MP MIDI Controller

Nog geen woord over de prijs, maar er is gemeld dat de controller al drie maanden bètatests uitvoert en op het punt staat in productie te gaan.

https://mpmidi.com/


MP-MIDI-1400x1050-1-696x522.jpg



 
Bekijk de Electra One maar eens, die vinkt toch aardig wat van je lijstje af. In tegenstelling tot dit apparaat wordt die al een tijdje geleverd. Ik heb er twee en zijn voor mij een ideale combi tussen met PC en plugins werken en toch knoppen hebben. Ook niet goedkoop maar zijn prijs meer dan waard.
Als de snelheid van reageren van de knoppen dan afhangt van de computer? Maar hij is niet standalone. Maar weer wel knoppeninvoer voor de computer.
Begrijp ik.
 
Mijn eerste indruk:
De MP Controller is zeker geen plug & play apparaat en je moet echt wel even de tijd ervoor nemen om het te installeren, alles goed in te stellen en om de werking te leren kennen.
Ik denk dat je er alleen wat aan hebt als je de controller op een handige plek zet voor je neus en gemakkelijk binnen armbereik, en liever in een nog wat schuinere hoek (ik heb een ordner eronder gelegd). Met daaronder nog ruimte voor toetsenbord of klein midi keyboard. En de muis blijft ook in de buurt.
Het is geen ultieme superoplossing waarmee je alle VSTs met gemak zoals hardware kunt bedienen. Die bestaat niet.
Maar, mits je er de nodige tijd in wil steken, lijkt het wel een vooruitgang ten opzichte van de gebruikelijke wijze waarop je VSTs bedient. Waar je normaal gesproken met de muis en een reguliere midi controller in de weer bent, kun je hiermee je VSTs bedienen op een apart scherm, met de muis én touch én je kunt met groot gemak encoders (32 stuks x 4 pages) toewijzen aan de gewenste parameters van VST effects of instruments en dit opslaan voor de volgende keer. Met als nadeel dus dat het allemaal via host plugins moet (max 12 VSTs per multi host plugin).
In mijn beleving heeft het geen zin om alle parameters van een (uitgebreide) VST, of zoveel mogelijk parameters, te willen bedienen met de encoders. Dan maak je het alleen maar ingewikkeld.
Maar voor de essentiële zaken, die je normaal gesproken op een midi keyboardje ofzo zou doen, zoals filters en envelopes lijkt het ideaal en ook om vervolgens bijv. automation op te nemen. Andere zaken kun je nog steeds eenvoudig met de muis of met touch doen.
Nou ik hoop dat dit een genuanceerd beeld geeft.
Ik kom er nog een keer op terug als ik 'm wat langer heb gebruikt.
 
Ik heb dit apparaat ook op het oog. Het lijkt, voor mij persoonlijk dan, best wel potentie te hebben maar het is vrij lastig om goede reviews van gebruikers te vinden. Dus Bahamut, als je dit nog leest.., ik ben best nieuwsgierig na je mening nu je hem langere tijd in je bezit hebt (gehad ?)
 
Ik heb m nog en hij gaat niet weg. Mijn mening is grotendeels hetzelfde.
Net zoals bij alle controllers is het niet per se sneller dan puur alles met muis en keyboard doen... en zitten er voor- en nadelen aan.

Het installeren, de werking uitvogelen, je eigen presets en favorites per plugin maken, het integreren in je workflow; dit kost allemaal serieus veel tijd en moet je ervoor over hebben. Het werken met de host plugins, dat blijft een beetje behelpen maar is voor mij niet onoverkomelijk. Voor anderen misschien wel.

Het apparaat werkt verder prima en doet wat het moet doen. Het is geen wonderoplossing, maar als je 'm handig positioneert én handig inzet is 't een mooi ding om erbij te hebben als je veel met plugins werkt.

Met handig inzetten bedoel ik: je moet er (juist) niet álle plugins en alle parameters mee willen bedienen... dat werkt echt niet. Maar alleen die VST instrumenten en VST effecten waarbij het voor jou toegevoegde waarde heeft om deze op een apart scherm te hebben en lekker aan de knoppen te draaien. Dat is een kwestie van uitvogelen wat goed voor je werkt. En de rest kun je gewoon op de oude manier op je hoofdscherm blijven doen.

De support is goed (én snel!) en ze blijven het ontwikkelen.
 
Hey thanks voor de reactie !
Het is een erg interessante optie.

Ik heb ook gekeken na bv een Electra One maar ik vind de visuele presentatie van de Mpmidi gewoon veel aantrekkelijker.

Dat het niet sneller is als muis en keyboard is niet echt een probleem. Ik hecht meer waarde aan een hands-on experience. Waar ik hem voor zou willen gebruiken is voornamelijk een paar softsynths. Ik zoek iets wat, in tegenstelling tot wat analoge apparatuur die ik heb, niet gelimiteerd is tot één, iets wat 1 op 1 samenwerkt met een vst en waar ik meerdere kopieen van kan maken.

Trouwens iets wat mij opvalt is de positie van de parameters aan de zijkanten en de bovenkant. Deze lijken 90/180/270 graden gedraaid tov van de parameter van je plugin. Dit vind ik nogal een vreemde beslissing want bv met een enveloppe of filter lijkt me nogal dit verwarrend. Wat is jou ervaring hiermee ?
1702416327331.png


Dus ja het blijft voor mij een interessante optie, al denk ik ook aan alternatieven als de Cobalt of Argon 8.
 
Klopt aan de zijkanten en bovenkanten is het beginpunt van de visuele encoders naar de betreffende zij- en bovenkant gericht. Zelf geen last van gehad maar terechte opmerking. Dit is wel zoiets wat je gemakkelijk kunt aankaarten en waar ze wellicht iets mee kunnen doen in een update, om een optie te geven om alles op dezelfde manier als de onderste encoders te laten draaien. Weet je wat ik ga het gelijk zelf even doen. :)
 
Klopt aan de zijkanten en bovenkanten is het beginpunt van de visuele encoders naar de betreffende zij- en bovenkant gericht. Zelf geen last van gehad maar terechte opmerking. Dit is wel zoiets wat je gemakkelijk kunt aankaarten en waar ze wellicht iets mee kunnen doen in een update, om een optie te geven om alles op dezelfde manier als de onderste encoders te laten draaien. Weet je wat ik ga het gelijk zelf even doen. :)

Komt eraan in een volgende update.
 
Nice, dat is wel het voordeel van een kleinere onderneming, die zijn nog vrij gevoelig voor user input. Ik had ze van de week ook een bericht gestuurd met een aantal vragen waaronder deze en ze zeiden dat dat kwam door de richting waarop de pots gemonteerd waren.

Anyway, nog een vraagje. Ik meen net te lezen dat hij ook te gebruiken is als een midi controller zonder de wrapper. Dat zou een enorm pluspunt zijn, maar is het makkelijk te switchen van de een na de andere modus ?
 
https://www.skippyweb.eu/2021/12/mp-midi-controller/

Dat heb ik hier gelezen
The controller does not work with native (Cubase) DAW stock plugins (because these stock plugins are not VST3 plugins). This is mentioned on the MP-MIDI website FAQ and is perhaps only relevant if you only/mainly use native plugins. However, these native plugins can still be controlled if you use the MP Midi device as a regular midi controller (without the MP Host plugin) but then you will loose part of the functionality of the controller;

Maar ik ben ook verteld dat er binnen enkele weken een update in de vorm van een app aan zit te komen waardoor je de controller parallel met de huidige software als midi controller kan laten draaien. 16 kanalen met 128 parameters inclusief buttons op het touchscreen, macros, presets, midi routing na external midi hardware enz.

Dus wel erg benieuwd na deze update. Nadeel is wel als je windows draait je nog een paar maanden langer moet wachten.
 
Ja klinkt interessant.
Op dit moment kan het volgens mij niet. Sowieso gaat het niet samen met de normale werking, want de MIDI poorten van de MP
controller moet je disablen in je DAW. De host plugin communiceert rechtstreeks met de controller.
Staat ook niet beschreven in de officiële knowledge base.
 
De MP Controller wordt nog steeds doorontwikkeld.

Ondertussen kun je de MP Controller ook als standaard MIDI / DAW Controller gebruiken. Dus nu kun je 'm op twee manieren gebruiken:
- om plugins te bedienen op de MP controller via de MP Host plugins, óf
- als uitgebreide MIDI / DAW controller met 32 touch screen buttons en 32 encoders (per page!).
In feite is het daarmee een soort uitgebreide Stream Deck.
Voor Cubase 13 hebben ze ook een MIDI remote script gemaakt.

Het staat allemaal beschreven in hun knowledge base, zie hoofdstuk 11: Solutions
Ik heb dit overigens zelf niet getest omdat ik tevreden ben met hoe ik momenteel alles in gebruik heb. Ik gebruik de MP Controller puur voor plugin bediening wanneer dat handig is.

En nogmaals: geen plug & play apparaat, kost veel tijd om alles in te stellen en uit te vogelen, en zonder een goede positionering van de MP Controller heb je er weinig aan. Maar de potentie en de flexibiliteit, ook als DAW controller, is groot, zeker i.c.m. Cubase.
Ze zijn zeer goed bereikbaar voor suggesties en bug fixes.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top