OpenAI introduceert neuraal net dat muziek inclusief zangpartijen genereert

2003566396.jpeg?f=imagenormal.jpg



https://tweakers.net/nieuws/166660/...-muziek-inclusief-zangpartijen-genereert.html

Over 50 jaar kan iedere consument zelf muziek laten maken in zijn eigen smaak. Geen muzikanten meer nodig.
 
Nulletje teveel? Ik denk wel eerder.

Nah, ik weet niet of je geluisterd hebt maar ze zijn er nog lang niet. Resultaat is wel verbluffend als je realiseert dat dit puur door een computer is gegenereerd.

Dit zie ik dus ook gebeuren op het gebied van mastering. Dat is goed te analyseren en ook weer toe te passen. Pak je eigen track, geef je referentietrack op en presto gemastered.
 
Het duurt 9 uur om een minuut audio te maken las ik, da's nogal traag.
Maar als deze AI zich net zo ontwikkelt als Alpha Zero dan maakt ie over een jaar een track in 5 minuten bijv.
 
Het klinkt behoorlijk lo-fi, bijna alsof het uit een naburige kelder komt. En de zangpartijen zijn tamelijk lachwekkend. Structuurloos gebral, ik moest even hartelijk lachen! :D
 
Elvis die "at last we woke up with a soul" zingt vind ik pure kunst. Fascinerende technologie.
 
Shit das beter dan mijn muziek :D

Zat wat bob marley tracks te luisteren. Maar je hoor de echte band en bob zijn stem hoor je er door heen.
Sommige track zijn zonder ai vocals genereerd. Maar de originele zit er nog in.
 
Heheh... hoeven we ons iig niet meer druk te maken dat er geen nieuwe muziek meer zal komen als wij het niet doen.. :D
Maar dat van de originelen viel me ook op.. maar het lijkt vooral aan het begin te zitten in die renders.. later wordt er miraculeuze wijze een heel andere compositie van gemaakt.. met soort-van hetzelfde arrangement.

Ik vind de teksten echt lachuh ook.. :D Gisteren heb ik er een gebruikt om mee te jammen met mijn Korgels (Kronos + PA4x).. Die PA4x heeft ook zo'n vocal processor die je als Barry White laat klinken of als chipmunk.. koortjes erbij.. etc.. :) (:D)

Deze was het geloof ik.. klinkt echt behoorlijk authentiek.. alleen die tekst.. :D
https://soundcloud.com/openai_audio/rock-in-the-style-of-815957381/s-7dnZ95jqAwL

Took the Cal coast down to Mexico
Find a little trouble with nobody we know
Had to get away, blow a little smoke
See a little skin down in heaven below
I'm like, "Hey, man!
We ain't gotta feel so bad"
He's like, "Amen!
These are days we can't get back"
(Two, three, four)
Drop those bags, let's get down to business
Didn't drive all night just to witness
Light me up like 12 days of Christmas
All I know is right now I need this
Wake up, sun's out, shoes off, my goodness
Sippin' seaside, I call it fitness
Too damn young, too much fun to quit this
All I know is right now I need this
Na-na, I need this
I wanna feel it
Na-na, I need this so bad
Woke up in a haze, still a little high
Listen to the waves as the clouds roll by
"Could You Be Loved" playing on repeat
Making big plans, doing nothing for weeks
I'm like, "Hey, man!
We ain't gotta feel so bad"
He's like, "Amen!
These are days we can't get back"
(Two, three, four)
Drop those bags, let's get down to business
Didn't drive all night just to witness
Light me up like 12 days of Christmas
All I know is right now I need this
Wake up, sun's out, shoes off, my goodness
Sippin' seaside, I call it fitness
Too damn young, too much fun to quit this
All I know is right now I need this
Na-na, I need this
I wanna feel it
Na-na, I need this so bad
(Hey, man!
We ain't gotta feel so bad
Amen!
These are days we can't get back)
(Two, three, four)
Na-na, I need this
I wanna feel it
Na-na, I need this so bad
Na-na, I need this
I wanna feel it
Na-na, I need this so bad
 
Laatst gewijzigd:
Dat zat eraan te komen. Dat de uitvoering nog wat gammel klinkt is niet zo interessant. Laat zo'n door AI gegenereerd nummer uitvoeren door een echte band en je hebt een potentiële hit. Dit gaat grote consequenties hebben. Nog meer massa muziek?
 
Daar heb je geen AI voor nodig (gelukkig). Zie Matchering: https://www.youtube.com/watch?v=8Su5STDYfcA

Handig; nog even en het gaat zo; je voert een paar akkoorden in, je laat de AI erop los en je zet als referentie Quincy Jones neer en ook bij de mastering als referentie en voila, beter dan Quincy ooit gemaakt zou hebben.
Dat wordt nog wat met de contest de komende jaren. :D
 
Klinkt niet veel slechter dan 90% van mainstream radio.
 
Nu nog AI die aanvoelt welke muziek ik behoefte aan heb en daarin voorziet.. :-)
 
Juist - en daarna een ingebouwd chipje in je hersens dat je een tevreden en voldaan gevoel geeft, zonder dat daar zelfs maar muziek aan te pas hoeft te komen....
 
De technologie is zeker indrukwekkend. Het grootste probleem met het resultaat: het gaat een beetje nergens naartoe. Laat staan dat er een oorworm tussen zit. Beluister 4 songs en probeer je er morgen nog iets van te herinneren. Beetje zoals een goede pianist die op een goede piano een beetje semi-random zit weg te tokkelen.

En die lyrics...ze zijn zo random dat er natuurlijk wel moeilijk kijkende types gaan beweren dat ze eigenlijk een heel diepe, moeilijk te doorgronden betekenis hebben waar Nirvana en Don McLean nog een puntje aan kunnen zuigen. Maar los van een ongelukkig toeval, waar is de inspiratie en humor. Nergens. Country nummer? Lala trucks, lala girls, lala guns. Ja, ok. Maar dit herinner ik me niet meer zodra het nummer gedaan is. Maar "I have 30.000 dollars in credit card debt, credit card debt" die blijft nog een week nazinderen in je hoofd. :D Dus tot nader order: geef mij maar een echte mens die al zijn rare kronkels in zijn muziek propt.
 
Back
Top