OP-1 Field, verbeterde OP-1

OP-1 Field is een verbeterde versie van OP-1, met 100 nieuwe features. Daaronder zijn juweeltjes zoals 32bit interne opname, 160 minuten opnametijd en nieuwe reverb maar ook twijfelachtige toevoegingen zoals: “nieuwe verpakking”, “klittenband” en ”papieren handleiding”.

337BBCF1-7A42-40A8-B7A2-BFE71C68E510.jpeg


Nieuwprijs: €1.999,-




Bron:
teenage engineering
 
Jaar verder zie ik, maar ik ben wel benieuwd hoe die bevalt. Het lijkt mij een enorm inspirerend ding, vooral omdat er gewoon een mic op zit. Mijn Octa is toch wat zwaar en log met een powerbank en field recordertje. Dat gebruik ik vrijwel altijd op / rondom mijn bureau. Ik heb toch door de jaren heen geprobeerd wat meer portable te gaan zodat ik me niet perse terug hoef te trekken in mijn werkkamer om muziek te maken. Ben benieuwd naar de ervaring met een op1 field als portable inspiratiemachine!
Ik heb geen OP-1, maar ben er wel altijd in geïnteresseerd geweest. Mooi design, goed klinkende synths en compact. De tape achtige workflow vind ik persoonlijk wel een factor die me weerhoudt er serieus voor te gaan sparen.
Ik snap de filosofie echt, maar ik ben geen top timer en heb echt quantization en midi edits nodig om mijn spel enigszins beluisterbaar te krijgen :)

En als je het vooral om die mic gaat, er zijn wel meer draagbare 'groovebox achtige' machientjes met een mic die wat minder budget vergen en/of niet zo vast zitten aan die 'tape workflow'
Hun eigen KOII bijv. Of de Tracker mini. Of de Deluge (ok, die wordt al weer wat duurder)
 
ja het is juist de OP1 die mij verder opweg heeft geholpen wat betreft handgemaakte muziek.
Het is in het begin een pain in the a$$ maar als je eenmaal een beetje aan je timing werkt kom je snel tot dingen.
Maar goed ik passeer de OP1 field. Ben prima tevreden met de OG OP1.

Dus indien je intresse hebt zou ik zeker een OG OP1 kopen.
De 900 euro die ik betaald heb heb ik 10000x terug in plezier.

Blijft wel dat midi din, songs en quantize wel een min punt...
 
ja het is juist de OP1 die mij verder opweg heeft geholpen wat betreft handgemaakte muziek.
Het is in het begin een pain in the a$$ maar als je eenmaal een beetje aan je timing werkt kom je snel tot dingen.
Maar goed ik passeer de OP1 field. Ben prima tevreden met de OG OP1.

Dus indien je intresse hebt zou ik zeker een OG OP1 kopen.
De 900 euro die ik betaald heb heb ik 10000x terug in plezier.

Blijft wel dat midi din, songs en quantize wel een min punt...
Na 30 jaar muziek maken weet ik niet of mijn timing nog veel beter gaat worden. Ok, veel oefenen zou wel kunnen helpen denk ik. Dus je hebt gelijk. Ik ga een OP1-F kopen 8~
Nu m'n vrouw nog overtuigen dat we dat harder nodig hebben dan een nieuwe keuken.

De nieuwe OP1-F video van Red Means Recording is wel heel mooi qua geluid. Geen idee hoeveel post productie hij er nog aan heeft gedaan, maar het klinkt iig erg lekker.
 
Wat mij helpt/hielp met mijn timing is ook om drums te leren spelen.
Je zou ook eventueel kunnen vingerdrummen.
Want ja vingerdrummen is wel wat ik doe op de OP1.
 
Wat mij helpt/hielp met mijn timing is ook om drums te leren spelen.
Je zou ook eventueel kunnen vingerdrummen.
Want ja vingerdrummen is wel wat ik doe op de OP1.
Ik denk dat het fout gaat (bij mij) als ik teveel na moet denken bij wat ik speel (op een toetseninstrument of op de 707) want volgens mij heb ik het op de bas veel minder (daar hoef ik minder na te denken door meer vlieguren). Dus ja, een OP1-F zou zeker helpen. Mits ik er de tijd in steek die daarvoor nodig is. Wat een derde reden is om hem niet te kopen. Ik ga er in m'n huidige leven nooit de tijd in kunnen steken die hij nodig heeft om onder de knie te krijgen.
Maar hij blijft er heel interessant uitzien. Dus als tijd en geld minder een beperkende factor zouden zijn, was hij wel op een watchlist gekomen.
 
Hun eigen KOII bijv. Of de Tracker mini. Of de Deluge (ok, die wordt al weer wat duurder)
True, maar die alternatieven hebben ook weer grote issues. Ik lees over de mini tracker en de KOii een hoop ellende wat betreft quality issues…

Deluge met OLED vind ik nog wel interessant, maar tussen die en de field neig ik meer naar de handbaarheid van de field. Deluge lijkt me weer meer een DAW in a Box.
ik hoop op meer releases met een mic. De sp404 had er een moeten hebben…
 
Het is nog steeds mijn favoriet!
Welliswaar niet te vergelijken met een Octatrack, maar naar mijn bescheiden mening minstens zo veelzijdig ondanks de welbekende limitaties.
 
True, maar die alternatieven hebben ook weer grote issues. Ik lees over de mini tracker en de KOii een hoop ellende wat betreft quality issues…

Deluge met OLED vind ik nog wel interessant, maar tussen die en de field neig ik meer naar de handbaarheid van de field. Deluge lijkt me weer meer een DAW in a Box.
ik hoop op meer releases met een mic. De sp404 had er een moeten hebben…
Issues had ik verder nog niet onderzocht. Alleen de fader van de KOII is natuurlijk 'all over youtube'.
Ik verwacht dat er wel nieuwe versies uitkomen die de hardware problemen oplossen. Maar dat is een aanname.
Het zou me iig weerhouden om een 2e hands product te kopen.

Vergis je niet in de grootte van de Deluge. Die is kleiner dan hij op beeld lijkt.
Ruweg 2x de OP1-Field. (plm. zelfde breedte, 1x zo hoog).
Ik zag een tijdje geleden een foto van alle 'grooveboxen' op ware grootte bij elkaar en de Deluge viel mij op qua formaat.
Mijn MC-707 is bijvoorbeeld 10 cm breder en 6 cm 'hoger' dan de Deluge.
En de Deluge heeft een batterij en mini speaker, dus als de 707 dat had gehad, was hij nog groter.

Maar idd, het zijn qua 'manier van werken' verschillende apparaten, maar beide wel interessant (ooit voor mij misschien) en (redelijk) makkelijk mee te nemen en beide met mic.
Beide geven iig een andere ervaring dan de geijkte grooveboxen :)

Deze is met de OG OP1

Größen-von-Grooveboxen-und-Synths-mit-Sequencer.jpg
 
Laatst gewijzigd:
interesting! Valt inderdaad mee. Ik pak nu de digitakt met Ripcord + powerbank als ik even op de bank wil zitten, maar merk wel dat het toch een drempel is en ik het in de praktijk niet snel doe
 
@Montfrooij , leuk overzicht. Ook een beetje verrassend, ik dacht bijvoorbeeld dat OP-Z ongeveer net zo groot is als de OP-1, maar dat is duidelijk niet het geval.
 
interesting! Valt inderdaad mee. Ik pak nu de digitakt met Ripcord + powerbank als ik even op de bank wil zitten, maar merk wel dat het toch een drempel is en ik het in de praktijk niet snel doe
Ik heb geen aandelen Synthstrom trouwens :P maar de aanpak van het bedrijf spreekt me (zo op afstand bekeken iig) wel aan.

Maar klopt, ik heb überhaupt een drempel om buiten de home studio muziek te maken.
Ik heb ooit een MPC Live 2 gekocht met als idee dat ik 'overal en nergens' muziek kon maken.
Maar in de praktijk was ik niet zo vaak 'overal en nergens' met een verloren uurtje en moest ik die momenten echt in gaan plannen.
En mijn conclusie was toen dat het een beetje onlogisch voelde dat ik een goed gevulde studio verliet in een vrij uurtje om 'elders' te gaan zitten jammen zonder al m'n instrumenten.

En ik kon maar één 'valide' reden bedenken, en dat was dat dat het goed lijkt te doen op Youtube (video buiten met een groovebox op schoot).

Dus dat idee is voor mij omlaag gezakt op de lijst en de focus ligt nu 100% op de home studio.
Als de agenda meer vrije uurtjes 'elders' gaat geven, dan wordt het 'draagbare' van een groovebox weer een ding voor mij in de selectie en zijn beide opties (OP1 en Deluge) de belangrijkste kandidaten.

@Montfrooij , leuk overzicht. Ook een beetje verrassend, ik dacht bijvoorbeeld dat OP-Z ongeveer net zo groot is als de OP-1, maar dat is duidelijk niet het geval.
Ja inderdaad. Er gingen bij mij ook wat ogen open.
Hij is al wat verouderd, maar de grootste spelers staan er wel op.
 
Volgens mij geeft iedere groovebox wel een andere ervaring.

Onlangs had ik een mic in de Pioneer SP16 geprikt die heeft gewwon een pre-amp.
De MIC uit de OP1 (og) is beperkt.
Daar kun je niet inzingen.
Heb daar alleen eens gitaar en percussie mee opgenomen.
 
Deluge met OLED vind ik nog wel interessant, maar tussen die en de field neig ik meer naar de handbaarheid van de field. Deluge lijkt me weer meer een DAW in a Box.
ik hoop op meer releases met een mic. De sp404 had er een moeten hebben…
De Deluge is inderdaad niet zo groot en werkt heel lekker op de bank of waar dan ook, een reden dat ik het nog altijd jammer vind dat ik hem ooit weg heb gedaan (voor een octatrack toentertijd...). Hoewel je het misschien een DAW in een box kan noemen, vind ik het zelf wel meer een groovebox. Je maakt erg snel patterns en variaties op patterns (en zelfs hele tracks), als je de workflow eenmaal door hebt en kan gelijk aan de slag met leuke kits en synth presets.
 
Back
Top