Headroom icm een active DI

nomore

Lintage Vid
Lid sinds
6 Maart 2004
Berichten
3.577
Locatie
amsterdam
Zit hier al de hele avond mee te klooien, need some help :)

Al tijden gebruik ik een ongebalanceerde aansluiting vanuit mn mixer, die geen gebalanceerde outs heeft, naar een Focusrite Mixmaster, die dan gebalanceerd via XLR naar Line in van mijn geluidsinterface gaat. Werkt op zich, alleen loopt dat op de vierkante meter langs voedingen, computer en tig ander spul. Het resultaat, de irritante computer bezigheidsruis en een hoge (of lage?) noise floor. In ieder geval slaan de meters uit tot -50db rommel in mn geluid. Bij harde opnames hoor je het niet maar toch niet ideaal.

De setup is dus:
Tascam 644 (-10db uit) > Mixmaster (op -10db aansluiting in, +4db uit) > Emu 1820m (+4db in).

Al tijden heb ik een actieve DI gekocht, de Alice Matchpak. Schijnt een goed ding te zijn, hoe dan ook ik kon em goedkoop om de hoek ophalen dus was een no-brainer.

Dus de chain wordt dan zo:
Tascam 644 (-10db uit) > Alice Matchpak (ongebalanceerd in / gebalanceerd XLR *db uit) > Mixmaster (+4db in, +4db uit) > Emu 1820m (+4db in).

Het punt is dat op de actieve DI een regelaar zit waarmee je output kunt tunen en ik vraag me af op welk niveau ik dit moet instellen? Voor nu heb ik zo ingesteld dat bijv. -10db uit, ook -10db aan het eind wordt, maar wat zou het eigenlijk moeten zijn? Punt is een beetje dat ik nu niet echt veel headroom over hou en het signaal ook wel heel heet de mixmaster in gaat.

Even terzijde, zelfs met aansluiten van de XLR's op de mixmaster had ik nog last van ruis, even goed de parallele inputs van de mixmaster schoongemaakt met contact cleaner en toen was dat opeens weg. Toch maar eens van die stofpluggen aanschaffen.
 
Als ik het goed begrijp, wil je de Matchpak gebruiken om het -10dBV nominale uitgangsniveau van de Tascam op te krikken naar +4dBu voor de Mixmaster en de verdere chain, right?
En gezien de uitgangsregeling van de Matchpak, niet met een simpele -10dB/+4dB keuzeschakelaar is uitgerust, maar met een potmeter, weet je niet op welke stand je het moet afstellen.

Daarvoor heb je in zo'n geval wel een multimeter nodig.
De procedure is as volgt:
-1. stuur een 1kHz sinus signaal door je Tascam en meet de voltage (ac) aan de output met de DMM.
-2. Stel het niveau op de Tascam zodanig in dat je op de multimeter 0.3V afleest (0.3V = -10dBV, het nominale uitgangsniveau van de Tascam).
-3. Daarna Verbind je de Tascam met de Matchpak en ga je nu de output van de Matchpak meten met de DMM.
-4. Draai de outputregelaar op de Matchpak open, totdat je 1.23v afleest op de DMM (1.23v correspondeert met +4dBu).

Nu heb je, door het signaal zo'n 8dB te versterken, het -10dBV werkniveau van de Tascam 'gematched' aan het +4dBu nominale niveau van de Mixmaster, met in acht name van de adequate headroom van beide apparaten.

Succes. :)
 
Thanks, hier heb ik wat aan! Ik ga het eens meten op een rustig moment. Voor nu heb ik het wel stabiel gekregen, de tascam blijkt zelfs op Max output aan het eind van de chain niet voor clipping te zorgen. Het heet uitsturen uit de tascam krijg je al snel, het (met beleid) tape oversturen is namelijk het leuke van het ding :)

Wat wel een issue is dat de Mixmaster toch wat moeite heeft met een heet signaal, zelfs met de laagste threshold op de compressor krijg ik zo’n 3-5db compressie, volgens de meters dan. Dan moet ik gain van zowel compressor als laatste output volledig terugschroeven. En zelfs dan slaat de limiter aan (en dat wil je met de mixmaster niet). Maargoed op de emu 1820m zit zelfs met 0db in ook nog wat ruimte.

Hoe dan ook, het kan beter maar ben nu al best tevreden, de matchpak kleurt wel iets, de highs lijken wel iets snappier en de bassen wat strakker. Maar het beste geen hummmm meer :)
 
Back
Top