MP MIDI Controller

Nog geen woord over de prijs, maar er is gemeld dat de controller al drie maanden bètatests uitvoert en op het punt staat in productie te gaan.

https://mpmidi.com/


MP-MIDI-1400x1050-1-696x522.jpg



 
Een soort Ableton Push idee, in dit geval gereflecteerd het een vst plugin en niet Ableton vind het best veel geld voor een midi controller die niet stand alone werkt.
 
[....]
Vreemd dat de controller 'maar' 360 kost en dat je daar bovenop ook nog eens 360 voor 1 licensie moet betalen.
De prijs is gesplitst zodat je in voorkomende gevallen minder invoerrechten hoeft te betalen - namelijk alleen over de hardware...
 
Je hebt niets aan deze belastingtruuk in de EU. Maar de helft voor de software rekenen, laat andere fabrikanten het maar niet horen. 8)
 
Midi en een aanraakscherm. Daar zit een GAT tussen van bijna veertig jaar.
Liever had ik gezien dat er iets zou zijn met enkele knoppen en wat seven-segment displays.
En wat goedkoper AUB.
Die techniek past toch beter bij elkaar.
En op zich ook weer iets modulair-s (uit elkaar haalbaar) inverband met reparatie.
Gewoon digitale techniek en geen computer.
Daar moet best een grote markt voor zijn.
En het bestaat nog niet.
 
eigenlik, vind ik dat de Nektar Panorama P1 nog de beste papieren heeft, al is de ondersteuning verouderd, behalve voor Reason... daar werkt het grandioos.
en Bitwig Studio heeft de kontrole zelf verkrampt, zoals Ableton dat ook doet overigens; de Push 2 zou veel meer kunnen voor third party plugins, ook de knobs (momentary, toggle, step mode), zou eenvoudig zijn.

maar de Panorama P1, werkt niet voor Ableton...., werkt wel voor b.v. Cubase en Reaper, én je hoeft een wrapper niet te gebruiken, wel om de mappings mee te maken, standalone, al zit daar iets mis, dat willen ze zeker in overleg (met mij, en anderen) oplossen, maar ik kom er niet aan toe en wacht ook op Cubase 12, wat die gaat doen, over er niet te veel verandert.

geen touchscreen, de P1, maar Nektarine is niet noodzakelik, de mappings komen otomatisch op, ik kan met oudere Nektarine versies volgens mij nog wel goede mappings maken, maar heb er nog niet de tijd voor genomen...

wel pages, maar geen parameter limiet.

de MP Midi is sinds mijn laatste opmerking, alhier, wél verbeterd; touchscreen. goed die heb ik al éen... en een Push 2, en een Panaroma P1.

Automap (waarvan velen beweerden dat ie nooit goed werkte, dat zou kunnen, maar je moet m wel goed instellen, dan werkte ie perfekt) is nu gedumpt, maar was bijna even krachtig als de P1, de wrappers waren ook niet storend. ik gebruik automap nog voor een paar synths (de FM8, b.v., een map gemaakt door iemand anders, perfekt..).

€720... is nogal wat...

wellicht is het geen storende wrapper.

ik zou zelf dit niet dé beste taktiele controller noemen. een touchscreen is niet per se noodzakelik, b.v.

jammer van automap, en dat Nektar zo aanklooit, maar als je ziet wat Nektar met Reason kan.... o.k. je hebt pagina's, maar je kunt immens snel navigeren, en heel wat knoppen...

misschien toch eens weer de mappings van Nektar laden, en voor veel plugins werken mappings niet... wanneer ze modulair zijn.... of semi-

vraag me af of de touchscreen de problemen oplost die je soms hebt met plugins, nou ja, alle die geen touchscreen ondersteunen, al valt er dan nog, hangt van de plugin af goed mee te werken.
 
Gewoon digitale techniek en geen computer.
Daar moet best een grote markt voor zijn.
En het bestaat nog niet.
Bekijk de Electra One maar eens, die vinkt toch aardig wat van je lijstje af. In tegenstelling tot dit apparaat wordt die al een tijdje geleverd. Ik heb er twee en zijn voor mij een ideale combi tussen met PC en plugins werken en toch knoppen hebben. Ook niet goedkoop maar zijn prijs meer dan waard.
 
[Wat is een wrapper is dat een schil? ]
Tja . . niet makkelijk allemaal. En de gebruiksfilmpjes geven ook niet veel prijs wat het doet.
Van die Electra One en de Nektar Panorama P1
fuzzy, onduidelijk, vaag idee van de mogelijkheden.
Met die kon je een wel synth DAW extern bedienen zag ik.
Met de Nektar is het in ieder geval mogelijk om 8 . 16 . 32 . stappen loopjes te maken.
Net als met Nektar AURA Beat Composer USB/midi pad controller / sequencer.
De vraag is of dat ik dan geen overbodig apparaat koop want ik heb een sh-32
En die stuurt ook 4x8 of 32 al of niet zelfgemaakte loopjes naar buiten.
Standaard staat er van alles in maar kunt dit ook wissen en zelf invullen.
Met ook een de totale reset terug naar fabrieksinstellingen.
De bediening op dat ding is toch een beetje rommelig vind ik.
Alhoewel van de DAW(computer) overzetten naar de step-mode van de hardware geeft geen probleem.
Maar dat terug beluisterend geeft altijd weer verassingen die ook niet altijd onaangenaam zijn.
Zeker omdat deze zijn signaal ook kan uitsturen naar andere externe sinth`s en dat geeft mooie resultaten.
Er wordt wel eens wat gehusseld à la een arperggiator die er ook op zit.
Het kan zijn dat ik me nog verder moet verdiepen in de gebruiksaanwijzing.
.
. . . Maar ik zoek eigenlijk een gecombineerd apparaat met alleen midi in en midi uit.
Zowel voor een arperggiator en ook via DAW voorgeladen liedjes waar van ik alleen het nummer hoef in te toetsen.
Met alfanumeriek toetsenbordje en een pijltje naar boven en naar onderen voor de instrumentale nummers van midi.
Met de arperggiator is het dan ook mogelijk het liedje te transponeren in de gewenste toonsoort en vast te zetten.
Hier nog een fimlpje van een ouwe antiekeling uit de Atarie tijd.

Net als nu ook kan met de 32 noten.
Ongeveer vijftien toetsen met een twee maal 4digid seven segment display MEER NIET !
Voor pakweg €100 tot €200 en ik koop het direct.
De noot / toon invoer zou nog kunnen met wat sommigen noemen z`on afschuwelijk toets bord met kleine toetsjes.
Maar wel handzaam.
Of met pijltoetsen hoger / lager op het ding zelf.
Het zou te maken zijn met de Raspbery Pi à (€45) Maar zoveel programeer kunsten heb ik nog niet.
Helaas . . . en ik wacht af want het moet toch mogelijk zijn dat te maken.
Het ontwerp van die sh32 zal zeker al ouder zijn dan twintig jaar.


 
Laatst gewijzigd:
4 jaar om een systeem te ontwikkelen dat werkt met alle grote DAW's, op Mac en pc, touch-enabled op de mac, bidirectionele communicatie en synchronisatie met de hardware zonder enige latentie of CPU-belasting toe te voegen, presetsysteem, meer dan 1000 presets van gekoppelde populaire plug-ins, een multihost die het mogelijk maakt om meerdere plug-ins te besturen, de plug-in automatisch op de controller weer te geven, parameters te synchroniseren met encoders bij het wijzigen van een voorinstelling op de gehoste plug-in, virtuele encoders verbergen/weergeven, meerdere encoders koppelen om macro's te maken, automatische overdracht op muis op de plug-in wordt gecontroleerd... en de lijst kan doorgaan, maar dit is wat er nodig is om een systeem te creëren dat je plug-ins transformeert in een "hardware-achtig" apparaat.
Wel zijn er goedkopere controllers die dit ook kunnen?🙄
 
4 jaar om een systeem te ontwikkelen dat werkt met alle grote DAW's, op Mac en pc, touch-enabled op de mac, bidirectionele communicatie en synchronisatie met de hardware zonder enige latentie of CPU-belasting toe te voegen, presetsysteem, meer dan 1000 presets van gekoppelde populaire plug-ins, een multihost die het mogelijk maakt om meerdere plug-ins te besturen, de plug-in automatisch op de controller weer te geven, parameters te synchroniseren met encoders bij het wijzigen van een voorinstelling op de gehoste plug-in, virtuele encoders verbergen/weergeven, meerdere encoders koppelen om macro's te maken, automatische overdracht op muis op de plug-in wordt gecontroleerd... en de lijst kan doorgaan, maar dit is wat er nodig is om een systeem te creëren dat je plug-ins transformeert in een "hardware-achtig" apparaat.
Wel zijn er goedkopere controllers die dit ook kunnen?🙄

Wat wil je hier exact mee zeggen?
 
Wat wil je hier exact mee zeggen?
Deze controller kost 780 euro.dus zijn er goedkopere die ergens hetzelfde kunnen doen wat de MP kan doen?
Maar er zijn geen tutorials van de MP om te vergelijken.Dus dat wordt een beetje uitspitten.Suggesties?
 
Laatst gewijzigd:
het feit dat je heel de tijd bij de knoppen aan de rand zit te zoeken naar een label die een functie van de plugin aanpast kost je alleen maar tijd ipv gewoon met je muis over de parameter heen hangen een scrollwheel bedienen. for real. kijk maar op die mpmidi site en dan die AMEK channelstrip, ik zou er helemaal gek van worden.
 
het feit dat je heel de tijd bij de knoppen aan de rand zit te zoeken naar een label die een functie van de plugin aanpast kost je alleen maar tijd ipv gewoon met je muis over de parameter heen hangen een scrollwheel bedienen. for real. kijk maar op die mpmidi site en dan die AMEK channelstrip, ik zou er helemaal gek van worden.
ja, om bij na te denken.Maar na een tijdje ben je wel thuis denk ik in een vlotte bediening.Enfin,ik lees wel veel positieve ervaringen.
 
Ja, ik ben benieuwd hoe dat op de lange duur is. Je brein moet namelijk een hele rare kwinkslag maken om dat vierkant rondom toe te passen op een gui waarbij alle knoppen kris kras staan en dan moet je heel de tijd een soort raster toepassen op die gui en omgekeerd. Begrijp me goed, ik ben fan van diverse controllers, maar deze werkt gewoon een beetje raar.

Met een controller met leds/oleds boven de knoppen/schuiven etc heb je direct de info te pakken zonder een denkraam toe te pasen. Tuurlijk dat scherm enzo ziet er wel tof uit, maar ik denk dart dan gewoon een ipad toevoegen als sidecar gewoon dan handiger is. Maar dan heb je geen fysieke knoppen, maar het blijft hoe dan ook schipperen met die dingen.
 
Ik denk (hoop) dat het een kwestie van wennen is. Je kunt ook kleurtjes gebruiken en de knoppen in een logische volgorde neerzetten die min of meer overeenstemt met de plugin.
Uiteindelijk lijkt me dit systeem, mits je het ergonomisch gezien op een handige plek neerzet, het beste dat er is qua plugin bediening.
Op basis van wat ik nu heb gezien ga ik 'm kopen, maar helaas zijn ze momenteel uitverkocht.....
Tenzij iemand me op andere gedachten weet te brengen. ;)
Ik ga er speciaal een compact midi keyboardje voor aanschaffen, zodat ik zowel toetsen (4 oktaven) als deze controller voor m'n neus heb, zonder ver met de armen te hoeven reiken.
Ik doe toch bijna alles met software en ga steeds meer in dit ding geloven.
Een groot voordeel van dit apparaat lijkt mij dat je direct veel controls onder de knoppen hebt, zonder dat je vooraf met midi learn / control assigns hoeft te klooien. Wellicht wat fine tunen per plugin en dan ben je klaar.
Workflow!
 
Laatst gewijzigd:
Ik zou moeilijk iets kunnen verzinnen dat me minder aanspreekt dan dit.

Naar een scherm kijken en met de muis werken, of naar een scherm kijken en aan knoppen draaien. Dat laatste is toch leuker? :P
Maar ik weet wel iets dat je mogelijk nog minder aanspreekt: de Steven Slate's Raven.
Die lijkt mij dan ook weer niets. Dat is alleen maar scherm / touch screen.
 
Naar een scherm kijken en met de muis werken, of naar een scherm kijken en aan knoppen draaien. Dat laatste is toch leuker? :P
Bah,de jeugd is gewoon naar een scherm kijken en te werken tegenwoordig in deze moderne tijden.
 
Ik wacht nog steeds op de MP Midi Controller model 2A die ik in mei heb besteld.
Ergens halverwege augustus zou hij er dan eindelijk moeten zijn.
Ik laat t.z.t. wel weten of het - na uitgebreid testen - goed bevalt.
Zo niet, dan zien jullie 'm wel op marktplaats verschijnen. :)
 
Back
Top