Open source hardware met functionaliteit naar keuze?

Dit ^^^
vooral bij unclean shutdowns (wat in zo'n stand-alone controller natuurlijk om de haverklap gebeurt)

Overigens kan een pi ook opstarten vanaf een usb drive, of via PXE, maar dat geeft allemaal al aan dat hij eigenlijk niet bedoeld is als stand alone hardware in een controller box.

maar dat hoeft toch niet, je kan toch een OnOff Shim gebruiken zoals deze: https://shop.pimoroni.com/products/onoff-shim

Ik denk idd dat je moet kijken naar de betrouwbaarheid maar ik zou altijd voor de snelheid van een raspberry pi 4 gaan. Alle andere boardjes zijn super veel langzamer, en dat prima als je bijv. alleen een sequencer wil maken oid als projectje maar als universele box denk ik niet dat het echt opschiet maar ik kan me vergissen.

Ik denk zelf dat misschien een compleet toetsenbord integreren het makkelijkst is, en een paar rotaryknoppen, een touchscreen 8" en een Korg Nanokey opofferen voor onderdelen. En dan misschien een redelijke DAC bouwen om het geluid wat beter te krijgen? Ik heb me nog niet verdiept in de DACS voor de raspberry pi.
 
Maar dan nog vereist het dat je netjes die power-knop indrukt om hem uit te schakelen en dan ook echt wacht tot hij helemaal afgesloten is. Da's geen gebruikelijk procedure in de synthwereld, dus dat gaan mensen geheid een keer vergeten.

niet als je een een accu inmaakt die je alleen maar gebruikt voor het afsluiten door af te dwingen dat je alleen op netstroom kan opstarten. Maar goed daar valt van alles op te bedenken. Ik weet dat als je de stekker er zomaar uittrekt en je doet dit een paar keer dat je SDcard naar de klote is. Maar aan de andere kant, je maakt hier geen commercieel product, mensen moeten gewoon snappen dat je een RPI netjes moet afsluiten.
 
En dan misschien een redelijke DAC bouwen om het geluid wat beter te krijgen? Ik heb me nog niet verdiept in de DACS voor de raspberry pi.

Zoiets als dit of dat?


Maar aan de andere kant, je maakt hier geen commercieel product, mensen moeten gewoon snappen dat je een RPI netjes moet afsluiten.


Als dit echt zo'n probleem is, hoe hebben die gasten van Tasty Chips dat dan opgelost?


Daar valt iets voor te zeggen, het is geen commercieel product en mensen die hier interesse in hebben weten dat. Dan zullen ze waarschijnlijk ook beter opletten hoe ze het ding moeten gebruiken, en dan ook het netjes afsluiten.

Voor een commercieel product is dat anders, Tasty Chips zal daar inderdaad een oplossing voor hebben. Denk dat ze ons dat niet gaan vertellen, schat ik zo in. ;)
 
Als dit echt zo'n probleem is, hoe hebben die gasten van Tasty Chips dat dan opgelost?

Ik denk dat zij direct booten naar software die in serial EEPROM staat en 100% in RAM draait, of iets dergelijks. Dan kunnen ze de SD-kaart read only gebruiken met alleen een bootloeder erop en scheelt dat power-down issues. En dan een of andere embedded linux draaien. Je moet dan wel een hoop wielen zelf uitvinden.
 
Denk dat ze ons dat niet gaan vertellen, schat ik zo in.
Misschien als ik het heel erg lief vraag?:engel:
Ze zitten in de buurt hier:P

Ik vind persoonlijk die oplossing voor een enkele SATA disk wel mooi, dat zou het probleem moeten oplossen.


Wat betreft DAC's heb ik de voorkeur voor iets met ook inputs.
Audio Injector heeft er een aantal. Dit is het maximaal haalbare op de Pi denk ik:
http://www.audioinjector.net/rpi-octo-hat
 
Ik denk niet dat we ons druk moeten maken over evt problemen met de SDcard. Ik heb hier nooit last van, maar ik sluit wel netjes af.
Vinden we de geluidskwaliteit van een RPI echt zo slecht dat een DAC nodig is?

Ik denk USB audio beter werkt iig met sunvox misschien dat dit nu beter:



Ik denk dat zij direct booten naar software die in serial EEPROM staat en 100% in RAM draait, of iets dergelijks. Dan kunnen ze de SD-kaart read only gebruiken met alleen een bootloeder erop en scheelt dat power-down issues. En dan een of andere embedded linux draaien. Je moet dan wel een hoop wielen zelf uitvinden.

dat denk ik ook, het hele OS staat gewoon in het geheugen.
 
Laatst gewijzigd:
Dit soort power-down issues krijg je als je een generieke installatie van linux (of een ander os) van een sd-kaart draait. Er zijn hele goede oplossingen die veel in embedded hardware gebruikt worden waar je inderdaad linux vanaf een read-only drive draait. Je hoeft niet eens het hele os in het geheugen te laden. Je kan met memory overlays werken bijvoorbeeld bovenop een read-only device waar alleen wijzigingen naar het geheugen geschreven worden, die ben je dan wel kwijt na een reboot maar dat is vaak juist wat je wil.
Ik verwacht dat Tasty Chips ook zoiets gebruikt.

Vinden we de geluidskwaliteit van een RPI echt zo slecht dat een DAC nodig is?

Ik denk USB audio beter werkt iig met sunvox misschien dat dit nu beter

USB audio is toch ook gewoon een DAC die je via USB aansluit?
 
USB audio is toch ook gewoon een DAC die je via USB aansluit?

Zeker maar bedoelde de hifiberry dac die je erop prikt vs een usb geluidskaart. Ik heb niet mega veel ervaring met muziek maken op een RPi maar de latency en stabiliteit met een usb soundcard lijkt beter.

Ik ben vooral even praktisch aan het denken, als je iets bouwt dan is het misschien net zo simpel en goedkoper om behringer usb soundcard te gebruiken.
 
Laatst gewijzigd:
Wow! Al 3 pagina's met info en dan heb ik Zynthian nog niet voorbij zien komen: https://zynthian.org/
Ik zit al een tijdje te bekijken of ik hier niks mee kan doen, want ik heb nog een raspberry Pi 3, een Pi Touchscreen en een Hifi berry liggen en zou dus wel een endje moeten komen....nu alleen nog even tijd ervoor vrij maken.

Met het Zynthian platform kan je LV2 plugins draaien op je raspberry pi.
Hier vindt je een lijst met applicaties die als LV2 plugin beschikbaar zijn: https://lv2plug.in/pages/projects.html

1 daarvan is Qtractor; een audio/MIDI multitrack sequencer, wat aardig in de buurt komt van hetgeen je zoekt toch?
https://qtractor.sourceforge.io/
 
Laatst gewijzigd:
de latency en stabiliteit met een usb soundcard lijkt beter.
Dit zou je juist andersom verwachten want een dac die je bovenop de Pi zet werkt met de geluidskaart in de CPU voor zover ik weet.

dan is het misschien net zo simpel en goedkoper om behringer usb soundcard te gebruiken.
Daar komt nog bij dat de specs van al die custom printjes om te huilen zijn vergeleken met een behringer usb interface.
De prijzen die ze soms vragen voor die dingen....

Das ook gelijk het probleem wat ik met Zynthian heb, die kit kost 300 euro voor iets wat er niet uit ziet met matige specs.
Het OS idee van Zynthian vind ik wel leuk, maar als ik naar hun website ga is daar al heel lang niks aan gedaan.
Ik vind het een beetje wazig allemaal, het voelt een beetje als het zoveelste dode Linux project.
Ik wil niet zeggen dat dat zo is, maar ze maken het niet bepaald aantrekkelijk.

Zelfde gevoel heb ik bij Patchbox OS. Misschien moeten ze gaan samenwerken ofzo.
 
Dit zou je juist andersom verwachten want een dac die je bovenop de Pi zet werkt met de geluidskaart in de CPU voor zover ik weet.


Daar komt nog bij dat de specs van al die custom printjes om te huilen zijn vergeleken met een behringer usb interface.
De prijzen die ze soms vragen voor die dingen....

Das ook gelijk het probleem wat ik met Zynthian heb, die kit kost 300 euro voor iets wat er niet uit ziet met matige specs.
Het OS idee van Zynthian vind ik wel leuk, maar als ik naar hun website ga is daar al heel lang niks aan gedaan.
Ik vind het een beetje wazig allemaal, het voelt een beetje als het zoveelste dode Linux project.
Ik wil niet zeggen dat dat zo is, maar ze maken het niet bepaald aantrekkelijk.

Zelfde gevoel heb ik bij Patchbox OS. Misschien moeten ze gaan samenwerken ofzo.

Wie zegt dat je die kit moet aanschaffen? Het platform is open source, dus als je een raspberry pi hebt, kan je er (kostenloos) mee aan de gang.
De kit is er voor mensen die er een afgewerkte module van willen maken, maar dat kan je ook zelf doen, of gewoon als losse onderdelen op je bureautje laten liggen....
Natuurlijk heb je gelijk dat dit niet voor iedereen is, maar wel leuk voor mensen die zich hierin willen verdiepen.
 
Back
Top