Dwarlorf's mislukte avontuur.

Groot voordeel tegenwoordig is dat youtube of sites als groove3.com vol staan met tutorials en zelfs complete opleidingen in je daw of onderdeel van de daw waarin je je wilt verdiepen. Dat begint al met een beginners tutorial van ongeveer een kwartier die de basis van ableton uitlegt, en inderdaad sadowick heeft een uren durende uitleg met tal van tutorials op zijn kanaal staan.
Ja precies, ik denk dat het ook belangrijk is dat je je niet laat overweldigen door de gigantische hoeveelheid mogelijkheden die je met een daw hebt want in het begin zie je door de bomen het bos niet meer.
Gewoon de basic dingen de eerste tijd uitproberen zoals je audio en midi channels goed leren instellen, de verschillen tussen session view en arranger, midi op de pianoroll editen zodat je gewoon lekker bezig bent en als je dat onder de knie hebt dan verdiep je weer wat verder met dat wat je nodig hebt, zo hou je overzicht.

Ik heb wel 'ns gedacht dat je bij al die daws een beginnermode met basicfuncties zou moeten hebben en dat je daarna de diepgaandere funties en allerlei features stuk voor stuk zou moeten kunnen aanzetten op het moment dat je eraan toe bent zodat het in het begin lekker simpel blijft.
 
Overigens is het eerste wel persoonlijk.
Een hardware synth geeft mij veel meer inspiratie dan een DAW met controller.
Maar uiteindelijk kom ik in de DAW ook wel waar ik wil zijn, het is alleen minder inspirerend en complexer.
Dat is inderdaad wel persoonlijk, ik begrijp ook wel dat veel mensen geinspireerd raken door een hardware synth (ik heb er zelf ook best veel), maar als je het echt wil dan kun je praktisch alles met hardware midi controllers doen, ik heb de muis echt nauwelijks nodig bij het programmeren van vst synths of het bedienen van de daw. Sterker nog , al mijn hardware synths bedien ik ook via midi controllers. Maar goed, in mijn geval is dat ook niet echt een standaard setup kwa midi controllers er staat hier voor een groot bedrag aan midi controllers gekoppeld (in totaal 9 midi controllers die alles bedienen) , dat is echt wel een behoorlijke setup kwa hardware controls. Maar als je hardware control wil in een daw dan kan het echt op het niveau van een hardware synthesizer of effect, maar dat is het mooie van een daw setup, je kunt al beginnen met een midi controller van 89 euro en vanzelf doorgroeien naar wat je zelf belangrijk vindt kwa werkwijze.

Voor mij is de inspiratie niet 1 layout op een hardware synth, in mijn geval gaat het om outside the box denken en het koppelen van bronnen om iets voor elkaar te krijgen. zoals bijvoorbeeld in realtime granular resampling van realtime audio bronnen, of dat nu van een hardware synth komt of van een VST of van een vst geroute door de effect sectie van de virus ti heen of juist DAW LFO's koppelen aan hardware sytnhs en VST's om zo de mogelijkheden van je hardware synth uit te breiden of die van je vst. Dat vind ik het mooie van zo'n midi controlled daw setup, de inspiratie ligt dan voor mij in de dingen die je normaal niet zo snel en makkelijk voor elkaar kunt krijgen.

Maar je hebt wel helemaal gelijk, voor iedereen is het anders kwa inspiratie, en uiteindelijk moet je gewoon aanschaffen wat jou zelf het meest inspireert en waar je je tijd aan wilt besteden.
 
DAW en VST's geeft je meer kopzorgen.. Doorlopende bug fixes, updates... Door je eigen hebberigheid blijf je steeds VST's installleren.. Projectfiles die niet meer compatible zijn met oude vesies dus.. weer updaten etc. Tikjes en kraakjes in je geluid waardoor je door troubleshooting uiteindelijk ontdekt datje cpu het gewoon niet trekt.. Dus weer upgraden.... Steeds focussen op de CPU meter in je DAW om te zien hoe ver je nog kan gaan....
Ik denk dat je meer discipline moet hebben voor een DAW, anders blijf je maar toevoegen want de mogelijkheden zijn eindeloos..

Hardware werkt gewoon zoals je redelijkerwijs mag verwachten...
 
DAW en VST's geeft je meer kopzorgen.. Doorlopende bug fixes, updates... Door je eigen hebberigheid blijf je steeds VST's installleren.. Projectfiles die niet meer compatible zijn met oude vesies dus.. weer updaten etc. Tikjes en kraakjes in je geluid waardoor je door troubleshooting uiteindelijk ontdekt datje cpu het gewoon niet trekt.. Dus weer upgraden.... Steeds focussen op de CPU meter in je DAW om te zien hoe ver je nog kan gaan....
Ik denk dat je meer discipline moet hebben voor een DAW, anders blijf je maar toevoegen want de mogelijkheden zijn eindeloos..

Hardware werkt gewoon zoals je redelijkerwijs mag verwachten...
Hahahahahaha.
Bij mij werkt het andersom.
In de DAW ervaar ik nul problemen. Koop ik zelden iets nieuws (anders dan incidenteel een upgrade van Reason) en ik kan m'n oude Reason projecten uit het jaar nul nog gewoon openen.
Geen issues met tikjes of kraakjes. Geen bugs. Geen fixes. Geen CPU issues alleen als ik heel veel tegelijk aanzet. (maar dat is sowieso een moment om na te denken of het nog wel iets toevoegt).
Ik vind een hardware synth meer inspirerend om op te jammen (daarom heb ik er een paar), maar verder denk ik dat een DAW een betere optie is om mee te beginnen.
 
Wat gebruik je hiervoor
m4l device grainfreeze

voor de ableton thread had ik er een demootje van opgenomen.


wat ik hier doe is reatime op een synth spelen, die sound komt binnen in de audio in van grainfreeze via send fx A, daarin capture ik periodiek (zie de freeze lfo die gekoppeld is) 203 ms van het audio signaal wat er in komt wat ik granular verdeel en vervolgens 7 semitones pitch. De granular settings worden in realtime gemanipuleerd via de LFO tools in ableton.

Maar misschien is dit toch iets te off topic allemaal voor deze thread. In de ableton tips en tricks staan meer van dit soort demo's van mij inclusief vaak een wat uitgebreidere uitleg hoe je dit doet
 
Laatst gewijzigd:
m4l device grainfreeze

voor de ableton thread had ik er een demootje van opgenomen.


wat ik hier doe is op een hardware synth spelen, die sound komt binnen in de audio in van grainfreeze, daarin capture ik 203 ms van het audio signaal wat er in komt wat ik granular verdeel en vervolgens 7 semitones pitch. De granular settings worden in realtime gemanipuleerd via de LFO tools in ableton.

Maar misschien is dit toch iets te off topic allemaal voor deze thread. In de ableton tips en tricks staan meer van dit soort demo's van mij inclusief vaak een wat uitgebreidere uitleg hoe je dit doet

Thnx.
Ik hoopte stiekem op een hardware iets. (is er vast wel, nog niet echt in verdiept)
Maar idd ik dwaal af.
 
Hahahahahaha.
Bij mij werkt het andersom.
In de DAW ervaar ik nul problemen. Koop ik zelden iets nieuws (anders dan incidenteel een upgrade van Reason) en ik kan m'n oude Reason projecten uit het jaar nul nog gewoon openen.
Geen issues met tikjes of kraakjes. Geen bugs. Geen fixes. Geen CPU issues alleen als ik heel veel tegelijk aanzet. (maar dat is sowieso een moment om na te denken of het nog wel iets toevoegt).
Ik vind een hardware synth meer inspirerend om op te jammen (daarom heb ik er een paar), maar verder denk ik dat een DAW een betere optie is om mee te beginnen.

ach zo zie je maar... ervaringen verschillen per persoon.... Fijn dat het bij jou gewoon altijd goed werkt
 
[...]

Ik heb wel 'ns gedacht dat je bij al die daws een beginnermode met basicfuncties zou moeten hebben en dat je daarna de diepgaandere funties en allerlei features stuk voor stuk zou moeten kunnen aanzetten op het moment dat je eraan toe bent zodat het in het begin lekker simpel blijft.
Yep. Zou ik ook wel willen. Ik kwam op Youtube een aantal goede tutorials tegen over Reaper. Precies de quick 'n' dirty introductie die ik nodig had:

Reaper kan zonder te betalen gebruikt worden (geld doneren wordt wel verwacht na de trial periode) en kan geïnstalleerd op de MS-DOS manier door het zip bestand (van slechts 11 MB!!!) uit te pakken en te dubbelklikken op het executable.
 
ach zo zie je maar... ervaringen verschillen per persoon.... Fijn dat het bij jou gewoon altijd goed werkt
Absoluut.
Op ieder potmetertje past een dekselse persoon. :P
(dat is weer één voor in het uitspraken topic realiseer ik mij)
En wat voor de één lekker werkt, is voor de ander minder geschikt.

Gelukkig hebben we keuze (soms ook helaas, maar dat is weer een ander onderwerp)
 
Yep. Zou ik ook wel willen. Ik kwam op Youtube een aantal goede tutorials tegen over Reaper. Precies de quick 'n' dirty introductie die ik nodig had:

Reaper kan zonder te betalen gebruikt worden (geld doneren wordt wel verwacht na de trial periode) en kan geïnstalleerd op de MS-DOS manier door het zip bestand (van slechts 11 MB!!!) uit te pakken en te dubbelklikken op het executable.

Ja, heerlijke DAW Reaper.
Vooral als je met externe apparatuur werkt.
Alleen al voor de prijs heb ik er gewoon 'het volle pond' voor betaald (jaja, $ 60,-) .
Zo iets vets maken voor die lage prijs wilde ik met liefde belonen.

Ik kan er alleen niet heel goed muziek mee maken zoals ik dat in Reason gewend ben.
Het is voor mij echt een 'vastleg' en mix tool en niet één waar ik m'n creatieve ei in kwijt kan met virtuele instrumenten enzo.
 
Ja, heerlijke DAW Reaper.
Vooral als je met externe apparatuur werkt.
Alleen al voor de prijs heb ik er gewoon 'het volle pond' voor betaald (jaja, $ 60,-) .
Zo iets vets maken voor die lage prijs wilde ik met liefde belonen.

Ik kan er alleen niet heel goed muziek mee maken zoals ik dat in Reason gewend ben.
Het is voor mij echt een 'vastleg' en mix tool en niet één waar ik m'n creatieve ei in kwijt kan met virtuele instrumenten enzo.
Off topic (wellicht): waarom kun jij je ei beter kwijt in Reason? Reaper kan toch ook VST's aan? Ik heb nog nooit gewerkt met Reason en ook Reaper is nog erg nieuw voor me. Is in Reason een VST sneller te openen misschien?
 
Je kunt ook gewoon accepteren dat je een synthesizer nerd bent en je gewoon van pielen houdt met geluiden en effecten en nooit tracks af gaat maken. Niet iedereen die klassieke muziek bestudeert kan ook daadwerkelijk een pianoconcert geven.
 
Off topic (wellicht): waarom kun jij je ei beter kwijt in Reason? Reaper kan toch ook VST's aan? Ik heb nog nooit gewerkt met Reason en ook Reaper is nog erg nieuw voor me. Is in Reason een VST sneller te openen misschien?
Ik vind de sequencer beter in Reason. (Vooral qua midi invoer en bewerken)
De players en instrumenten zijn beter (of eigenlijk aanwezig) en Reason’s interface nodigt mij meer uit om muziek te maken ipv voornamelijk op te nemen.
VST’s werken prima in Reaper, maar in Reason voelt het meer als 1 geheel.

Zal ook wel gewenning zijn, maar daarom.
 
Hoewel ik zelf bijna altijd zonder DAW werk, ben ik het wel eens met de aanrader om -als je het ziet zitten- eerst eens met een DAW te kloten die bij je past. Als je daarna hardware gaat kopen kan je altijd de DAW nog gebruiken als tapedeck, effectenbak, sampler of waar je het ook handig voor vindt. Als je een DAW écht niet ziet zitten zal ik gaan kijken naar een degelijke hardware sequencer en een multitrack recorder.

Naast de kosten van hardware is het fijne van een DAW ook dat je meteen een goede sequencer hebt. Mijns inziens komt dat niet verder komen dan loopjes vooral door het gebrek aan een degelijke sequencer.

Tuurlijk kan je in Ableton ook blijven steken in loopjes, maar het is wel een heel verschil met jammen met Volca's met 16 steps en wat dingen muten/unmuten en een goede, lineaire sequencer waar je al je samples/geluiden/midi/loops in een tijdlijn kan plaatsen. Dit kan inderdaad ook heel lekker met iets als een MPC One.

Begrijp me niet verkeerd, in m'n begintijd had ik een drumcomputer, een keystep en een monosynth. Alles ging naar een mixertje en werd in 1 stereo out opgenomen. Heerlijke onbekommerde dagen, maar uiteindelijk wilde ik dingen in een tijdlijn kunnen plaatsen. Of dat nou een visuele tijdlijn is of -zoals ik het nu doe- een apparaat dat je kan vertellen om sequence 1 af te spelen, dan sequence 2, etc.

Er zullen vast genoeg mensen zijn die met wat Volca-geluiden muten/unmuten iets heel tofs kunnen maken, maar er gaat een wereld voor je open zodra je een groter geluidspalet hebt én je meerdere sequences tegelijk kan afspelen ipv alleen het pattern die je in je Volca Beats/Bass hebt gemaakt. Een keystep en een beatstep schelen al een stuk.

Om heel eerlijk te zijn vind ik dat eigenlijk heel veel begint bij degelijke apparatuur/software. Met die Volca's valt naar mijn idee niet serieus te werken, maar goed, dat is mijn persoonlijke mening.
 
Laatst gewijzigd:
Oeps, dat was weer een heel boekwerk.

Muzikale kennis zal ik me niet meteen erg druk over maken. Gewoon lekker kloten en gaandeweg wat leren over muziektheorie. Leuke bijkomstigheid is ook dat je je muzikale gehoor ontwikkelt als je lekker aan het pingelen bent.

Verder is hip hop toch veelal sample based, dus ik zou me er nu sowieso niet te druk maken om vergevorderde muziektheorie.
 
[...] Of dat nou een visuele tijdlijn is of -zoals ik het nu doe- een apparaat dat je kan vertellen om sequence 1 af te spelen, dan sequence 2, etc.

[...] er gaat een wereld voor je open zodra je een groter geluidspalet hebt én je meerdere sequences tegelijk kan afspelen ipv alleen het pattern die je in je Volca Beats/Bass hebt gemaakt. Een keystep en een beatstep schelen al een stuk.

Om heel eerlijk te zijn vind ik dat eigenlijk heel veel begint bij degelijke apparatuur/software. Met die Volca's valt naar mijn idee niet serieus te werken, maar goed, dat is mijn persoonlijke mening.
Ik ben het helemaal eens met wat je schreef. :) Sommige Volca's hebben een zg. "Song mode". Je kunt dan verschillende sequences aan elkaar rijgen. Dus: sequence 1 (4 x achterelkaar), sequence 3 (2 x), etc. Hoop gedoe om dat in een Volca te doen maar het kan je helpen om gestructureerd te werken en niet te verzuipen in allerlei zaken voor gevorderden. Sommigen zeggen dat alle grote hits grofweg het volgende schema hanteren:
Code:
Element:         Bars:
Intro            4
Verse 1          16
Chorus           8
Verse 2          8
Chorus           8
Bridge           8
Chorus           8
Outro            4
Je hebt dan 5 sequences nodig van 1 bar (= 16 steps): introotje, couplet (= verse), refrein (= chorus), bruggetje & outro (evt. intro en outro 't zelfde).


P.S. Als je dit in 200 bpm doet heb je een Gabber House hit van ong. 30 seconden. :D
 
Hoewel ik zelf bijna altijd zonder DAW werk, ben ik het wel eens met de aanrader om -als je het ziet zitten- eerst eens met een DAW te kloten die bij je past. Als je daarna hardware gaat kopen kan je altijd de DAW nog gebruiken als tapedeck, effectenbak, sampler of waar je het ook handig voor vindt. Als je een DAW écht niet ziet zitten zal ik gaan kijken naar een degelijke hardware sequencer en een multitrack recorder.

Naast de kosten van hardware is het fijne van een DAW ook dat je meteen een goede sequencer hebt. Mijns inziens komt dat niet verder komen dan loopjes vooral door het gebrek aan een degelijke sequencer.

Tuurlijk kan je in Ableton ook blijven steken in loopjes, maar het is wel een heel verschil met jammen met Volca's met 16 steps en wat dingen muten/unmuten en een goede, lineaire sequencer waar je al je samples/geluiden/midi/loops in een tijdlijn kan plaatsen. Dit kan inderdaad ook heel lekker met iets als een MPC One.

Begrijp me niet verkeerd, in m'n begintijd had ik een drumcomputer, een keystep en een monosynth. Alles ging naar een mixertje en werd in 1 stereo out opgenomen. Heerlijke onbekommerde dagen, maar uiteindelijk wilde ik dingen in een tijdlijn kunnen plaatsen. Of dat nou een visuele tijdlijn is of -zoals ik het nu doe- een apparaat dat je kan vertellen om sequence 1 af te spelen, dan sequence 2, etc.

Er zullen vast genoeg mensen zijn die met wat Volca-geluiden muten/unmuten iets heel tofs kunnen maken, maar er gaat een wereld voor je open zodra je een groter geluidspalet hebt én je meerdere sequences tegelijk kan afspelen ipv alleen het pattern die je in je Volca Beats/Bass hebt gemaakt. Een keystep en een beatstep schelen al een stuk.

Om heel eerlijk te zijn vind ik dat eigenlijk heel veel begint bij degelijke apparatuur/software. Met die Volca's valt naar mijn idee niet serieus te werken, maar goed, dat is mijn persoonlijke mening.
De hoofdreden dat ik de 18i20 had gekocht was dat ik daardoor samen met, in mijn geval, ableton 10 (lite) meerdere tracks kon opnemen dus in feite als multitrack recorder kon gebuiken. Want ik had al voorzien dat ik te weinig vrijheid zou hebben om instrumenten te 'arrangeren' als dat stereo zou moeten worden opgenomen. Ik wou wel de vrijheid hebben om dingen aan te kunnen passen zonder het geheel weer opnieuw op te moeten nemen. Nadeel van Ableton Lite is dat die maar een beperkt aantal tracks heeft. Ik gebruikte bijvoorbeeld ook tracks in mijn workflow, een track kopieren en dan daarmee ff experimenteren. Dan ben je al gauw beperkt door die 8 tracks die je van de Lite 10 versie mag gebruiken. De overstap naar de volledige versie kost aardig wat geld en dat 'durfde' ik niet aan.

Of ik het echt niet zie zitten met een daw te werken durf ik niet stellig te beweren, kan ook zijn dat Ableton gewoon niet bij me past. Daarom heb ik gister een beetje zitten klooien met Reaper met een youtube filmpje ernaast. En dat ging vrij vlot dus ik denk dat het inderdaad goed is om met een daw te beginnen maar wellicht dat Reaper beter bij me past. En anders kan ik altijd verder kijken.

Wat betreft de volca's sluit ik me (met mijn beperkte ervaring) wel aan bij je stelling dat er niet serieus mee is te werken. Je kunt er best wel leuke dingen mee doen en ze hebben daarvoor genoeg leuke features. Maar tegelijkertijd ervaarde ik dat als een minpunt door de complexiteit van hoe die features allemaal samenwerken zonder dat je het overzicht had. Om nog maar niet te spreken van het gepriegel met al die minescule draaiknopjes en het geklooi om die sequencer in te programmeren. En wat je zegt over dat lineaire sluit ik me helemaal bij aan. Ze gaan ook niet voor niets weg.

De Beatstep Pro ga ik houden*, ik zal eens kijken of ik die aan reaper kan koppelen. Maar ook van de beatstep vraag ik me af of je dan niet net zo goed de daw kunt gebruiken.

*Zit ook een beetje en verhaal achter. Ik had op MP 1 gezien bij iemand die al 12 jaar een account had dus ik vertrouwde het. Uiteindelijk dus opgelicht en ik zat al redelijk krap. Uiteindelijk toch besloten om hem dan maar nieuw te kopen. Ik dacht, ik laat me niet op mijn kop zitten door zo'n rat. Dat is de reden dat ik het niet over mijn hart kan verkrijgen om de beatstep weg te doen, ook al zou het uiteindelijk niet in mijn workflow passen.

Al met al kom ik steeds een stukje verder dus keep those insights coming.:okdan:
 
Back
Top