vink
atropos-krans-os
Inderdaad ook een mooie deal. Zelf ben ik van Ozone 8 elements naar Ozone 8 standaard gegaan voor 75 euro en vervolgens via JRR shop naar Ozone 9 advanced voor 80 euro.
Neutron 3 standaard vond ik zo tegenvallen en aan Nectar 3 heb ik niet veel, dus die tonal balance bundel heb ik laten schieten.
ja, natuurlik heeft niet iedereen interesse in het bijna gehele ecosysteem. rx 7 advanced zit er niet bij, maar die is dan ook immens prijzig. neutron valt idd tegen, en nectar doet mij ook niet veel. maar dat is persoonlik want:
Ik heb hem wel en bevalt zeker!
ja, is een mooie deal voor degenen, waavoor het izotope systeem bevalt.
daarom heb ik 'm hier even gemeld.
ik meld vaker in dit soort topics, als ik iets meld.., dat ik master in de mix, ik houd het kort; dat alles binnen de mix gewoon goed klinkt, balans, spectrum, etc.
laatst heb ik wel een recent nummer, in wavelab pro 10 wat aangepakt, was meer om te testen, maar heb wat EQ toegepast, dus in wezen heel weinig, en dat het die track wel nodig. normaal zou ik dat in het projekt zelf doen.
die mastering versie staat nu online.
de L2 maximizer was de meest gebruikte plugin, om simpelweg meer LUFS te krijgen. ik ben naar ik multimedia overgestapt, via een omweg, de reverbs vond/vind ik heel erg goed, en uiteindelik, heb vrijwel alle t-racks ik multimedia plugins en t-racks 5. dat was een tijd mijn master suite.. ik eksperimenteerde meestal wel, en verkreeg wel mooie resultaten, maar uiteindelik kwam ik toch terug op de "originele" versie en was louter de stealth limiter de plugin die ik gebruikte.
sinds kort wavelab pro 10 en spectralayers pro 6.
en gebruik wavelab pro 10 for "mastering". er is meestal, vanwege dat de eindmix al alle ingrediënten heeft (en alle problemen al zijn aangepakt, of als het mooie artifacts zijn, gebruikt en enhanced, of wat gesculpt (?)), niet veel te doen. wat wel handig is dat ik vaak niet eens de stealth limiter nodig, maar de LUFS in wavelab instel (-14 LUFS, -1dbfs true peak).
wavelab pro 10 zal handig zijn wanneer ik eindelik albums ga samenstellen. simpelweg voor bandcamp. de meeste projekten hebben een ongemasterde versie nog. dus dan kan ik ook de balans nog goed instellen.
saturatie, hier genoemd, is bij mij eigenlik nooit nodig, je hoort het niet eens. want er is altijd veel saturatie, door hoe ik werk.. op een mooie sine wave kick, gooi ik wel een saturatie, of een amp of een "sounddesign" plugin.
ik heb buiten t-racks meerdere compressors, eq's etc. die tevens geschikt zijn voor mastering.
ik gebruik wel steeds meer, een mono-maker, hangt van de daw af, voor de lage frequenties. en meestal ook een low pass filter. dat laatste wanneer dat echt nodig is.
het kan heel goed zijn, dat het mastering proces een grotere aandacht zal krijgen, maar ik blijf merken, ook aan de tracks waaraan ik nu werk, dat ik binnen de mix de alle dingen doe, om een "konsistente" produktie te krijgen.
zoals al gezegd, ik eksperimenteer wel, met mooie resultaten, maar vind het dan zo opgepompt, het is niet nodig met mijn stijl. of opgepompt, het klinkt dan wel lekker, maar anders dan de mix, die ook lekker is.
wellicht is dat mastering, meerdere versies, maar verandert ook het nummer zelf, vind ik, zoals ik het heb gemaakt. ik heb er al dan veel aandacht aangegeven, hoe het moet klinken.
moet ik nog veel leren, zeker, heb ik al veel geleerd, ook zeker...