Stroom van je gear aan of uit?! :)

Ferric

Housekabouter represents
Lid sinds
25 mei 2002
Berichten
669
Locatie
Den Haag, mèn dorrup!
Ben ff benieuwd... Hoe gaan jullie om met het aan- en uitzetten van je gear voor en na sessies?

Zelf laat ik bijvoorbeeld mijn monitorspeakers 24/7 aan staan. Zo heb ik nog altijd mijn set actieve Event PS-studiomonitors die al bijna 20 jaar lang aan staan en sporadisch uit worden gezet.
Dat is een bewuste keuze omdat ze 'ploppen' bij het aanzetten. Dat soort piekstromen leek mij funest voor de capacitors, spoelen en membramen op lange termijn.

De verbruikte extra stroom kan ik wel missen. Één keer mijn huisje iets actiever stofzuigen en ik heb 3 jaar equivalent aan stroom verbruikt, dus dat is geen issue of argument.

Ze doen het dan ook nog fantastisch. Geen brom, geen ruis, geen verstoring. Dit geldt ook voor versterkers etc. Als ik een plop zou horen bij het aanzetten, dan blijven ze aan.
Ik heb ook spul met een interne power-on cyclus. Dus na het aanzetten duurt het even voor e.e.a. in werking treedt. Soms hoor je na een paar tellen een relais klikken zoals bij één van m'n AKAI-versterkers, die is zelf dus al wat vriendelijker voor z'n caps, dus die mag wel uit aan het eind van de dag.

Dat zijn mijn overwegingen. Hoe kijken jullie hiernaar?
 
Ik zet alles in volgorde aan en uit. Monitors als laatste aan en als eerste uit; ploppen niet hier. En laat niks continu aanstaan als ik er niet meer mee bezig ga zijn het komende uur/uren.
 
Net als @Zoidsity . Je zal maar eens overstroom binnenkrijgen...
Al 2x geweten.
De hele straat kreeg plots 400V.
Alle toestellen die aanstonden eraan.
Jaren geduurd eer er een uitspraak van de rechtbank kwam over wie aansprakelijk was terwijl iedereen met de brokken zat...

Cheers,
Exo. :mega:
 
Net als @Zoidsity . Je zal maar eens overstroom binnenkrijgen...
Al 2x geweten.
De hele straat kreeg plots 400V.
Alle toestellen die aanstonden eraan.
Jaren geduurd eer er een uitspraak van de rechtbank kwam over wie aansprakelijk was terwijl iedereen met de brokken zat...

Cheers,
Exo. :mega:
Dat lijkt me echt uitzonderlijk. Heel erg köt voor je natuurlijk, maar dit soort dingen komen hier in NL uitzonderlijk weinig voor. En had ook tijdens een sessie kunnen gebeuren. Dan had je vermoedelijk ook nog een ouderwetse stoppenkast?! Puur pech man.
 
Alle apparatuur heeft een eindige levensduur, daar hoef je niet persé een buizenversterker voor te zijn. Electronica wordt voor een bepaalde levensduur/mate-van-aan-te-kunnen-veroudering ontworpen. Alleen voor elco's is het qua levensduur dan weer handiger om 'op spanning' te staan.

Nou zullen de meeste apparaten die 'na zoveel uur einde verhaal' nog niet snel aantikken, maar niet alleen sneller verslijten tegengaan is een reden. Let's not het paranoid, maar er kan ook wat fout gaan, any moment. Dus uberhaupt het idee iets aan te hebben staan (de spanning erop EN het apparaat ingeschakeld zodat er stroom loopt) terwijl het niet in gebruik is, en als je dan ook nog eens van huis bent... wat niet aan hoeft te staan gaat hier dan uit, en eventueel tijdens langer afwezig - net zoals Klinkske zegt - ook de stekkers eruit.

De verbruikte extra stroom kan ik wel missen. Één keer mijn huisje iets actiever stofzuigen en ik heb 3 jaar equivalent aan stroom verbruikt, dus dat is geen issue of argument.

Wil geen Milieu-N*zi zijn, en ik snap je wel dat het wel zal loslopen, maar qua de redenatie zelf klopt 't natuurlijk niet zo best. 8o)

Als in:
"Ik mag best in het vliegtuig stappen en bijdragen aan kerosine-verbruik,
want als ik thuis was gebleven was ik pillen gaan maken en had ik het chemische afval in het bos geflikkerd." :D
 
2 stekkers.. en gaan er altijd uit. En erin als moet. Vooral de computervoeding en al het andere adapterwerk wat ingeplugt is vraagt enorm veel spanning bij inschakelen en vonken.. ook geen schakelaars meer daarom.. Al is het alleen maar om er zeker van te zijn dat bij een bliksem inslag of falen van een of andere standby stand in een apparaat geen brand veroorzaakt.
Net als @Zoidsity . Je zal maar eens overstroom binnenkrijgen...
Al 2x geweten.
De hele straat kreeg plots 400V.
Alle toestellen die aanstonden eraan.
Jaren geduurd eer er een uitspraak van de rechtbank kwam over wie aansprakelijk was terwijl iedereen met de brokken zat...

Cheers,
Exo. :mega:
AUh..!!
Ik vraag me af hier die recente schakelende voedingen (110v-250v) hierop reageren.. En de gemiddelde fuse in een studio apparaat..
 
Net als @Zoidsity . Je zal maar eens overstroom binnenkrijgen...
Al 2x geweten.
De hele straat kreeg plots 400V.
Alle toestellen die aanstonden eraan.
Jaren geduurd eer er een uitspraak van de rechtbank kwam over wie aansprakelijk was terwijl iedereen met de brokken zat...
oei, da's wel shit natuurlijk.
Toch even een vraagje; ik woonde de laatste tientallen jaren in eengezinswoningen en die hebben allemaal een eigen leiding vanaf de straat.
Nu woon ik in een appartementencomplex van zo'n 45 appartementen, het stroomhuis staat verderop maar volgens mij gaat er dan eerst een centrale leiding naar een verdeelstation/kast in de kelder van het complex en vandaar gaat er een leiding naar elk appartement.
Dan lijkt het me dat bij zo'n overstroom situatie dat dan eerst die verdeelkast eruit klapt en doorbrandt en ik ga ervan uit dat daar ook nog een soort beveiliging/hoofdzekering op zal zitten, ik neem aan dat dan de appartementen op die manier een soort extra beveiliging hebben of is dit te simpel gedacht?
 
oei, da's wel shit natuurlijk.
Toch even een vraagje; ik woonde de laatste tientallen jaren in eengezinswoningen en die hebben allemaal een eigen leiding vanaf de straat.
Nu woon ik in een appartementencomplex van zo'n 45 appartementen, het stroomhuis staat verderop maar volgens mij gaat er dan eerst een centrale leiding naar een verdeelstation/kast in de kelder van het complex en vandaar gaat er een leiding naar elk appartement.
Dan lijkt het me dat bij zo'n overstroom situatie dat dan eerst die verdeelkast eruit klapt en doorbrandt en ik ga ervan uit dat daar ook nog een soort beveiliging/hoofdzekering op zal zitten, ik neem aan dat dan de appartementen op die manier een soort extra beveiliging hebben of is dit te simpel gedacht?
Nog geen digitale meter?Dat zegt alles wat je in huis verbruikt.Net zoals een digitale synth.Dat kan alles wat jij maar wilt.
 
Nog geen digitale meter?Dat zegt alles wat je in huis verbruikt.Net zoals een digitale synth.Dat kan alles wat jij maar wilt.
Ik heb een digitale/slimme meter en men kan op afstand m'n verbruik lezen net als ikzelf maar dat heeft toch niets met de vraag te maken of ik begrijp jou niet?
De centrale leiding loopt vanaf het stroomhuisje/kast naar het appartementencomplex en vandaar lopen er leidingen naar de woningen toe, er zit dus nog een stroomhuisje/kast verderop in de straat en daar komt 400V binnen.
Bij een eengezinswoning zit elke woning apart vanaf de straat, er zit niets meer tussen terwijl in zo'n appartementencomplex zit er beneden eerst nog een centrale verdeelkast, da's een extra buffer vanaf de stroomkast verderop in de straat.
Maar misschien dat iemand die meer in die materie zit er antwoord op kan geven.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb een digitale/slimme meter en men kan op afstand m'n verbruik lezen net als ikzelf maar dat heeft toch niets met de vraag te maken of ik begrijp jou niet?
De centrale leiding loopt vanaf het stroomhuisje/kast naar het appartementencomplex en vandaar lopen er leidingen naar de woningen toe, er zit dus nog een stroomhuisje/kast verderop in de straat en daar komt 400V binnen.
Bij een eengezinswoning zit elke woning apart vanaf de straat, er zit niets meer tussen terwijl in zo'n appartementencomplex zit er beneden eerst nog een centrale verdeelkast, da's een extra buffer vanaf de stroomkast verderop in de straat.
Maar misschien dat iemand die meer in die materie zit er antwoord op kan geven.
Wat bij jouw aankomt is echt één en twee.een nul en één, digitaal.Er is geen tussenweg.Wat wel kan gebeuren is dat softwarematig iets met je teller kan doen.Een programma dat gehackt kan worden ergens bv in China.Je gegens worden opgeslagen in een centrale.Enfin ik heb oa electronica gestudeerd, maar lang geleden.
 
Hier heb je meerdere keren per jaar stroomstoringen. Stroomkabels hangen bovengronds, dus met extreem weer kunnen er bijvoorbeeld bomen ompleuren. Mijn desktop PC heeft een eigen UPS en ook de modem+router hebben een eigen UPS.
Muziek apparatuur staat standaard uit, wel als het goed is allemaal aangesloten met overbelasting beveiliging op de stroomkabels. Ik hou wel een vaste volgorde van aan/uitzetten aan. Synths gaan eerst aan, dan de mixers en dan als laatste de speakers. Doe je het andersom dan krijg je in de speakers plops van de mixer en daarna alle andere apparaten via je de mixer :) Uitzetten doe ik in omgekeerde volgorde van aanzetten.

@sinew1958, volgens mij probeert @krautrock1958 vast te stellen wat het risico op te hoge spanning is in zijn woning waardoor zijn apparaten stuk zouden gaan. Hoe verbruik gerapporteerd wordt is een ander onderwerp.
 
Wat bij jouw aankomt is echt één en twee.een nul en één, digitaal.Er is geen tussenweg.
Dus jij beweert dat er geen 220V binnenkomt maar alleen enen en nullen?
Dan verbruik ik geen stroom, wel bijzonder? :okdan:
Dat gaat me een heel stuk in m'n energierekening schelen want ik betaal nu 95 euro in de maand en da's voor het grootste deel stroom volgens de slimme meter.
Mijn vraag ging over die 400V maar ik krijg het idee dat je dat niet hebt gelezen?
Je hebt wel electronica gestudeerd vertel je maar je begrijpend lezen is niet helemaal op peil als ik het zo lees.

@sinew1958, volgens mij probeert @krautrock1958 vast te stellen wat het risico op te hoge spanning is in zijn woning waardoor zijn apparaten stuk zouden gaan. Hoe verbruik gerapporteerd wordt is een ander onderwerp.
Was ik nou zo onduidelijk, misschien dat ie jou wel begrijpt want mijn uitleg dat pikt ie niet op?
 
Dat lijkt me echt uitzonderlijk. Heel erg köt voor je natuurlijk, maar dit soort dingen komen hier in NL uitzonderlijk weinig voor. En had ook tijdens een sessie kunnen gebeuren. Dan had je vermoedelijk ook nog een ouderwetse stoppenkast?! Puur pech man.
Ik heb het ook gehad. Gelukkig had ik de sterker van me apparatuur er uit. En het komt steeds vaker voor is me verteld en dit heeft te maken met zonnepanelen die zorgen er voor dat er altijd spanning staat op de verdeelkasten. Vroeger hadden we met ze alle maar 3 groepen en zijn het er gauw al het dubbelen op een netwerk wat decennia geleden is aangelegd

Ik wil graag weten of een power conditoner kan helpen in deze extremen gevallen. Ik weet wel dat ze zijn gemaakt voor kleine wisselingen in voltage
 
Als er plots 400v ipv 230v doorgestuurd wordt zal daar geen enkele zekering op reageren.
Een zekering gaat eruit bij kortsluiting en een verliesschakelaar bij verlies.
Of het nu in een alleenstaande woning of appartementencomplex is.
Wat je nodig hebt is een overspanningsbeveiliging maar dat wordt niet standaard geplaatst in electriciteitsinstallaties...
Net zoals bliksembeveiliging die ook overspanning teweeg brengt.
Je elektrotechnisch installateur kan je daar in adviseren.

Cheers,
Exo. :mega:
 
Back
Top