Roland VP9000 test.. iemand?

Sutur

Stamgast
Lid sinds
23 juni 2007
Berichten
221
Goedenavond,

Ik ben op zoek naar iemand die net als ik in het bezit is van een Roland VP9000 Variphrase Processor, en daarmee een kleine test zou willen uitvoeren.
Om te verifiëren of de resultaten vergelijkbaar zijn. Het kost weinig tijd.

Bij voorbaat dank!
 
:)
Het gaat om het “gedrag” op het moment dat een sample een octaaf in pitch wordt verhoogd. Het gaat dan vervormd klinken. Een octaaf (of zelfs 2) omlaag gaat probleemloos. Maar de VP9000 is een eigenzinnige sampler, dus het zou zomaar ”normaal” kunnen zijn.
 
Aha. Ik dacht dat dat nou juist het sterke punt was.

Maar klinkt wel logisch. Hoger moet ie er meer bijverzinnen (meer hz-en/harmonischen). Verder weet ik er niets van (nooit VP gehad) en zal ik me er niet mee bemoeien. ;-)
 
Ja, wellicht heb je gelijk. En bemoei je er maar lekker tegenaan hoor. Ik vind het wel gezellig. :D
 
  • Duimpje
Duimpjes: L56
Aha. Ik dacht dat dat nou juist het sterke punt was.

Maar klinkt wel logisch. Hoger moet ie er meer bijverzinnen (meer hz-en/harmonischen). Verder weet ik er niets van (nooit VP gehad) en zal ik me er niet mee bemoeien. ;-)
Ik kan het fout hebben, maar volgens mij is het juist naar beneden dat je er moet bijverzinnen. Stel dat een geluid van 1 seconde uit 22000 samples bestaat. Verhoog het een octaaf, dan is het nog een halve seconden en moet je er 11000 samples uit overhouden (bv om de twee eentje selecteren). Verlaag het een octaaf, dan is het 2 seconden lang en heb je 44000 samples nodig. Je moet dan dus gaan interpoleren tussen de bestaande samples.

Vervorming ontstaat doordat je effecten zoals aliasing krijgt als je gaat googlen met digitaal gesampled geluid.
 
  • Duimpje
Duimpjes: L56
Ik kan het fout hebben, maar volgens mij is het juist naar beneden dat je er moet bijverzinnen. Stel dat een geluid van 1 seconde uit 22000 samples bestaat. Verhoog het een octaaf, dan is het nog een halve seconden en moet je er 11000 samples uit overhouden (bv om de twee eentje selecteren). Verlaag het een octaaf, dan is het 2 seconden lang en heb je 44000 samples nodig. Je moet dan dus gaan interpoleren tussen de bestaande samples.

Vervorming ontstaat doordat je effecten zoals aliasing krijgt als je gaat googlen met digitaal gesampled geluid.
Misschien dat dat opgaat voor 'gewone' samplers. Dit VariPhrase apparaat werkt volgens mij op een totaal andere manier. Het is redelijk verbluffend wat dat ding kan als je er even mee gaat klooien. Maar ik weet er te weinig van om er verder iets zinnigs over te zeggen. Daarom is een vergelijkbare test op een andere VP9000 handig om uit te sluiten dat het hier om een probleem gaat of om een "feature".
 
Je kan de boel inderdaad ook op andere manieren aanpakken (bv fourieranalyse van de samole en op basis daarvan gaan pitch shiften). Geen idee hoe de roland het aanpakt.
 
Back
Top