Een RD700, S90, Fantom, of toch een Motif?

Origineel geplaatst door JohnLindo
Afgelopen week bij Feedback langsgeweest. Wat een afknapper!

Eerst had ik telefonisch contact met Feedback in Utrecht. Die vertelde me dat ze geen X8 en S90ES hadden staan. Maar ik moest eens in Rotterdam gaan kijken. Daar hadden ze alle varianten van Fantom, Motif, etc. staan.

Dus ik naar Rotterdam. Daar aangekomen heb ik eerst een tijdje zitten pielen op een S90ES die ik zag staan. Best een gaaf ding! Lekker keyboard en de pianoklank is indrukwekkend. Toen wilde ik de Fantom X8 daar wel eens naast houden. Tijdje rond gezocht (er staat wel heel veel!) en toen maar eens gevraagd. Dat ging ongeveer zo:

"Hebt u een Fantom X8 staan?"
"Nee."
"Oh dat is jammer. Ik had graag de S90ES en de X8 eens naast elkaar geprobeerd"
"Waarom probeert u niet eens de Motif 8XS?"
"Die is me wat te duur"
"Oh? Hoe dat dan? Die is rond de 3000"
"Precies. De X8 ligt daar toch een stuk onder en de S90ES helemaal"
"Ja dat is waar"
"Hoe kan ik nu een beeld krijgen van de X8?"
"Nou, we hebben wel een X6 staan"
"Dat helpt om een beeld te krijgen van de klank, maar ik zou ook graag de 'feel' van het hamerklavier ervaren"
"Nou, de X6 heeft anders ook een prima keyboard"
"Maar geen hamerklavier"
"Nee, dat is waar. Maar we hebben alleen een X6 staan."
"Krijgen jullie binnenkort weer een X8 binnen?"
"Als we deze X6 verkopen, dat hallen we misschien wel weer een X8 binnen. En als we die dan weer verkopen, dan komt er wellicht weer een X6. Het is voor ons ondoenlijk om alle modellen in de showroom te hebben staan"
"Dat begrijp ik. Alleen zoek ik toch een manier om die S90ES en de X8 naast elkaar te 'voelen'. Hoe moet ik dat dan doen?"
"Dat zou ik niet weten. Wij kunnen nu eenmaal niet alle modellen tegelijk in huis halen"

Toen ben ik maar de X6 gaan proberen. Maar het geeft je niet een gevoel van "YES! Mijn volgende synth ga ik bij Feedback halen"

Van die X6 viel me met name de piano sound tegen, erg nep. Wat dat betreft begint de balans toch wel richting de S90ES door te slaan, want ook de feel van het keyboard beviel me wel. Toch zou ik graag nog eens de X8 willen 'proeven'.

Typisch Feedback Rotterdam. Kansloze lui daar als je het mij vraagt. + Een werktempo van 3 x niets. Feedback Apeldoorn/Utrecht is een stuk relaxter!
 
Origineel geplaatst door Bartology
De pianosound van de Fantom X is zeker niet nep (was tot vorig jaar de beste, zo niet een van de beste pianosounds verkrijgbaar). Je hebt geen reeel beeld gekregen van de piano, omdat je niet op een gewogen klavier hebt gespeeld.
Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, dat begrijp ik ook wel.
Ik heb zowel de S90ES als de Fantom X. Beide pianos verschillen niet zoveel van elkaar hoor (IMO en met gewogen klavier bespeeld natuurlijk).

De pianosound die ik hoorde kwam alleen in de lage regionen in de buurt van een piano. Het hogere gedeelte had meer weg van een speelgoedpiano (en ik ben geen purist, ik ben vrij snel tevreden). Ik kan me ook niet voorstellen dat het aan het niet-gewogen klavier lag. De klank klopte gewoon niet, los van de 'feel' van het instrument. Ik heb verschillende sounds geprobeerd, maar alles dat iets van piano weg had leek nergens op. Misschien was de koptelefoon hopeloos (de S90ES heb ik met een andere koptelefon beluisterd) of was er iets met bepaalde instelingen mis. Ik ken het apparaat nog maar nauwelijks, daar zou het aan kunnen liggen. En ik was al blij dat het personeel bereid was om mij te vertellen waar ik de X6 kon vinden, ik had geen zin meer om nadere uitleg te vragen.

De pianosound waar jij het over hebt, is niet van het expansion board SRX-11? Daar geloof ik wel van dat die goed is, maar dat jaagt de prijs meteen een fiks stuk extra op.
 
Origineel geplaatst door JohnLindo
De pianosound waar jij het over hebt, is niet van het expansion board SRX-11? Daar geloof ik wel van dat die goed is, maar dat jaagt de prijs meteen een fiks stuk extra op.

Nee, hoor. Gewoon de piano uit de Fantom X.
 
Origineel geplaatst door ajarink
WINKELELLENDE:
Je bent niet de enige die een dergelijke ervaring als bij Feedback hebt. Het is eigenlijk overal redelijk hetzelfde. Een X8 is zwaar en weinig winkels hebben zin het ding op voorraad te hebben. Het is natuurlijk idioot om te veronderstellen dat iemand, die zoekt naar een gewogen klavier,wel wil testen op een plastic variant. Het zal er ook wel aan liggen of je een verkoper treft die een beetje verstand heeft en behulpzaam wil zijn. Dat laatste is tegenwoordig moeilijk. Veel muziekwinkels willen niks betalen voor personeel, omdat ze anders niet kunnen concurreren met de Thoman's en Musik Produktiv's (die ligt trouwens vlak over de grens in Duitsland en misschien hebben ze ze daar op voorraad...) op deze wereld. Ik heb een paar goede ervaringen met Feedback, maar wat jij hebt meegemaakt is inderdaad geen uitzondering bij winkels. Ik zou zo een nieuwe thread kunnen besteden aan de bedroevende ervaringen die je soms hebt...

WOLLIG/SCHERP:
Ik ben het met je eens als je zegt dat de pianogeluiden op de Fantom wolliger klinken. Die op de Motif zijn direct "klaar voor gebruik", dat geldt ook voor een aantal EP geluiden. Ook zijn de geluiden beter in verhouding met elkaar, dus met overschakelen van de één naar de ander hoef je niet meteen naar de volumeknop te grijpen. Dat probleem heeft de Fantom wel.
De Fantom heeft een zeer (misschien wel te) uitgebreide effectsectie en door de EQ, reverb, compressor etc. worden de mid's meestal te hoog opgepompt bij de presets, waardoor je dat wollige geluid krijgt. Ik heb lang lopen editten om een goede verhouding te krijgen. Ook heeft hij een master effect sectie, en met het ene geluid werkt dat wel lekker, en bij de andere klinkt het weer nergens naar.

SAMPLES:
Maar de kwaliteit van de samples, het gemak van editten en het scherm gaven bij mij uiteindelijk de doorslag voor de X8 te kiezen. Beide instrumenten zijn top (ook de S90ES uitgeprobeerd) en spelen heerlijk. De klavieren zijn allebei fantastisch. Het is de vraag of je de moeite wilt nemen om de standaard geluiden op de Fantom te editten, of dat je een knop in wilt drukken en klaar wilt zijn. De hoeveelheid bruikbare geluiden op de Motif vind ik lager. Wat geldt voor piano's en EP's, geldt andersom weer voor Brass en Strings. Die moet je bij de Motif weer "zelf verzinnen" of verbouwen. Fantom heeft inmiddels 12 SRX uitbreidingen, waaronder een paar toppers. Die van de Motif vind ik niet echt geweldig en er zijn er geloof ik vier van. De F-X8 en de M-XS8 liggen bijna 1000 euro uit elkaar kwa prijs. Ook een overweging, zeker als je de feature lijst naast elkaar legt. Met de intro van de XS8, zal de Motif 8ES misschien wel wat in prijs zakken in de tweedehands markt.

ANDERE VERSCHILLEN:
Dan nog wat andere verschillen die je misschien overtuigen de ene of de andere te kiezen:
Motif - wielen; Fantom - joystick
Motif - ribbon; Fantom - beam
Motif - articulation m.b.v knop(pen); Fantom - articulation m.b.v. verlocity/aftertouch
Motif - handleiding abracadabra; Fantom - quickstarts, goed georganiseerd
Motif - veel plastic, vieze vinger "magneet"; Fantom - metalen ombouw, makkelijk schoonmaken
Motif - gefinishte onderzijde (dus krassen); Fantom - spaanplaat onderzijde, goedkoop vervangbaar
Motif - keys; Fantom - keys & pads
Motif is iets van een kilo lichter dan de Fantom (bijna 30 KG schoon aan de haak).

Ik zou nog een poging wagen om ze naast elkaar op dezelfde monitors uit te proberen, maar het zal toch moeilijk zijn het voor elkaar te krijgen.

Dank voor je uitgebreide reactie!

Beide instrument-lijnen hebben bepaalde klankgroepen waar ze beter scoren dan de ander. Ik ben enthousiast over de vleugel in de S90ES. Bij Waveworld (Poppeliers) in Culemborg heb ik ook een hele stoere sax gehoord in de Yamaha-lijn (bij Waveworld overigens een hele andere ervaring dan bij Feedback. In Culemborg hadden ze ook niet alles staan, maar binnen hun mogelijkheden doen ze echt alles om je te helpen tot een passende keuze te komen!).

Ik geloof direct dat de strings+brass van Roland beter zijn. Die zijn ook al top in de D50 + JV1080 combinatie die ik thuis heb staan. Voor mij is de piano-sound van de nieuwe synth relevanter. Maar het belangrijkste blijft voor mij de 'feel' van het klavier, dus ik zou graag de X8 nog eens "aan de toets willen voelen".

De Motif zelf is voor mij geen optie, die is echt te duur. De S90ES is een stuk interessanter. En aangezien ik tot nu toe een sequencer op PC gebruik (Cakewalk) is het gemis van deze functionaliteit op de S90ES voor mij niet zo'n probleem.
 
Back
Top