Open source hardware met functionaliteit naar keuze?

4-Tek : Die Daisy ziet er inderdaad erg interessant uit, dan meer voor wat kleinere projecten. Wat ook een mogelijkheid is, knip het op in verschillende deelprojecten, ipv. alles op één apparaat te laten draaien.
 
De Daisy had ik ook al gezien. Als je kijkt op hun kickstarter kun je de eerste versies daarvan zien, die voor mij veel interessanter waren.
De versie die ze nu uitbrengen heeft nauwelijks ondersteunende hardware en vereist gelijk een printplaat ontwerp om m op te zetten.
Het enige voordeel wat ik zie is de DAC's.

Voor controls is volgens mij het Teensy platform het makkelijkst, dit omdat de teensy zichzelf kan identificeren als usb-midi apparaat.
Het is misschien een idee om die code eens goed uit te pluizen om te kijken of het makkelijk modulair te maken is.
Ik bedoel zegmaar dat je het makkelijk kunt aanpassen voor elke gewenste controller.
Een editor die de code genereerd zou helemaal te gek zijn, controls en indeling selecteren en gaan!

Toetsenbord en muis emulatie is volgens mij ook mogelijk met de Teensy. (Een ingebouwde trackball bijvoorbeeld maakt gelijk een hoop mogelijk)

De nieuwe Teensy heeft ook audio!:)
  • 2 I2S Digital Audio
  • 1 S/PDIF Digital Audio
 
Wat zijn jullie ideeen wat betreft het OS voor de Pi?

Volledige Raspbian of Raspbian Lite, of nog kleiner zoals Tinycore of Patchbox OS.

Persoonlijk neig ik naar Raspbian Lite, omdat je dan nog goede ondersteuning hebt voor de hardware en nog gewoon "sudo apt-get" kunt gebruiken.
Maar ik heb niet zo heel veel ervaring met Linux, dus dat speelt ook nogal mee.
 
Voor controls is volgens mij het Teensy platform het makkelijkst (...) (Een ingebouwde trackball bijvoorbeeld maakt gelijk een hoop mogelijk)

Dit klinkt erg interessant. Wat ik me trouwens afvraag, hoe de verwerkingskracht in verhouding staat als je deze verschillende mogelijkheden met elkaar gaat vergelijken. Hoeveel krachtiger is een RPi in vergelijking met een Daisy of Teensy? Dat soort vragen, In het draadje over de Daisy vroeg ik me dat ook af, bv. hoe "zwaar" een FM-implementatie (om iets te noemen, kwam dit tegen met wat cijfers om een schatting te maken) mag zijn dat daarop een beetje vlot kan draaien. Niet heel precies, maar wat ballpark-figures om een beetje een idee te krijgen wat kan, en wat niet.
 
Een Raspberry Pi is uiteraard veel krachtiger dan een Daisy of een Teensy.
Het grote verschil zit m volgens mij in de manier waarop je ze programmeert. Een Teensy is altijd 'bare metal', als je dat met de Pi zou doen is ie waarschijnlijk veel sneller.
De Piana in deze link is bare-metal Pi: https://www.raspberrypi.org/blog/pi-synthesisers/

Zodra je Linux gaat draaien wordt t allemaal heel anders want je software is nu ook afhankelijk van het OS.

Die XFM vind ik echt een mooi project. Het laat een beetje zien hoe de professionals het doen.(Heb je die magere chip in de Waldorf Blofeld gezien?)
Het is wel echt next-level denk ik want er zit ook een Spartan-6 FPGA in.
 
Hmm, ja, dat maakt het weer lastiger om iets over de prestaties te zeggen als het OS ook van invloed is. Die Piana is mooi. :) Het begint me een beetje te duizelen van de mogelijkheden en de haken en ogen die eraan vastzitten. Zal me nog wat verder inlezen.

Iets anders, flyweight heeft hier gepost over een minimale "homeless" studio. Dit met een Android toestel met het al genoemde Sunvox, en dan in combinatie met een OP-1. Waar we het in deze draad over hebben, iets wat een beetje de functionaliteit heeft als een OP-1, dat zou op deze manier ook goed kunnen werken. Heel portable, en met weinig spullen kun je toch aardig wat.
 
Ja maar dat ding klinkt als apestront.

Ik weet t, maar ik moest m toch ff posten.:P Vind wel dat ze de interface goed hebben nagemaakt.

Ucapps is de thuisbasis voor de midibox, zeer indrukwekkend platform.
Het is helaas wel echt een hoop werk om iets van hun te bouwen.

Ik zit al 2 jaar te azen op deze:
https://www.midiphy.com/en/mbseq-v4-/
Maar ik zal toch eerst mijn smd soldeerskills moeten verbeteren voordat ik daaraan kan beginnen.
 
De Raspberry heeft voor zover ik weet niets degelijks aan boord als het om audio gaat, en de DAC is ook niet je van het geloof ik. Dat zou je dus al extern moeten doen, als kwaliteit enigszins belangrijk is.
Er is niet eens een DAC. Het is een PWM poort. Op 100kHz. Klinkt echt voor geen meter.
Grote nadeel van de Pi, ik loop er steeds meer tegenaan, is 0 betrouwbaarheid. Dat het hele systeem aan een SD kaart hangt is de domste keuze ooit. Ik heb 4 Pi's, en allemaal lopen ze eens in de zoveel tijd vast met SD corruptie. Wordt je helemaal gek van.
Ik denk dat een (Adafruit) M4 gebaseerd bord wel eens een goede zou kunnen zijn. Die heeft 8 hardware UART poorten, waardoor je 8 MIDI bussen (IN+UIT) netjes synchroon kunt aansturen. Op een Pi is het toch heel lastig om tijds-kritische code te schrijven.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb 4 Pi's, en allemaal lopen ze eens in de zoveel tijd vast met SD corruptie.

Dit ^^^
vooral bij unclean shutdowns (wat in zo'n stand-alone controller natuurlijk om de haverklap gebeurt)

Overigens kan een pi ook opstarten vanaf een usb drive, of via PXE, maar dat geeft allemaal al aan dat hij eigenlijk niet bedoeld is als stand alone hardware in een controller box.
 
Er is niet eens een DAC. Het is een PWM poort. Op 100kHz. Klinkt echt voor geen meter.
Grote nadeel van de Pi, ik loop er steeds meer tegenaan, is 0 betrouwbaarheid. Dat het hele systeem aan een SD kaart hangt is de domste keuze ooit. Ik heb 4 Pi's, en allemaal lopen ze eens in de zoveel tijd vast met SD corruptie. Wordt je helemaal gek van.
Ik heb drie PI's in gebruik en nooit vastlopers gehad, mogelijk heb je te kleine en/of trage SD gekozen.
Slecht éénmaal met SD corruptie te maken gehad, eigen fout : had een download opdracht gegeven voor windows-bestand van 7 GB maar het downloadpad niet veranderd. Het bestand werd mee op de SD gezet waardoor raspian stuk raakte.

Verder zijn er ook weinig PC's die goed geluid leveren zonder extra geluidskaarten (en voor de RPI's zuhb er met prima kwaliteit). Dus toch een beetje overdreven afbraak wat je hier doet n.m.i.
 
Back
Top