Dwarlorf's mislukte avontuur.

Loop ik met de Neutron ook niet het risico dat het te complex is? Of valt dat wel mee en is het vooral veel patchen(pielen) tot er wat leuks uit komt? Dat viel me bij de volca's wat tegen omdat ik de kluts steeds kwijt raakte en het is ook niet snel in 1 oogopslag zichtbaar hoe een knop staat bijvoorbeeld. Wat dat betreft ziet de neutron er overzichtelijker uit behalve dan de brij aan kabels waar ik mogelijk ook van in de war raak.
De Neutron is niet een eenvoudige synth omdat er gewoon veel mogelijkheden opzitten maar je hoeft in het begin niet alles te gebruiken en ook niet te patchen om toch gewoon wat aan de knoppen te draaien.
Een lekkere bass of lead krijg je ook zonder te patchen maar omdat er veel mogelijkheden op zitten kan je ook als je 'm een beetje kent lekker verder erin duiken.

De Beat Step die wil je houden zeg je en dan gewoon met Ableton proberen en je wat in Ableton verdiepen, je begint bijv met een drumrack en dan met de Neutron lekker op de beat een beetje pielen en stapje voor stapje voeg je extra channels toe met de Beat Step.

Maar goed; het is altijd lastig omdat jij weer anders in elkaar zit dan een ander dus het is toch wat jou persoonlijk aanspreekt.
Kijk op youtube naar clips van een Beat Step Pro met Ableton en duik in datgene wat je aanspreekt, misschien dat dat je een zetje in de goede richting geeft?
 
@Dwarlorf: uit jouw verhaal herken ik een aantal zaken van mezelf (ik ben voor het gemak even opportunistisch selectief):
  • je bent misschien nog een beetje uit de (multitrack) tape tijd
  • je houdt van funk uit de jaren '70
  • je houdt van "klassieke" rap uit de jaren 90
  • je bent geen muzikant maar meer een muziekliefhebber
Ikzelf ben van origine een fundamentalistisch Pink Floyd-a-holic zonder weel begrip voor iets anders/andere mensen. Maar een mens wordt een jaartje ouder en milder. Nu ben ik ook helemaal weg van Funk uit de jaren '70, voornamelijk omdat ik ben gaan luisteren naar Public Enemy. Via whosampled.com gaat er dan een ontiegelijk grote schatkist open aan de beste Funk die er bestaat. Helaas veel obscuur/onbekend en nauwelijks gedraaid op de radio. Ik heb de gehele verzameling "The Ultimate Breaks And Beats" op mijn walkman, euh, smartphone staan. Luister ik zeer vaak.

Enfin, ik denk (weet niet zeker) dat ik snap waar je mee zit want dat heb ik zelf ook. Beetje klooien met muziek en synths ik ontzettend leuk, maar iets opnemen is ontzettend lastig. De kloof tussen jammen - dan wel "spelen" - met apparatuur en daadwerkelijk iets publiceerbaars creëren is groot.

Ik ben eigenlijk een beetje afgestapt van de wens om een samenhangend nummer te maken. Maar de verleiding is groot. Misschien heb ik er ooit het geduld en de inspiratie voor.

Als je houdt van klassieke rap dan zou ik zeker een makkelijk te besturen sampler nemen. Ik ben gek op mijn Volca Sample. Ik heb er een verzameling samples en break beats in staan. Maar zoals jij zei: da's een drama: ik verander niets meer. Geheugen klein, verbinding via audio kabel (= soort modem verbinding die speciale software nodig heeft). Ik paste dezelfde truc toe als producers in de jaren '80: versneld opnemen (dus op 45 toeren i.p.v. 33) en dan vertraagd afspelen op je sampler. Als je dat niet de sport vindt en als je daar geen nostalgische gevoelens van krijgt zul je wat dieper in de portemonnee kunnen duiken.

Het vervelende van klassieke break beats is dat je nimmer je producties kunt publiceren vanwege copyrights. Ik downloadde daarom wat leuke drum samples van looperman.com.

Als je echt van samplen houdt (en een rapper houdt daarvan!) maar je wilt het goedkoop een overzichtelijk houden dan zou ik niet 2 Volca Samples kopen maar 1 Elektron Model:Samples (€300) overwegen. Pete Midi legt op Youtube uit waarom:


Ander lastig element is (ik huiver even als ik het opschrijf, brrrrr) ... de DAW. Getsie! Als iets plezier compleet verpest is het wel een DAW. Je leert hoe 'ie werkt, doet er een maand niets mee en je bent alles weer vergeten. Net als het belastingformulier: na het invullen blijkt het makkelijk te zijn, totdat je een jaar later hetzelfde moet doen. Sommige mensen gaan dus DAW-less. Da's peperduur en sommige hardware vervangers zijn even gecompliceerd als een DAW. Ik kocht dus voor DAW-less een 2e hands 4-sporen Tascam Pocketstudio DP-004 voor €100 (wordt niet meer gemaakt, is nu de DP-006, veel te duur!). Die werkt zo'n beetje hetzelfde als de good 'ol Portastudio: daarmee maakte je van een cassette bandje een 4-sporen recorder. D.m.v. "bouncen" kun je meer dan 4 aparte sporen opnemen (deden The Beatles ook). Mocht je daarna nog (digitale) effecten toe willen voegen en/of mixen dan kun je dat effe snel in Audacity doen. Sommige mensen weten niet dat je in het eenvoudige Audacity ook met meerdere sporen kunt werken en dat het een verzameling aan reverb enzo aan boord heeft.

Als klassiek jaren '90 rapper of liefhebber vind ik persoonlijk dat je ook niet ontkomt aan een 808 (of samples ervan). De Behringer RD-8 kloon ervan kan 64 patronen in z'n geheugen opslaan. Gaan met die Public Enemy en Beasty Boys beats!

Kortom als ik jou was dan zou ik overwegen om:
  • in de verkoop te doen: Volca Sample en de Volca Beats
  • de Volca Sample te vervangen voor een Elektron Model:Samples
  • Behringer RD-8 te kopen
  • Audacity te bestuderen: lekker makkelijk en intuïtief
  • evt. voor het opnemen van ideetjes een 2e hands Tascam Pocketstudiootje te proberen.
Qua synthesizer wordt het te moeilijk om wat aan te raden. De Neutron vind ik een fascinerend apparaat (ik heb er geen, maar wel veel YT video's van gezien en ik overweeg er 1). Kun je een beetje modulair mee puzzelen en ooit evt. in een Eurorack doen. De moeder aller subtractieve synths is de Minimoog met z'n loodzware 24 dB/octaaf filter en ook daar heeft Behringer een leuke kloon van. Als je in een klassiek Funk-nummer een synth hoort is het 9 v/d 10 keer een Minimoog (iets anders was er eigenlijk niet begin jaren '70 in de Blacksploitation tijd).

Succes en niet opgeven gewoon blijven jammen, evt. samen met vrienden die een biertje ophebben. ;)
 
Uiteraard spreekt samplen me aan als hiphop fan (in de Volca sample zit momenteel de 808 ingeladen) maar ik heb ook ervaren dat het nog niet zo makkelijk is een goede sample (laat staan een originele) te vinden en dan ook nog goed in te zetten. Of sample based muziek maken wat voor me is ben ik zelf dus nog niet helemaal uit.

Op zich lijkt me de Elektron Model Samples wel prettiger dan de Volca Sample maar ik vraag me af of ik dan niet evengoed samples in Ableton kan 'laden' en dan aansturen met de Beatstep Pro. De elektron model:samples scheelt een aardige som tov de elektron digitakt maar ik vraag me af of de digitakt niet meer bang for buck geeft. Maar ik hou hem zeker in mijn achterhoofd voor later.

DAWless heb ik ook overwogen, maar ik denk dat 'on the fly' bezig gaan niet mijn ding is.

Het is allemaal niet makkelijk daarom neig ik momenteel hier naar:

De Beat Step die wil je houden zeg je en dan gewoon met Ableton proberen en je wat in Ableton verdiepen, je begint bijv met een drumrack en dan met de Neutron lekker op de beat een beetje pielen en stapje voor stapje voeg je extra channels toe met de Beat Step.

Zo leer ik iig de Beatstep goed kennen en is het wellicht makkelijk om dan verder te gaan met met een nieuw device om zo langzaam mijn skills op te bouwen. Daarna kijken of een sample of neutron een aanvulling kan zijn.
 
Ik ben hier 10 jaar (oops 14 jaar?) en begon even groen als jij. Ableton? Week les nemen en onderhouden.
anders kan je t vergeten. Ik kocht later maschine en nam een jaar abo... toffer dan ableton vind ik als sequencer. Neem enkel op met ableton en wat afwerking.
en die gear? Begin met een te leren. 15% van wat t kan is genoeg om te beginnen.
te veel werk? Weg ermee.
als je gaat koken als 10 jarige en je gooit je winkelkar vol eten, heb je thuis ook geen idee wat je met de pot pan en vuur moet. Niet anders.
succes. Het is hier een hele fijne bende
 
@Breibender Zeer goeie vraag. Het is op zich geen vereiste maar ik vind het wel het leukste. Beetje achtergrond: Ik was begonnen in Ableton omat ik een Scarlet Focusrite 2i4 had gekocht en daar de free versie bij zat. Maar op den duur haalde ik daar te weinig voldoening uit. Ik zit al heel vaak achter mijn computer dus had ik bedacht dat ik het met apparatuur wou doen en de computer 'secundair' in te zetten. Ik vond het ook heel leuk om uit te vogelen wat dat dan zou moeten worden, onderzoek doen enzo. Met die volca's kan je relatief goedkoop uitbreiden voor een leuke setup. Maar ik moet bekennen dat ik achteraf gezien de totale uitgaven net zo goed een een 2ehands digitakt oid had kunnen kopen (even los van het feit of ik er uiteindelijk echt iets mee zou doen). Ik heb dat ook wel overwogen maar toen kon je er nog niet mee via usb op verschillende sporen opnemen, iets waarvan ik heb begrepen dat nu wel kan. Wat dat rack betreft, vond ik het leuk om die front panel de 'maken', beetje solderen, kabeltjes maken en dat soort zaken. En ik wou graag met die Atari in de weer uit nostalgie. Al met al leek het me leuker om het met gear te doen.
Ik ben hier 10 jaar (oops 14 jaar?) en begon even groen als jij. Ableton? Week les nemen en onderhouden.
anders kan je t vergeten. Ik kocht later maschine en nam een jaar abo... toffer dan ableton vind ik als sequencer. Neem enkel op met ableton en wat afwerking.
en die gear? Begin met een te leren. 15% van wat t kan is genoeg om te beginnen.
te veel werk? Weg ermee.
als je gaat koken als 10 jarige en je gooit je winkelkar vol eten, heb je thuis ook geen idee wat je met de pot pan en vuur moet. Niet anders.
succes. Het is hier een hele fijne bende
Dat is een beetje hoe ik er momenteel in sta. Dit topic helpt wel goed om voor mezelf duiding te creeëren dus ik ben blij met alle input.

Misschien is de conclusie ook wel gewoon dat het niks voor me is.
 
Op zich lijkt me de Elektron Model Samples wel prettiger dan de Volca Sample maar ik vraag me af of ik dan niet evengoed samples in Ableton kan 'laden' en dan aansturen met de Beatstep Pro. De elektron model:samples scheelt een aardige som tov de elektron digitakt maar ik vraag me af of de digitakt niet meer bang for buck geeft. Maar ik hou hem zeker in mijn achterhoofd voor later.

Als je besluit om met Ableton aan de gang te gaan dan waarom nu al geld uitgeven voor een digitakt of een Samples als je met simpler in Ableton al zo makkelijk loops kan slicen en samples kan veranderen?
Enigste wat je moet doen is dan op youtube flink wat clips bekijken en lekker oefenen met bijv een drumloop en slicen en wat leuke beats bouwen of misschien heb je dat al gedaan?
En wil je uitgebreider dan heb je Sampler, die zit standaard in de Suite of je kan 'm apart kopen voor 79 euro.

Alleen als je zonder beeldscherm wilt werken heb je een aparte sampler nodig natuurlijk maar ook op hardware zit je dan naar een klein scherm te kijken en daarna stop je het weer in Ableton, dus ja?
Of je moet zoals @MeneerJansen en anderen echt old skool aan de gang willen en dan heb je iets nodig met een aantal sporen om op te nemen en zo je tracks uit te werken maar dan heb je niets aan de Beat Step.

Als je echt op de hardware toer wilt gaan zoals de eerder genoemde Samples en Digitakt kijk dan eventueel voor een MPC One, daar lees je gewoon heel veel goede reviews over maar dan nog is het slicen en samplen in Ableton gratis dus altijd handig om alvast lekker te oefenen.

Ik weet niet wat je wel of niet weet maar mocht je je nog niet hebben verdiept in Simpler dan is dit een goed startpunt;




Dit is een clip van een jongen die eerst oude platen in een recordshop koopt en ze in Ableton verwerkt tot een hip hop track, echt leuk om te zien hoe hij stukjes op lp's uitzoekt en dan ze weer transformeert.
Mocht je verder willen met Ableton dan is Point Blank (naast anderen) een prima kanaal om je kennis in Ableton te verdiepen.

 
Laatst gewijzigd:
Het bouwen en uitpluizen is ook leuker dan t maken... tenzij je jezelf verbaast en dan kan echt wel. Dan is t dubbel pret. Hier allesinds

hele dag ableton is te saai voor woorden. Dus gebruik m als midi spuwer en clock. En stuur externe hap aan. Tweak. Neem op. Veel lol.
 
Als je besluit om met Ableton aan de gang te gaan dan waarom nu al geld uitgeven voor een digitakt of een Samples als je met simpler in Ableton al zo makkelijk loops kan slicen en samples kan veranderen?
Enigste wat je moet doen is dan op youtube flink wat clips bekijken en lekker oefenen met bijv een drumloop en slicen en wat leuke beats bouwen of misschien heb je dat al gedaan?
En wil je uitgebreider dan heb je Sampler, die zit standaard in de Suite of je kan 'm apart kopen voor 79 euro.

Alleen als je zonder beeldscherm wilt werken heb je een aparte sampler nodig natuurlijk maar ook op hardware zit je dan naar een klein scherm te kijken en daarna stop je het weer in Ableton, dus ja?
Of je moet zoals @MeneerJansen en anderen echt old skool aan de gang willen en dan heb je iets nodig met een aantal sporen om op te nemen en zo je tracks uit te werken maar dan heb je niets aan de Beat Step.

Als je echt op de hardware toer wilt gaan zoals de eerder genoemde Samples en Digitakt kijk dan eventueel voor een MPC One, daar lees je gewoon heel veel goede reviews over maar dan nog is het slicen en samplen in Ableton gratis dus altijd handig om alvast lekker te oefenen.

Ik weet niet wat je wel of niet weet maar mocht je je nog niet hebben verdiept in Simpler dan is dit een goed startpunt;




Dit is een clip van een jongen die eerst oude platen in een recordshop koopt en ze in Ableton verwerkt tot een hip hop track, echt leuk om te zien hoe hij stukjes op lp's uitzoekt en dan ze weer transformeert.
Mocht je verder willen met Ableton dan is Point Blank (naast anderen) een prima kanaal om je kennis in Ableton te verdiepen.


Ik ga het ook geen digitakt of samples kopen hoor. Ik ga er sowieso niet op korte termijn verder geld aan uitgeven. Eerst spullen verkopen en met BSP en Ableton klooien. Pas als blijkt dat ik het (weer) leuk begin te vinden en ook daadwerkelijk de moeite heb genomen de BSP beter te leren kennen ga ik uberhaupt iets nieuws overwegen.
 
Op zich lijkt me de Elektron Model Samples wel prettiger dan de Volca Sample maar ik vraag me af of ik dan niet evengoed samples in Ableton kan 'laden' en dan aansturen met de Beatstep Pro.
Ik heb geen ervaring met Ableton en de Beatstep maar ik denk het wel. Als je het prettig werken vindt met een DAW (Ableton) dan heb je, zoals anderen aangeven, in theorie geen hardware meer nodig: met VST's heb je de beschikking over alle synthesizers ter wereld (soms zelfs gratis). Compleet "in de computer werken" is ook nog eens verreweg het goedkoopst. Veel mensen gebruiken in combinatie met een DAW één of meerdere hardware apparaten (zoals bijvoorbeeld een Midi toetsenbord). Ik denk dat je vanzelf wel merkt aan wat voor externe hardware je behoefte hebt als je een tijd lang met een DAW hebt gewerkt.

Dus of je wilt samplen met Ableton, de Digitakt of de 'Model:Samples' weet je denk ik pas na veel "jammen" en oefenen. Ik persoonlijk wordt niet zo vrolijk van DAW's dus heb ik wat goedkope hardware gekocht.

De elektron model:samples scheelt een aardige som tov de elektron digitakt maar ik vraag me af of de digitakt niet meer bang for buck geeft. Maar ik hou hem zeker in mijn achterhoofd voor later.
Ik denk dat dit voor 100% van je portemonnee afhangt. Ik zou even Youtube opgaan om de vergelijking te maken. Voor zover ik weet is de Digitakt geenszins een vervanging voor een DAW. Zie die grappige gast van "Bad Gear" op Youtube:


DAWless heb ik ook overwogen, maar ik denk dat 'on the fly' bezig gaan niet mijn ding is.
Dan zou ik daar in ieder geval geen geld meer aan uitgeven: DAW-less gaan en on the fly bezig zijn is vreselijk duur. En ik ben geen Digitakt expert maar ik vrees dat je met de Digitakt nog steeds een DAW nodig hebt tenzij je al je synths en drums wilt samplen. Vooral synths samplen lijkt mij persoonlijk volstrekt bagger: dat versneld en vertraagd afspelen van samples om een melodie te maken is sinds de jaren '80 niet meer om aan te horen. Maar da's smaak en daarover valt niet te twisten. Ik zou eens in de wereld die VST heet duiken.
 
Misschien niet helemaal hetzelfde, maar weet je waar ik sinds kort ontzettende lol mee beleef? Ik koppel mijn BeatStep Pro soms alléén aan 1 enkele E-mu Orbit (oude jaren '90 rompler) waarbij ik de twee sequencers hang aan een bass en lead sound, en de drumtrack aan één van de ingebouwde kits. Verder geen enkele andere synth (kan natuurlijk wel, maar die jaren-90 sound, ah....)

Heel simpel, niks geen knoppen of faders om de sound te veranderen (behalve toonhoogte en gate), maar gewoon puur live sequencen met de looper / roller. Zo kan ik uren vol jammen :-) En als ik dan per toeval wat lekkers hoor, dan knoop ik er een andere synth aan en bouw ik het verder uit.

EDIT: te snel op verzenden geklikt

Met andere woorden, helemaal terug naar de basis en je tools onder de knie krijgen zoals anderen al aangaven, en er onvervalst plezier in beleven, is het allerbelangrijkst :-)
 
Als je het prettig werken vindt met een DAW (Ableton) dan heb je, zoals anderen aangeven, in theorie geen hardware meer nodig
Ik gebruik oa Ableton en kan met de plugins/vst's idd al van alles doen maar zoals de topicstarter al aangeeft zit ie na te denken wat te doen en wat eventueel erbij?
Ik moet zeggen dat een daw veel kan en als je er de tijd voor neemt eigenlijk al prima bediend bent maar je zintuigen willen ook wat; althans in mijn geval wel en dan is de tactiele beleving van een beetje draaien en schuiven en gewoon iets in je handen hebben een hele prettige ervaring.

Daarom denk ik dat bijv de Neutron waar @Dwarlorf eventueel aan denkt een uitstekende keuze is omdat je voor weinig geld een heleboel mogelijkheden krijgt en niet te vergeten; ook een fijne ervaring.
In Ableton zitten ook allerlei delays, echo's en noem maar op maar bijv zo'n Neutron en dan gewoon een klein delay/reverb kastje er naast is gewoon zo leuk, dan zit je zomaar een tijdje lekker te pielen en te spacen en voor je het weet is je halve avond voorbij...:okdan:
 
Ik gebruik oa Ableton en kan met de plugins/vst's idd al van alles doen maar zoals de topicstarter al aangeeft zit ie na te denken wat te doen en wat eventueel erbij?
Ik moet zeggen dat een daw veel kan en als je er de tijd voor neemt eigenlijk al prima bediend bent maar je zintuigen willen ook wat; althans in mijn geval wel en dan is de tactiele beleving van een beetje draaien en schuiven en gewoon iets in je handen hebben een hele prettige ervaring.

Daarom denk ik dat bijv de Neutron waar @Dwarlorf eventueel aan denkt een uitstekende keuze is omdat je voor weinig geld een heleboel mogelijkheden krijgt en niet te vergeten; ook een fijne ervaring.
In Ableton zitten ook allerlei delays, echo's en noem maar op maar bijv zo'n Neutron en dan gewoon een klein delay/reverb kastje er naast is gewoon zo leuk, dan zit je zomaar een tijdje lekker te pielen en te spacen en voor je het weet is je halve avond voorbij...:okdan:
Yep. Of Ableton met een van de controllers die hier staan. Of met de Presonus Atom (€140).
 
Of Ableton met een van de controllers die hier staan. Of met de Presonus Atom (€140).
Grappig wel, daar staan de 12 beste volgens de lijst terwijl de controller waar ik het over had tweedehands een paar tientjes kost en die staat er niet tussen terwijl die juist alleen voor Ableton bedoeld is.
Een Push 2 is natuurlijk een prima controller maar wel een heel ander bedrag en een heel andere leercurve want die heeft echt tijd nodig.
 
het is me een raadsel waarom push zo duur is, het is een stomme midicontroller. Dat is echt profiteren vd situatie... Maschine 3 bijvoorbeeld is ondertss audio interface en incl software. Maar goed.
 
Grappig wel, daar staan de 12 beste volgens de lijst terwijl de controller waar ik het over had tweedehands een paar tientjes kost en die staat er niet tussen terwijl die juist alleen voor Ableton bedoeld is.
Een Push 2 is natuurlijk een prima controller maar wel een heel ander bedrag en een heel andere leercurve want die heeft echt tijd nodig.
De Akai APC 25 bedoel je? Da's inderdaad een koopje. :)
 
ik denk dat je als je nu met muziek echt wilt beginnen dat je dan in een luxe positie verkeert, je kunt gewoon beginnen met een DAW (ableton is een prima daw waarin je simpel kunt starten en door kunt groeien naar het wat meer complexere werk) en daar ervaring in opdoen in wat je leuk vindt. De meest gehoorde klacht op forums is dat je niet het hardware gevoel hebt, dat is echt maar dan ook echt geen issue meer tegenwoordig met de midi controllers die je kunt koppelen aan je daw. In Ableton is het helemaal simpel om een vst te koppelen, je kunt daarin praktisch elke vst parameter routen naar een schuif of draaiknop op je midi controller en die configuratie als default in elke vst saven.

Groot voordeel tegenwoordig is dat youtube of sites als groove3.com vol staan met tutorials en zelfs complete opleidingen in je daw of onderdeel van de daw waarin je je wilt verdiepen. Dat begint al met een beginners tutorial van ongeveer een kwartier die de basis van ableton uitlegt, en inderdaad sadowick heeft een uren durende uitleg met tal van tutorials op zijn kanaal staan.

Ook hier is er bij een aantal mensen veel kennis van hoe je dit allemaal moet doen waar je vragen aan kunt stellen en zijn er hier leuke informatieve threads te vinden vol met voorbeelden (zoals bijvoorbeeld de ableton tips en tricks thread)

Ik zou echt afraden om direct maar hardware synths of samplers of daw's te kopen. Doe echt eerst ervaring op in een daw zodat je weet waar je je geld in wilt investeren. Het is echt veel goedkoper om een daw met een midi controller aan te schaffen dan direct maar een hele hardware setup waarin je min of meer hetzelfde kan.
 
Ik zou echt afraden om direct maar hardware synths of samplers of daw's te kopen. Doe echt eerst ervaring op in een daw zodat je weet waar je je geld in wilt investeren. Het is echt veel goedkoper om een daw met een midi controller aan te schaffen dan direct maar een hele hardware setup waarin je min of meer hetzelfde kan.
Goed advies!

Overigens is het eerste wel persoonlijk.
Een hardware synth geeft mij veel meer inspiratie dan een DAW met controller.
Maar uiteindelijk kom ik in de DAW ook wel waar ik wil zijn, het is alleen minder inspirerend en complexer.
Alleen werkt hardware (m.i.) minder goed als je niet weet wat je wilt en hoe je dat kunt bereiken. En dan is de DAW weer een goede leerschool.
Ik heb echt veel geleerd door eerst 20 jaar met Reason te werken en kabeltjes te trekken en aan knoppen te draaien (allemaal op het scherm natuurlijk) voordat er een hardware synth in huis kwam.
(er was ook simpelweg geen geld en ruimte voor hardware.....)
 
Back
Top