Stroom van je gear aan of uit?! :)

Als er plots 400v ipv 230v doorgestuurd wordt zal daar geen enkele zekering op reageren.
Een zekering gaat eruit bij kortsluiting en een verliesschakelaar bij verlies.
Of het nu in een alleenstaande woning of appartementencomplex is.
Wat je nodig hebt is een overspanningsbeveiliging maar dat wordt niet standaard geplaatst in electriciteitsinstallaties...
Net zoals bliksembeveiliging die ook overspanning teweeg brengt.
Je elektrotechnisch installateur kan je daar in adviseren.
Kijk, da's een antwoord waar ik iets mee kan ipv een verhaal over een slimme meter.

Ik heb me even ingelezen over overspanningsbeveiliging en dan kom je uit bij NEN 1010, dit is wat er in staat voorgeschreven;

De NEN1010 is de Nederlandse norm voor laagspanningsinstallaties. De eerste versie is verschenen in september 1940 en heette toen N1010. In de loop van de jaren is de norm herhaaldelijk ge-update. De laatste versie is..
gaat hoofdstuk 44 over EMC. Overspanning maakt daar onderdeel van uit. Voorheen waren de adviezen in dit hoofdstuk vrijblijvend. Maar tegenwoordig heeft dit hoofdstuk een verplicht karakter, en beschrijft verschillende niveaus van mogelijke gevolgschade door overspanning.


NEN 1010 is van toepassing op vast aangelegde elektrische installaties met lage spanning (tot 1000 V wisselspanning of 1500 V gelijkspanning). Bijvoorbeeld in woonhuizen, winkels, kantoorgebouwen, hotels, scholen, theaters en boerderijen.

NEN 1010 is niet van toepassing op bijzondere installaties, zoals de elektrische uitrusting van machines, installaties op schepen en elektrische tractiesystemen. Hierop zijn andere normen van toepassing.

In een aantal situaties zijn naast NEN 1010 nog andere voorschriften (en normen) van kracht, zoals op plaatsen met het risico op explosies (ATEX).

Het lijkt me dat er tegenwoordig dus wettelijke regels zijn voor overspanningsbeveiliging?
Natuurlijk zal het goed zijn als je extra maatregelen neemt maar normaal gesproken moet er al een beveiliging tegen over overspanning geïnstalleerd zijn, althans; dat haal ik uit het bovenstaande.
 
Alles aan en uit in vaste volgorde waarbij de monitors altijd als laatste aan gaan en als eerste uit. Daarnaast heb ik van die stekkerblokken met een schakelaar waarmee ik de stroom voor het hele spul tegelijk aan en uit kan zetten. Daar zit volgens mij een zekering in.
 
gaat hoofdstuk 44 over EMC. Overspanning maakt daar onderdeel van uit. Voorheen waren de adviezen in dit hoofdstuk vrijblijvend. Maar tegenwoordig heeft dit hoofdstuk een verplicht karakter, en beschrijft verschillende niveaus van mogelijke gevolgschade door overspanning.

Waar heb je dat gelezen, over het verplichtende karakter? Er wordt op internet veel over verplichting gesproken, vooral veel door keuringsbedrijven die er natuurlijk een belang bij hebben. Het ligt er i.i.g. aan wat voor soort verplichting. Het lijkt geen wettelijke verplichting te zijn, enkel verplicht om aan de norm te voldoen. Dat kan en zal belangrijk zijn in private afspraken en zal denk ik ook wel voor de overgrote praktijk gelden. Maar voorzover ik kan terugvinden heeft het Haagse hof als laatste geoordeeld dat de NEN 1010, ook voorzover er in het Bouwbesluit naar wordt verwezen, op zichzelf niet als algemeen verbindend voorschrift ("wet") kan worden beschouwd.
 
Waar heb je dat gelezen, over het verplichtende karakter? Er wordt op internet veel over verplichting gesproken, vooral veel door keuringsbedrijven die er natuurlijk een belang bij hebben. Het ligt er i.i.g. aan wat voor soort verplichting. Het lijkt geen wettelijke verplichting te zijn, enkel verplicht om aan de norm te voldoen. Dat kan en zal belangrijk zijn in private afspraken en zal denk ik ook wel voor de overgrote praktijk gelden. Maar voorzover ik kan terugvinden heeft het Haagse hof als laatste geoordeeld dat de NEN 1010, ook voorzover er in het Bouwbesluit naar wordt verwezen, op zichzelf niet als algemeen verbindend voorschrift ("wet") kan worden beschouwd.
Men spreekt over norm en afspraak voor zover ik kan zien als ik even verder zoek maar als je leest op de site van NEN zie je dat uiteindelijk het bouwbesluit 2020 leidend is voor deze norm.
Als je dan kijkt bij veelgestelde vragen op de pagina lees je dat de wetgever uiteindelijk bepalend is voor het bouwbesluit en dat een andere norm mag worden gehanteerd maar moet wel gelijkwaardig zijn.
Daar lees je dat voor oudere installaties geldt in ieder geval de nen1962 en daar geldt een minimale drempel van 500V, dus in zo'n geval dat er bijv 400V door de leidingen gaat moet er een overspanningsbeveiliging zijn.
Nu zit je dus zoals ik het lees in een soort overgangsfase ivm het bouwbesluit 2020 maar de minimale eis van 500V zal in veel gevallen wel voldoende zijn lijkt me, het wachten is op de wetgeven die dan uiteindelijk de nen2020 verplicht gaat stellen.

Op zich zal een extra beveiliging in huis wel handig zijn om te voorkomen dat in extreme gevallen de rook uit je eurorack of synths komt alhoewel het soms wel de aanleiding kan zijn om dan 'ns flink de bezem door je case te halen en weer wat nieuws aan te schaffen, goed voor je creatviteit. :D
 
Laatst gewijzigd:
Interessant. Benieuwd of de NEN xxxx dan ook eindelijk gratis beschikbaar komt. Daar gingen die rechtzaken over: of een normbeschrijving die als wettelijk geldt wel enkel tegen betaling ingezien mag worden.
 
Benieuwd of de NEN xxxx dan ook eindelijk gratis beschikbaar komt. Daar gingen die rechtzaken over: of een normbeschrijving die als wettelijk geldt wel enkel tegen betaling ingezien mag worden.
Het is natuurlijk vreemd dat een veiligheidseis alleen tegen betaling ingezien kan worden, zeker als het tot een rechtszaak dreigt te komen?
Maar het bouwbesluit is openbaar dus uiteindelijk kan je daar de norm achterhalen die op dat moment in de wet staat.
Op zich wel goed dat dit topic nu een keer ter sprake komt.
 
Alles aan en uit in vaste volgorde waarbij de monitors altijd als laatste aan gaan en als eerste uit. Daarnaast heb ik van die stekkerblokken met een schakelaar waarmee ik de stroom voor het hele spul tegelijk aan en uit kan zetten. Daar zit volgens mij een zekering in.
zekering ja, maar je hebt ook stekkerblokken met stroomstootbeveiliging. ik heb bv een stekkerblok met stroomstoot- en onweerbeveiliging tot 30.000A, zit ook een interferentiefilter op, wat gemoedsrust geeft bij bv eurorack.
 
Stroomstoot is één ding, verhoogde spanning is wat anders.
10 ampères (vermogen) stroom op 230v of 400v blijft 10 ampères.
De voltage (spanning) echter is veel hoger en laat dàt nu net je apparatuur naar de haaien helpen...
Dus, beveiliging tegen overspanning is nodig ☝️

Cheers,
Exo. :mega:
 
Stroomstoot is één ding, verhoogde spanning is wat anders.
10 ampères (vermogen) stroom op 230v of 400v blijft 10 ampères.
:mega:

En nou is het genoeg geweest :beard: ik eis een overprikkelbeveiliging tegen al die verwisselingen :D
Knallende koppijn krijg ik ervan :D :D

Spanning staat ergens op. In V (Volt).
Stroom loopt ergens door. In A (Ampère).
Vermogen is het product van die twee. In W (Watt).


Dus als iets 'uit' staat kan er wel spanning op staan, maar omdat het circuit niet gesloten is loopt ('vloeit') er dan geen stroom.

Oef, dat lucht op, dank dat het even mocht. Groet! 8o)
 
Oef, dat lucht op, dank dat het even mocht. Groet! 8o)
Dat kan opluchten hé 😄

Ding is dat als er maar spanning op 1 van de 2 geleiders op een gewone stroomkabel staat er geen vloei is en dus geen probleem... tot wanneer je aanzet...
En alles wat vast aangesloten staat is ook... bye bye...
 
Laatst gewijzigd:
Nou denk ik ook dat het wel scheelt waar je woont?
Woon je aan de rand van het Titicacameer dan is de kans op blikseminslag zo goed als zeker, woon je op het platteland en je hebt een antenne op je dak dan bestaat ook die kans zeer zeker maar woon je in een stad in een niet zo hoog gebouw dan valt het wel weer mee en ik stel me zo voor dat hele hoge gebouwen (torenflats bijv) wel weer een bliksembeveiliging zullen hebben omdat de verzeringsmaatschappij dit eist.
Dit is weer wat anders dan zo'n 400V geval waar exo het over heeft.
Daarnaast is blikseminslag in de meeste gevallen gedekt door een inboedel- en/of opstalverzekering, ik neem aan dat als je bijv op het platteland woont of vlak naast een heel hoog gebouw dat zo'n verzekering wel aanvullende eisen zal hebben want die maken een risicoprofiel.
 
Hier in de studio gaat ook alles aan en uit in een vaste volgorde die al een paar keer genoemd is in deze draad.

Ik laat verder ook niets aanstaan als ik niet bezig ben, behalve af en toe mijn versterker ivm opwarmtijd. En ik ben alert op onweer. Ooit (ergens in de jaren '80) een keer blikseminslag meegemaakt toen ik nog thuis woonde. Gewoon in een rijtjeshuis in Haarlem, dus geen hoogbouw. Alle apparatuur in huis compleet aan gort, onderdelen gesmolten etc.....ben dat nooit vergeten. En wij hadden maar een "zijtakje" van de bliksem binnengekregen die in de nulleiding was geslagen. Een paar huizen verderop was door de klap zelfs de centrale verwarming van de muur gekomen.

Gelukkig had ik toen nog vrij weinig apparatuur maar ik moet er niet aan denken dat zoiets nu zou gebeuren. Daarom, als het gaat onweren, trek ik de hoofdstekkers er allemaal gewoon uit. Kleine moeite en het kan veel ellende besparen :)
 
Ik heb er een Furman power conditioner tussen zitten. Zowel live als in de studio. 12 jaar geleden gekocht. Voor zover ik weet heb ik nog nooit te maken gehad met 400V piekjes. Dus ik weet niet of op hij dat punt eigenlijk wel werkt 😄 Maar verder heb ik zelf nooit gezeur met de stroomvoorziening gehad. In tegenstelling tot collega’s in het circuit.

Ik heb wel meegemaakt dat de spanning op het podium onder de 190V zat. Met als gevolg dat mijn Nord Lead 3 spontaan en continue aan het rebooten was. Dan is de ingebouwde voltmeter erg handig.
 
Ik zet alles uit met de knoppen op het apparaat, schakel alleen dingen in die ik op dat moment gebruik. Geen speciale volgorde. Dingen zonder aan/uit knop zitten op geschakelde stekkerblokken die ik uit zet als ik het niet gebruik. Bij onweer stekkers eruit. Enige defect dat ik ooit heb gehad dusver is een EX5r waarvan de voeding klapte, en dat was terwijl ie al een tijd aanstond, niet bij inschakelen.
 
ik heb alles op stekkerblokken zitten.
Niet voor bliksem ofzo.
Gewoon handig alles centraal.

Maar goed bliksem kan wel al je spullen mollen.
 
Voor iedereen die denkt dat stroompieken in Nederland niet voorkomen: in Oude Pekela is eind januari voor 140.000 euro schade aangericht aan elektrische apparaten door een stroompiek van 400 volt. Veroorzaakt omdat boefjes koperkabels hadden gejat met een waarde van 50 euro.

Kom maar met die tips voor een betaalbare overspanningsbeveiliging!
 
Back
Top