Magie van de Cirklon sequencer?

EviL303

Ouwe rot
Lid sinds
19 juni 2003
Berichten
1.664
Locatie
Italia - Milano
Beste mede synthforummers ,

De cirklon is een mooi en duur apparaat , maar euhm waar ligt de magie vd cirklon? De hands on of ... dat ding kan toch niet meer of minder dan een goeie daw wanneer je midi/cv gate sequenced?
Ik gebruik bv renoise , en zo op het eerste zicht kan ik alles wat een cirklon kan...

Ik vraag het me gewoon af =)
 
Kan vast minder. En dat is nu net n voordeel. Je maakt andere muziek en vast ook geen midi issue met clock zoals ableton als je veel hardware gebruikt.
is n beetje zoals een octatrack gebruiken ipv een daw. Maar hopelijk veel eenvoudiger anders zal mijn bestelde heel rap te koop staan 😂
 
Strakheid van de sequencer? Daar heb ik wel eens over gelezen, dat die ongekend zou zijn...
Hardware interface, snelheid van bedienen door fysieke buttons?
 
Kan vast minder. En dat is nu net n voordeel. Je maakt andere muziek en vast ook geen midi issue met clock zoals ableton als je veel hardware gebruikt.
is n beetje zoals een octatrack gebruiken ipv een daw. Maar hopelijk veel eenvoudiger anders zal mijn bestelde heel rap te koop staan 😂
daar zeg je zowat de slechtste daw als het op midi aankomt , ik werk al jaren met renoise en die heeft een rete strakke clock (is ook een van de weinige daws die continu een clock uitstuurt, kan me vergissen)
 
Ja dat zou wel kunnen maar om daar nu zo veel geld aan te geven , boh

'veel geld' is relatief he.. Voor de prijs van jouw Renoise licentie kan een gezin in Afrika 2 maanden eten kopen... ;)
 
Hoe bedoel je ?
Ik heb nog geen enkele liveact gezien waar mensen in realtime sequences maken op Renoise.
Niet dat je geen noot kan programmeren terwijl het ding speelt, maar het is duidelijk niet zo praktisch anders deden meer mensen het :)
 
Ik heb nog geen enkele liveact gezien waar mensen in realtime sequences maken op Renoise.
Niet dat je geen noot kan programmeren terwijl het ding speelt, maar het is duidelijk niet zo praktisch anders deden meer mensen het :)
Ja ok in die zin ... aan de andere kant heb ik ook nog geen live act gezien die met een cirklon live sequences staat in te kloppen ...
 
Ja ok in die zin ... aan de andere kant heb ik ook nog geen live act gezien die met een cirklon live sequences staat in te kloppen ...
Van Cirklon weet ik het niet, maar er zijn hele volksstammen die met een Beatstep Pro, Maschine en/of Octatrack live sequences maken, lijkt me qua layout dat dit met Cirklon ook makkelijk(ker) kan?
 
Ik denk dat een plus van de Cirlkon de auxen zijn. Hiermee kun je een soort van wiskundige formules loslaten op tracks en zelfs noten. Het kan elkaar beïnvloeden. Klinkt heftiger dan het is overigens.... Er worden ook nog steeds verbeteringen en nieuwe 'formules' uitgebracht.
Nog een voordeel is dat je alles met de knoppen op het apparaat bedient waardoor je al vrij snel een rappe workflow kunt creëeren. Je kunt je muziek daardoor minder statisch (organischer?) laten klinken. Dit kan ook nog eens terwijl je live bezig bent. Voor mij persoonlijk heeft het m'n workflow behoorlijk op gang geslingerd. Prijzig? Dat zeker maar echt wel de moeite wanneer je de tijd ervoor neemt.
 
Oh ja, met vijf x midi out en 8 x cv/gate (als je de optie hebt) kun je alles via de Cirklon bereiken. Meteen midi interface dus...
 
Beste mede synthforummers ,

De cirklon is een mooi en duur apparaat , maar euhm waar ligt de magie vd cirklon? De hands on of ... dat ding kan toch niet meer of minder dan een goeie daw wanneer je midi/cv gate sequenced?
Ik gebruik bv renoise , en zo op het eerste zicht kan ik alles wat een cirklon kan...

Ik vraag het me gewoon af =)
Tja, het hangt er wat van af, als je een hoop stepsequencer VSTs op je PC/mac gebruikt, dan zul je waarschijnlijk wel in de buurt komen van de functionaliteit van de cirklon. Ik vind het een leuke en inspirerende sequencer en hardware helpt me meestal om te focussen en dingen af te werken. Maar dat zal vast niet voor iedereen zo zijn. Dus als jij bvb eerder heel vlijtig bent met software, dan is dat helemaal prima. Voor mensen met wat hardware is het ook een handig "brein" om de hele studio aan elkaar te knopen. Het was voor mij een apparaat waar ik toch best wel wat tijd in moest stoppen om te doorgronden en mijn eigen weg in te vinden, maar nu gaat het wel vlot (alhoewel ik zoals de meeste gebruikers niet alle beschikbare functies gebruik, te generatief of te random moet het voor mij bvb ook niet zijn).

Als je stepsequencers leuk vindt, dan is de Cirklon wel zowat de meest uitgebreide die je kan vinden, ongeveer alles wat je kan bedenken zit er wel in verwerkt en dat alles in één apparaat.

Vind ik de Cirklon echt hands on, mja, om dingen op te bouwen, zeker wel. Maar om te manipuleren tijdens het afspelen van de sequence ietsjes minder eigenlijk (je kan eigenlijk maar één track tegelijk degelijk bewerken en we zitten al een tijd te wachten op controle van parameters van verschillende tracks dmv een externe midi controller)

Qua prijs, tja, kost ongeveer zoveel als bvb een novation Summit, en dat is ook een stuk hardware dat vlotjes verkoopt. (Maar ook een summit kan niet iedereen bekoren en ook daar zullen er weer genoeg mensen zijn die een bepaald (software) alternatief beter vinden :-) ).
 
De cirklon is heerser !!
Ben zelf de gelukkige eigenaar van een cirkon 2
De aux events zijn fantastich ,
de timing , hands on control ,real time track controls etc..
De user interface is goed doordacht , 80 midi channels over serial , 96 over usb ( 6 busses), en nog een host port voor externe midi interface (16 busses, 256 channels ) , dat zijn dus 432 midi channels
Ik gebruik renoise zelf ook al zo een twee decennia en je kan het echt nuet vergelijken met een cirklon .
Sure , renoise en trackers in het algemeen hebben de effects commands maar die komen echt niet in de buurt van de cirklon’s aux events .
Een aux events kan een andere aux beinvloeden etc , in combinatie met de aux mask, is dit enorm krachtig .
Het enige wat software gewijs in de buurt komt is loomer architect , ook een fantastisch programma en heel diep !
Worth every penny
 
Laatst gewijzigd:
Ik zou zeggen bekijk de filmpjes eens op you tube van split radix ( begin met de aux events )
Heel informatief, en de kerel is echt grappig !
 
Back
Top