Stoffige digitale piano's

loveyourjunos

Ouwe rot
Lid sinds
17 december 2006
Berichten
1.734
Locatie
Oss
De meeste digitale piano's hebben mooie, sjieke, loepzuivere akoestische piano's, terwijl ik juist piano's met karakter zoek. Alles wat ik kan vinden op youtube e.d laat zien en horen wat voor peperdure instrumenten ze er in gestopt hebt. Bestaan er (hardware) instrumenten waarbij je juist een lo-fi / low quality piano geluid hebt of kan maken? Zo'n stoffige-piano-op-zolder idee. Ik hou erg van dat geluid. The Gentleman, the Maverick en die unicorda plugin van Native Instruments doen wel zoiets, maar dat zoek ik dus in hardware.

ik hoor het graag
 
De Mellotron heeft die sound wel, je zou voor 1 van de moderne incarnaties kunnen gaan, of sampler natuurlijk. De Mellotron piano klinkt iig lekker stoffig.
Ik had deze ook eens gedownload, maar nog niet geprobeerd. Zou je ook samples van kunnen maken:
https://freevstplugins.net/creepy-piano/
 
Bedoel je bijvoorbeeld een Honky Tonk Piano sound? Die zitten in de meeste digitale piano's/workstations wel ?

In deze video zitten daar van wel paar voorbeelden:

 
Bedoel je bijvoorbeeld een Honky Tonk Piano sound? Die zitten in de meeste digitale piano's/workstations wel ?

In deze video zitten daar van wel paar voorbeelden:

Terwijl ik zoek naar voorbeelden realiseer ik me dat het niet echt duidelijk is waar ik naar op zoek ben :) Ik zoek juist iets wat de slechte eigenschappen van een instrument ("karakter") laat horen, in plaats van een zo perfect mogelijk geluid.

Dit is misschien een goed voorbeeld :
 
ik heb een keer een kringloop piano gehad waar de hamertjes dusdanig van waren versleten dat er alleen maar een dof geluid uitkwam.. dus had ik de hamertjes ingesmeerd met bison kit.. het resultaat was verbluffend!!!! helaas is die nooit als plugin oid verschenen!!!! ik heb er toen een track mee gemaakt met de titel creatief met bison kit!!!
 
ik heb een keer een kringloop piano gehad waar de hamertjes dusdanig van waren versleten dat er alleen maar een dof geluid uitkwam.. dus had ik de hamertjes ingesmeerd met bison kit.. het resultaat was verbluffend!!!! helaas is die nooit als plugin oid verschenen!!!! ik heb er toen een track mee gemaakt met de titel creatief met bison kit!!!


Niet helemaal de sound waar ik naar op zoek ben maar toch zeer bedankt voor deze bijdrage :okdan:
 
Als ik je goed begrijp dan wil je een digitale piano ouder laten klinken?
Dan zal je gewoon in je daw iets moeten doen of een effect aansluiten op je piano zodat de output anders wordt.
Als je dat bij een gewone analoge piano wil dan moet je iets aan de hamertjes doen, er iets opplakken bijv of hier en daar wat vijlen, juist het tegenovergestelde van wat ze doen om een piano beter te laten klinken.
Hier een voorbeeld van de gratis Labs plugin soft piano waarin ze aangaven dat ze vilt op de hamertjes hadden geplakt;




Deze klinkt ook een beetje stoffig vind ik;

 
Laatst gewijzigd:
Back
Top