Opleiding voor mixing/mastering engineer in NL?

GZHN27

Stamgast
Lid sinds
19 mei 2016
Berichten
226
Beste forumleden.

Ik ben op zoek naar informatie over mixing/mastering opleidingen in Nederland en wat de mogelijkheden zijn betreffende het vinden van een baan binnen dit vakgebied.
Heeft er iemand ervaring met zulke opleidingen en is het überhaupt de moeite en geld waard om na je 32e deze droom na te jagen?

Ik zit namelijk al jarenlang vast in een baan en vakgebied (ICT) waar ik ooit voor gekozen heb omdat ik een HBO opleiding wilde volgen. Het wordt voor mij steeds lastiger om de motivatie op te brengen en ik voel absoluut geen passie voor hetgeen wat ik doe.
Muziek en de techniek die erbij komt kijken daarentegen is iets waar ik mij al meer dan 10 jaar lang mee bezig hou hobbymatig. Niet perse muziek productie alleen maar de hele techniek eromheen en de mixing/mastering vind ik enorm interessant en het is een passie/droom die ik al jaren heb. Ik heb eindelijk besloten om dit niet meer te negeren maar te beginnen met onderzoeken wat er allemaal mogelijk is.

Ik zou het heel erg waarderen als iemand mij de juiste richting kan op wijzen waar ik een beetje moet gaan zoeken en wat de dingen zijn die ik juist moet vermijden of voor op moet passen.
 
Ik zie mensen met zulk beroep lesgeven aan anderen over hun passie. Ik denk (vrees) dat daar noodzakelijk geld mee verdiend wordt om de eindjes aan elkaar te knopen...
Dus waarom niet, als je jezelf les ziet geven - bekijk de lessen eens op TRIX (antwerpen) oa Pascal geeft les.
Ludowic was ook op zoek naar studenten, maar enkel een handvol mensen zullen gekozen worden en opleiding was 2 jaar of zoiets.
 
Een broer van me heeft een mixing opleiding gedaan en heeft het over een forum waar mensen op zitten die verstand van masteren hebben: HomeRecording.com hij Is daar betalend lid, dus weet niet of je daar vrij mag rondkijken. Is van Home Studio Corner van Joe Gilder.
Als je wil kan ik je wel in contact brengen met m’n broer.
 
ICT verdient (veel) beter
Ik zou je huidige job er niet voor opzeggen. :D
tevens als je onderscheidend wilt zijn een grote zak met geld nodig voor ruimte, akoestiek, monitoring, conversie en een goede chain.
 
Ik volg Sound Education Nederland met veel plezier en heb er tot nu toe veel van opgestoken.
Met name ook op het onderdeel mixen. Daar zaten echt goede gastdocenten bij. Ik had ook behoorlijk wat hiaten in de kennis.
Het is wel breder dan alleen mixen en masteren. Hoe dan ook een aanrader als je zoiets zoekt.
Ik heb niet het doel om er per se professioneel iets mee te doen, maar sluit het niet uit. Wellicht parttime/freelance/bijverdienste.
De lichting van sep. 2022 gaat alleen niet door.
32 is nog zo jong; het is altijd de moeite waard om iets meer te doen met je passie. Mits je wat tijd en geld over hebt. Maar de kosten vallen mee.
Zo'n opleiding kun je er gewoon naast doen, met het idee dat je er wellicht meer mee gaat doen, zonder alles daarop in te zetten...
 
 
Interessante vraag, ik loop ook al een tijdje met hetzelfde idee te spelen, weliswaar met andere achterliggende gedachte. Hoef niet perse een carrière switch te maken, maar de mogelijkheid hebben is al leuk.

Zal dit onderwerp dus zeker volgen.
@Bahamut zijn de praktijklessen op variërende plekken of altijd op dezelfde plek (zo ja waar?)

De basic variant is denk ik het meest logisch voor mij. Enerzijds omdat het vanuit middelburg waarschijnlijk een eind rijden is en anderzijds omdat ik niet van alle onderdelen perse een praktijkles hoef. Zal ook wat lastig te combineren zijn met full time baan, vrouw, kinderen etc.
 
Interessante vraag, ik loop ook al een tijdje met hetzelfde idee te spelen, weliswaar met andere achterliggende gedachte. Hoef niet perse een carrière switch te maken, maar de mogelijkheid hebben is al leuk.

Zal dit onderwerp dus zeker volgen.
@Bahamut zijn de praktijklessen op variërende plekken of altijd op dezelfde plek (zo ja waar?)

De basic variant is denk ik het meest logisch voor mij. Enerzijds omdat het vanuit middelburg waarschijnlijk een eind rijden is en anderzijds omdat ik niet van alle onderdelen perse een praktijkles hoef. Zal ook wat lastig te combineren zijn met full time baan, vrouw, kinderen etc.

M.b.t. Sound Education: ik boek idd alleen de praktijklessen waar ik behoefte aan / zin in heb. Maar erg leuk en nuttig om er een aantal mee te pakken.
De locaties hangen af van het onderwerp. Er zijn meestal meer dan genoeg opties met een redelijke spreiding over het land.
 
M.b.t. Sound Education: ik boek idd alleen de praktijklessen waar ik behoefte aan / zin in heb. Maar erg leuk en nuttig om er een aantal mee te pakken.
De locaties hangen af van het onderwerp. Er zijn meestal meer dan genoeg opties met een redelijke spreiding over het land
Zoiets dacht ik al, dan lijkt me dat idd de beste middenweg en goed te plannen.
Opleiding is een jaar toch?
 
Jep, maar zoals gemeld gaat het van sep 2022 - 2023 niet door wegens een sabbatical van de eigenaar/hoofddocent. Dus inschrijven is alleen mogelijk voor startdatum sep 2023. Beetje pech dus voor degenen die echt interesse hebben.
 
Ik werkte een tijd als stage hand en had daar altijd een aantal collega's die aan het SAE in amsterdam studeerde of hadden gestudeerd. Ze klaagde altijd hoe moeilijk het was om aan werk te komen, daarom liepen we altijd te zeulen met enorme flightcases. Had dan ook wel weer z'n charme.

Schijnt verder wel een prima opleiding te zijn, maar wel aan de prijs.

 
Laatst gewijzigd:
En wat de mogelijkheden zijn betreffende het vinden van een baan binnen dit vakgebied.
Ik zou dat niet als uitgangspunt nemen. De concurrentie is moordend en iedereen kan tegenwoordig muziek produceren op zijn laptopje.

Begin met het volgen van je passie en groei daarin. Dat kan met een opleiding, maar je kunt ook gigantisch veel online leren. Als dat bij je past, is het een stuk goedkoper. Combineren kan vast ook: online zelf leren en dan lessen boeken bij een pro, om te spiegelen en feedback te krijgen. Dat zou ik doen 👍

Als je echt in deze branche een baan wilt vinden, moet je denk ik ook enorm netwerken. Dat lees en hoor ik heel vaak. Via via krijg je opdrachten. Maar dat begint altijd bij constante kwaliteit leveren en opvallen, anders kom je er sowieso niet tussen.

Nog een laatste overweging: ik ben al mijn hele leven gek op muziek. Op een gegeven moment kreeg ik de kans om muziekjournalist te worden, en dat deed ik de eerste jaren met enorm veel plezier. Maar dat werd steeds minder en op een gegeven moment was ik compleet afgestompt. Het was werk geworden en het plezier was verdwenen. Toen ben ik gestop en het kostte me bijna 2 jaar om weer ongedwongen naar muziek te kunnen luisteren. Laat je daar totaal niet door weerhouden bij het volgen van je droom 😁 Maar als je je passie op een gegeven moment full-time doet, wordt het ook gewoon werk 👍
 
Passie is het belangrijkste.
Ik heb jaren geleden de Audio Visual Academy in Hilversum gedaan. Audio engineer en Studio technicus. Heel veel geleerd, maar doen, doen, doen en goed luisteren is de tip. Je kunt tegenwoordig heel veel online krijgen, maar daar moet je wel de discipline voor hebben dan. Mix & Master tegenwoordig mijn eigen tracks, maar ik weet dat dat wel specifiek de Melodic Techno tracks zijn, de trance track die ik heb gemaakt komt met die technieken toch minder goed uit de verf.

Mijn mening, als je passie hebt en er in gelooft dat je het kan, dan kun je het.
Blijf wel in de style waar je van houd, anders luister je de rest van je leven muziek die je “ruk” vind, om geld mee te verdienen… ik zou dat dan weer niet kunnen en willen
 
Mijn mening, als je passie hebt en er in gelooft dat je het kan, dan kun je het.
Dat is ook zo. Als je écht wilt, heb je een ongekende drive en dat pikken anderen ook op. Ik heb zelfs een moodboard op mijn bureaublad staan met mijn dromen 😀 Daar kijk ik af en toe even naar en dan weet ik weer precies wat ik wil. Veel heb ik ook al gerealiseerd, door focus en inzet. Dus met je eens. Mindset doet echt veel (hoewel je natuurlijk ook talent moet hebben).

Blijf wel in de style waar je van houd, anders luister je de rest van je leven muziek die je “ruk” vind, om geld mee te verdienen… ik zou dat dan weer niet kunnen en willen
Kan. Maar er zijn ook producers die vooral passie voor techniek hebben. Dan wil je gewoon audio zo goed mogelijk laten klinken, welk genre het ook is. Als je het zakelijk doet, moet er ook gewoon geld binnenkomen. Dan zou ik 80/20 zeggen: doe 80% van de tijd wat je energie geeft. En die andere 20% om dat te financieren 👍
 
Ik vind het moeilijk hier tips in te geven aangezien iedereen anders is. Ik had precies hetzelfde. Ik wilde graag meer met muziek doen maar heb uiteindelijk gekozen om mijn baan in de ICT niet op te geven en part time(3 dagen) te werken en muziek echt als hobby erbij te nemen. ICT verdient prima en je kan daarnaast met minder druk je bezig houden met muziek.
 
als je passie hebt en er in gelooft dat je het kan, dan kun je het.

Dat is te kort door de bocht. Wat @bombario ook al aangeeft, je moet ook talent en aanleg hebben. Helemaal als je iets beroepsmatig wil doen met je passie, het is niet aan jezelf om te beoordelen of je het kunt, maar aan anderen die geld moeten betalen als zij van jouw diensten gebruik willen maken.

In dit geval zou ik kijken naar een opleiding oid, wat je erbij kunt doen naast je werk. Dat moet lukken, als ik dit draadje doorlees. Herkenbaar verhaal dat je de ICT na zoveel jaar zat bent, dat wel. Maar als je weet dat het moeilijk is om werk te vinden in het beroep van je dromen, voorzichtigheid is geboden om al te rigoureuze stappen te nemen.
 
Uitdaging is denk ik de opleiding te combineren met je werk, zeker wanneer je veel praktijklessen neemt die natuurlijk wel het beste en leukste zijn.

Vervolgens je er een beetje inrollen. Je zal eerst je normale baan moeten houden en bezien hoe veel "audio werk" je hebt en wat je daarmee verdient. Als dat steeds beter gaat kan je je normale baan steeds verder afbouwen of natuurlijk in een big bang als je zeer succesvol bent ;)

Je oude schoenen gooi je pas weg als je nieuwe hebt (en die beter blijken te zitten) :D
 
Uitdaging is denk ik de opleiding te combineren met je werk, zeker wanneer je veel praktijklessen neemt die natuurlijk wel het beste en leukste zijn.

Vervolgens je er een beetje inrollen. Je zal eerst je normale baan moeten houden en bezien hoe veel "audio werk" je hebt en wat je daarmee verdient. Als dat steeds beter gaat kan je je normale baan steeds verder afbouwen of natuurlijk in een big bang als je zeer succesvol bent ;)

Je oude schoenen gooi je pas weg als je nieuwe hebt (en die beter blijken te zitten) :D
Eens! Al je schepen ineens afbranden, is niet het beste Idee meestal 🤣
 
Back
Top