Song-opbouw in Studio One (of andere DAW...)

pjeut

Ouwe rot
Lid sinds
14 Maart 2003
Berichten
2.109
Locatie
Emmeloord
Hallo,

Dit is eigenlijk een vraag niet alleen over studio One maar voor alle DAW's , alleen, Studio One werkt met zogenaamde Songs, vandaar.
Mijn Songs bestaan altijd en vooraleerst uit een fiks aantal MIDI-tracks (Plug-inns en externe modules). Deze neem ik vervolgens allemaal afzonderlijk en soms wat gegroepeerd op in audio in dezelfde song. Dus onder een hele trits MIDI-tracks komen dan een gelijk of iets minder aantal audio tracks. Vervolgens mute ik de MIDI-tracks en bewerk ik de audio waar nodig. Het resultaat is dus een song.

Mijn vraag is nu aan jullie: hoe doen jullie dat met mixen? Doen jullie dat in dezelfde song (met al die audio en midi-tracks, dus) of exporteren jullie een mix die je dan vervolgens in een eigen Song opent om daar de mixing (en misschien de mastering) op doet? Of misschien voor de mastering nog weer een aparte Song (of hoe dat in jullie DAW ook heet)?

In het kort: bij een productie die jullie maken, hoeveel tussenstappen (met net zoveel songs/projects/etc in jullie DAW) nemen jullie, en wat is de gedachte er achter?

Je zult je afvragen waarom ik met die vraag kom. In de eerste plaats omdat ik het idee heb dat, als je alles in 1 song propt, dit nogal wat betekent voor de CPU, het geheugen en het lezen en wegschrijven. Maar misschien is dit helemaal niet het geval. Of zijn er andere argumenten die voor een bepaalde manier of een andere manier pleiten?

Ik hoor/lees ze allemaal graag.

Dank jullie wel.
 
Ik werk met Ableton. Als ik audio opneem van een synth dan mute ik de midi, maar laat ik de sporen bij elkaar staan. Mocht ik nu iets aan de midi willen wijzigen dan kan ik eenvoudig opnieuw opnemen. Sowieso doe ik de output van het midi spoort altijd naar het audio spoor sturen (ook als ik nog niks heb opgenomen) en zet ik alle plugins op het audio spoor. Dus qua klank en processing verandert er niets als ik opneem.
 
Ik werk met Ableton. Als ik audio opneem van een synth dan mute ik de midi, maar laat ik de sporen bij elkaar staan. Mocht ik nu iets aan de midi willen wijzigen dan kan ik eenvoudig opnieuw opnemen. Sowieso doe ik de output van het midi spoort altijd naar het audio spoor sturen (ook als ik nog niks heb opgenomen) en zet ik alle plugins op het audio spoor. Dus qua klank en processing verandert er niets als ik opneem.
Maar wat doe je voor de mix en mastering? Exporteer je eerst de mix naar WAV en laad je deze dan in een nieuw project (of hoe dat ook heet bij Ableton) of zet je de mix ook in een track in het oorspronkelijke project (of hoe dat ook heet bij Ableton...) waarbij je dan de rest (MIDI-tracks en audio-tracks) mute?
 
Ik heb altijd een aantal plugins op de master bus staan, ook tijdens het produceren. Op die manier produceer ik voor mijn gevoel een bepaalde kant op waarbij ik niet "in de mix" al per ongeluk dingen probeer te bereiken die normaal bij mastering gedaan worden. En als ik nu even snel een export wil maken om de track bijvoorbeeld in de auto te checken dan heb ik er in ieder geval al een basis mastering op zitten.

Als ik echt ga masteren voor het eindresultaat dan exporteer ik een track naar een stereo WAV (32 bit float, geen dither) zonder de master chain die ik tijdens het produceren gebruik. Vervolgens begin ik dan inderdaad in een leeg project. Ik gebruik dezelfde plugins als in mijn mastering chain tijdens de productie, maar omdat de DAW nu nauwelijks iets te doen heeft (alleen 2 sporen audio afspelen) is de kans op artefacten vanwege CPU overload minimaal en ook je latency is veel minder spannend geworden. Je kan er dus ook voor kiezen om nu een grotere lookahead, oversampling en/of linear phase plugins te gebruiken.
 
Dank je wel voor je reactie. Een geloofwaardige manier van werken, maar je werkt dus niet met de zogenaamde Stems (vooral erg in de mode bij DJ's), dus om groepen te maken en die naderhand los van elkaar te kunnen mixen?
 
Ik werk zeker wel met bussen, maar ik exporteer ze niet naar stems voor mix doeleinden. Ik ben wel van plan om op termijn projecten aan te passen om met een Push een live set te kunnen performen.

Tijdens het produceren (en dus mixen) werk ik met sporen die ik waar nodig groepeer. Vervolgens komen de (nested) groepen uit in een aantal hoofd groepen die ik Bus noem: kick, bass, percussion (waaronder hihats e.d.), vocal, lead, pad en fx. 7 bussen dus totaal.

Voor de nog te bouwen live set zal ik de bussen exporteren naar stems zodat ik 7 losse kanalen kan gebruiken. Met het 8e kanaal ben ik ook nog iets van plan maar dat is momenteel top secret :maffia:
 
Ik werk in Ableton maar heb ook wel tracks in Studio One gemaakt (alweer een tijd geleden)
Mijn werkwijze komt voor een aardig deel overeen met jou want ook ik begin met midi en eventueel als het er al bij zit een layer audio.

Vanaf het inspelen van miditracks of audiotracks incl FX, automation enz let ik meteen op hoe het arrangement klinkt, dus hoe verhouden de layers zich tov elkaar als het om panning en levels gaat, verzuipen sommige frequenties of instrumenten niet tov elkaar enz dat betekent dat ik als alles ingespeeld is nog maar weinig aan de mix hoef te doen.
Voor mij is een mix in balans een goede mix en dat betekent dat je zoveel mogelijk tijdens het hele proces luistert hoe alles zich met elkaar verhoudt in het arrangement.

Dan neem ik de verschillende midilayers op als audio, mute de midi, luister en eventueel pas ik nog hier en daar wat aan qua FX, fading, enz, wellicht neem ik nog een keer iets opnieuw op als het zich niet lekker met de rest verhoudt en dan ben ik eigenlijk al in de final stage van mixing.
Omdat het een creatief proces is kan het wel zo zijn dat ik daarna opnieuw ideëen opneem om hier en daar er bij te zetten maar volg dan ook weer de eerder genoemde volgorde.

Als dat klaar is dan luister ik de volgende dag bijv nog een keer omdat je dan weer fris zit te luisteren, exporteer ook een track en beluister 'm op m'n huiskamerset en dan is eigenlijk alles wel gedaan als het dan ook goed klinkt.
Ik exporteer nooit alle audiostems nog een keer naar een nieuwe song om dan nog weer aan de mix te prutsen, ik ben hobbymuzikant dus ik heb andere eisen dan iemand die muziek uitbrengt.
 
Ik maak zelf ook groeptracks: Drums, leads, bass, pads/strings en effects.
Daarnaast maak ik aparte busses voor delay en reverb.

Zelf zet ik niks in de masterbus qua plug-ins.
Wel converteer ik mijn project naar 32 bit float wav file en laad ik hem in Wavelab.

In Wavelab master ik de track, liefst met Masterrig plug-in van Wavelab.
 
Waarom kies je in studio one niet voor transform to audio? Dan maak je van de track met midi gewoon audio. Je kunt dit ook weer terugdraaien waardoor je weer aanpassingen in midi kan maken.
 
Je zult je afvragen waarom ik met die vraag kom. In de eerste plaats omdat ik het idee heb dat, als je alles in 1 song propt, dit nogal wat betekent voor de CPU, het geheugen en het lezen en wegschrijven.
Ik werk eigenlijk alleen met midisporen, tenzij ik een opname van een of ander akoestisch instrument meeneem in de track uiteraard. Dit geeft me de vrijheid om tot het allerlaatste moment wijzigingen door te voeren in een spoor. Als een track nagenoeg af is, loop ik hem in detail door en dan hoor ik altijd nog zaken die anders of beter kunnen. Net even een hi-hatje erbij of ergens weglaten, een basloopje bewerken om ergens naartoe te gaan, misschien overheersen die pads in dat ene stuk toch net een beetje. In de mix klinkt een track soms toch net even iets anders dan in de opbouw.

Zo mix ik ook. Nieuw spoor erbij, dan eerst de levels op orde brengen ten opzichte van de andere sporen. EQ doe ik ook per spoor, op de midi track, net als de effecten, tijdens het bouwen van de track. Als ik de sporen dan zou gaan renderen naar WAV, kan ik er niets meer mee. Het verschil zit hem vaak net even in de details in mijn optiek.

Op de master komt dan later nog een multiband compressor voor net even iets meer dikte. Daarna pas wordt de boel naar WAV geëxporteerd. En dan komt de track op het forum natuurlijk :). Met de feedback die ik dan krijg, kan ik de track nog eenvoudige aanpassen als ik alles in midi heb.

Heel af en toe gebruik ik een plugin die nogal wat rekenkracht vraagt. Die render ik dan tijdens het bouwen wel vast naar WAV. Over het algemeen kan mijn PC prima omgaan met de workload, dus voor mij geen reden om alles al eerder naar WAV om te zetten. Dus slechts in een enkel geval heeft mijn CPU moeite, maar verder geen enkel probleem.
 
(Ableton) ik groepeer de audio en midi maar ook instrumenten die bij elkaar horen.
Bass en drums gaan ook vaak in 1 groep.
Gebruik voornamelijk paralelle compressie. Bijna nooit 100% compressie omdat ik transients wil bewaren.
Synths die uiteindelijk lekker zijn opgenomen ga ik alleen met de audio verder. Tijdens de eindfase verwijder ik juist loze tracks.
Echte instrumenten natuurlijk alleen audio. wel vaak meerdere tracks per take voor bv stereo.
Ook neem ik externe FX op omdat dat ander verloren gaat.

Mastering is iets wat hiet vaak genoemd word maar vraag me af wie dat echt doet.
Zie het meer als wat laatste correcties toepassen op je stereo bounce. Iets meer loudness, wat eq...

Kwa cpu als het te zwaar word kun je je track 'freezen'.
 
Ik werk met Reason en Reaper (net wat het beste past).
Reason is vooral voor als er synths bij komen.
Reaper voor de band, dus die laat ik even voor wat het is (minder interessant voor jou nu denk ik).
Ik gebruik een combinatie van software en hardware en werk losjes alsvolgt:

Software instrumenten:
- Midi (noten, automation etc) inspelen.
- Effecten toevoegen om gewenst geluid te bereiken.
- Ik zet deze sporen zelden om naar audio, alleen als de PC het niet trekt qua CPU.

Hardware instrumenten:
- Midi inspelen
- Audio opnemen
- Mocht één instrument meer partijen invullen, dan maak ik meer midi sporen en neem ik ook die audio op.
- Midi kanalen muten
- Effecten toevoegen aan audio sporen.
- Mocht ik wat willen wijzigen, dan kan ik de audio weggooien en midi (gewijzigd) opnieuw inspelen en opnemen.

Vocals en andere audio:
- Mocht het een project zijn met extra audio sporen, dan worden die 'gewoon' toegevoegd op nieuwe sporen.

Ruw mixen:
- Het mixen gebeurt globaal al tijdens het spelen. Dan heb ik het over zorgen dat de gain per spoor voldoende is, waarna het volume globaal goed wordt gezet en een beetje EQ, vooral het laag zodat dat elkaar niet in de weg zit bij het spelen.
- Omdat ik tijdens het spelen vooral gefocussed ben op de muziek en niet op de 'klank', maak ik, als ik redelijk klaar ben met het nummer qua 'sporen' een export naar WAV en die luister ik op een aantal plekken.
- Hierna moet ik meestal wat aanpassingen doen qua volume / EQ / panning n.a.v. die luistersessies
- Ik maak bussen (als dat nog niet gedaan is) om het leven makkelijker te maken (vocals, bas, lead, drum, pads, etc.etc.)
- Als het nummer er om vraagt, ga ik met sidechainen bezig.

Details toevoegen:
- Daarna ga ik details toevoegen.
- Sporadische 'ear candy', reversed dingetjes, soms nog wat extra percussie o.i.d. Net wat er nodig lijkt.
- Ik luister kritisch naar de effecten op de sporen (reverb, delay etc.) en stem die op elkaar af.
- Waar nodig worden dingen geautomatiseerd (volume aanpassingen, meer reverb bij bepaalde delen etc. etc. )

En dan hangt het af van wat erna gaat gebeuren.
Is het klaar voor masteren, dan maak ik een export naar WAV en luister die nogmaals op meerdere systemen.
Kleine aanpassingen waar nodig en klaar.
Masteren doe ik zelf vaak gewoon in het project op de master bus. (een pro zal dit vast anders doen, maar voor mij werkt het prima)

Als ik de stems elders (voor live optredens bijv. ) wil gebruiken, dan exporteer ik die los, meestal o.b.v. bussen, zodat het niet zoveel bestanden worden.

Dat is het zo ongeveer wel.
 
Back
Top