Roland Fantom X7 / Yamaha Motif ES 7

Sutur

Stamgast
Lid sinds
23 juni 2007
Berichten
222
Ik weet dat het moeilijk is om verschillende synths, zeker als het verschillende merken zijn, te vergelijken. Maar ik twijfel enorm, dus elk advies wordt op prijs gesteld:

Fantom X7 vs Motif ES 7 (dus niet de XS !)

Aangezien ik een Tyros (1) heb , had ik een voorkeur voor de Roland. Met het aanschaffen van de Motif ES zou ik wellicht veel van dezelfde klanken in huis halen. Niet dat ik zowel de 'nieuwe aanschaf' als de Tyros in dezelfde setup ga gebruiken, maar toch. Verandering van spijs..

Ik heb de Fantom langer uitgeprobeerd dan de Motif. Van de Motif ES vond ik al vrij snel dat het inderdaad veel "Tyros-gehalte" had. Sterke sounds, dat beslist. Van de Fantom X7 vond ik veel sounds erg goed en rijk. Misschien niet zo uitgesproken als de Motif maar beslist een fraaie sound.

Het display (en dus ook de bediening) van de Fantom is aanzienlijk beter dan dat lullige Motif-ES schermpje. Met name de mix-mode van de Fantom is zeer overzichtelijk.

Ik kan de onderlinge features niet zo goed inschatten, maar het zal elkaar niet heel veel ontlopen denk ik. Wat ik me wel afvraag is waarom de Fantom X7 (zoveel) duurder is dan de Motif ES 7. Ook tweedehands zie je dit verschil, de Fantom is gemiddeld 350 euro duurder dan de Motif.

De toepassing is vooral voor de realistische sound (strings/blazers/piano/gitaar) maar ook de meer 'synthetische' klanken moeten goed vertegenwoordigd zijn. Volgens kunnen ze dat allebei wel.

Pluspunt voor de fantom vind ik de bediening en het display;
Pluspunt voor de Motif ES is de 'voordelige' prijs (en het feit dat de motif makkelijker te vinden is, 2dehands).

What to do...?
 
Er staat hier (rechtsboven op de voorpagina) een goede zoekmachine tot je beschiking.

Tik eens Fantom + Motif in. Je vraag is namelijk al vele, vele malen gesteld en beantwoord hier.
 
Motif ES kopen. Valt echt niet tegen. Ik heb ook getwijfeld en uiteindelijk de Motif ES7 gekocht.
Bediening van een Fantom X7 is makkelijker, maar ik vind de geluiden van de Motif beter. Dit is echter een zeer persoonlijk iets. Je zal zat mensen vinden die het andersom beweren. Zeker wat jij zoekt, de realistische sound, is naar mijn mening de Motif ES de betere keuze. Bijkomend voordeel van de Motif; je houdt dus ± € 350,-- in je zak.
Ik denk dat ze 2e hands nu een beetje vrij beginnen te kopen vanwege de Motif XS.

p.s. Als je het Yamaha Nederland lief vraagt krijg je misschien de DVD met extra uitleg gratis toegestuurd (Ik wel in ieder geval).

p.s. 2 Inderdaad, even zoeken op dit forum en je wordt nog wijzer.
 
Laatst gewijzigd:
Waarom niet de Roland kopen in toetsenvorm en er een module versie van de Yamaha motif bij-kopen wanneer je het geld weer hebt gespaard (2 de hands?) .... *D

Beste van 2 werelde bij elkaar.
 
Origineel geplaatst door jaccis
Waarom niet de Roland kopen in toetsenvorm en er een module versie van de Yamaha motif bij-kopen wanneer je het geld weer hebt gespaard (2 de hands?) .... *D

Beste van 2 werelde bij elkaar.

Goed ID. Maar ik zou het qua klavier toch andersom doen. ;)
 
Origineel geplaatst door jaccis
Waarom niet de Roland kopen in toetsenvorm en er een module versie van de Yamaha motif bij-kopen wanneer je het geld weer hebt gespaard (2 de hands?) .... *D

Heb ik aan gedacht :D
Die Fantoms X7's zijn echter amper te vinden (2dehands) dus het schiet allemaal niet op.
 
Misschien is de X7 duurder en moeilijker 2e hands te vinden omdat die gewoon beter is? :P Wie em wil heeft er meer voor over, en wie em heeft wil er niet vanaf. :W :duivels:

Advies vragen hier is leuk, maar de meesten zullen natuurlijk datgene aanraden wat zel zelf in huis hebben; niet erg objectief dus. Ga spelen/luisteren, en kies dan zelf! :biertje:
 
Origineel geplaatst door Clay
de meesten zullen natuurlijk datgene aanraden wat zel zelf in huis hebben

Precies!!! KOOP BEIDE!!

:D
 
Origineel geplaatst door Clay
Advies vragen hier is leuk, maar de meesten zullen natuurlijk datgene aanraden wat zel zelf in huis hebben; niet erg objectief dus. Ga spelen/luisteren, en kies dan zelf! :biertje:

klopt.. Ik heb er ook niet zo'n probleem mee om een Fantom nieuw in huis te halen, maar als ik die verhalen hier lees over muziekzaken en service (die ik ook kan bevestigen)...

Enfin, ik moet maar eens rondbellen waar ze zo'n X7 op voorraad hebben en dan halen dat ding.
 
Origineel geplaatst door Clay
maar de meesten zullen natuurlijk datgene aanraden wat zel zelf in huis hebben; niet erg objectief dus. Ga spelen/luisteren, en kies dan zelf! :biertje:

X7 beter en daarom duurder :confused:

Dat de meesten natuurlijk datgene aanraden wat ze zelf thuis hebben staan kan zo zijn, ze hebben daar immers vaak meer ervaring mee opgedaan. In mijn geval heb ik voor dezelfde keuze gestaan en uiteindelijk na goede afweging gekozen voor de ES7. Wat deze afwegingen kunnen zijn is naar mijn mening persoonlijk. Ik heb de ES7 gekozen vanwege zijn geluid in zijn prijs.

Ik vind de opmerking om gewoon lekker te gaan luisteren iets te kort door de bocht. Je kan toch vragen wat anderen heeft bewogen hun keuze te maken? Op basis daarvan maak je zelf een objectieve keuze. Let wel, luisteren is zeker aan te raden, maar advies vragen kan nooit kwaad.

Sutur, koop gewoon een X7, val je je ook geen buil aan hoor.
 
Origineel geplaatst door Sutur
Enfin, ik moet maar eens rondbellen waar ze zo'n X7 op voorraad hebben en dan halen dat ding.

Tonika in Groningen heeft hem staan.
 
Origineel geplaatst door Bartology
Tonika in Groningen heeft hem staan.

Inpakken, strik erom en meenemen ;)


Oja, betalen..... :P
 
Origineel geplaatst door Bartology
Tonika in Groningen heeft hem staan.

Zo dan.. Groningen.. Mag het ietsje dichterbij, NH, UT of ZH... ;)
 
Ga je deze synth voornamelijk thuis in de studio gebruiken of ook live?

Ik vind zelf voor live/band toepassingen de Fantom niet zo fijn
(ik gebruik die soms tijdens repetities zodat ik mijn motif/S90 niet mee hoef te slepen).
Je moet regelmatig aan de volumeknop als je patches wisselt
en de geluiden 'blenden' lang niet zo mooi met de rest van
de band als met een motif ES of S90ES.

Voor studio gebruik heb ik geen ervaring met de fantom, maar
ik denk dat ie daar beter tot zijn recht komt dan on stage...
 
Origineel geplaatst door DJB
Ga je deze synth voornamelijk thuis in de studio gebruiken of ook live?

Alleen thuis. Dat verhaal van die verschillende volumes per patch had ik eerder gelezen inderdaad. Dat is voor een home-studio niet zo erg, maar je vraagt je wel af waarom ze dat niet even wat netter hebben uitgebalanceerd bij Roland.
 
Origineel geplaatst door DJB
Ga je deze synth voornamelijk thuis in de studio gebruiken of ook live?

Ik vind zelf voor live/band toepassingen de Fantom niet zo fijn
(ik gebruik die soms tijdens repetities zodat ik mijn motif/S90 niet mee hoef te slepen).
Je moet regelmatig aan de volumeknop als je patches wisselt
en de geluiden 'blenden' lang niet zo mooi met de rest van
de band als met een motif ES of S90ES.

Dit is zeker waar met de standaard instellingen. De Fantom klinkt minder direct en vet als de Motif. Dit vergt wat voorbereidend werk qua instellingen op de Fantom. Maar als je dat eenmaal hebt gedaan maakt het niet zoveel meer uit.
Hoewel mijn voorkeur qua band-synth ook uitgaat naar de Motif ES.
In de studio is de Fantom X (vind ik) fantastisch.
 
Origineel geplaatst door Sutur
klopt.. Ik heb er ook niet zo'n probleem mee om een Fantom nieuw in huis te halen, maar als ik die verhalen hier lees over muziekzaken en service (die ik ook kan bevestigen)...

Enfin, ik moet maar eens rondbellen waar ze zo'n X7 op voorraad hebben en dan halen dat ding.

Ik weet niet waar je woont, maar als Nijmegen acceptabel is, kan ik EIG Muziek (www.eig.nl) aanbevelen. Na mijn minder plezante ervaringen bij Feedback was EIG een plezierige verrassing! Ik wilde graag de X8 "aan de toets" voelen. Hij had ze op voorraad, maar was eigenlijk niet van plan hem in de winkel uit te stallen (het is daar al vrij vol). Toen hij hoorde dat ik desondanks van plan was langs te komen, heeft hij hem toch uit de doos gehaald. Eindelijk een zaak die je echt probeert te helpen bij een keuze!
 
Origineel geplaatst door JohnLindo
Ik weet niet waar je woont, maar als Nijmegen acceptabel is, kan ik EIG Muziek (www.eig.nl) aanbevelen. Na mijn minder plezante ervaringen bij Feedback was EIG een plezierige verrassing! Ik wilde graag de X8 "aan de toets" voelen. Hij had ze op voorraad, maar was eigenlijk niet van plan hem in de winkel uit te stallen (het is daar al vrij vol). Toen hij hoorde dat ik desondanks van plan was langs te komen, heeft hij hem toch uit de doos gehaald. Eindelijk een zaak die je echt probeert te helpen bij een keuze!

Ik woon in Heemskerk, Noord-Holland. Een ritje Nijmegen vind ik niet zo'n probleem voor de aanschaf, maar met het oog op (niet te hopen, maar je weet het nooit) noodzakelijke service zit ik liever in de buurt.
Maar hier in de buurt zit helaas weinig soeps.
 
Back
Top