Yamaha Motif ES 6, Roland Fantom X 6 of Korg Triton Extreme 61

Kees Zaathof

Nieuwkomer
Lid sinds
25 april 2006
Berichten
14
Hallo mensen,

Ik speel ongeveer al 6 jaar piano. Ik wil nu beginnen met hiphop en R&B beats te componeren. Ik heb al vele programma's geprobeerd zoals FL, Reason en Cubase etc maar merk tog dat ik toetsen onder mijn vingers fijner vind. Ik wil zo weinig mogelijk met de computer doen.

Ik heb ongeveer 2200 euro te besteden. Ik wil graag een workstation kopen. Ik heb de volgende 3 op het oog: Yamaha Motif ES 6, Roland Fantom X 6 of Korg Triton Extreme 61

Welke van de 3 raden jullie mij aan? Voordelen/Nadelen? Of iets anders?

Ik weet dat Scott Storch bijvoorbeeld de Yamaha gebruikt en de Neptunes de Korg. Dit zegt natuurlijk niet zo veel...

Geld is niet echt een probleem voor mij, maar ik wil wel op de goede weg zitten!

Alvast bedankt!
 
Voor jouw doel weet ik het niet zo goed, want ik zit niet zo in de hiphop/R&B.

Allereerst: het zijn alledrie krachtige instrumenten, dus wat dat betreft kun je met elk van die drie wel iets goeds maken.

Wat losse gedachten:

* Fantom heeft duidelijker interface dan Yamaha. Ken de Extreme niet zo goed, maar mijn TR61 heeft ook een redelijk duidelijk interface (hoewel dat schermpje wat kleiner is). Roland is IMHO gewoon erg gebruiksvriendelijk.

* Yamaha heeft erg goede Rhodespiano's en ik ben een fan van de orchestrale (en i.h.a.: de realistische) geluiden van Yamaha. Vind ik bij Roland minder, tenzij je expansiekaarten koopt (SRX-kaarten).

* nadeel Roland: moeilijker om sample libraries te importeren, kan gemakkelijker bij Korg (en Yamaha, als ik het wel heb).

* Korg heeft dubbele arpeggiator (dus kun je twee verschillende patronen door elkaar laten doen).

Ik denk dat Roland de minst steile leercurve biedt (door de gebruiksvriendelijkheid). Maar als je op het geluid wilt afgaan, dan....

moet je zelf gaan luisteren :D , ..... want dat is erg subjectief.
 
Ik vind de Fantom X uitermate geschikt voor RnB. Heeft veel geluiden aan boord die daar bij passen. Samples zijn zeer eenvoudig te importeren. De Fantom X heeft als klap op de vuurpijl 8 stereo audiotracks, wanneer je de audiotrack expansion hebt (volgens mij hebben alle FX's dat inmiddels wel.)

Van de Korg weet ik het niet. Ben ik nooit zo'n fan van geweest. Ik zal eens een Triton uitproberen.

De Motif heeft idd veel mooie orkestgeluiden en Rhodes, maar ook fijne bassen. De interface is ronduit vervelend.
Een echte RnB bak vind ik de Motif niet.
 
Zitten in de rackversie 'Yamaha Motif Rack ES' ook die erg goede Rhodespiano's en de realistische geluiden van Yamaha? Ik kan dan tog nog altijd een module erbij kopen?
 
In de rackversie van de Motif ES zitten dezelfde klanken.
Dit geldt ook voor de rack van de Triton en de Fantom X.

Let wel even op evt. gewenste sampler / sequencerfuncties die op het rack wel/niet zitten.
 
Origineel geplaatst door Kees Zaathof
Bestaat er een Yamaha Motif ES 6 met gewogen toetsen? En is dit fijn?

Nee, de 61 toetsen versie, evenals de 76 toetsen, heeft geen gewogen klavier.
Piano's hebben dat wel, synths met 88 toetsen (bijna altijd) ook. Dus de Motif ES8 heeft een gewogen klavier.
 
Als je toch bakken in die prijsklasse aan het vergelijken bent, neem dan ook de Kurzweil K2661 mee in de overweging.
 
Origineel geplaatst door Kees Zaathof
Bestaat er een Yamaha Motif ES 6 met gewogen toetsen? En is dit fijn?

Ja, dat is de ES8 maar die heeft wel 88 toetsen :)

Als je geen weinig of ervaring hebt met synth workstations, iets dat heel gebruikersvriendelijk werkt en ook goed klinkt, ga dan voor de Fantom-X. Als je er het maximale wilt uithalen, ga ze dan uitgebreidt vergelijken en kies dan. Uiteindelijk

PS Ik heb ze alle drie (gehad), maar ik kan natuurlijk moeilijk voor jou kiezen :)
 
Ik zal het zo zeggen;

wanneer je een Fantom X hebt en je gaat categoriseren; is het zo ;

Hoe verder je in de categories gaat, hoe meer de sounds achteraan je gaan bevallen ( in de laaste categorien; pads,synth,leads,motion etc... )

en hoe meer realism je zoekt des te meer zou je wensen dat je een yamaha motif ES hebt....

Een toch wel aantal uitzonderingen daar gelaten, want Roland heeft ook een x aantal prachtige patches in de categorie;

blazers,guiters,bells, piano's etc...

In de meeste gevallen zijn sounds in deze categorien beter besteed aan Yamaha... waaronder de sectie; woodwinds/blazers/saxen als uitspringer.
 
't blijft natuurlijk lastig om welke van deze bakken dan ook af te rekenen op geluid a of b, het zijn immers ook synthesizers. Ik weet niet hoe dat in de korg of de yammie zit, maar elke patch in de X (op de ingebakken gm patches na) bestaat uit 1 tot 4 stereo parts met instelbare tone structure, filters, lfo's en evt custom routable shit. Je kan van white of pink noise je eigen EP maken als je wil, wat nou samples? :P :okdan:
 
Ik heb het volgende op het oog voor mijn aankomende thuis-studio:

- PC
- Digidesign DIGI 002 (+ Pro Tools LE)

- Mackie HR 824 (2x)

- Focusrite Voicemaster Pro
- Neumann TLM 103 kit

- Yamaha Motif ES 8
- Korg Triton Rack
- Roland Fantom XR
- Akai MPC 2500


Ik denk dat ik tog maar mijn spaarrekening ga leegplunderren.

Kan ik zo aan de slag? Wat mis ik? Wat is overbodig etc.
 
ipv de voicemaster pro zou ik een spl channel one nemen, die is stukken beter... De preamp van de voicemaster is wel goed, maar de rest trekt op geen kloten om het in het westvlaams te zeggen.

ipv de neumann tlm103 (die ik persoonlijk een zeer slechte mic vind, in tegenstelling tot de andere neumanns) kan je beter een microtech gefell umt70s (van het oostduitse broertje van neumann btw, want beide stammen af van telefunken, de duitse pre-koude oorlog microfoon en preamp bouwer) of een peluso 2247 kopen. Die zijn ook stukken beter en kosten ongeveer even veel.. Een akg c414 is ook goed, maar niet echt voor hiphop.

de 002 is ok, maar niet uitstekend (vooral de convertors dan)

en wat ga je doen met 3 workstations...

ik zou eerder voor een yammy motif es8 en ipv een fantom rack, een xv5080 kopen, die heeft meer sounds (dezelfde basissounds, + extra) dan de fantom x (maar minder opties, die ook al in uw motif zitten) en een v/a of een echte analoge synth voor bepaalde leads en bassen (genre moog, SE 1X, ...).

de triton is eigenlijk verouderd voor hiphop. Die is al zo uitgemolken dat je niet veel nieuws ermee kan doen. De Oasys is de opvolger, maar die is nog veel te duur voor de meesten onder ons.

de akai is super.
 
Persoonlijk vraag ik me af of je het wel zo handig aanpakt.
Zo vind ik een Motif, Triton en Fantom erg veel van hetzelfde.
Het zijn alle drie prachtige romplers, maar in feite doen ze hetzelfde. Er zit in ieder geval een flinke overlap in.
Ik zou een keus maken voor een van deze drie. Welke is en kwestie van smaak. Mijn persoonlijk voorkeur zou uitgaan naar de Motif, maar nogmaals, het is persoonlijk. Alle drie vind ik overdreven.

Verder vraag ik me af waarom je zoveel gear in een keer aan wilt schaffen. Begin klein en leer je spullen door en door kennen. Als je zoveel in een keer koopt bestaat het risico dat je door de bomen het bos niet meer ziet en je je gear slechts oppervlakkig leert kennen.
Bij jou heb ik ook een beetje het gevoel dat je er van uit gaat dat het kopen van veel topmodellen en nieuwe spullen automatisch betekent dat je fantastische muziek krijgt. Dat is natuurlijk onzin. Met "ouderwetse" gear kun je ook prima muziek maken en ben je vaak veel origineler doordat je langs beperkingen heen moet werken.
Vergeet niet dat de persoon achter de knoppen/toetsen uiteindelijk bepaalt hoe het klinkt. Een fantastische synth is waardeloos als de persoon achter de knoppen er niet mee om kan gaan.
Nogmaals, bouw alles rustig op en neem de tijd om je spullen te leren kennen.

Als je dan toch kiest voor een grote aanschaf probeer dan iets te doen waarin je zoveel mogelijk verschillende synthese vormen vindt.
Voorbeeld:

Een Motif ES 88, als rompler/sampler
Een Acces Virus als VA synth
Een Yamaha DX of SY synth als FM synth (overigens werkt software hier ook heel goed, NI FM7 bijvoorbeeld).

En zo zijn er ongetwijfeld nog meer synths te noemen.

Rene
 
Origineel geplaatst door waxx
ipv de voicemaster pro zou ik een spl channel one nemen, die is stukken beter... De preamp van de voicemaster is wel goed, maar de rest trekt op geen kloten om het in het westvlaams te zeggen.

ipv de neumann tlm103 (die ik persoonlijk een zeer slechte mic vind, in tegenstelling tot de andere neumanns) kan je beter een microtech gefell umt70s (van het oostduitse broertje van neumann btw, want beide stammen af van telefunken, de duitse pre-koude oorlog microfoon en preamp bouwer) of een peluso 2247 kopen. Die zijn ook stukken beter en kosten ongeveer even veel.. Een akg c414 is ook goed, maar niet echt voor hiphop.

de 002 is ok, maar niet uitstekend (vooral de convertors dan)

en wat ga je doen met 3 workstations...

ik zou eerder voor een yammy motif es8 en ipv een fantom rack, een xv5080 kopen, die heeft meer sounds (dezelfde basissounds, + extra) dan de fantom x (maar minder opties, die ook al in uw motif zitten) en een v/a of een echte analoge synth voor bepaalde leads en bassen (genre moog, SE 1X, ...).

de triton is eigenlijk verouderd voor hiphop. Die is al zo uitgemolken dat je niet veel nieuws ermee kan doen. De Oasys is de opvolger, maar die is nog veel te duur voor de meesten onder ons.

de akai is super.

Ik bedoelde zo:

Synth: Yamaha Motif ES 8
Modules:
- Korg Triton Rack
- Roland Fantom XR

Zo heb ik alle sounds van de drie.

Als ik alles in een keer goed koop, kan ik met daar volledig op focussen.. :W
Maarja misschien hebben jullie wel gelijk en wil ik te veel. Ik moet dus met iets kleins beginnen. Maar ik wil wel iets waar ik later ook nog wat aan heb. Daarom leek mij een workstation wel handig.
 
Je kunt wel een zooi gear kopen maar je moet er ook nog mee omgaan.
Weet verder niet hoeveel ervaring je hebt maar het is niet onverstandig om gewoon rustig aan te beginnen. Als je bijv een Motif8 scoort ben je wel even zoet.
Want als je teveel hooi op je vork neemt staat over een half jaar de hele riedel weer te koop aangeboden en dat zou helemaal niet erg zijn voor ons. ;)
 
Origineel geplaatst door Kees Zaathof
Ik bedoelde zo:

Synth: Yamaha Motif ES 8
Modules:
- Korg Triton Rack
- Roland Fantom XR

Zo heb ik alle sounds van de drie.


Je moet het natuurlijk zelf weten en het is jouw (spaar)geld, maar dit is echt onzin. Rackversie of niet; aan één van de workstations heb je echt wel genoeg.

Ik zou me eerste een aantal dingen afvragen voor je rücksichtlos gear gaat aanschaffen.

1. Wil je alleen maar hardware of ook software? In dat laatste geval zou ik een investering doen in een goede midicontroller. Dan heb je toch toetsen onder je vingers zoals je wilde, maar kun je tevens gebruik maken van een hele range aan software producten die aansluiten bij jouw muziekvoorkeur. Ik zit bijvoorbeeld te denken aan Stylus RMX.

2. Ik zie geen effecten en/of filters vermeld in je gearlist? Onontbeerlijk! En er zijn ook goede software varianten beschikbaar

3. Mixer?

4. Goede (eind)compressor, EQ en/of andere outboard gear?

5. Goede converter. Een DIGI002 heeft 8 AD-converters en die zijn niet de beste op de markt. En als je echt van plan bent om zowel de Motif ES, de Phantom X en de Triton Extreme aan te schaffen, redt je het niet met het aantal I/O's dat je op de Digi002 beschikbaar hebt. Zelfs met een extra 8-kanaals converter , zoals de RME ADI 8 Pro, zit je nog maar aan maximaal 18 kanalen. Geloof me, daar zit je snel aan. Overweeg ook andere mogelijkheden. Pro Tools is van oudsher de industrie-standaard op het gebied van audio recording, maar is eigenlijk ruimschoots bijgehaald door concurrenten als Nuendo en Logic.

6. PC of Mac?

7. Ik zie alleen maar workstations staan in je verlanglijst? Geen gek idee om een ander type synth er aan toe te voegen. VA-synths hebben heel vaak net die leuke sounds die een hiphop of R&B song wat karakter kunnen geven.

Ik denk dat je het advies om eerst rustig wat projecten op te starten met één workstation zeer ter harte moet nemen. Straks zit je in een prachtige studio waar je duizenden euro's in hebt gestoken en kom je erachter dat je met erg veel overlap zit. Maar nogmaals: het is jouw geld.

Laatste advies: gebruik de zoekfunctie van het forum. Zowat alle afwegingen die jij nu aan het maken bent zijn al eerder gemaakt door anderen. Maak er gebruik van en wees liever iets geduldiger en zuiniger met je centen. En nee, ik kom niet uit Zeeland.......

Succes!
 
Ja zoals anderen al gezegd hebben: het is jouw spaargeld dus je mag er mee doen waar jij zin in hebt, en ik gok dat je ook megasuperkorting bij de muziekzaak van jouw keus als je een Motif ES8 plus Fantom XR plus Tritonrack mee naar huis neemt.....(al zou ik niet weten wat je daar nu mee zou moeten eigenlijk)

De ES en de XR bevatten bijelkaar namelijk 2304 preset-voices (excl de Yamaha drumkits) (en excl. eventuele PLG en/of SRX boards die je los erbij kunt kopen en in de Yamaha / Roland kunt schroeven)

Die ES en XR kunnen beiden ook nog sampelen dus scoor je ergens een sample CD met de leukste Triton sounds en dan ben je daar ook klaar mee 8o)

Ik wil nu niet vervelend klinken maar meestal helpt het hebben van jezusveel gear niet echt als je je eigen muziek wil gaan maken. Ikzelf heb een Motif6 met 2 PLG boards erin (AN /DX) en 4 jaar later heb ik nog niet eens alle geluiden die erin zitten gebruikt ....of zelfs maar allemaal beluisterd..... (900zoveel voices zijn dat geloof ik) .....

Nu ben ik tevreden met mijn spul dat ik na lang zoeken (haha) bijelkaar heb gesprokkeld en in een rack heb geschroefd. Maar dat is dan wel gedurende een jaar of 8 a 9 gebeurd en niet in een keer een mega-aanschaf.....

Maarja dat maakt ook helemaal niet uit, het gaat er gewoon om welke spullen je positieve vibes geeft om je eigen ding te kunnen doen.....

Maar ik zou zeggen: koop eerst een ES8 en als je 10 of wat songs in elkaar hebt gebokst en je vindt het nog steeds leuk en je denkt: hmmm ik mis toch wat, koop je een Nordlead 3 of een Virus erbij (of iets heel anders), schroef je er een nieuw PLG board in, ik noem maar wat.....

Ja want alleen met een karrevracht aan sounds ben je er nog niet, je moet ook ja een computer, mixer, bekabeling en opnamesoftware (of hardware)/ FX?/ VSTs? hebben want anders is het toch allemaal minder leuk... Ja okee je zou het ook 100% zonder pc of Mac met een ES (immers een workstation)
kunnen gaan produceren maarja soms werkt een muis en een groot kleurenscherm
toch handiger.... en als je alles in je huis hebt gekregen... blijft de inspiratie opeens weg! :stupid

Kortom: klein beginnen is de tip van de week. Ik bedoel Mozart had ook maar een piano nodig, Stevie W. een Clavinet, Zelfs Tiesto heeft.... eh... nou ja laat ook maar....:dubbel:
 
Kortom: klein beginnen is de tip van de week. Ik bedoel Mozart had ook maar een piano nodig, Stevie W. een Clavinet, Zelfs Tiesto heeft.... eh... nou ja laat ook maar.... [/B]


Een Virus? ;) ;)
 
Origineel geplaatst door OJS


7. Ik zie alleen maar workstations staan in je verlanglijst? Geen gek idee om een ander type synth er aan toe te voegen. VA-synths hebben heel vaak net die leuke sounds die een hiphop of R&B song wat karakter kunnen geven.


Is de Alesis Andromeda een leuke VA-synth om eraan toe te voegen?
 
Back
Top