Luistertips!

Mooi zeg die "burnin' Bridges

Moest aan Curtis Mayfield denken. Daarvan heb ik dit jaar deze track ondekt.

Ken me goed voorstellen dat je aan CM denkt, Remy Shand zit een beetje in de oude soulhoek maar dan wel een modernere sound.
Mooi nummer trouwens van Curtis!

Sufjan Stevens beviel goed en om even bij de Belgen te blijven; ik zag heel wat jaren terug een interview met Novastar die toen vertelde dat ie even weg moest uit de Westerse maatschappij om zichzelf weer te hervinden en ging een aantal maanden wonen bij de Papua's op Nieuw Guinea en vertelde dat het voor hem een soort reset was dus ik raakte geinteresseerd in deze man en kwam er achter dat hij mooie liedjes maaktee zoals deze bijv;



Zit nu toch in de singer songwriter mood dus hier nog een paar






Deze band vind ik ook lekker om naar te luisteren, de zanger is ook top, echt zo'n ouderwetse goede zanger zoals indertijd Scott Walker ook was (helaas pas geleden overleden)



Het grappige is dat het arrangement met de blazers me sterk doet denken aan Burt Bacharach, die had dat ook zo.
En dan nu niet die oudjes maar een track samen met Elvis Costello naar aanleiding van het prachtige album wat ze samen maakten, echt twee toppers bij elkaar die mannen.
Het hele concert staat trouwens op yt;

 
Dat vind ik bijna altijd. Ik hoorde laatste weer wat Beatport-tracks en dat is zo platgecompressed, werkelijk alles is hard en afgestompt. En ik werd het op den duur ook, zo zonde.

P.S. Zero 7 vind ik ook hemels. Het lijkt erg op Air en ze hebben een geweldige productiestijl. Ze zijn begonnen als mix-assistenten en hebben hun stijl daar geperfectioneerd. De zangers en zangeressen waren allemaal amateurs . Volgens mij zijn ze nooit echt doorgebroken, maar het is waanzinnig goed. En zoet en braaf... dus een kolfje naar mijn hand :D



En als ik cynisch word en denk 'vroeger was alles beter' luister ik naar Richard Hawley. Dat is van nu en klinkt als vroeger, prachtig. Leuk weetje: Hawley zat vroeger in Pulp. Raakte aan de drank en drugs, heeft zich uit de goot geworsteld en ging toen dit soort muziek maken :)



Ik keek al met een scheef oog mee naar alle tips.
Zero 7 is zo lekker. Sia heeft natuurlijk wel een goede naam, ze heeft erg veel teksten voor top muzikanten geschreven die ook erg hoog zijn genoteerd in de top40.
Zelf is ze gelukkig behoorlijk op de achtergrond gebleven.

Wordt weer eens tijd voor een nieuw album van ze. Ze waren de laatste tijd wel weer wat meer actief en langzamerhand worden de oude albums opnieuw op plaat uitgebracht.




No wat andere trips die jullie wel al kennen verwacht ik:



 
Het is voor mij wel heel bijzonder dat er alleen maar muziek word gedeeld dat goed, erg goed of beter word gedeeld.
:halleluja
 
Het is voor mij wel heel bijzonder dat er alleen maar muziek word gedeeld dat goed, erg goed of beter word gedeeld.
:halleluja

Ja, tof, nooit gedacht dat dit zo'n toffe draad zou worden! Thanks everyone!

Ok. Mijn muzikale duit in het zakje voor vandaag, even wat anders;

Neil Cowley & Ben Lukas Boysen - Solitary Refinement
 
Neil Cowley & Ben Lukas Boysen is ook weer prachtig. Ik had er nog nooit van gehoord, maar het klinkt super :halleluja

Dan heb ik ook nog 2.

Deze van Dave August is erg bekend. En terecht want hij is prachtig, ook in combinatie met de clip. En dan die eighties synths, jammie!



En ook nog een uit de jaren '80. De mannen van XTC maken ingenieuze popliedjes en in deze gebeurt heel veel. Toch past alles perfect bij elkaar. Het album Apple Venus vol. 1 is ook aanrader. Die hebben ze eerst zelf georkestreerd met synths en daarna in laten spelen door een orkest. Het zit allemaal erg doordacht in elkaar, maar klinkt tegelijk puur en spontaan. Love it :luv:

 
No wat andere trips die jullie wel al kennen verwacht ik:




Ja idd Hyatus Kyoty gaat er hier goed in.
De track [URL="https://www.youtube.com/watch?v=SQTk4RLbbXQ"]Hiatus Kaiyote - 09 Fingerprints
, in het bijzonder dat kun je wellicht in mijn SF contest track horen.

Ze is te horen in een track met qtip.
En ook op iets van Robert Glasper.



Ook een track van Anderson .Paak komt van dat vette album wat ik graag op vinyl wil hebben.



Hier de originele:



Wat ons weer bij de Tribe Called Quest brengt.
De bassist ( Ali Shaheed Muhammad ) in deze Tinydesk sessie is de producer daarvan.



Welke individuele artiesten volg je?

zal het later zoeken maar de moeite zijn.
- gitarist van D'angelo: Isaiah Sharkey
- Een andere gitarist van D'angelo: Spanky Alford
- De gitarist in "alfa mist": Mansur Brown
- Cory Henry
- Daniel Caesar

Zijn hier meer neosoul liefhebbers?
 
Lianne La havas vind je dan wslk ook wel goed!

Ja idd. Maar 'Little Dragon' wat minder. Ik meen haar ook gehoord te hebben in een hele goede jazz track.
Ik heb daar geen video van alleen van de eerste track daarvan.

Das heel sterke Jazz van "Two Banks Of Four", als je into jazz bent zeker de moeite waard.



Net als Avishai Cohen:



krautrock1958 zal me niets verbazen als je dit allemaal al kent :)​​​​​​​
 
Jezus mina; jullie posten wel wat bij elkaar zo en er zit ook zoveel goeds tussen wat ik nog niet ken.
En van alles; jazz, funk, soul electronic you name it, tof zo!
Het is bijna teveel om alles te luisteren maar dat kan ook de komende dagen natuurlijk nog.

Ik kende tot vorig jaar Traffic helemaal niet. Ik ben van 1978. Maar dat is inderdaad ook mooie muziek :okdan:

Ja, je hebt hier met een ouwe lul te maken hoor. :D

krautrock1958 zal me niets verbazen als je dit allemaal al kent

Deze ken ik niet, er is ook zoveel.
Two banks of four bracht bij mij herinneringen boven van Mista-Dianne Reeves, zal 'm posten.

Ik heb erg genoten van oa; Hiatus Kaiyote-Jekyll: lekker jazzy, goede vocals!

Tom Misch- Yussef Dayes: lekkere sfeer, top die Yussef ook met z'n strakke drumwerk.

Neil Cowley-Ben Lukas Boysen: mooie track waar ik lekker in meegenomen werd.

Hiatus Kaiyote-Nakamarra; lekkere neo soul en een intrigerende zanglijn, lekkere stem ook trouwens die dame en Q tip haal je er meteen uit.
Meteen kwam Tribe called Quest weer naar boven. Bonita Applebum, Left my wallet in El Secundo en dat soort tracks.
Over het algemeen ben ik niet echt een Neo Soul liefhebber maar tracks op dit niveau zijn echt goed wat mij betreft!

Anderson Paak; intrigerende jazzy rapp, mooie verspringende ritmes, heerlijk!

@Monotron:wat heb ik genoten van Bernhoft on Time, geweldig talent met al z'n loops en zo'n lekkere stem.
Bij 4.20 toen ie live speelde en afwisselde met de loop dat vond ik echt te gek, top die gozer!
En Cory Wong is helemaal in de roos, zo lekker funky die gasten, super hoor.

Leuk dat het ook zo gevarieerd is het aanbod, ik zla ook een paar verschillende posten.

Als eerste naar aanleiding van the Two Banks of Four Dianne Reeves dus;



Dan zijn we toch meteen in de categorie jazz zangeressen en Rachelle Ferrell is wel heel speciaal, luister en verwonder je.
Ik vind het ook leuk hoe zij zo heel toegankelijk met haar publiek interacteert;




Paar jaar geleden had Darryl hall elke maand een live sessie van een uurtje met z'n band en een andere artiest.
Ik keek trouw elke maand en was ook een leuke manier om weer nieuw talent te ontdekken.
Kandace Springs maakte toen best indruk op me;






Charlie Hunter op de achtsnarige gitaar vind ik op sommige albums ook lekker.
Hier met zo'n lekkere blaassectie;


 
Hall & Oates is zelf ook prachtig. Echt goede muziek :okdan: Door alle suggesties schoot mij er ook nog een te binnen:



Ik ken hem verder helemaal niet, maar dit is een wonderschoon liedje.

En nu ik toch bezig ben :D Ik ben ook dol op bluegrass en muzikanten die écht wat kunnen :dubbel: Van deze Bob Dylan-cover word ik heel blij. Prima band ook trouwens, de Infamous Springdusters :okdan:

 
Hall & Oates is zelf ook prachtig. Echt goede muziek

Daar had ik vroeger heel veel van in huis, ik heb ze ooit in de eighties nog in de Ahoy gezien.

Ik ken hem verder helemaal niet, maar dit is een wonderschoon liedje.

Ken 'm ook niet maar zeker een mooie song.
Er zijn zoveel mooie songs, vooral bij de singer songwriters, Nick Drake vroeger bijv.
Van Morrison ook zeker, Into the Mystic heb ik grijs gedraaid in de seventies.

Duncan Browne van The Wild places heeft ook hele mooie tracks gemaakt




Ik denk dat jij dit wel kan waarderen, Gene Clark zo gevoelig maar prachtig en helaas is z'n cd White Light niet echt zo bekend behalve bij de liefhebbers;





Ik ben ook dol op bluegrass en muzikanten die écht wat kunnen

Lang geleden dat ik dat draaide maar zo op z'n tijd vind ik het wel lekker, de meesten die ik kende waren bijv ex leden van the byrds of the eagles bijv.
Als ik dat draai dan eindig ik meestal met the Eagles of een beetje West Coast bijv.
Hier nog eentje;



Zag een tijdje geleden op vrije geluiden een Nederlandse Bluegrass band;

 
Van Morrison ook zeker, Into the Mystic heb ik grijs gedraaid in de seventies.

Dat draai ik nog regelmatig. Zo knap hoe hij met super simpele akkoorden een prachtig liedje maakt. C, D, F en G. Veel meer is het vaak niet. En het klinkt fantastisch. Dat vind ik ook een kunst. Ron Sexsmith kan dat ook, geweldige singer/songwriter. Gene Clark ken ik ook. Het titelnummer van White Light is fantastisch.

Bij Bluegrass en country is het de kunst dat het authentiek is. Tim Knol ging op een gegeven moment ook bluegrass maken. Met zo'n afgeknepen stemmetje. Ik vond het totaal ongeloofwaardig.

P.S. Toch eentje van Ron Sexsmith, omdat het zo goed is :D Eenvoudig en super krachtig.

 
Toch eentje van Ron Sexsmith, omdat het zo goed is :D Eenvoudig en super krachtig.

Blijft leuk die singer songwriters, mooie liedjes ook trouwens.
Er was twee dagen geleden op NPO2 nog een documentaire over Joni Mitchell.
Ron Sexsmith, de naam komt me wel bekend voor maar ik ken geen muziek van 'm, klinkt lekker in ieder geval.

Elliot Smith met het album XO vond ik ook erg goed;

 
Back
Top