Magie van de Cirklon sequencer?

Tja, waarom kopen mensen een porsche of ferrari.
Een skoda of lada brengt je er toch ook?

Zo kun je jezelf van alle 'extreem dure' (in hun segment) producten afvragen waarom mensen ze kopen.
Niemand heeft het 'nodig'. Maar een Full Frame Nikon DSLR schiet nu eenmaal lekkerder foto's dan een smartphone.
(vind ik iig).
En een goed keukenmes is voor een beetje kok goud waard.
Terwijl hij/zij met die van de IKEA ook prima een uitje kan snijden.

Dus dan kom je in de minder grijpbare dingen, die 'het verschil' maken.
Afwerking, stabiliteit, opties, looks, merknaam, status, kwaliteit van de onderdelen, inspirerend, workflow.

Allemaal vervangbaar door cheap ass varianten, maar sommigen hebben dat er voor over.

Een goede artiest kan met beide versies een dikke track maken.
Maar met een cirklon gaat het blijkbaar makkelijker / prettiger voor sommigen.
En als je daar geld voor over hebt, why not.....

Voor mij staat hij i.i.g. niet hoog op de lijst.
M'n middenklasse 707 volstaat voor mijn gepruts.
En ik gebruik de DAW als ik meer flexibiliteit of vastigheid wil (tracks).
Maar ik krijg bij de 707 bijna altijd een smile op m'n gezicht als ik ga jammen.
En bij de DAW is dat meer gewoon doorduwen totdat de track af is.
Beide hebben voor mij een onmisbare plek in m'n home studio.
De DAW zou als laatste blijven, mocht ik alles moeten verkopen (omdat die 'alles' kan).
Maar ik ben erg blij met m'n hardware hoekje met wat synths en de 707 :)
 
Nieuwe o.s. Yiehaa

Volgens Colin weinig extra features, vooral bug fixes en start van een fork tussen os voor cirklon 1 en cirklon 2

Heb je m al geprobeerd? Zal de video vanavond ff bekijken

Folks,

There's a new build in the usual place - Index of /ck2
This update fixes a couple of minor bugs.
Not really any new features, so it's maybe not an essential update unless you're affected by something mentioned in the revision history.

I'm currently working on a complete overhaul of the way the graphics are drawn on Cirklon 2.
Up to now it simply emulated the Cirklon 1 LCD display, with the anti-aliased text overlay the only use of the higher resolution and colour.
I've been maintaining as much similarity between the Cirklon 1 and 2 source files as possible, to make it easier to keep adding new features in common. There are still a few more things I want to add to Cirklon 1, but since its flash is now 98% full, I'm forking the code.
The CK2 CPU has much more graphical potential, with a 2d graphics accelerator that offloads the job of moving, transforming and blending graphic data.
This build has a not at all well hidden Easter Egg on the debug tools page (key 15), which runs some code I wrote to familiarise myself with the capabilities of the graphics subsystem. The knobs and some buttons will affect the display. Have fun
:)
 
Neen nog niet geprobeerd
Heb momenteel geen memorykaartje en de laatste os upload heb ik via old skool sysex transfer gedaan ..wat tergend langzaam ging :)
 
Om nog even op de originele vraag terug te komen: Ik heb de Cirklon 2 nu een jaartje in gebruik als eerste hardware sequencer, nadat ik in de jaren daarvoor al mijn sequencing met Ableton en/of Logic gedaan heb. Met een computer-baan in het dagelijks leven wil ik voor het muziek maken zo min mogelijk achter een computer zitten, dus vandaar dat ik de stap naar een hardware-sequencer heb gemaakt. Daarnaast bleef ik met software-sequencing last houden van MIDI timing/jitter issues die maar niet opgelost raakten.

Voor mij zit de magie van de Cirklon in:
  • UI & fysieke controls: Het ding is als een tank gebouwd en met de superfijne 909-stijl toetsen hoef je nooit bang te zijn dat je de toets mist of half indrukt. Het apparaat heeft natuurlijk veel diepgang, maar de basis-sequencing voelen na de initiële leercurve snel intuïtief. Een hardware-sequencer geeft natuurlijk nooit het mooie visuele overzicht van een track wat een DAW kan bieden op een groot 4K-scherm. Maar daar staat dan wel het less=more principe tegenover dat je fulltime met muziek maken bezig kunt zijn, niet met software configuren/updaten, mails lezen, etc. Het voelt voor mij een beetje als de eenvoud en elegantie van oude Nintendo-games: cartridge d'r in en instant fun, zonder afleidingen.
  • Pattern-based tools: Op zich zijn dit natuurlijk allemaal features die ook prima in software kunnen (zoals randomizen van notes/gates en aux-aansturing), maar de manier waarop deze features met de hardware-controls geïntegreerd zijn is wel echt heel fijn. Het stimuleert de creativiteit en je bent daardoor meer met muziek maken ipv software bedienen.
  • Absurd strakke timing: Colin blijft deze optimaliseren tot op het laagst mogelijke componenten-niveau. De timing/jitter die ik nu nog ervaar zit puur in synths/drumcomputers zelf. Delay kun je compenseren, jitter moet je mee leren leven. Kanttekening hierbij is wel dat je hele MIDI-keten natuurlijk in orde moet zijn. Als je vijf synths aan één Cirklon-uitgang hangt heb je natuurlijk alsnog last van het seriële karakter van MIDI messages. Momenteel heb ik één synth op één MIDI-poort, en dat scheelt enorm qua strakheid (zeker met delay-finetuning per synth).
  • Vaste instrumenten-definities: Geen idee hoe andere hardware sequencers dat doen, maar ik vind het superfijn dat ik maar eenmaal een instrument hoef te definiëren (bv. Voyager op uitgang 7, channel 7). De instrumenten kun je vervolgens heel makkelijk in je patterns inzetten en wisselen als je een pattern eens op een andere synth wilt proberen.
  • CV/gate integratie: MIDI en CV/gate instrumenten kun je door elkaar gebruiken zonder erbij na te denken.
  • USB host poort: Op zich niet uniek maar wel weer handig, want hierdoor kun je een extra MIDI interface toevoegen voor veel extra poorten, de Midiface 16 x 16 in mijn geval. Hierdoor wordt het veel makkelijker om een heleboel messages parallel naar je hardware te sturen (bv. voor drukke arps & drums). De Cirklon geeft hier geen krimp om en het verschil in USB-timing is minimaal.
  • MIDI router: Naast de sequence-mogelijkheden kun je heel makkelijk inputs op elkaar mappen. Keyboard ff naar een andere synth sturen? Wel clock-info maar geen start/stop op kanaal X? Allemaal geen probleem.
Dat gezegd hebbende is de Cirklon wel echt een pattern-based sequencer. Als je muziek minder pattern-based is en veel unieke (polyfone) stukken bevat, dan is de Cirklon wellicht wat minder geschikt. Je kan op zich via de CK-patterns wel real-time polyfone stukken opnemen en tweaken, maar dat werkt allemaal wel wat omslachtiger vind ik. Je kan 'm op zich wel prima parellel naast een DAW draaien, dus het één hoeft het andere niet uit te sluiten.

Hieronder ter inspinazie een overzichtje van hoe de Cirklon momenteel in mijn huidige setup draait. Door middel van de E-RM MultiClock (overblijfsel uit mijn oude DAW-based setup) is een goeie clock-sync met mijn DAW mogelijk als ik samples of complexere MIDI-partijen wil maken. De NDLR hangt als slave aan de Cirklon, en schiet z'n nootjes weer terug naar de Cirklon zodat ik ze via de routing-mogelijkheden naar iedere synth kan knallen. En die MOTU Traveler is een overblijfsel uit het verleden, zodat ik niet een kanaal extra kwijt was op mijn mengpaneel. :P

Anyway, lang verhaal, hopelijk hebben jullie hier wat aan!


studio-connections2_Miditech 16x16 - No Merge.png
 
Laatst gewijzigd:
Waarom die multiclock daar? Kan je m dan routen naar een output op de seq, voor swing enz?
 
Waarom die multiclock daar? Kan je m dan routen naar een output op de seq, voor swing enz?
Is nog een overblijfsel uit de tijd dat ik mijn hardware direct aan mijn DAW hing. Nu dient ie puur om de Cirklon van een stabiel clock-signaal te voorzien als ik mijn DAW als host inzet (voor complexere partijen). Dat zou met een veel goedkopere E-RM MIDIClock+ ook kunnen, maar deze had ik nog liggen. Op zich zou ik de swing van de MultiClock nu ook kunnen inzetten ja, maar die gebruik ik zelden.

Overigens is alleen het clock-signaal uit de MultiClock sample-accurate, en dat is ideaal om bv. drumcomputers of hardware sequencers met je DAW te syncen. Gewone note on/off & controller messages kun je vanuit je DAW ook wel via de MultiClock versturen naar je hardware, maar dat gebeurt dan gewoon als standaard USB MIDI interface en dan heb je dezelfde timing/jitter issues die je ook met normale MIDI interfaces ziet.
 
Laatst gewijzigd:
Kan iemand het volgende eens checken op zijn-haar cirklon 2
ALs je in song mode bent , kan je met de VALUE of ROW encoder de cursor verplaatsen tussen SONGNAME-SWING-TEMPO
Maar wanneer ik de cursor verplaats met de ROW encoder , en op het swing of tempo field click dan kan ik de waarde niet veranderen , een draai aan de ROW encoder exit de cursor uit het edit field .
Alsook , een turn naar rechts met de ROW encoder gaat die naar links etc..( enkel alleen in song mode ) , als je klikt op de song name ( opnieuw met ROW encoder ) en je draait aan de rotary blijft de cursor stationary.
Vreemd omdat de ROW en VALUE encoder beide identiek werken in scene mode ( behalve als je de scene naam wil veranderen met de ROW encoder dan gedraagt die zich net als in song mode )
 
nu is mijn hoofd momenteel een zeef met n bak concentratie issues maar heb al wat door de manual gebladerd en wat YT gezocht maar ik zie geen manier om de cirklon te vertellen dat ik een drumbak wil gebruiken en daar dus een instr voor wil maken. Is er ergens een goeie ziel die me t pad wijst (filmpje of blz vd manual) ? Dat updaten duurt zo lang, zeker als ie 3 keer error geeft halfweg...
mocht je t je afvragen, nee, ik heb er nog niks mee gedaan sinds ie aankwam.
 
Het is gewoon een instrument def als alle anderen. Als je dan CK pattern opent, krijg je een grid zoals oude drumbakken hadden, te zien. Hier kun je al je sounds namen geven en programmeren. Als je P3 pattern doet, kan ook maar kun je maar één sound per stap triggeren. Via CK kun je dus meerdere sounds op zelfde step zetten.
 
cool, maar hoe bepaal je welke noot welke sound triggert? Ik veronderstel dat je die apart allen toewijst? Of bestaat er een sjabloom voor de usual suspects uit de TR reeks enz dat ik ergens vh net kan plukken en importeren?
 
Dit moet je uiteraard met de hand doen, en is niet bepaald rocket science.
Je doet idd iedere part individueel ja. Dus kick, nootwaarde (c1 bijv). Opslaan. Snare, nootwaarde (d1 bijv), opslaan. Enz.

Als zo iets simples als een drummachine instellen met een ck pattern niet te doen is voor je. Ik weet niet hoor, maar ik zou zeggen dan is zo’n cirklon niets voor jou.
 
Ik kan t met maschine. Dus er is hoop. Maar enkel nu zeker niet. Heb brainfog of zoiets vandaag. Vreselijk

Ik zie zowel op yt als in de manual geen voorbeeld vh instellen v een drumbak. Of ik ben blind. Kan perfect vandaag. Duik zo bed in.
 
Het is even een dingetje maar als je het eenmaal gedaan hebt, staan voor altijd de namen op de juiste plaats. Op het cirklonforum kun je volgens mij heel veel instr defs van anderen leden downloaden. Ik heb dat nooit gedaan omdat ik het handig vind om zelf de kennis te hebben. Kennis is macht enzo, jeweettoch... Het staat overigens erg duidelijk in de manual. Net als de meeste info er duidelijk instaat. Op YT zal ook wel een filmpje over instr defs te vinden zijn.
 
Ik verwacht dat t eenvoudig is :)
Anders gaat ie tegen januari op reverb…
Krijgt nog wel kansen deze maand.
 
Ik kan t met maschine. Dus er is hoop. Maar enkel nu zeker niet. Heb brainfog of zoiets vandaag. Vreselijk

Ik zie zowel op yt als in de manual geen voorbeeld vh instellen v een drumbak. Of ik ben blind. Kan perfect vandaag. Duik zo bed in.
Volgens mij legt 1 vd Sequentix filmpjes dat uit toch ?

Als je er echt niet uit komt pm me maar …
 
Back
Top