Yamaha Motif ES 6, Roland Fantom X 6 of Korg Triton Extreme 61

Kees Zaathof

Nieuwkomer
Lid sinds
25 april 2006
Berichten
14
Hallo mensen,

Ik speel ongeveer al 6 jaar piano. Ik wil nu beginnen met hiphop en R&B beats te componeren. Ik heb al vele programma's geprobeerd zoals FL, Reason en Cubase etc maar merk tog dat ik toetsen onder mijn vingers fijner vind. Ik wil zo weinig mogelijk met de computer doen.

Ik heb ongeveer 2200 euro te besteden. Ik wil graag een workstation kopen. Ik heb de volgende 3 op het oog: Yamaha Motif ES 6, Roland Fantom X 6 of Korg Triton Extreme 61

Welke van de 3 raden jullie mij aan? Voordelen/Nadelen? Of iets anders?

Ik weet dat Scott Storch bijvoorbeeld de Yamaha gebruikt en de Neptunes de Korg. Dit zegt natuurlijk niet zo veel...

Geld is niet echt een probleem voor mij, maar ik wil wel op de goede weg zitten!

Alvast bedankt!
 
Voor jouw doel weet ik het niet zo goed, want ik zit niet zo in de hiphop/R&B.

Allereerst: het zijn alledrie krachtige instrumenten, dus wat dat betreft kun je met elk van die drie wel iets goeds maken.

Wat losse gedachten:

* Fantom heeft duidelijker interface dan Yamaha. Ken de Extreme niet zo goed, maar mijn TR61 heeft ook een redelijk duidelijk interface (hoewel dat schermpje wat kleiner is). Roland is IMHO gewoon erg gebruiksvriendelijk.

* Yamaha heeft erg goede Rhodespiano's en ik ben een fan van de orchestrale (en i.h.a.: de realistische) geluiden van Yamaha. Vind ik bij Roland minder, tenzij je expansiekaarten koopt (SRX-kaarten).

* nadeel Roland: moeilijker om sample libraries te importeren, kan gemakkelijker bij Korg (en Yamaha, als ik het wel heb).

* Korg heeft dubbele arpeggiator (dus kun je twee verschillende patronen door elkaar laten doen).

Ik denk dat Roland de minst steile leercurve biedt (door de gebruiksvriendelijkheid). Maar als je op het geluid wilt afgaan, dan....

moet je zelf gaan luisteren :D , ..... want dat is erg subjectief.