Stroom van je gear aan of uit?! :)

Als de bliksem inslaat is geen enkele stop / zekering snel genoeg. Daarom trek ik bij naderend onweer de stekkers van de verdeelstekkerdozen in de studio helemaal uit .
Daarnaast laat ik ook geen spul aanstaan als ik het niet gebruik en al helemaal niet als ik niet thuis ben . Om onnodige veroudering , energiebesparing en vooral brandgevaar te voorkomen .

De eindeversterker zet ik als laatste aan en als eerste uit , met de mixer als voorlaatste en tweede .daarmee ook geen ploppen in de speakers of spikes in de microfoon voorversterkers.
 
Laatst gewijzigd:
Standaard vuistregel van het hoogspanningslaboratorium [kema] was 1000 volt per millimeter overslag door lucht naar aarde.
Simpel rekensommetje is dus bij een indirecte blikseminslag van 4 miljoen volt alles kapot rond de 4 meter [ zwerfstromen niet meegerekend , dat gedraagt zich als een soort van water door de lucht , en ontlaad zich overal waar die maar naar de aarde kan]
Elektronische spoelen zoals filters of transformatoren wekken [ inductie] vaak door die overslag of zwerfspanning kortstondig een hoge spanning op die elektronica ook kunnen frituren , ook al zit er niks op het net daarvan aangesloten .
Leidingen branden uit de muur , en als zich op een ongelukkige wijze bolvormige plasma zich kan vormen [ bolbliksem] en dat ding stuitert door je woonkamer of studio , kun je helemaal je lol op :)

Overigens een bliksem kan in een ongelukkig geval een directe inslag spanning hebben van 100 miljoen tot een miljard volt ...... reken maar uit hoeveel overslag ;)
 
Standaard vuistregel van het hoogspanningslaboratorium [kema] was 1000 volt per millimeter overslag door lucht naar aarde.
Simpel rekensommetje is dus bij een indirecte blikseminslag van 4 miljoen volt alles kapot rond de 4 meter

Dank je voor de concrete getallen/vuistregel, 't is nog een stuk erger dan ik vreesde... :erm:
die stekker uit de wandcontactdoos halen en slechts driekwart meter van de muur af leggen is dus best een lachertje realiseer ik me dan :halleluja

163_Kuifje_7Kristallen_PR.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Standaard vuistregel van het hoogspanningslaboratorium [kema] was 1000 volt per millimeter overslag door lucht naar aarde.
Simpel rekensommetje is dus bij een indirecte blikseminslag van 4 miljoen volt alles kapot rond de 4 meter [ zwerfstromen niet meegerekend , dat gedraagt zich als een soort van water door de lucht , en ontlaad zich overal waar die maar naar de aarde kan]
Elektronische spoelen zoals filters of transformatoren wekken [ inductie] vaak door die overslag of zwerfspanning kortstondig een hoge spanning op die elektronica ook kunnen frituren , ook al zit er niks op het net daarvan aangesloten .
Leidingen branden uit de muur , en als zich op een ongelukkige wijze bolvormige plasma zich kan vormen [ bolbliksem] en dat ding stuitert door je woonkamer of studio , kun je helemaal je lol op :)

Overigens een bliksem kan in een ongelukkig geval een directe inslag spanning hebben van 100 miljoen tot een miljard volt ...... reken maar uit hoeveel overslag ;)

Ik maak me, sinds ik dat berichtje over die spanningspiek (jazeker @clintrubber, ik leer het nog wel eens) in Oude Pekela zag, meer zorgen over wat er uit topcontacten kan komen, dan over wat er uit de lucht kan vallen (en dan woon ik nog in de buurt van Schiphol ook). Ik vraag me af of mijn stekkerdozen met overspanningsbeveiliging voldoende zijn bij zo'n piek van 400v, lees her en der (maar ja, internet) dat zulke beveiliging minder betrouwbaar zijn onder de 500v. Kans op blikseminslag is blijkbaar 1 op 3 mln per jaar, terwijl pieken (klein groot, alle oorzaken) 1 op 100 per jaar zou zijn...
 
Dank je voor de concrete getallen/vuistregel, 't is nog een stuk erger dan ik vreesde... :erm:
die stekker uit de wandcontactdoos halen en slechts driekwart meter van de muur af leggen is dus best een lachertje realiseer ik me dan :halleluja

Is dat zo ?

Misschien als de bliksem precies op je mengpaneel inslaat ?

Als het verder dan 4 meter van je studio inslaat op het stroomnet lijkt het me misschien wel te helpen ..?
 
Is dat zo ?

Misschien als de bliksem precies op je mengpaneel inslaat ?

Als het verder dan 4 meter van je studio inslaat op het stroomnet lijkt het me misschien wel te helpen ..?

Die afstand haakte aan op 't eerder genoemde bij bliksem de stekkers eruit trekken. Dat je die dan niet pal naast de wandcontactdoos moet neerleggen, maar wel een eindje er vandaan.
Dat 'eindje er vandaan' kan dus al snel best onpraktisch ver weg zijn.

Hangt uiteraard af van de exacte omstandigheden. Anders gezegd: je kunt 't nooit volledig controleren, en hoe ver wil je 't afzekeren versus de kans dat er inderdaad eens een bolbliksem bij je aanklopt.
 
Back
Top