Plugins voor Mastering

Elysia alpha compressor, masterdesk, massive passive, api 2500/ssl, Studer a800, pro l2 en pro-q
 
Ik gebruikte tot nu de Izotope produkten, maar ben nu langzaam aan plugins van Softube aan het aanschaffen.
Nu tijdens de maand mei hebben ze Mastering kortingen, dus dan kan je wel wat uitsparen op hun plugins.
 
Meestal ziet het er zo uit:

- Fabfilter Pro Q3 (beetje smaak)
- Waves SSL Master bus comp (lekker lijmen en plakken)
- Waves Vitamin Stereo (wat meer mono in het laag en wat breder in het mid / hoog)
- Fabfilter Pro L2 / Izotope Ozone 9 (harder dat ding :W)
- Voxengo Span (hoe ziet het eruit)
- Sonarworks Reference 4 (akoestische ruimtecorrectie, niet vergeten uit te zetten met de mixdown :eureka: )
 
Laatst gewijzigd:
Meestal ziet het er zo uit:

- Fabfilter Pro Q3 (beetje smaak)
- Waves SSL Master bus comp (lekker lijmen en plakken)
- Waves Vitamin Stereo (wat meer mono in het laag en wat breder in het mid / hoog)
- Fabfilter Pro L2 / Izotope Ozone 9 (harder dat ding :W)
- Voxengo Span (hoe ziet het eruit)
- Sonarworks Reference 4 (akoestische ruimtecorrectie, niet vergeten uit te zetten met de mixdown :eureka: )

Is er reden dat je sonar ref als plug-in gebruikt ipv systemwide?



btw ozone 9 elements is nu gratis voor splice gebruikers.
 
Is er reden dat je sonar ref als plug-in gebruikt ipv systemwide?

dat is een goede vraag nu ik er zo over nadenk...... :? je kan natuurlijk ook Systemwide als default output gebruiken in Logic. Maar even proberen wanneer ik weer in de studio ben.
 
Ik gebruik die ook als plugin, maar dan wel in Ableton Live. Om de een of andere reden, kreeg ik het met systemwide niet aan de praat.
Wel de systeemgeluiden, maar de outputs van Ableton Live gaan rechtstreeks naar de Studiolive driver. Wellicht daarom dat het niet lukt?

Als je het wel aan de gang krijgt, mag je het mij laten weten :-) want nu vergeet ik telkens die plugin uit te zetten bij mixdown.
 
dat is een goede vraag nu ik er zo over nadenk...... :? je kan natuurlijk ook Systemwide als default output gebruiken in Logic. Maar even proberen wanneer ik weer in de studio ben.

Haha ja ik gebruik altijd systemwide en nooit de plug-in. Maar ook nooit vergeleken.
 
Ik gebruik Sonarworks ook als plugin en herken het goed dat je hem bij het exporteren vergeet uit te zetten, haha!
 
Ik heb ooit een online training gevolgd van een EDM-producer. Die gebruikte een Stereo en een Masterbus.

Op de stereobus zette hij een buscompressor, Fabfilter Pro C2 voor de midrange en een Maag EQ.

Op de mainbus Pro-Q, C6 van Waves, Maag EQ, een saturator, Maximizer, solid bus compressor en een limiter.

Dat heb ik toen met mijn plugins ook een poos gedaan, maar dat vond ik nogal veel allemaal. Nu gebruik ik vooral Neutron en Ozone. En Waves C6 op de master vind ik wel erg lekker :okdan:
 
Selfmastering; enkel uad precision limiter (plus 2db) enige uad plug die ik nog gebruik, wat een geldverspilling dat uad, na de ssl hardware clone waarmee ik ook slechts 2db erbij plus. mono maken van laag (kick/bass) doe ik in de mix. net als eq bijsturingen. mocht er ooit eens echte mastering aan te pas komen dan lever ik wel de 24 bits in zonder de laatste selfmastering van 4 db. die zit dan op -10 / -9 db. besteed er eigenlijk nooit meer dan 10 minuten aan. track moet hard, wijd en helder zijn. laatste twee zit in het mixen.
 
Meestal het volgende stappenplan:
1. Deresonate middels de smartops van TDR Nova GE en TDR Slick EQ GE
2. EQ naar smaak met TDR Slick EQ
3. Tape voor kleine bass bell boost en het controleren van de digitale highs met Reelbus4
4. Keuze tussen Wideband compression met Sonible Smart:comp, parallel compression met Ozone 9 of multiband compression met Ozone 9
5. Hard clippen met oversampling --> StandardCLIP
6. Combi Ozone 9 vintage limiter en maximizer

Bij elke stap (m.u.v. stap 5 en 6) check ik of het echt beter klinkt, zo niet dan of andere plugin of stap overslaan :engel:
 
Is er reden dat je sonar ref als plug-in gebruikt ipv systemwide?



btw ozone 9 elements is nu gratis voor splice gebruikers.

En met welke elements versie dan ook van welke izotope plugin dan ook:
- Upgrade naar Ozone 9 standaard --> 99 EUR
- Upgrade naar Ozone 9 advanced --> 149 EUR

Masteren doe ik altijd buiten mijn DAW om in de standalone Ozone 9 app die je kunt gebruiken als je de standard of advanced editie hebt.
Deze werkt ook met externe VST's m.u.v. Waves plugins.
 
En met welke elements versie dan ook van welke izotope plugin dan ook:
- Upgrade naar Ozone 9 standaard --> 99 EUR
- Upgrade naar Ozone 9 advanced --> 149 EUR

Masteren doe ik altijd buiten mijn DAW om in de standalone Ozone 9 app die je kunt gebruiken als je de standard of advanced editie hebt.
Deze werkt ook met externe VST's m.u.v. Waves plugins.

de tonal balance bundle is in die zin goedkoper, je krijgt méer. nectar 3, neutron 3 advanced. melodyne 5 essentials en tonal balance control natuurlik. (en natuurlik 9 advanced.)
via jrrshop rond de $167?

altijd vreemd die tonal balance bundle, zoveel voor zo weinig. maar ik heb 'm zelf niet, ik heb een ander pad gekozen. wat meer bij past.
ieder zijn voorkeur.
 
de tonal balance bundle is in die zin goedkoper, je krijgt méer. nectar 3, neutron 3 advanced. melodyne 5 essentials en tonal balance control natuurlik. (en natuurlik 9 advanced.)
via jrrshop rond de $167?

altijd vreemd die tonal balance bundle, zoveel voor zo weinig. maar ik heb 'm zelf niet, ik heb een ander pad gekozen. wat meer bij past.
ieder zijn voorkeur.

Inderdaad ook een mooie deal. Zelf ben ik van Ozone 8 elements naar Ozone 8 standaard gegaan voor 75 euro en vervolgens via JRR shop naar Ozone 9 advanced voor 80 euro.
Neutron 3 standaard vond ik zo tegenvallen en aan Nectar 3 heb ik niet veel, dus die tonal balance bundel heb ik laten schieten.
 
Ik gebruik nog steeds regelmatig toneboosters spul. De buscompressor op bussen/groups, barricade 4 op de master en soms reelbus voor tape saturate. Bevalt nog steeds goed, ook vergeleken met duurdere plugs.

Ik heb met name de limiter van ozone elements uitgebreid vergeleken met barricade, maar in de meeste gevallen was barricade transparanter en gaf veel minder snel vervelende artefacts op mijn nummers. Gebruik de eq van ozone wel regelmatig icm de mastering assistant als startpunt.
 
Ik gebruik in de regel:
1. Eerst een klein beetje Soundtoys Decapitator voor wat saturatie, om de mix nog wat voller te laten klinken.
2. Dan door een compressor, meestal MJUC. Ook dit gebeurt meestal op subtiele settings, om de mix wat meer in elkaar te laten haken en iets meer 'in your face' te krijgen.
3. Vervolgens EQ (Soundtoys SIE-Q) voor het bijwerken van (on)gewenste frequenties. Hier zit ook een saturatieknop aan het einde, die ik meestal naar smaak ook nog een klein beetje opendraai om een nog wat voller geluid te krijgen.
4. Daarna door de Maximizer van Cubase om het geheel te limiten naar het gewenste geluidsniveau. Vroeger (toen ik nog aan illegale software deed) gebruikte ik hiervoor de peperdure Sonnox limiter, deze mis ik nog steeds wel een beetje.
5. En dan nog wat dithering toevoegen (met de hiervoor bestemde Cubase stock plugin).
6. Als laatste in de keten staat de Sonarworks plugin (voor 'room correction'). Deze zet ik uit wanneer ik klaar ben met masteren en het nummer ga exporteren.
 
de tonal balance bundle is in die zin goedkoper, je krijgt méer. nectar 3, neutron 3 advanced. melodyne 5 essentials en tonal balance control natuurlik. (en natuurlik 9 advanced.)
via jrrshop rond de $167?

altijd vreemd die tonal balance bundle, zoveel voor zo weinig. maar ik heb 'm zelf niet, ik heb een ander pad gekozen. wat meer bij past.
ieder zijn voorkeur.

Ik heb hem wel en bevalt zeker!
 
Ik gebruik in de regel:
1. Eerst een klein beetje Soundtoys Decapitator voor wat saturatie, om de mix nog wat voller te laten klinken.
2. Dan door een compressor, meestal MJUC. Ook dit gebeurt meestal op subtiele settings, om de mix wat meer in elkaar te laten haken en iets meer 'in your face' te krijgen.
3. Vervolgens EQ (Soundtoys SIE-Q) voor het bijwerken van (on)gewenste frequenties. Hier zit ook een saturatieknop aan het einde, die ik meestal naar smaak ook nog een klein beetje opendraai om een nog wat voller geluid te krijgen.
4. Daarna door de Maximizer van Cubase om het geheel te limiten naar het gewenste geluidsniveau. Vroeger (toen ik nog aan illegale software deed) gebruikte ik hiervoor de peperdure Sonnox limiter, deze mis ik nog steeds wel een beetje.
5. En dan nog wat dithering toevoegen (met de hiervoor bestemde Cubase stock plugin).
6. Als laatste in de keten staat de Sonarworks plugin (voor 'room correction'). Deze zet ik uit wanneer ik klaar ben met masteren en het nummer ga exporteren.

Sonnox limiter is op dit in de sale (50%) mocht je die toch nog willen.



bax eq vandaag ook eens op de master bus gebruikt en bevalt ook. Komende periode nog verder testen en wachten op een plug-in alliance actie.
 
Back
Top