@Dwarlorf: uit jouw verhaal herken ik een aantal zaken van mezelf (ik ben voor het gemak even opportunistisch selectief):
- je bent misschien nog een beetje uit de (multitrack) tape tijd
- je houdt van funk uit de jaren '70
- je houdt van "klassieke" rap uit de jaren 90
- je bent geen muzikant maar meer een muziekliefhebber
Ikzelf ben van origine een fundamentalistisch Pink Floyd-a-holic zonder weel begrip voor iets anders/andere mensen. Maar een mens wordt een jaartje ouder en milder. Nu ben ik ook helemaal weg van Funk uit de jaren '70, voornamelijk omdat ik ben gaan luisteren naar Public Enemy. Via whosampled.com gaat er dan een ontiegelijk grote schatkist open aan de beste Funk die er bestaat. Helaas veel obscuur/onbekend en nauwelijks gedraaid op de radio. Ik heb de gehele verzameling
"The Ultimate Breaks And Beats" op mijn walkman, euh, smartphone staan. Luister ik zeer vaak.
Enfin, ik denk (weet niet zeker) dat ik snap waar je mee zit want dat heb ik zelf ook. Beetje klooien met muziek en synths ik ontzettend leuk, maar iets opnemen is ontzettend lastig. De kloof tussen jammen - dan wel "spelen" - met apparatuur en daadwerkelijk iets publiceerbaars creëren is groot.
Ik ben eigenlijk een beetje afgestapt van de wens om een samenhangend nummer te maken. Maar de verleiding is groot. Misschien heb ik er ooit het geduld en de inspiratie voor.
Als je houdt van klassieke rap dan zou ik zeker een makkelijk te besturen sampler nemen. Ik ben gek op mijn Volca Sample. Ik heb er een verzameling samples en break beats in staan. Maar zoals jij zei: da's een drama: ik verander niets meer. Geheugen klein, verbinding via audio kabel (= soort modem verbinding die speciale software nodig heeft). Ik paste dezelfde truc toe als producers in de jaren '80: versneld opnemen (dus op 45 toeren i.p.v. 33) en dan vertraagd afspelen op je sampler. Als je dat niet de sport vindt en als je daar geen nostalgische gevoelens van krijgt zul je wat dieper in de portemonnee kunnen duiken.
Het vervelende van klassieke break beats is dat je nimmer je producties kunt publiceren vanwege copyrights. Ik downloadde daarom wat leuke drum samples van looperman.com.
Als je echt van samplen houdt (en een rapper houdt daarvan!) maar je wilt het goedkoop een overzichtelijk houden dan zou ik niet 2 Volca Samples kopen maar 1 Elektron Model:Samples (€300) overwegen. Pete Midi legt op Youtube uit waarom:
Ander lastig element is (ik huiver even als ik het opschrijf, brrrrr) ... de
DAW. Getsie! Als iets plezier compleet verpest is het wel een DAW. Je leert hoe 'ie werkt, doet er een maand niets mee en je bent alles weer vergeten. Net als het belastingformulier: na het invullen blijkt het makkelijk te zijn, totdat je een jaar later hetzelfde moet doen. Sommige mensen gaan dus DAW-less. Da's peperduur en sommige hardware vervangers zijn even gecompliceerd als een DAW. Ik kocht dus voor DAW-less een 2e hands 4-sporen Tascam Pocketstudio DP-004 voor €100 (wordt niet meer gemaakt, is nu de
DP-006, veel te duur!). Die werkt zo'n beetje hetzelfde als de good 'ol
Portastudio: daarmee maakte je van een cassette bandje een 4-sporen recorder. D.m.v. "bouncen" kun je meer dan 4 aparte sporen opnemen (deden The Beatles ook). Mocht je daarna nog (digitale) effecten toe willen voegen en/of mixen dan kun je dat effe snel in Audacity doen. Sommige mensen weten niet dat je in het eenvoudige Audacity ook met meerdere sporen kunt werken en dat het een verzameling aan reverb enzo aan boord heeft.
Als klassiek jaren '90 rapper of liefhebber vind ik persoonlijk dat je ook niet ontkomt aan een 808 (of samples ervan). De Behringer RD-8 kloon ervan kan 64 patronen in z'n geheugen opslaan. Gaan met die Public Enemy en Beasty Boys beats!
Kortom als ik jou was dan zou ik overwegen om:
- in de verkoop te doen: Volca Sample en de Volca Beats
- de Volca Sample te vervangen voor een Elektron Model:Samples
- Behringer RD-8 te kopen
- Audacity te bestuderen: lekker makkelijk en intuïtief
- evt. voor het opnemen van ideetjes een 2e hands Tascam Pocketstudiootje te proberen.
Qua synthesizer wordt het te moeilijk om wat aan te raden. De Neutron vind ik een fascinerend apparaat (ik heb er geen, maar wel veel YT video's van gezien en ik overweeg er 1). Kun je een beetje modulair mee puzzelen en ooit evt. in een Eurorack doen. De moeder aller subtractieve synths is de Minimoog met z'n loodzware 24 dB/octaaf filter en ook daar heeft Behringer een leuke kloon van. Als je in een klassiek Funk-nummer een synth hoort is het 9 v/d 10 keer een Minimoog (iets anders was er eigenlijk niet begin jaren '70 in de Blacksploitation tijd).
Succes en niet opgeven gewoon blijven jammen, evt. samen met vrienden die een biertje ophebben.