorbij....Aangezien ik hier een Lyra-8 heb staan, sinds kort beschik over een Sherman Filterbank 2 Compact en de nodige Softube plugins draai (waaronder OTO Biscuit en veel saturators) ben ik aardig voorzien. Wat filmpjes gezien, de demo geïnstalleerd en het is een mooie plugin (met name de modulatiesectie). Met al mijn huidige geweld niet echt nodig, echter € 29,00 als update is niet duur én werkt mogelijk later in het voordeel bij een volgende upgrade. Marketing, bah!

Zelf ben ik niet bekend met Rift, ik beperk me voor overzicht en beheersing tot een aantal developers want ze doen allemaal iets leuks en net ff beter of anders dan anderen. Ik las de vergelijking wel op diverse plekken terug. Daarnaast maakte iemand al een vergelijking met Analog Heat, geen idee in hoever dat op zou gaan. Momenteel heb ik een mengelmoes van (analoge)hardware met VST's en sommige developers komen akelig eng in de buurt.
 
Wel wat anders dan Rift nog, maar na een dagje met de demo gespeeld te hebben ben ik wel overtuigd! Mooie 'analoge' reactie op volume, laat zich mooi filteren en stapelen... Heel makkelijk om hier net het juiste geluid uit te halen door twee algoritmes en filters te combineren.

Dat Arturia tegenwoordig iets meer dezelfde layout aanhoudt voor de modulation maakt het ook makkelijk voor mensen die Fragments of Pigments al hebben.
mee eens, die 11 algoritmes die je op allerlei manieren kunt combineren maakt het tot een behoorlijk vrij programmeerbare distortion / tube/ saturation werkpaard. Ook mooi dat die modulation matrix helemaal in te stellen is en toe te kennen is en zelfs die feedback vond ik een enorme toevoeging met hoe ze dit bedacht hebben in die plugin. Binnen no time had ik er echt hele gave resultaten mee.

Dus direct maar aangeschaft nu in de aanbieding :)

wavestatenativecoldfire1920.jpg
 
even snel een demootje opgenomen van de arturia coldfire distortion in actie, ik moet zeggen dat ik die coldfire echt vet vind, zeker doordat je hem zelf helemaal naar je eigen idee kunt programmeren (zelfs M/S wordt ondersteunt) kun je hier echt hele gave presets in maken, van heel subtiel tot het compleet vernietigen van je sounds.

In deze video gebruik ik 1 van mijn eigen geprogrammeerde Pad sounds in de korg wavestate en die route ik door de arturia coldfire voor die overdrive sound. Daarin heb ik een overdrive algoritme door een waveshaper algoritme heen gestuurd en heb een lfo (sine) gekoppeld aan de input filter van de coldfire voor het filter achtige effect erop.

In de wavestate heb ik 2 layers geprogrammeerd:
layer 1: hierin heb ik een pattern sequence ritme geprogrammeerd die ik aan de basnoten heb gekoppeld zodat ik daar de root note mee kan bepalen van de pattern sequence
layer 2: hierin heb ik een wave sequenced pad geprogrammeerd die crossfade tussen verschillende dingen met een geprogrammeerde bandpass filter voor het pad effect.

 
zal ik er ook maar voor gaan vallen? ik gebruik niet zo vaak distortion plugins, dat werkt niet echt goed, met mijn sounds, die zijn meestal al uit elkaar getrokken, en wanneer ik ze uit elkaar wil trekken, gebruik meestal andere methoden. Trash 2 is de enige distortion die ik een aantal keren heb gebruikt. en toevalllig, op de laatste 2 tracks met vocals, op de vocals juist een distortion (1 met de Comprexxor en 1 met Dist TUBE-CULTURE).

ga de @quifster vid eens bekijken. (het is wel zo, wanneer je m koopt, en FX 4 komt er aan, zal de update prijs identiek zijn aan Coldfire... en kun je deze weer verkopen.... dat was iig altijd zo, tot nu...)
 
Mijn eerste bericht klonk misschien wat zurig maar heb dus pas uitgebreid naar FX3 en heb een Sherman gekocht. Dat zegt verder niets over de verscheidenheid aan type oversturing en verdere mogelijkheden met deze plug-in, dat is dik in orde. Voor € 29,00 eigenlijk niets om voor te mopperen.
 
(het is wel zo, wanneer je m koopt, en FX 4 komt er aan, zal de update prijs identiek zijn aan Coldfire... en kun je deze weer verkopen.... dat was iig altijd zo, tot nu...)
Dat is voor mij de hoofd reden dat ik hem heb gekocht. Ik gebruik vooral de Driveshaper voor distortion of de interne Bitwig distortion, ben wel benieuwd naar deze omdat het ook wel de stijl heeft van EFX Fragments, dat is inmiddels wel een favoriete plugin geworden van mij. Vanavond even testen.
 
zal ik er ook maar voor gaan vallen? ik gebruik niet zo vaak distortion plugins, dat werkt niet echt goed, met mijn sounds, die zijn meestal al uit elkaar getrokken, en wanneer ik ze uit elkaar wil trekken, gebruik meestal andere methoden. Trash 2 is de enige distortion die ik een aantal keren heb gebruikt. en toevalllig, op de laatste 2 tracks met vocals, op de vocals juist een distortion (1 met de Comprexxor en 1 met Dist TUBE-CULTURE).
Ik ben een groot trash 2 fan, maar dat is niet te vergelijken met deze plugin, het zijn echt wel 2 verschillende type distortion aanpakken.
Coldfire hangt wat meer tegen een synthesizer achtige aanpak aan. Het lijkt heel erg op de andere arturia plugins kwa programmeer mogelijkheden en dat maakt hem gelijk zo interessant. Met name die combinatie van 2 algoritmes die je op allerlei manieren kunt combineren, filters op de in- en output, modulation matrix die je overal aan kunt koppelen, 11 algoritmes waar je uit kunt kiezen (varierend van tubes tot wavefolding en waveshaping), dat maakt dat je het perfect kunt programmeren op je bron materiaal, er zitten ook wel leuke presets in die je een idee geven wat je ermee kan.

Voor mij was dit nog iets wat ik miste in mijn setup, aangezien ik graag mijn eigen instrument chains bouw in ableton waarbij ik een synth gebruik als klank source en dan filters en effecten er in de chain aan toevoeg, is dit voor mij een super waardevolle insert fx die ik er aan toe kan voegen. Bijvoorbeeld de synth engine van de korg modwave die ik dan route door de moog filters (arturia) en dat resultaat door Coldfire heen en een reverb of delay van arturia, maakt dat die modwave weer een heel andere geluidstype krijg dan dat ik alles intern zou doen.

En doordat die coldfire zo uitgebreid te programmeren is, maakt die dat voor dat soort doeleinden een perfecte plugin. Als het je alleen om distortion gaat dan is trash 2 natuurlijk ook een top optie.
 
@quifster heb je vid bekeken, ik heb zelf 'm zelf nog niet gedownload, om te testen. het is inderdaad méer dan een distortion; waveshapers me like.... daar rommel veel en veel vaker mee, op verschillende wijzen, soms al in de source (via Voltage Modular...).

het is wellicht meer een soort van harmonic plugin, wat distortions/whaveshapers altijd zijn natuurlik, ze pakken de harmonics aan...

wat ik van je vid hoorde; 'muzikaal', om zo'n afgestompt woord te gebruiken, beter zou zijn: heel scherp (...) instelbaar....

ik gebruik volgens mij wel vaker, dan ik aangaf en denk, 'distortion' effekten, ingebouwde, PM/FM modulatie (wanneer met oneven ratio's.... of andere wijzen...).

@Jason31 het is inderdaad gelijk een toekomst investering..

ik ga de demo eens proberen....
 
@quifster heb je vid bekeken, ik heb zelf 'm zelf nog niet gedownload, om te testen. het is inderdaad méer dan een distortion; waveshapers me like.... daar rommel veel en veel vaker mee, op verschillende wijzen, soms al in de source (via Voltage Modular...).

het is wellicht meer een soort van harmonic plugin, wat distortions/whaveshapers altijd zijn natuurlik, ze pakken de harmonics aan...
Dat is het inderdaad voor een groot gedeelte wel, alhoewel je ook algoritmes als bitrate en zo kunt gebruiken en nog veel meer. Bijvoorbeeld 1 van mijn presets is een overdive waarbij elke 1/2 maat de bitrate gereduceerd wordt voor en korte periode in coldfire. De feedback is ook wel tof in dit apparaat, die kun je ook synced aan je tempo en zo een soort van delay ervan maken. Maar zeker op harmonics vlak (ik gebruik distortions vaak voor saturation tijdens sound design) kun je hier helemaal los mee gaan :)

Je kunt kiezen uit de volgende 11 distortion types

COLDFIREAlgoritmes.JPG


Per distortion type kun je vaak ook nog verschillende modes / types kiezen, bijvoorbeeld voor waveshaping
coldfiretypes.JPG


en daar heb je 2 stuks van die je serieel of parallel of op meer exotische wijze kunt samen laten werken:
coldfireSerial.JPG


Dat is echt wel veel sound design power voor je eigen sounds, dat aangevuld met de filter inputs en outputs, feedback opties en een vrij instelbare modulation matrix, dat maakt dat dit wat meer naar de synthese kant hangt dan naar het wat meer simpelere distortion werk.

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met de demo (alhoewel ik de uitkomst al wel kan voorspellen hahaha).
 
Dat is echt wel veel sound design power voor je eigen sounds, dat aangevuld met de filter inputs en outputs, feedback opties en een vrij instelbare modulation matrix, dat maakt dat dit wat meer naar de synthese kant hangt dan naar het wat meer simpelere distortion werk.
Dat was ook mijn gedachte toen ik 'm hier postte. Ik denk dat gitaristen dromen van een fysiek gitaarpedaal op de vloer (mijn eerste echte distortions, haha) met de opties van deze plugin. Nu nog een mooie expander / compressor optie toevoegen en de ultieme 'vervormingsreactor' is geboren.
 
Zijn er hier ook fabfilter saturn gebruikers? Hoe vergelijkt dit met deze arturia?
Ik heb positieve ervaringen met arturia effecten. Hun plate en dimension d gebruik ik op al mijn tracks
 
Dat is echt wel veel sound design power voor je eigen sounds, dat aangevuld met de filter inputs en outputs, feedback opties en een vrij instelbare modulation matrix, dat maakt dat dit wat meer naar de synthese kant hangt dan naar het wat meer simpelere distortion werk.

quote hetzelfde als @LupkeII ..... klopt, en daarom... ja, ja, gekocht...
 
Fijne FX plugin weer van Arturia! Op de 1 of andere manier kom ik qua FX bijna alleen nog maar uit bij Arturia en SoundToys plugins. Ze lusten wel heel graag CPU :D
 
Ik weet niet wat me bezielde maar heb gisteravond ook in een opwelling het complete pakket voor €129 besteld. Erg benieuwd naar deze distortion, maar ook de culture vulture emulation en de fragments granular fx. De rest boeit me minder, maar wellicht zitten er nog meer pareltjes tussen :)
 
Ik weet niet wat me bezielde maar heb gisteravond ook in een opwelling het complete pakket voor €129 besteld. Erg benieuwd naar deze distortion, maar ook de culture vulture emulation en de fragments granular fx. De rest boeit me minder, maar wellicht zitten er nog meer pareltjes tussen :)
Daar zul je geen spijt van krijgen. Voor nog geen 5 euro per stuk heb je een mooie collectie gekocht. Die TUBE-CULTURE is zeker mooi. Zelf ben ik heel blij met de M12, BUS Force en REV Intensity.
Experimenteer ze!
 
Back
Top