Roland Fantom vs Yamaha Montage workstations

DungBeatle

Ouwe rot
Lid sinds
5 april 2015
Berichten
929
Locatie
Grimbergen, Belgie
Hoi, ik heb al enkele jaren een Yamaha Motif XS6. Dit is de enige workstation die ik ooit gekocht heb.

Ik ben benieuwd of iemand met kennis van zowel de Roland workstations als de Yamaha Montage modellen kan samenvatten welke de killer features zijn in deze moderne workstations? Mijn XS6 vind ik nog altijd een heel aantrekkelijk piece of gear, maar ben gewoon benieuwd wat er sinds de XS lancering in 2007 allemaal in workstations toegevoegd werd, en/of welke merk tegenwoordig als beste of state of the art beschouwd wordt?
 
Ik heb zelf ruim 10 jaar een Yamaha synthesizer workstation gebruikt -- Motif 8, ES8, XS8 en XF8 --

Bij de introductie van de Yamaha Montage was ik niet direct 'verkocht'. O.a. het gebrek aan een sequencer hield me tegen. Er zat enkel een basis performance recorder in. (op zich ook handig). En omdat ik na al die jaren wel eens 'iets anders' wou proberen ben ik opnieuw bij de concurrentie gaan kijken. Korg Kronos vind ik nog steeds een fantastisch workstation maar voor mij veel te uitgebreid. En de Roland FA vond ik juist heel eenvoudig te bedienen. (toen was er nog geen spoor te bekennen van de huidige Roland Fantom).

De Roland Fantom 'volg' ik al een tijdje omdat dit een kandidaat is die ik op termijn wil aanschaffen maar heb de Yamaha Montage nog niet opgegeven. Maar voorlopig is de Roland FA voor mij ruim voldoende omdat ik sinds covid niet meer op een podium heb gestaan en voorlopig zal dat niet direct veranderen.

Voor mij is het belangrijkste verschil tussen de Roland Fantom en de Yamaha Montage vooral de bediening. De bediening van de Fantom is gemakkelijker om te begrijpen terwijl de Montage wat 'complexer' is. Maar als je een geruime tijd een Motif XS hebt gebruikt dan is dat wellicht niet zo'n probleem.

Verder zal dat vooral afhangen wat voor jou het meest geschikt is. Ik zou vooral kijken naar de verschillen tussen die twee zoals Motion Control, arpeggio's, audio interface, nieuwe modellen kunnen laden,...
 
Laatst gewijzigd:
@Hover Dank je voor je reactie. De Motif XS vind ik een heel indrukwekkende machine qua mogelijkheden.. maar.. de user interface is minder goed doordacht dan wat gekund had. Ik betrap me te veel met de workflow killer "Waar zat die parameter weer? Hoe geraak ik er?" Indien Yamaha bijvoorbeeld (ik weet het niet) alleen verder gebouwd heeft op die user interface van 2007, dan zou ik wss niet geïnteresseerd zijn in de nieuwste Yamaha modellen.
 
Als je gewend bent om meerdere arpeggiators tegelijk te gebruiken dan zal je helaas bij de Roland Fantom wat 'zuiniger' moeten zijn want je kan slechts 1 arpeggiator gebruik. Voor mij was dat niet direct een probleem op de Roland FA die dezelfde arpeggiator (alsook chord mode) aan boord heeft.
 
Back
Top