Dwarlorf's mislukte avontuur.

Dwarlorf

Nieuwkomer
Lid sinds
7 september 2021
Berichten
14
Locatie
Groningen
Ben altijd al gek geweest op muziek. Heel kort samengevat ben ik begonnnen als Hip-hop head in de 90s. Maar 'inmiddels' naast Hip-hop (vooral alles wat uit Houston komt) ook fan van voornamelijk van Funk, Soul en Jazz-funk. In andere genres kan ik vooral artiesten met een eigen stijl zeer waarderen zoals Aphex Twin en de Sleaford Mods om er maar eens 2 te noemen. De meeste 'hedendaagse' muziek vind ik echter maar niets, ik hang vooral rond in de 70s en 90s.

Als muziekliefhebber (luisteraar) leek het mij wel leuk om zelf muziek te gaan maken. Ik heb daarvoor diverse zaken aangeschaft zoals een Beatstep Pro, Volca Beats, Bass & Sample, een Focusrite Scarlet 18i20 in een rack met een frontpanel met diverse connectoren zodat je niet je kabels aan de achterkant hoeft te steken. Als Atari fan heb ik zelfs de Synthcart en midi2600 midi interface om de boel aan te kunnen sturen aangeschaft.

Maar eigenlijk doe ik hier weinig tot niks mee. Daarom gaat een deel weg (zodra ik toegang heb tot de marktplaats), het betreft het rack met de Focusrite Scarlet en frontpanel, de Volca Beats en Bass. Ook de Atari gaat te zijner tijd weg maar momenteel doet de Atari zelf het niet zo goed.

Misschien dat ik ooit een keer wat met eurorack wil gaan doen omdat het me ontzettend intrigeert, of anders een keer een Elektron digitakt aanschaf. Ik zal tot die tijd nog wel blijven rondlurken, of nog beter misschien steken jullie me aan om toch nog een poging te doen.
 
Hoi Dwarlorf, Wekom! En kan gebeuren. Ik denk dat er veel mensen zijn hier op het forum die overenthousiast een stapel spulletjes gekocht heeft zonder te beseffen hoeveel tijd en aandacht het nodig heeft voordat je er ook plezier uit kan halen.
Dat is daarmee ook mijn tip: doe niet overhaast alles weg, stop desnoods wat spullen waar je nog niet aan toebent terug in de doos, en ga lekker aan de slag met een aantal van de apparaatjes. Bijvoorbeeld alleen de volca's. Niet om een volwaardige track op te maken, maar gewoon om het plezier in het maken van dingen te vinden.
 
Mislukt klinkt wel erg negatief.
Je hebt in ieder geval iets ontdekt wat op dit moment (nog) niet lekker bij je past.
Heb je een idee waarom je er weinig mee doet?
Te moeilijk, niet snel genoeg resultaat, geen bevredigend resultaat?
Heb je zelf een muziek (maak) achtergrond (bespeel je een instrument)?
 
Welkom!
Wel jammer dat je er weer mee wilt stoppen, zoals Eis-T al zegt is het misschien goed niet alles te verkopen, wellicht door hier af en te rond te hangen raak je op een gegeven moment weer enthousiast en pik je het weer op.
Je hebt op het forum ook een topic waar je allerlei vage dingen kan posten ook al is het niet helemaal af of zo, al is het maar een experimentje of een uit de hand gelopen beat of iets dergelijks,

Maak 's wat Cinematic/Arty/Soundesign/Soundscape/Electronic/Experimental Shizzle

 
Goeie feedback!

Ik heb de topictitel wat zwaar aangezet zo erg is het ook weer niet maar het is er gewoon niet van geworden wat ik gehoopt had.

Ik heb geen muziekachtergrond, blokfluitles 35 jaar geleden was geen succes. Waar ik vooral tegen aanloop is de stijle learning curve van zowel de apparaten als ableton. Ik snap dat het enige effort kost maar voor mij is het niet ontspannend als het te complex wordt. Dan heb ik toch de neiging om het op te geven, zeker als ik het idee heb dat er geen vooruitgang in zit. Helemaal in het begin heb ik wel wat gemaakt en op Tweakers wel leuke feedback op gekregen maar ik verzand toch vooral in het maken van wat loopjes ipv een 'track'.

Ik heb ook het nog niet helemaal opgegeven. De beatstep pro hou ik sowieso want daar heb ik historie mee. Ik zou eventueel een 2e Volca sample kunnen kopen voor bij de Beatstep maar eigenlijk vind ik het laden van samples op dat ding dikke ellende. Andere optie waar ik aan zit te denken is om een Behringer Neutron voor bij de Beatstep te halen om me te pielen. Ik heb ook nog een Focusrite Scarlet 2i4 naast de 20i8 die ik nog kan gebruiken bij verkoop van de laatstgenoemde.

All met al is nog niet iedere hoop vervlogen. Ik zal zeker het forum doorspitten voor inspiratie en mogelijk meer richting.
 
Goeie feedback!

Ik heb de topictitel wat zwaar aangezet zo erg is het ook weer niet maar het is er gewoon niet van geworden wat ik gehoopt had.

Ik heb geen muziekachtergrond, blokfluitles 35 jaar geleden was geen succes. Waar ik vooral tegen aanloop is de stijle learning curve van zowel de apparaten als ableton. Ik snap dat het enige effort kost maar voor mij is het niet ontspannend als het te complex wordt. Dan heb ik toch de neiging om het op te geven, zeker als ik het idee heb dat er geen vooruitgang in zit. Helemaal in het begin heb ik wel wat gemaakt en op Tweakers wel leuke feedback op gekregen maar ik verzand toch vooral in het maken van wat loopjes ipv een 'track'.

Ik heb ook het nog niet helemaal opgegeven. De beatstep pro hou ik sowieso want daar heb ik historie mee. Ik zou eventueel een 2e Volca sample kunnen kopen voor bij de Beatstep maar eigenlijk vind ik het laden van samples op dat ding dikke ellende. Andere optie waar ik aan zit te denken is om een Behringer Neutron voor bij de Beatstep te halen. Ik heb ook nog een Focusrite Scarlet 2i4 naast de 20i8 die ik nog kan gebruiken bij verkoop van de laatstgenoemde.

All met al is nog niet iedere hoop vervlogen. Ik zal zeker het forum doorspitten voor inspiratie.
Het is natuurlijk 'hobby', dus het moet vooral jezelf plezier geven.
Ik zou zoeken naar het proces of het 'instrument' waar je het meeste plezier uit haalt en daar vooral mee verder gaan.
Pas als je dat instrument voor een groot deel beheerst, dan kijken wat je nog mist om verder te komen met je loops (of later tracks).
Ik kan het verkeerd hebben, maar het klinkt als verdrinken in de opties zonder dat je weet wat je met welke 'tool' wilt doen.

Ik weet niet of het gebrek aan 'technische' muziek kennis je opbreekt. Ik ben zelf geen top muzikant, maar heb wel baat bij enige kennis van ritme, toonladders, noten en akkoorden.
Vooral het herkennen van wat je kunt spelen is erg handig.

Wat je natuurlijk ook kunt doen (wel een andere boeg) is om vooral met samples / loops te gaan werken en iets van een MPC ONE ofzo te bekijken.
De basis melodie lijnen kun je dan met loopjes invullen.
Zelf wat bas en ritme erbij spelen op de pads is waarschijnlijk eenvoudiger dan een complete loop bouwen qua lijntjes.
Als je maar in de juiste toonsoort zit dan is dat niet al te moeilijk. (dat is dus echt wel iets om te leren herkennen, mocht je dat nog niet lukken)

Hiphop is überhaupt natuurlijk vaak gebaseerd op het gebruik van hele loops en opgeknipte loops. (choppen) en een MPC ONE kan dat prima doen.
Dan zou je met relatief weinig moeite een basis moeten krijgen waar je mee verder kunt.
Maar ook hier geldt : enige muzikale kennis is handig. Veel tijd om je ergens in te verdiepen is vereist.
 
Waar ik vooral tegen aanloop is de stijle learning curve van zowel de apparaten als ableton.
Check eens de video's van Sadowick op YouTube, hij heeft een hele serie Ableton tutorials staan die erg goed zijn. https://www.youtube.com/c/SadowickProduction/videos

Je moet ergen de vonk van inspiratie vinden, dat kan even duren en het is een frustrerend proces maar het kan heel bevredigend zijn als het uiteindelijk lukt.
 
Ik zou eventueel een 2e Volca sample kunnen kopen voor bij de Beatstep maar eigenlijk vind ik het laden van samples op dat ding dikke ellende.

All met al is nog niet iedere hoop vervlogen. Ik zal zeker het forum doorspitten voor inspiratie en mogelijk meer richting.
Bij de Volca Sample 2 is het laden met de Volca Sample Librarian betrekkelijk eenvoudig!
 
Bij de Volca Sample 2 is het laden met de Volca Sample Librarian betrekkelijk eenvoudig!
Oh geinig, ik wist niet dat die bestond. Bij de 1 is het in ieder geval een drama.
Ik kan het verkeerd hebben, maar het klinkt als verdrinken in de opties zonder dat je weet wat je met welke 'tool' wilt doen.

Ik weet niet of het gebrek aan 'technische' muziek kennis je opbreekt. Ik ben zelf geen top muzikant, maar heb wel baat bij enige kennis van ritme, toonladders, noten en akkoorden.
Vooral het herkennen van wat je kunt spelen is erg handig.

Wat je natuurlijk ook kunt doen (wel een andere boeg) is om vooral met samples / loops te gaan werken en iets van een MPC ONE ofzo te bekijken.
De basis melodie lijnen kun je dan met loopjes invullen.
Zelf wat bas en ritme erbij spelen op de pads is waarschijnlijk eenvoudiger dan een complete loop bouwen qua lijntjes.
Als je maar in de juiste toonsoort zit dan is dat niet al te moeilijk. (dat is dus echt wel iets om te leren herkennen, mocht je dat nog niet lukken)

Hiphop is überhaupt natuurlijk vaak gebaseerd op het gebruik van hele loops en opgeknipte loops. (choppen) en een MPC ONE kan dat prima doen.
Dan zou je met relatief weinig moeite een basis moeten krijgen waar je mee verder kunt.
Maar ook hier geldt : enige muzikale kennis is handig. Veel tijd om je ergens in te verdiepen is vereist.
Spot On eigenlijk. Een gebrek aan muziekale kennis maar vooral teveel aan opies sowieso iets waar ik vaak op stuk loop. Daarom had ik de beatstep gekozen. Heeft natuurlijk ook aardig wat opties/mogelijkheden maar met zo'n sequencer kan je lekker makkelijk de boel inprogrammeren. Als het niet helemaal is wat je wil druk je 'gewoon' op een ander knopje van de sequencer voor een iets ander patroon. Je kunt er wat intuitiever meer aan de slag. Ik denk dat de kunst is om er dan een apparaat bij de zoeken die daar bij past. Ik heb bijvoorbeeld ook met een schuin oog naar de Vermona DRM1 gekeken. Die vullen elkaar denk ik wel goed aan, maar het afbreukrisico dat die ook stof gaat happen tov de prijs houdt me tegen. Dan zou er toch eerst wat spul weg moeten.

MPC one ziet er zeker interesssant maar als ik verder ga wil ik dat graag met de Beatstep Pro doen.
 
Spot On eigenlijk. Een gebrek aan muziekale kennis maar vooral teveel aan opies sowieso iets waar ik vaak op stuk loop. Daarom had ik de beatstep gekozen. Heeft natuurlijk ook aardig wat opties/mogelijkheden maar met zo'n sequencer kan je lekker makkelijk de boel inprogrammeren. Als het niet helemaal is wat je wil druk je 'gewoon' op een ander knopje van de sequencer voor een iets ander patroon. Je kunt er wat intuitiever meer aan de slag. Ik denk dat de kunst is om er dan een apparaat bij de zoeken die daar bij past. Ik heb bijvoorbeeld ook met een schuin oog naar de Vermona DRM1 gekeken. Die vullen elkaar denk ik wel goed aan, maar het afbreukrisico dat die ook stof gaat happen tov de prijs houdt me tegen. Dan zou er toch eerst wat spul weg moeten.

MPC one ziet er zeker interesssant maar als ik verder ga wil ik dat graag met de Beatstep Pro doen.
Maar waar maak je het geluid mee dan?
De BeatStep Pro is een mooie sequencer, maar je hebt er wel 'iets anders' bij nodig om geluid te maken.
Een MPC One doet dat in één.
(overigens ook wel met een een learning curve natuurlijk)

Zo'n vermona is heel gaaf, maar wel een synthesizer. Die vereist meer inzicht in hoe muziek werkt.

Maar het is natuurlijk maar net waar jij de meeste lol aan beleeft!
 
Goeie feedback!

Ik heb de topictitel wat zwaar aangezet zo erg is het ook weer niet maar het is er gewoon niet van geworden wat ik gehoopt had.

Ik heb geen muziekachtergrond, blokfluitles 35 jaar geleden was geen succes. Waar ik vooral tegen aanloop is de stijle learning curve van zowel de apparaten als ableton. Ik snap dat het enige effort kost maar voor mij is het niet ontspannend als het te complex wordt. Dan heb ik toch de neiging om het op te geven, zeker als ik het idee heb dat er geen vooruitgang in zit. Helemaal in het begin heb ik wel wat gemaakt en op Tweakers wel leuke feedback op gekregen maar ik verzand toch vooral in het maken van wat loopjes ipv een 'track'.

Ik heb ook het nog niet helemaal opgegeven. De beatstep pro hou ik sowieso want daar heb ik historie mee. Ik zou eventueel een 2e Volca sample kunnen kopen voor bij de Beatstep maar eigenlijk vind ik het laden van samples op dat ding dikke ellende. Andere optie waar ik aan zit te denken is om een Behringer Neutron voor bij de Beatstep te halen om me te pielen. Ik heb ook nog een Focusrite Scarlet 2i4 naast de 20i8 die ik nog kan gebruiken bij verkoop van de laatstgenoemde.

All met al is nog niet iedere hoop vervlogen. Ik zal zeker het forum doorspitten voor inspiratie en mogelijk meer richting.
Ik snapte in het begin ook geen hol van Ableton, gebruik het nu nog steeds maar zelden. Volgens mij bij jij net is ik meer van de cassette/tape generatie. Wellicht kun je Presonus Studio One proberen of iets anders dat meer op een simpele multitrack lijkt. Meer heb je in het begin toch niet nodig.
 
Maar waar maak je het geluid mee dan?
De BeatStep Pro is een mooie sequencer, maar je hebt er wel 'iets anders' bij nodig om geluid te maken.
Een MPC One doet dat in één.
(overigens ook wel met een een learning curve natuurlijk)

Zo'n vermona is heel gaaf, maar wel een synthesizer. Die vereist meer inzicht in hoe muziek werkt.

Maar het is natuurlijk maar net waar jij de meeste lol aan beleeft!
MPC one is ook zeker wel interessant. Heb al even een filmpje gekeken. Het is mischien nog niet eens zo'n slecht idee. Ik heb ook zeker mijn twijfels of de synthersizerkant op gaan zo'n goed idee is. Daarom heb ik ook nog niet iets in die richting gekocht. Ik ga toch wat spul in de verkoop zetten afhankelijk van hoe het loopt heroverweeg ik mijn opties.
Ik snapte in het begin ook geen hol van Ableton, gebruik het nu nog steeds maar zelden. Volgens mij bij jij net is ik meer van de cassette/tape generatie. Wellicht kun je Presonus Studio One proberen of iets anders dat meer op een simpele multitrack lijkt. Meer heb je in het begin toch niet nodig.
Ja ik ben wel van die generatie, hoewel ik qua muziek alles digitaal doe. Ik ben geen vinyl of tape fetisjist. Ik zal ook eens gaan kijken naar Presonus studio one.
 
Nee, ik ook niet. Digitaal was zoooo'n stap vooruit. Alleen wat minder intuitief. Ik ben begonnen met ProTools LE. Draait nog steeds op mijn oude Macs. Studio One nu op de MacMini
 
MPC one is ook zeker wel interessant. Heb al even een filmpje gekeken. Het is mischien nog niet eens zo'n slecht idee. Ik heb ook zeker mijn twijfels of de synthersizerkant op gaan zo'n goed idee is. Daarom heb ik ook nog niet iets in die richting gekocht. Ik ga toch wat spul in de verkoop zetten afhankelijk van hoe het loopt heroverweeg ik mijn opties.

Het is geen wondermiddel, maar als je wat minder muzikale kennis hebt, dan lijkt mij het werken met een basis loop een relatief makkelijke manier om toch lekker muziek te kunnen maken.
Maar, zoals eerder gezegd, elke manier van muziek maken vereist best wel wat tijd om de workflow te leren kennen.
En daarnaast heb je 'gevoel' nodig en het liefst ook kennis van hoe muziek werkt.
Dat ga je niet kopen met welk instrument dan ook. Enkel door er tijd en energie in te stoppen.

De digitale weg (Ableton + controller) is zeker ook een optie. Maar vereist dito tijd en energie.
Ableton kan ook prima met loopjes werken, dus dat zou ook goed moeten gaan.
En die Beatstep Pro schijnt het ook goed te doen met Ableton samen.

Dat is i.i.g. een goedkoop (je hebt het al) vervolg op waar je nu staat.

Ik weet niet of je lol gaat krijgen aan Ableton. (of welke DAW dan ook).
Want dat is toch iets wat je moet liggen (muziek maken achter een beeldscherm)
En elke moderne DAW loopt over van opties en keuzes die je moet leren kennen.

I.i.g. zou mijn advies zijn om het werken met loopjes eens uit te proberen (bijv. in Ableton) en daar met de BSP overheen te jammen qua bas en drum en kijken waar je strandt en daar dan proberen overheen te stappen door oplossingen te vinden.
(ik weet niet welke versie van Ableton je hebt, of daar voldoende virtuele instrumenten in zitten)

Maar (ik val in herhaling) lol hebben in wat je doet is natuurlijk het meest belangrijk. Anders heette het wel 'werk' ;)
 
Waar ik vooral tegen aanloop is de stijle learning curve van zowel de apparaten als ableton. Ik snap dat het enige effort kost maar voor mij is het niet ontspannend als het te complex wordt.

Elke daw heeft een steile leercurve, het fijne met Ableton is dat je met het maken van wat clips al snel een basic track in elkaar zet die je daarna kopieert naar het arranger gedeelte en daar maak je de rest af.
Je hebt verschillende midicontrollers voor Ableton waarmee je clips ook nog kan aansturen, dan wordt het een stuk prettiger en makkelijker.
Ik heb een jaar geleden een Akai APC 25 keys gekocht voor 25 euro, die maakt het heel pretttig om te werken met clips en zeker voor dat geld.
Die is simpel en kost je weinig geld om 'ns wat uit te proberen want een MPC One is wel een ander bedrag en ondanks z'n mogelijkheden is ie als daw vervanger niet helemaal logisch qua layout dus in het begin is het vooral wennen en zoeken en zal het niet meteen lekker ontspannend zijn.
Belangrijk is dat het allemaal overzichtelijk bliijft zodat je lol hebt ipv frustratie omdat je steeds weer tegen dingen aan loopt.

Andere optie waar ik aan zit te denken is om een Behringer Neutron voor bij de Beatstep te halen om me te pielen.

Dat zou samen met een Volca en bijv drums uit Ableton op je beatstep echt een prima optie zijn.
Je hebt ze tweedehands al vanaf zo'n 200 euro en staat garant voor ontzettend veel pielplezier! :okdan:
Hier een site met allemaal patches om nog veel meer te pielen; Behringer Neutron - Patch Library


Hier een clip over de APC 25 keys die het werken met clips zo makkelijk maakt in Ableton;

 
Elke daw heeft een steile leercurve, het fijne met Ableton is dat je met het maken van wat clips al snel een basic track in elkaar zet die je daarna kopieert naar het arranger gedeelte en daar maak je de rest af.
Je hebt verschillende midicontrollers voor Ableton waarmee je clips ook nog kan aansturen, dan wordt het een stuk prettiger en makkelijker.
Ik heb een jaar geleden een Akai APC 25 keys gekocht voor 25 euro, die maakt het heel pretttig om te werken met clips en zeker voor dat geld.
Die is simpel en kost je weinig geld om 'ns wat uit te proberen want een MPC One is wel een ander bedrag en ondanks z'n mogelijkheden is ie als daw vervanger niet helemaal logisch qua layout dus in het begin is het vooral wennen en zoeken en zal het niet meteen lekker ontspannend zijn.
Belangrijk is dat het allemaal overzichtelijk bliijft zodat je lol hebt ipv frustratie omdat je steeds weer tegen dingen aan loopt.



Dat zou samen met een Volca en bijv drums uit Ableton op je beatstep echt een prima optie zijn.
Je hebt ze tweedehands al vanaf zo'n 200 euro en staat garant voor ontzettend veel pielplezier! :okdan:
Hier een site met allemaal patches om nog veel meer te pielen; Behringer Neutron - Patch Library


Hier een clip over de APC 25 keys die het werken met clips zo makkelijk maakt in Ableton;


MPC One gaat het sowieso niet worden ivm de prijs. Daarvoor is het afbreukrisico me momenteel te groot.

Loop ik met de Neutron ook niet het risico dat het te complex is? Of valt dat wel mee en is het vooral veel patchen(pielen) tot er wat leuks uit komt? Dat viel me bij de volca's wat tegen omdat ik de kluts steeds kwijt raakte en het is ook niet snel in 1 oogopslag zichtbaar hoe een knop staat bijvoorbeeld. Wat dat betreft ziet de neutron er overzichtelijker uit behalve dan de brij aan kabels waar ik mogelijk ook van in de war raak.

Wat zou dan de juiste keuze zijn welke Volca te houden? Lijkt me dat hij dan complementair moet zijn aan de Neutron.
 
MPC One gaat het sowieso niet worden ivm de prijs. Daarvoor is het afbreukrisico me momenteel te groot.

Loop ik met de Neutron ook niet het risico dat het te complex is? Of valt dat wel mee en is het vooral veel patchen(pielen) tot er wat leuks uit komt? Dat viel me bij de volca's wat tegen omdat ik de kluts steeds kwijt raakte en het is ook niet snel in 1 oogopslag zichtbaar hoe een knop staat bijvoorbeeld. Wat dat betreft ziet de neutron er overzichtelijker uit behalve dan de brij aan kabels waar ik mogelijk ook van in de war raak.

Wat zou dan de juiste keuze zijn welke Volca te houden? Lijkt me dat hij dan complementair moet zijn aan de Neutron.
1 ding scheelt, je bent hem redelijk snel weer kwijt, want die dingen staan nooit lang op MP.
Maar ik wil je zeker niet aan nog een aankoop 'helpen'.
Met Ableton en de BSP zou ik meer dan genoeg hebben om te beginnen.
 
1 ding scheelt, je bent hem redelijk snel weer kwijt, want die dingen staan nooit lang op MP.
Maar ik wil je zeker niet aan nog een aankoop 'helpen'.
Met Ableton en de BSP zou ik meer dan genoeg hebben om te beginnen.
Ja klopt, ik hou ze al een poos in de gaten. Wees gerust, er moet eerst wat verkocht worden voor ik tot een nieuwe aanschaf over ga. Ik heb zonet hier bij aanbod mijn Volca Bass en modded Beats aangeboden dus wie weet.
 
Back
Top